1

Tråd: Ny programvara

På Net1's hemsida så finns en ny uppdatering till D35'an, nån som vet vad den ska göra?
Har ni även sett att de gjort om hela kundservicedelen?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Ny programvara

Mjadu, de skriver ju inte direkt vad den uppgraderar.

http://kundservice.net1.se/Privat/Kunds … modem.aspx

filnamnen säger inte så mycket heller.

MV400_ETH_102C_13_NMTSDUpgrade
MV400_ETH_400C_05_NMTSDMI

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av keja01 (2011-01-04 22:41:07)

Sv: Ny programvara

Jag har uppgraderat nu  med filen "MV400_ETH_102C_13_NMTSDUpgrade.bin". Inte via USB som det står utan inifrån modemets inställningar. Det märks ingen skillnad mot den tidigare versionen för mig. Det har nämnts tidigare här på forumet om en sådan här uppgradering till D35 som förbättrar mottagningen vid svag signal.

4

Sv: Ny programvara

Jag uppgraderade D35 igår och det verkar som jag fick några tiondels Mbit/s upp på DL.
-87 är min signal, avstånd 29km.

5

Sv: Ny programvara

Någon som har den uppdateringen hemma? Den på deras hemsida funkar inte att ta ner. Jag har D-35 med N under.

6

Sv: Ny programvara

Du får ringa kundservice så mailar de denna uppgraderingen till Dig; de har fel på sidan säger de.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Ny programvara

Jag försökte installera denna uppgradering på Min D35 utan N.
De två versioner som finns på hemsidan!

Efter detta så kan den överhuvudtaget inte ansluta mot Net1's nät längre.

8 Senaste redigerad av risön (2011-01-17 12:05:13)

Sv: Ny programvara

När jag nu ser att fler och fler får problem efter uppdateringen och  när jag nu tänker tillbaka så förstår jag nu varför mitt modem la av i fjol vinter
Jag gjorde en korrekt uppdatering och efter det  började d35:an tappa ip-adressen med ojämna mellanrum, det spelade ingen roll hur stark signalen var
Dessutom gjorde den inga nya anslutningsförsök utan att man bootade om routern
Och efter massor av diskussioner med support fick jag ett nytt modem/router
som fungerar klockrent, den har dessutom en nyare programvara i sig än den som finns/fanns hos net1 (MV400_ETH_400C_07_NMTSD)
Så egentligen ska men varna för att uppdatera det kan bli obra

9

Sv: Ny programvara

Jag har aldrig haft några problem med uppdateringar.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

10

Sv: Ny programvara

Jag har aldrig heller haft problem med uppdateringar och jag är ganska nyfiken smile

Senast la jag in den norska varianten avsedd för D-35 utan lapp och den fungerar utmärkt!

11

Sv: Ny programvara

På vissa funkar det och på andra funkar det inte efter vad man kan läsa här
Så det finns en risk eller..........?

12

Sv: Ny programvara

JA det finns en risk!

13

Sv: Ny programvara

Min uppgradering funkade fint

14 Senaste redigerad av jnse (2011-02-03 06:57:27)

Sv: Ny programvara

Jag gjorde uppdateringen inatt, både den för signalmottagning och den får trådlösa nätverket.
Det gick fint att köra första uppdateringen (signalmottagning), efter att jag kört den andra så la routern av helt.
Det går inte att ansluta till den varken via Wifi eller kabel.
Med USB-kabel så funkar den, så själva modemet fungerar ju, men inget annat.

Har testat resetta den också, men det blir ingen skillnad.
Har testat med statiskt ip-nummer på datorn, ifall det var DHCP som lagt av, men det gick inte heller.

Ska ringa Net1 och se vad dom säger, gissar att det blir nytt modem.
(Är routern, D-35, UTAN klisterlapp jag har)

15

Sv: Ny programvara

Och svaret blev...
Jag får köpa nytt modem. :-/
Min D-35:a är från 2007 och har därför ingen garanti, så dom kan inte skicka någon ny som utbyte.

16

Sv: Ny programvara

Kan du inte referera till Risön m.fl. ?
Det vore intressant att höra vilket juridiskt resonemang som ligger bakom deras besked. Jag skulle oxo ringa Konsumentverket. Det bör gå att visa att din router fungerade fram t uppgraderingen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Ny programvara

Det är alltså wifi-uppgraderingen som är farlig. Den brydde jag mig inte om. Föregående version av styrprogram till D35 finns i en variant som använder sig av USB-sladden vid uppgraderingen. Testa om det går att uppgradera baklänges med den.

18

Sv: Ny programvara

USB kabeln har man väl bara till att uppgradera "signalmottagnings firmwaren" med?

Försöker jag köra det programmet igen så säger den bara att det är samma firmware och inte behöver uppdateras :-/

19

Sv: Ny programvara

Jag skrev klagomål på Fairshopping, det tog knappt 10 minuter innan en från Net1 ringde upp och löste allt smidigt!
http://www.fairshopping.se/opinions/view/9704

Jag får ny router hemskickad, utan bindningstid.
Jag ringde ju dit på morgonen och tog ny router och abonnemang på 24 månader, eftersom dom inte kunde göra något.

Den gamla ville dom ha tillbaks, så dom kunde försöka hitta vad som egentligen gått snett under uppgraderingen.

Men det återstår ju att se om allt går som det ska... "man ska inte ropa hej.."

