1

Tråd: Netgear MBRN3000 extrema problem

Jag har stora problem med att få igång min router som jag har kopplat in mitt mobila bredband i. Eller rättare sagt Routern fungerar som den skall men jag får inte igång modemets internet.

Routern hittar modemet men ansluter inte till Internet. Jag har provat med både mitt Tele2 (E1820) och mitt telia (E220) bägge krånglar. Felmeddelandet är "No network coverage".

Så troligtvis är det inte modemen som spökar utan det är väl någon inställning som jag har gjort fel.

Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Apn-inställningarna verkar vara rätt (mobileinternet.tele2.se etc...) men det kanske är något annat avancerat man måste ställa in?

Mvh //hobbitar

2

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

ingen pinkod på simkortet?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

vi antar att e220 från telia är upplåst, och att dom båda stöds av routern.

hur blinkar dongeln/na ?
antal blink och färger.

4

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Och att du skrivit in rätt APN mm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Tack för alla snabba svar. Jag har skrivit in alla APN-inställningar rätt inkl pin-kod vad jag vet.

Modemen är inte upplåsta dvs jag har två olika abonnemang, ett med Tele 2 och ett med telia, bägge modemen skall stödjas av routern men som sagt jag får samma felmeddelande med bägge modemen.

Dongeln Blinkar blått ca var tredje sekund, alltså har den täckning med 3G-nätet men ansluts ej. När jag stoppar in dongeln i datorn funkar det perfekt.

På Routern lyser strömlampan grönt, första porten där jag har kopplat nätverkskabeln mellan routern/datorn lyser grönt. Usb-lampan lyser ej, internet-lampan lyer rött, en sista sändar-lampa som jag inte riktig vet vad det är lyser grönt.

6 Senaste redigerad av hobbitar (2010-12-13 09:30:11)

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Ok nu tror jag att jag fick ordning på modemet, givetvis upptod det då ett nytt problem...

För att få igång modemet var jag tvungen att kryssa i "Autoamtic Roaming", så nu fungerar modemet och internet. Det jag är rädd för att att jag måste betala höga summor pengar om jag nu surfar på något annat nät. Men eftersom jag har skrivit in tele2`s apn-inställningar + min pinkod så borde det väl vara tele 2 jag surfar på ?
Kanske bäst att jag ringer och har med min operatör?

Hur som helst nu när jag fick igång modemet så hittar jag inte routern över det trådlösa nätverket. Det går bra att surfa på internet om jag kopplar en nätverkskabel mellan datorn/routern men som sagt routern hittas inte trådlöst, det fungerade perfekt igår kväll så jag vet inte vad som har hänt. Krångligt skall det vara....

EDIT: Jag fick det nu till att fungera. Det var ännu en inställning som jag var tvungen att göra i router`n.

7

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Hej, jag ska precis köpa ett 4G-modem och har tittat på just denna router, men operatörerna vågar inte säga något om vilka routers som fungerar med just deras modem. Jag har tänkt köpa Telias 4G-modem eftersom de vad det verkar är de som kommer att äga det rikstäckande nätet, medan Tele2 (enligt Telia) bygger eget som inte kommer att få samma täckningsgrad.

Är det Telias Samsung-modem som du fått att fungera med din router?

Vilken var den sista inställningen du gjorde (som du skriver om i ditt sista inlägg) som gjorde att routern hittades trådlöst?

8

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Heimdall skrev:

Hej, jag ska precis köpa ett 4G-modem och har tittat på just denna router, men operatörerna vågar inte säga något om vilka routers som fungerar med just deras modem. Jag har tänkt köpa Telias 4G-modem eftersom de vad det verkar är de som kommer att äga det rikstäckande nätet, medan Tele2 (enligt Telia) bygger eget som inte kommer att få samma täckningsgrad.

Är det Telias Samsung-modem som du fått att fungera med din router?

Vilken var den sista inställningen du gjorde (som du skriver om i ditt sista inlägg) som gjorde att routern hittades trådlöst?

Tjena

Det är tele 2`s modem jag kör med. Jag var tvungen att kryssa i automatic roaming för att det skulle fungera och det tillkommer inga extra kostnader när man gör det.

9

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

annars funkar en gammal dator som router om modemen
ej stöds i linux dvs routrar.
men en dator drar ganska mycket ström.

välj valfri isp(operatör) och köp ett obrandat modem annars.

10

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Även jag har skaffat en MBRN3000. Lite strul att konfigurera den. Vet faktiskt inte vad som var problemet men jag kom inte in i konfigureringen alls. Men efter att ha återställt routern till fabriksinställningar (reset) så stånkade den igån och nu lirar det.

Kör med ett E220 och med Tre kontantkort.

Jag har inte behövt köra med "Autoamtic Roaming" som hobbitar skrev om.

Ändrade apn till bredband.tre.se (vet inte om det har någon betydelse) men i övrigt en standardkonfiguration.

Jag tog bort pinkoden innan jag satte upp routern. Är lat och tycker att koder bara är i vägen. Har även tagit bort koden i mobilen...:cool:

11

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Nu har jag skaffat Halebop mobilt bredband kontant. Fick ett Huawei E1750, simkort och en dag surf för 199 kr.

Pinkoden var redan borttagen när jag fick modemet. Bra tycker jag. Den är bar "i vägen".

För att få igång E1750 och Halebop var jag tvungen att slå på "Autoamtic Roaming" som hobbitar. Då funkar allt helt OK.

