1

Tråd: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Hej!

läste lite på

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=26688 ( se inlägg nr 15 )

och kollade på tre.se om det stämmer, det gör det...


http://www.tre.se/Privat/Tjanster1/Tjan … rf-Privat/


Jag har ju 3 i mobilen, men man fick aldrig något sms om att de har tagit bort 3 GB på surfpaketet, men inte sänkt priset.

Jag har 3Mobilsurf Plus, nu endast 2 GB / månad och efter det 64 kbit/s
( tidigare 200 kbit/s )


Lagom kul att sitta med en ny HTC som "suger" data...

Men det fulaste, vi som är abonnemangskunder får sämre "deal" än kontantkortskunder:

http://www.tre.se/Privat/Kontant1/Fyll-pa-3Kontant/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

för något år sedan sänkte dom priset på data paketen till röst abg å andra sidan.
blev så på mina samtliga abg, MEN man var tvungen att byta paket... då dom helt sonika uppgraderade paketet till den dyarare med samma pris som det mindre tidigare.
det stora 5gb gick till 99/mån och det mindre till 49 eller vad det var.

och ja HTC drar trafik - men det har inget med htc att göra utan är det usla os dom kör... goggle's android som inte klarar att sluta konstant skräp sufa hela tiden - lösningen är en widget som dödar 3g data, då telefonen surfar 3g fast det finns wifi i närheten så fort skärmen släcks!
idi os...
sedan är merparten av alla appar på deras marken fulla med spyware som ringer hem helatiden och att kontrollera data anslutningen är nödvändigt.

så trafikräknare + 3G data kontroll apparna är nödvändiga...

TRE's Data "snabbaste 3G data" testat med speedy: http://www.speedtest.net/android/25575497.png

trafikgränsen nådd på tre dagar?
knappast...

3

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:

för något år sedan sänkte dom priset på data paketen till röst abg å andra sidan.
blev så på mina samtliga abg, MEN man var tvungen att byta paket... då dom helt sonika uppgraderade paketet till den dyarare med samma pris som det mindre tidigare.
det stora 5gb gick till 99/mån och det mindre till 49 eller vad det var.

och ja HTC drar trafik - men det har inget med htc att göra utan är det usla os dom kör... goggle's android som inte klarar att sluta konstant skräp sufa hela tiden - lösningen är en widget som dödar 3g data, då telefonen surfar 3g fast det finns wifi i närheten så fort skärmen släcks!
idi os...
sedan är merparten av alla appar på deras marken fulla med spyware som ringer hem helatiden och att kontrollera data anslutningen är nödvändigt.

så trafikräknare + 3G data kontroll apparna är nödvändiga...

TRE's Data "snabbaste 3G data" testat med speedy: http://www.speedtest.net/android/25575497.png

trafikgränsen nådd på tre dagar?
knappast...

Okej... varför får du så dålig hastighet i din mobil ?

När jag kör Speedtest i min HTC Desire så ligger jag oftast på 1,5 Mbit/s i båda riktningar, den hastigheten duger för SVT Play osv.


När du menar att apparna ringer hem, då menar du inte någon typ av vanliga röstsamtal, utan att de " anropar" sin "hemmaserver" över 3G / Wi-Fi ?


Den där Widgeten du skriver om som ska döda data, vad heter den ?

Jag gick själv in i inställningarna och kryssade ur "aktivera mobil data"
som ligger under:MENY - TRÅDLÖST OCH NÄTVERK - MOBILA NÄTVERK.


Ska dock ringa till 3 under dagen och fråga hur detta påverkar mig, kan kanske byta abonnemangsform helt och hållet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Glad att jag inte huggit på en surfmobil, verkar stenålder.
Bäst som jag har; 3 bredband plus och 3 prat 49, kostat tillsammans 248kr/mån.
Och då får jag ringa för 39 öre/min, efter jag utnyttjat 49 kr.
Och surfa på laptopen 20 gig, (hur mycket jag vill) brukar torrent'a hem lite i slutet av månaden, för att närma mej kvoten lite.
Och jag har mätt upp till runt 14meg/sek, download, men alltid undrat varför alltid konstant och aldrig över 1,3meg/sek upp ?.

