1

Tråd: Ericsson W21 Operatör 3

Hej, fick för någon dag sedan min router från 3 och har försökt skaffa mig en statisk IP-adress och öppna en port för att kunna köra ett torrentprogram, ingen utav dessa två saker har jag lyckats med, ringde även 3s kundtjänst där jag fick beskedet att man inte kan ha en statisk IP-adress i deras nät eftersom dom inte stödjer det..?  (stämmer detta?) finns det något sätt att kringå detta för att kunna ladda hem och upp torrents? man måste väl ha en statisk IP-adress för att kunna köra portforwarding, eller åtminstone för att det ska fungera även efter en omstart av datorn, då man får en helt ny IP-adress om man som 3 kör med dynamisk. Korrekt?
Routern är en: Ericsson W21 Uppgraderad för att klara 7,2 mB/s

2

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

Logga ni på ericsson modemet interface och gå in i inställningarna, "hur man gör de vet jag inte"
Leta upp nått som kallas APN adress.

Vilket du troligen just nu har "data.tre.se" och så ändrar du det till "bredband.tre.se".
Vipps skall du ha en publik ip.

Och nu när du har publik ip så kan du ställa in att port XXXX skall skicka vidare till din dator så ditt torrent program blir glatt.

Men du kan ju köra NAT'at också, men du kommer troligen inte kunna ladda upp lika bra osv osv.

Här finns manualen till routern,
http://www.ericssonw21.com/pdf/W20_Install_Guide.pdf

Good luck.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

ok, testade NAT tidigare, men det funkade inta alls, blev ingen skillnad, dvs porten fortfarande stängd...
men jag testar återkommer med resultat senare

4

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

H, bör jag ställa in både
APN (3G)
och
APN (2G) till bredband.tre.se?
och hur går man till väga sedan för att öppna portarna, (är ingen dataexpert, vanlig hederlig rörmokare med ett genuint nedladdningsintresse som är väldans tacksam för den hjälp han kan få med sina små databekymmer.)
Har bara följt guider på portforward.com bla utan lyckat resultat. (är dock duktig på att följa instuktioner om någon kan bistå med sådana)

Använder;
Microsoft Vista Ultimate
på min bärbara HP NC6220
och försöker få igång torrentprogrammet;
utorrent 1.7.7

Tacksam för hjälp och beskrivningar av er proffs! wink

5

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

2G skall du inte använda då du inte har tillgång till det i huvud taget.

Ang portforwarding så är det aningen svårt att veta då jag aldrig har tagit i ericsson routern.
Borde gå att välja i setupen att forwarda port t.ex. 64389 till din dator med t.ex. ip 192.168.0.10.
Och sen ställa in i utorrent att det är port t.ex. 64389 den skall använda.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

Dynamisk eller statisk ip-adress spelar ingen roll för att ladda ner torrenter. Jag kollade igenom manualen lite snabbt och skrev ihop vad du måste göra.

1. Ta reda på vilken port uTorrent använder under menyn Inställningar och sedan Hastighetsguide. Där står Nuvarande port, skriv ner vilken port det är.

2. Sedan behöver vi ip-adressen som routern delat ut till din dator. Tryck Windowsknappen + R, skriv cmd och tryck Enter. I kommandofönstret så skriver du sedan ipconfig. Du kommer då få fram något enligt nedan:

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::8959:fae1:cfa:cf6%9
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Det är IPv4 Address vi vill åt, dvs 192.168.1.2 i detta fallet, skriv ner den också.

3. Öppna en webbläsare och skriv 192.168.1.1 i adressfältet och logga in på router. Standard användarnamn/lösenord är user/user.

4. Gå in på NAT och sedan trycker du på Add instance under Port Forwarding. Skriv in följande:

Protocol: tcp
NAT Port: Porten från uTorrent
Server IP: Ip-adressen på din dator
Server Port: Samma som NAT Port

5. Tryck Apply och allt borde vara klart smile

7

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

WooooooW! äntligen! smile

Tack som FAN Elmor!

...att det kunde vara så enkelt... wink

8

Sv: Ericsson W21 Operatör 3

en sista fråga bara?
utorrent säger att vissa leverantörer blockerar dess kommunikation och undrar om jag vill aktivera kryptering, använder mig utav TRE är det något jag behöver bekymmra mig över?