1

Tråd: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Om man skulle vara lat och försöka utnyttja den enorma kunskapsbank som finns här...

Har Telenor och ett dåligt 3 år gammalt Option modem. Långt ut på landet så blir det bara 384 kbps.

Modemen spelar stor roll! Aha, hade ingen aning om det! Kanske bara att byta modem och då få snurr på det hela.

Och funkar inte det så kanske en extern antenn hjälper.
Och funkar inte det så ser Tele2´s täckningskarta bättre ut.

Men vilket modem?
Sierra 306? Men hu va dyrt!
Och vilken antenn?

2

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Jag skulle säga att sierra 306 eller 308 är det bästa för ändamålet.
Det går att köpa ett sådant modem för 600-700kr på ebuy eller Hongkong. Jag beställde mitt från aliexpress.com och fick det efter 3 dagar (valde UPS).

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Har du kontrollerat på täckningskartan om det leveras mer än 384?

4

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

vad säger ni om HUAWEI E367U-1?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

5

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Det skulle vara ett bra modem med möjlighet till yttre antenn. Huawei har modem med antennkontakt men enligt hittills tillgängliga upplysningar ansluter kontakten till kanalen för diversitymottagning. Då visas bra signalstyrka men man får ingen hjälp på uppsidan eftersom antennen för sändning fortrfarande är pyttelitem och sitter i modemet.

Sierra verkar ansluta på sänd/mott antennen.

Bäst design har routern Vololink VA125 som har yttre antennkontakter (SMA) för både sänd/mott och diversity mottagnings kanal. Smakar det är det inte gratis. Det sitter ett Sierrakort i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Och hur gick det då?
Jo det blev en riktigt solskenshistoria...
för en gång skull, när det gäller tele på landet!

Efter lite planlöst surfande så kom jag fram till att Sierra 309 var modemet jag skulle ha.
Uttag för extern antenn hade den.

Inte blev det bättre fart på telenor för det.
Ringde dom och fick letat upp min mast och där fanns inte ett spår av någon högre hastighet än 384 kbit på täckningskartan runt masten. Nähä inte utbyggd!
Stämde väl bra då jag aldrig kommit över den hastigheten någon gång....
Förutom en gång i sommars då det tutade på med 1.5 mbit under 6 timmar...
Hur knepigt är det?!

Ett Tele2 abonnemang skaffades. Jag ligger precis på gränsen för Turbo 3G enligt deras karta. Och det stämde också. 1.5 mbit i snön ute i trädgården. Oftast ingenting i huset.

Fixade en "3G Panelantenn 18dBi" från Infoferenda.
I samma veva som antennen dyker upp ökar hastigheten hos telenor upp till 1,5 mbit.
Och har legat kvar där i en vecka nu.
Hur knepigt är det, igen?!
Byggde dom om den sista 384 masten i landet för att vinna tillbaka en kund?
Antennen gjorde ingen skillnad mer än att det låg stadigare på 1.5 mbit.


Och så det bästa till sist:
Tele2 med Infoferenda antennen. Från 0 till över 3 mbit stadigt, ibland upp till 4 mbit.
Väldigt mycket bättre svarstid också för Tele2, 82 ms. Mist det dubbla för Telenor.

Tjo ho! Har aldrig kunnat kolla på Youtube. Nu kan jag göra det med bittorenterna igång!!!

Så trots att eran mast ligger närmre så blir det...
Adjö Telenor!

7

Sv: Bästa modemet med möjlighet till extern antenn?

Min telemor är 0,3 också.
Tele2. +10mbit....

Kolla teleno/tres täckningskarta, 90% är inte ens högre än 0,3 sett till ytan, och...