Synd att Skype är så dyrt till fasta & mobil telefoner (mycket dyrare än 3), och att det inte går ringa 112 & gratisnummer med skype, då kunde man skaffat surfmobil med ett 3 bredband abb.

Som det verkar nu, är enda raka att ha, en prat-mobil med 3 prat 49 + en surfplatta med 3 bredband plus abb.
Verkligen ultimat en tunn smal mobil för prat, Nokia hade en sån mobil förr.

Varför ha Skype ? Jo, jag har det... men använder det knappt då jag oftast kör IP-telefoni enligt SIP-standarden, då kan du ringa vilka du vill ganska billigt på just en "surfmobil".

du kan ringa 112 över IP-telefoni.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Jag ringer så lite så phone-autogirot blir sällan mer än 49 kr/mån. Surfar bara på laptopen hemma, och kör skype to skype ibland, med video för kul.
Vad är IP-telefoni enligt SIP-standarden, aldrig hört talas om detta.

Det går att surfa på min Nokia e66, men då blir det en extra kostnad den dagen,
gör det bara när jag är utomlands med annat kontantkort (local)

Fattar heller inte vad som är billigare/bättre med 3 kontant, inget jag har går att få billigare/bättre kontant.

Varför skaffar man inte 3 bredband plus till surfmobilen, om det går att ringa via IP-telefoni enligt SIP-standarden (vad det nu är för nåt).

Okej, jag ringer också så pass lite så att jag tjänar bara på att använda IP-telefon i utlandet när jag ska ringa hem till Sverige.

Varför ska jag ha 3Bredband plus i min mobiltelefon ? Jag har ingen fast telefon och har inte heller lust att springa runt med 2 st mobiltelefoner, jag tycker det räcker med min HTC mobil, på den kan jag både surfa och ringa & sms:a med, det är ingen "surfplatta" vi talar om.

Riktig IP-telefoni enligt SIP-standarden:

http://sv.wikipedia.org/wiki/SIP

http://www.alundgren.se/articles/ip-tel … -voip/#sip

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av Discover (2011-01-05 23:18:30)

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Varför ska jag ha 3Bredband plus i min mobiltelefon ?

Jag missförstådde tyvärr ALLT. (trodde förrst problem med HTC surf mobil mm.)

Trodde folk inte gillade 2gig/mån gränsen på mobilsurf abbet, men det är tydligen OK.
Jag tycker 199kr för 20gig/mån på 3 bredband plus, upp till 16meg fart är billigt.
Om man har det på kontant istället för abb, kostar det 100kr mer.

Aha...

Ja, egentligen handlar ju tråden om att 3 tog bort 3 GB datatrafik utan att sänka priset eller skicka ut sms till de kunder som blev drabbade.


Men, jag ska ringa till 3 och byta abonnemangsform så är det nog löst efter det.


Ja, jag har haft 3Bredband plus, men det är inte mycket att hänga i granen om man skickar stora filer ( filmer och bilder ) över internet, hemma har jag fiberuppkoppling, utanför hemmet har jag Telia, och när det inte räcker så blir det telenor kontant där det inte finns något trafiktak.


Jag googlade lite på din telefonmodell och såg att den har stöd för IP-telefoni:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=315205


Ett tips ( jag brukar göra följande ) är att koppla upp sig över det Wi-Fi nät som oftast finns på kryssningarfartyg / färjor och ringa IP-telefoni den vägen ( satellit ), det är inte alltid man har tid att springa iland och köpa ett lokalt kontantkort.

Vad IP-telefoni kostar ?

Jag använder Phonzo cash* och betalar 14 öre / minut till fasta nätet och 1,19 kr / minut till mobiltelefoner.