Det lustiga är att när jag kopplar upp mig så står det i routern att det är Tele2 jag är uppkopplad med (Operator). Men när jag testar med Speedtest eller Bredbandskollen så står det Teliasonera som ISP så IP-numret verkar vara Telias (Halebops). Men det är väl uppkopplat via en Tele2-mast.

Bandbredden är knappt 5 MBitt/sek upp och knappt 2 MBitt/sek ner.

http://i1235.photobucket.com/albums/ff423/whyyou6/NETGEARRouterMBRN3000.jpg

http://www.speedtest.net/result/1214515922.png
http://www.speedtest.net/result/1214518851.png

http://i1235.photobucket.com/albums/ff423/whyyou6/Fullskrmsinfngning2011-03-22134610bmp.jpg

12 Senaste redigerad av Sam (2011-03-22 13:06:47)

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Tele2 och Telia delar på samma 3G nät. Halebop är ägd av Telia

13

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Det lustiga för mig är att jag just nu befinner mig i Danmark när jag testar med "Speedtest" utan att använda mig av en "tunnel"!
http://www.speedtest.net/result/1214621853.png
Ibland bor jag även i Norge och i bland i ..... märkligt

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Sam skrev:

Tele2 och Telia delar på samma 3G nät. Halebop är ägd av Telia

Innebär det att jag får samma uppkoppling med Tele2, Comviq, Halebop och Telia (radiomässigt med ett E1750)?

15

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Hej jag köpte denna Netgear MBRN3000 idag å har försökt i flera timmar men inte kommit igång även min internet lampa lyser RÖD har modemet E1820 från TRE (3) vart hitta du Autoamtic Roaming ? å finns det på (3:s) maskinvara  kommer så långt som första installationen och att den söker efter internet men hittar inget å där sitter jag fast sad vill få igång detta snarast  sad  har blivit så förbanna att jag vill kasta det i väggen blir galen på det nån som kan hjälpa mig med detta ?

16

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Roaming automatic finns inne i routern.
Kommer inte exakt ihåg, men det var inte så svårt att hitta.
Har för mig att det var på samma sida som man ställer in APN.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

17 Senaste redigerad av whowho (2011-12-28 08:46:58)

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

GEnd88 skrev:

Hej jag köpte denna Netgear MBRN3000 idag å har försökt i flera timmar men inte kommit igång även min internet lampa lyser RÖD har modemet E1820 från TRE (3) vart hitta du Autoamtic Roaming ? å finns det på (3:s) maskinvara  kommer så långt som första installationen och att den söker efter internet men hittar inget å där sitter jag fast sad vill få igång detta snarast  sad  har blivit så förbanna att jag vill kasta det i väggen blir galen på det nån som kan hjälpa mig med detta ?

Det är lite svårt att läsa när du skriver så illa...

Kan bara meddela att jag använde min MBRN3000 nu igen när Dagmar hade dragit ner min felefonledning så att mitt vanliga ADSL hade lagt av. Då är det bra att ha en router och ett modem med kontantkort som man snabbt kan tanka upp med lite surftid.

Har visserligen en iPhone 4s som ska kunna göra samma sak. Men jag får den inte att fungera.

18

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Trevik skrev:

Roaming automatic finns inne i routern.
Kommer inte exakt ihåg, men det var inte så svårt att hitta.
Har för mig att det var på samma sida som man ställer in APN.


finns denna på första installationen ? du vet när man precis har satt i det.. så ska man ju gå in på routerlogin för att sedan installera det men kommer bara så lång på den som att den söker efter nätverk men hittar inte nått

19

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

TREVIK tackar för din hjälp har fått det att funka nu . gjorde så att jag logga in manuellt på installationen för att sedan gå till mobiltbredbands inställningen för att klicka i Roaming automatic så nu kan vi äntligen börja använda det smile

20

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

GEnd88 skrev:

TREVIK tackar för din hjälp har fått det att funka nu . gjorde så att jag logga in manuellt på installationen för att sedan gå till mobiltbredbands inställningen för att klicka i Roaming automatic så nu kan vi äntligen börja använda det smile

Vad bra!
Konstigt att man måste klicka i den, borde varit ibockad som default.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

21

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Jag har en oxo där jag försrst måste köra med automatic roaming .
Men efter nån dags körning gick jag in och bockade bort roaming och tryckte på
uppdaterings knappen längst ner , sen startade jag om routern då gick den utan automatic roaming.

22

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Någon som fått 4g att fungera med denna router?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

23

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

svenska operatörer har egna nät bitvis, som man roamar mellan.
tex tre och telenor i 3G nätet, tre leechar på telenors helt egna master via roaming.

routern hanterar inte svenska nätet helt ok/eller är lite kräsen/en fin liten bugg hur man nunser det.

24

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

hobbitar skrev:

För att få igång modemet var jag tvungen att kryssa i "Autoamtic Roaming", så nu fungerar modemet och internet.

[...]

Tack för detta som var #2 hit på Google när jag sökte på "MBRN3000 E1750"   :-)
Fick bara "No Network Coverage" , no matter what I did.
Kryssade av för "Automatic Roaming", ock nu funkar min nyinnköpta MBRN3000.

Ha en härlig natt/morgon :-)

25

Sv: Netgear MBRN3000 extrema problem

Vart hittar jag username och password?? Har kopplat in mitt tele2 i usb dockan och kopplat ihop datorn med kabeln i routern. Nu har jag loggat in på routerlogin.com kommer upp en ruta som jag ska fylla i: Username och password. Vart hittar jag detta??

Mvh

Gabriel