Man måste ju våga uppdatera sina grejer, som det är nu så vet jag inte om jag kommer göra om det igen... inte när jag vet att det kan gå fel med deras uppdateringar.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-04 12:12:44)

Sv: Ny programvara

Gratulerar till ett väl formulerat klagomål. Den klara framställningen bör ha hjälpt för att komma förbi de mer brutala bedömningarna hos supportmedarbetare som saknar erfarenhet av problemet och djupare teknisk kunskap i övrigt.

I svaret från Net1, som huvudsakligen är OK, tycker man sig skönja ett resonemang om att en del modem kan vara för gamla - utslitna??, varför kunden kan få stå risken för om de inte fungerar efter uppgradering. Någon varning om att det kan vara så finns inte på supportsidorna och resonemanget förefaller överhuvudtaget ha svagt stöd både juridiskt och teknisk. Vad är det egentligen som är fel när routern är sliten på så vis att den fungerar men kan intte uppgraderas utan att den slutar fungera? Det minne som firmware sitter i skrivs ju sällan om så det bör inte bli utslitet.

En vanlig orsak till fel i Linksysroutrar som WRT54G var att vissa nätaggegat bara lämnade en halv ampère. Då fick routern för låg spänning. Jag har själv "bricked" en sådan router vid uppgradering. Gick inte att få att fungera sedan. Har aldrig haft ngt problem sedan jag sett till att ha 1 A nätaggregat (12 volt). Nätaggregatet till D35 är rejält tilltaget och bör inte ge sådana problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Ny programvara

jnse skrev:

Jag skrev klagomål på Fairshopping, det tog knappt 10 minuter innan en från Net1 ringde upp och löste allt smidigt!
http://www.fairshopping.se/opinions/view/9704

Jag får ny router hemskickad, utan bindningstid.
Jag ringde ju dit på morgonen och tog ny router och abonnemang på 24 månader, eftersom dom inte kunde göra något.

Den gamla ville dom ha tillbaks, så dom kunde försöka hitta vad som egentligen gått snett under uppgraderingen.

Men det återstår ju att se om allt går som det ska... "man ska inte ropa hej.."

Man måste ju våga uppdatera sina grejer, som det är nu så vet jag inte om jag kommer göra om det igen... inte när jag vet att det kan gå fel med deras uppdateringar.

Har exakt samma problem med Min D35'a utan N.
Samma uppförande som Du beskriver under uppgraderingen, dvs inga problem.
Samma brist på svar på all intern kommunikation inklusive att conect lampan indikerar att det inte heller längre finns någon utgående förbindelse mot Net1's nät.

Men då jag bara har den som reserv under vintern.
Använder den i Byn, Sommarstugan och Husbilen under sommarhalvåret.
Så väntar jag på svar från net1 om det är lämpligt att ersätta med en ny D35 eller med kommande D35 ersättare med Rev-B stöd.

Hoppas efter hanteringen av Dig på positivt svar från Net1.

22 Senaste redigerad av Info (2011-02-07 14:51:46)

Sv: Ny programvara

Info skrev:

Har exakt samma problem med Min D35'a utan N.
Samma uppförande som Du beskriver under uppgraderingen, dvs inga problem.
Samma brist på svar på all intern kommunikation inklusive att conect lampan indikerar att det inte heller längre finns någon utgående förbindelse mot Net1's nät.

Men då jag bara har den som reserv under vintern.
Använder den i Byn, Sommarstugan och Husbilen under sommarhalvåret.
Så väntar jag på svar från net1 om det är lämpligt att ersätta med en ny D35 eller med kommande D35 ersättare med Rev-B stöd.

Hoppas efter hanteringen av Dig på positivt svar från Net1.

Uppdatering.

Fick i dag svar från Net1.
De har direkt och utan några frågeställningar beslutat om att tilldela Mig ett ersättningsmodem.
Detta är på väg med posten till Mig.
Min gamla D35'a skall till Net1 tekniska avdelning för utredning samma som för jnse.
Tydligen har detta inträffat för flera så de genomför nu kast byten av modem som drabbats av detta problem!

23 Senaste redigerad av jnse (2011-02-07 15:09:14)

Sv: Ny programvara

Info skrev:

Min gamla D35'a skall till Net1 tekniska avdelning för utredning samma som för jnse.

Fick du någon adress vars du skulle skicka ditt modem?
Killen jag pratade med skulle maila mig med en adress, men än har inget mail kommit.
(Fast dom kan ju ha skickat med nån lapp med paketet)

Min nya D35:a borde vara här imorgon, skulle fått hämta ut den idag enligt avin, men paketet hade inte kommit ännu.

24

Sv: Ny programvara

jnse skrev:
Info skrev:

Min gamla D35'a skall till Net1 tekniska avdelning för utredning samma som för jnse.

Fick du någon adress vars du skulle skicka ditt modem?
Killen jag pratade med skulle maila mig med en adress, men än har inget mail kommit.
(Fast dom kan ju ha skickat med nån lapp med paketet)

Min nya D35:a borde vara här imorgon, skulle fått hämta ut den idag enligt avin, men paketet hade inte kommit ännu.

Det ligger en för frankerad retur etikett med i leveransen av det nya modemet.

25

Sv: Ny programvara

Det låter ju bra det.
Återstår bara å se sen så att jag slapp bindningstiden och allt annat.

Köpte samtidigt en extern antenn till husvagnen, fåse hur pass mycket bättre mottagning man får sen med den.