* fungerar som ett kontantkort.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Jag menade du skulle ha 3 bredband plus i HTC'n istället för prat abb med surf.
Och jag menar alla nya kladdfoner är egentligen mindre modell sufplattor.
Om IPtelefoni är så billigt, då behövs väl inget vanligt ringabb i HTC'n.
Kanske 3 bredband max för att slippa 20gig taket, kostar 249kr/mån.

Ähh det va skype i e66 när jag köpte den i Vietnam, men avinstallerat, när jag kom hem.
Jag går till internetcafe för skype, finns överallt, och jag har pengar på skype så jag kan ringa vanliga telefoner och mobiler.
Köper alltid kontantkort dit jag åker, för jag stannar minst 3 mån. och har bara mobil med, laptopen stannar hemma, men nu kanske om bredband-abb går i surfplatta typ HTC 4tum, då kanske.

Om jag nu ska ha 3Bredband i min HTC, vad ska jag då ha för röstabonnemang för att kunna ta emot samtal, sms osv ? Då blir det ju 2 st mobiltelefoner...


Då är det väl bättre med ett röstabonnemang med datatrafik ?

Jag gör inte av med mer än 5GB i telefonen, till min mini-pc har jag eget USB-modem.


Jag fattar inte hur du tänker då du menar att man ska slänga ut röstabonnemanget från en mobiltelefon, och ersätta med ett mobilt bredbands abonnemang ? Ja, IP-telefoni fungerar över 3G, men ska telefonen ligga uppkopplad så drar den mycket ström + att det blir dyrare att ringa till mobiltelefoner genom IP-telefoni än att ringa med 3, det enda jag tjänar med IP-telefonin, det är när man är i utlandet och kan koppla upp sig genom WLAN.

De enda gångerna jag använder IP-telefoni annars är över Net1´s nät där 3 saknar täckning, som i skogen.


Sa du inte att det var dyrt att använda skype till att ringa vanliga telefoner & mobiler ? menar du att du sitter vid en dator på ett internetcafé eller kopplar du upp mobilen mot internetcafés WLAN ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av Discover (2011-01-06 09:16:14)

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Jag wifi kopplade e66 i alla barer i Vietnam, och surfade gratis internet på mobilen, aldrig skype i mobilen, skype kör jag i internetcafe bara, eller hemma i datorn skype till skype, mest bara för gratis videoprat kul.
Men i Indien fanns aldrig fri vlan wifi, där funkar kontantkort bara.

Trodde att t,ex, typ iphone's funkar så att dom är ständigt uppkopplade mot internet.
Har ingen surfmobil, vet egentligen inget, och nu med så snåla abb till dom ointressant.
Du skrev att du använder "IPtelefoni" Phonzo cash* och betalar 14 öre / minut till fasta nätet och 1,19 kr / minut till mobiltelefoner.
t,ex, 14öre /min är billigaste jag hört talas om, t,o,m, billigare än billigaste 3 prat som kostar 39öre/min efter dom 49kr är slut.
klart verkar dyrt med IPtelefoni till mobil, där är skype betydligt billigare, tror 60-70öre/min.

Tycker bara dom där ifonerna med HD skärm är som avsett för se filmklipp mm, videotjat osv. verkar ha väldigt snåla abb 5gig vad är det jämfört med dongeln till laptopen.

Okej...

Ja, jag använder Phonzo cash, men röstabonnemanget jag har hos 3, ger mig 0 kr / minut inom 3 och sedan 0 kr i minuten till fasta nätet och sedan 69 öre i minuten till mobiltelefoner, det är billigare än IP-telefonin.

Fast då jag är utanför 3´s täckningsområde och får ringa genom Net1, då undviker jag att ringa till mobiltelefoner, mitt vanliga mobilnummer vidarekopplas med automatik till telefonnummret jag får av Phonzo, så när folk ringer till mig när jag är uppkopplad med telefonen mot Net1, då kostar det mig inget, mer än 1 kr / MB i datakostnad.


Min Telefon är ingen Iphone ( tack och lov ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Felet ! jag läste hela tråden, även sidan 2. i forumet du klippte in, oj va dåligt, många fyller sin kvot efter en kort tid varge månad, sen går det skitslött.
Blev lite arg, f_n sälja en surfmobil med kanske 24mån låst abb, och sen inte få använda mobilen fullt ut mer än första veckan varge månad,
Glöm onlinespel, filmer, videokonferanser, ladda upp bilder tagna var dag mm.

Trodde faktiskt inte bara iphone ska va uppkopplad mot internet ständigt, trodde det va lika med alla sådana, HTC, Samsung mm.
Då finns idag tydligen inget helt lämpligt abb, annat än möjligen då med rent mobil bredband-abb, och det är inte optimalt heller, för man vill kunna ringa normalt med.

Detta får alla operatörer ändra på (även utomlands), innan jag blir intresserad.
Eller så får tillverkarna tänka till, med dubbla simkort, ett för prat, ett för surf, och båda ska kunna gå samtidigt
Snacka smartphone
.

Jag vill ha en HTC med 5,5-tum-xtrawideskärm och dubbla simkort som fungerar helt oberoende av operatör, och fonen känner av att detta är ett prat sim, och det andra är data internet, sen optimerar fonen förhållandet, just för tillfället vad som passar mej i min enkla setup val, i förhållande till allt.
Den fonen köper jag,
Tycker jag kom på iphone-knäckaren dubbelt upp nu
.

Samsung kan gärna tillverka den, för jag är för, lätt plast, och high tech carbon.
5,5-tum-xtrawideskärm är bra så spelkontrollerna kan va på var sida, lite utanför bild.
Spel "anatomi" kommer inte bli mindre viktigt, snarare väldigt mycket tvärt om.
Shit they have to build in shake and all in the buttons, it's a bit to do that on touch.

Ähh jag tänker på PSP next, jag såg den på bild, Sony kommer med en PSP med allt !  ring upp, och internet download online games mm.
Lite hård nöt att knäcka för andra.
kanske jag återhittar länken dit, då edit this.

Du kan ju surfa genom WLAN också...

pratade med 3 nyss, tjejen jag pratade med tar bort mitt smspaket för 99 kr i månaden, mitt datatillägg för 89 kr och lägger på datatillägget för 149 kr i månaden, så var det fixat.


men 5,5 " skärm i en mobiltelefon låter lite jobbigt om man ska sms:a med tummen som man är van vid... därav anledningen till att jag inte valde HTC Desire HD.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

jag har tele2 old school 3g med röst inbyggt, funkar ypperligt i htcn.

annars är det kina telefoner som gäller med två/tre sim platser... tyvärr mest gsm.
finns även sim adaptrar för flera sim i en tlf.

hastigheten mätt när goggles adroid os ringer hem och syncar bild album ivågen för surf.
sedan har tre USEL hastighet med enbart lägsta 3g data hastigheten så tlf/os fyller lätt den bandbredden med homecalls....

jo play funkar ok pga trafikpriotering.

alldeles för många appar ringer hem i bakgrunden, men android systemet är värst, skrev om det i android delen - och andreas verifierade mina iaktagelser.
andriod är en stor spyware....

11

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:

jag har tele2 old school 3g med röst inbyggt, funkar ypperligt i htcn.

annars är det kina telefoner som gäller med två/tre sim platser... tyvärr mest gsm.
finns även sim adaptrar för flera sim i en tlf.

hastigheten mätt när goggles adroid os ringer hem och syncar bild album ivågen för surf.
sedan har tre USEL hastighet med enbart lägsta 3g data hastigheten så tlf/os fyller lätt den bandbredden med homecalls....

jo play funkar ok pga trafikpriotering.

alldeles för många appar ringer hem i bakgrunden, men android systemet är värst, skrev om det i android delen - och andreas verifierade mina iaktagelser.
andriod är en stor spyware....

Vad är det för hastighet du pratar om ?

Bor du i 3GIS täckning utan ens 3,6 Turbo-3G ?


Ska försöka mejla 3GIS angående en bas i ett mindre samhälle utanför Gävle, som skulle behöva en uppgradering av hastigheten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

hastighet enl tid post i tråd.

får 3, sweden3g, telia s, iq på platsen och
kör således med 3.
64kbit i hastighet då tlf skickar saker...
samma hastighet som ett analogt
modem från mitten av
nittiotalet... bredband tongue

13

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:

hastighet enl tid post i tråd.

får 3, sweden3g, telia s, iq på platsen och
kör således med 3.
64kbit i hastighet då tlf skickar saker...
samma hastighet som ett analogt
modem från mitten av
nittiotalet... bredband tongue

okej, och du har inte slagit i taket för datatrafik / månad än ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Discover skrev:
G-Man skrev:

hastighet enl tid post i tråd.

får 3, sweden3g, telia s, iq på platsen och
kör således med 3.
64kbit i hastighet då tlf skickar saker...
samma hastighet som ett analogt
modem från mitten av
nittiotalet... bredband tongue

okej, och du har inte slagit i taket för datatrafik / månad än ?

isf har dom sänkt det till typ 10mb månad eller dyl, då jag har
trafik logger, så kan hålla koll på tlf skräp trafik... fö funkar det
bättre på dom få andra master med 6 mbit eller om det inte
finns något att synca för android...

det försvinner med tex tele2 då dom har 1,5mbit i praktiken,
så uppen bart att tre ej håller.

jag brukar säga - ju mer reklam desto sämre produkt...

nog om det wink

15

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

hastighet enl tid post i tråd.

får 3, sweden3g, telia s, iq på platsen och
kör således med 3.
64kbit i hastighet då tlf skickar saker...
samma hastighet som ett analogt
modem från mitten av
nittiotalet... bredband tongue

okej, och du har inte slagit i taket för datatrafik / månad än ?

isf har dom sänkt det till typ 10mb månad eller dyl, då jag har
trafik logger, så kan hålla koll på tlf skräp trafik... fö funkar det
bättre på dom få andra master med 6 mbit eller om det inte
finns något att synca för android...

det försvinner med tex tele2 då dom har 1,5mbit i praktiken,
så uppen bart att tre ej håller.

jag brukar säga - ju mer reklam desto sämre produkt...

nog om det wink

Ok.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Nu när det är ny månad och ny datamängd så kan jag se från förra månadens dataförbrukning att 2 GB räcker precis om jag inte laddar hem spellistorna till Spotify över mobilnätet, Testade att göra det och då gick det åt minst 1 GB.

MEN! Jag vill ju kunna ha telefonen som modem till datorn ibland också, och sedan när man hittar en vettig mediaspelare till android så kommer man förmodligen att ladda ner långfilmer från FTP-servern när man är ute på språng och har tråkigt...


Jo, jag kan använda Telia Surfzon på stan,
men inte innan det finns VPN-lösning till mobilen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

skaffa mobiltbredband abg, och öppna det för samtal..

annars skafda tlf med dubbla simkort.

18 Senaste redigerad av Discover (2011-02-01 12:34:58)

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:

skaffa mobiltbredband abg, och öppna det för samtal..

annars skafda tlf med dubbla simkort.

Jag tänker inte byta abonnemang, har 3Pott 499 idag med 2 st nummer & ca 11 månader bindning.

Ska jag byta ut min nya HTC mot en med plats för dubbla SIM-kort, låter ganska korkat.


Jaja, fick 1000 kr rabatt av 3 för att det blev strul med datapaket till röstabonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:
G-Man skrev:

skaffa mobiltbredband abg, och öppna det för samtal...

Tackar, har undrat, så det går, undrar vad det blir extra till bredband+.
om mer än 49kr/mån, hellre en mobil för prat, och en PSN för surf och spel.

PSN ?


Låter bökigt med en mobil för prat och en mobil för surf... är väl bättre med en mobil som klarar båda delarna ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-01 21:37:13)

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Jag har en telefon med dubbla simkort för prat (två länder) och sedan iphone för data, mail, radio o sånt. Så det är väldigt suboptimalt jmf med diskussionen ovan. En variant att ha skilda sim för tal o data är att köra en smartphone med pratkortet och huaweimifin e583c som skickar data över wifi liggandes i en ficka. Man behöver inte plocka upp den. iphonen är inte uppkopplad på wifi förrän man tänder skärmen vilket går på en sekund. Med skype in o ut med särskilt nummer in (visas även ut), phonzo eller viber (app) så har man flera bra sätt som folk kan nå en. Viber är bra för det är igång i bagrunden. Liksom på skype kopplas samtalet till telefonsim om man inte har wifi igång. Till skype kan man ringa in men med viber måste man ringa med appen över 3G t wifi ellerdirekt wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Om min laptop brinner, då köper jag (PSN nej fel ord jag blandade ihop)
NGP spelmaskin med 5 tumskärm, som är Andoid, och sätter 3 bredband plus i den,
behåller min Nokia e66 som enda telefon, 3 Prat kostar bara 49 kr/mån, som får ringas upp, sen 39 öre min, bra tycker jag.
Och NGP när man spelar / surfar, gott att inte den störs av samtal.
http://blog.us.playstation.com/2011/01/ … NGP_012611
In actionhttp://www.youtube.com/watch?v=oUqD8zJJ … r_embedded

En undring Discover, låst i ett abb, det brukar oftast gå att ändra ett låst abb,
mot något dyrare, och bredband +, öppnat för samtal är troligt dyrare.

ang, skaffa mobiltbredband abg, och öppna det för samtal..

Kan byta till 3Total och få 10 GB / månad, men det tycker jag blir för dyrt ( 699 kr )

Möjligen om de tog bort öppningsavgiften på röstsamtal, ska förhandla med 3 när det är dags att förlänga avtalet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

kjellorix skrev:

Oj va dyrt, f_n 3 bredband + kostar 199kr/mån, med 20gig/mån, fritt.
Hur öppna det för samtal, ingen som vet ?, kostnad, och hur är det möjligt.

NGP funkar nog som wifispot, brukar gå att vlanspela mot varann, Android med,
Bättre NGP faktalänk gillar (4 core CPU) Multi-touch 5-inch OLED display + mer;
http://blog.us.playstation.com/2011/01/ … y-details/

tänkt på mifi i fickan, men batteritiden ?, tror Nokia e66 tar inte mycket mer plats.
NGP+mifi, jämfört mot NGP+Nokia e66, är nog rakast, och mer användbart.

En lösning jag har börjat fundera på är att ha min gamla Nokia N97 i ryggsäcken tillsammans med ett Blyackumulatorbatteri, då kan N97:an fungerar som MiFi.

Abonnemanget som jag har i N97:an är 3Surf Plus för 199 kr / mån och då ingår 5 GB data.

Då hade jag tänkt att jag ansluter min HTC genom Wi-fi till N97:an så den får stå för uppkopplingen. Och då kan jag byta ner mig till ett billigare datapaket på röstabonnemanget i HTC:n.

När jag kommer i närheten av min bostad så kopplas HTC:n upp på mitt egna trådlösa nätverk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Discover skrev:

När jag kommer i närheten av min bostad så kopplas HTC:n upp på mitt egna trådlösa nätverk.

min kopplar ner wifi om skärmsläckaren går in, och då blir det 3g data även hemma....

24 Senaste redigerad av Discover (2011-02-16 12:42:19)

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

G-Man skrev:
Discover skrev:

När jag kommer i närheten av min bostad så kopplas HTC:n upp på mitt egna trådlösa nätverk.

min kopplar ner wifi om skärmsläckaren går in, och då blir det 3g data även hemma....

okej... min ligger kvar mot mitt trådlösa nät även när skärmen slocknar, eller så är den jäkligt snabb på att koppla upp igen när skärmen tänds.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: ändrade surfpaket till röstabonnemang

Det kanman ställa in, jag har så att wifi stängs ner efter 10 minuter, när skärmen är av för att sedan gå igång efter 1 timme och vara igång i 10 minuter , ner en timme osv.