1

Tråd: Riktantenn

Hej!

Byggare Bob is back... Fick min riktantennsgåva i fredags och idag hämtades adaptrar till mitt E122 modem ut på posten.
Snabbt test och jämförelse med min "Lampenn".
UMR visar 35% med min lampenn inomhus.
Riktantennsgåvan visar 35% inomhus på samma plats som "Lampennen" ..
Utan antenner visar UMR 29% på ungefär samma plats som xtra antennerna.
Hm.. nu skall jag förankra hos regeringen att jag får borra lite hål i huset så jag kan testa att ha antennen utomhus.
Intressant iaf. att signalstyrkan är densamma med mitt hembygge resp. riktantennen. Uppenbarligen funkar även hembygge bra!

Bygg bygg bygg bygg! lol

/YagiBob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Riktantenn

om du har samma antenn som jag så funkade det lika bra att tejpa dongeln på antennen...
kan inte påstå att den jag labbat med är direkt imponerande...

fick ~10db bättre signal.

3

Sv: Riktantenn

Vaddå, 10 dBi är väl bra för den lilla yagin. Min adapter har inte kommit än

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Riktantenn

Hej igen!

Ni har båda två rätt!
Jag fick en idé som jag skall testa... återkommer.
Min upplevelse av den "nya " antennen är som med All annan mobilbredbandslösning jag provat nämligen att upplevelsen aldrig stämmer överens med utlovad/förväntad funktion.
Lustigt?
anyway... men jag fick en idé som sagt...

I´ll be back...

/Bbbbbbbbbbbob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

5

Sv: Riktantenn

ja men om jag skruvar bort impedans ringen och kör med den LÖS utan yagin så fås nästan samma db...

odd eh?

men är 500meter till masten så platsen, så är inte optimal för antenn tester pga alla reflexer.

http://s1.postimage.org/1fmg7rxxg/ANT1_mobilabredband_se.jpg

6

Sv: Riktantenn

G-Man skrev:

ja men om jag skruvar bort impedans ringen och kör med den LÖS utan yagin så fås nästan samma db...

odd eh?

men är 500meter till masten så platsen, så är inte optimal för antenn tester pga alla reflexer.

http://s1.postimage.org/1fmg7rxxg/ANT1_ … and_se.jpg

Om man nu bara kunde "kapsla" in modemet i antennen på nått bra sätt så har du en fenomenal produkt, riktantenn och modem allt i ett.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Riktantenn

Det är därför det är så poppis med wok-paraboler för WLAN där man sätter WLAN dongeln i fokus.

Att tejpa ned dongeln mot yagi bommen verkar inte bra. För mycket metall nära dongelns antenn. Det skulle funka med en bom av icke ledande material. Dessutom är avståndet till direktorer och reflektorer mycket kritisk. dongelantennen är inte orienterad som ett drivelement. I en parabol kan den dock fungera som hyggligt punktformig strålningskälla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av G-Man (2010-12-08 12:48:22)

Sv: Riktantenn

mysko är det wink

hela yagin är gjord i metall som är elektrisk kopplad till gjord på kabeln, även metall ringen "aktiva elementet" är kopplad mot gjord.
enda delen som kan vara o gjordad är den lilla plast del som är svart, och den ligger ej i linje med elementen, där har jag plaserat dongelns antenn... funkar bättre än med coaxen kopplad I dongeln....

mysko va?
wink
båda antennerna från dx är så här.

den andra modellen med N kontakt med grå plast låda är EJ gjordad på detta sätt...
den får jag riktverkan från.


http://s3.postimage.org/1ivve4q2s/ANT12_mobilabredband_se.jpg

bättre/till bild:
http://s1.postimage.org/1h597wz2c/ANT13_mobilabredband_se.jpg

9

Sv: Riktantenn

Gjord på detta sätt eller jordad på detta sätt.

En antenn bör vara DC-jordad, vilket är vad du tycks mäta. Det betyder inte alls att den är kortsluten på HF. En enkel spole ger DC-jord men HF-isolation.

Svep den runt 2GHz istället så får du se.

/Marcus

10

Sv: Riktantenn

jag kan inte kolla utan att såga sönder matar delen då allt är limmat.
skulle kunna montera den på våg generatorn, men tror jag blir opoppis om jag gör detta på en öppen antenn... så gör det inte !

metall röret/bygeln är direkt/mekaniskt ansluten mot antennen och alla spröten.
enda som inte är jordad är den svarta delen som serut som en spole skulle kunna bo i den.

Jag får iaf INGEN riktverkan på denna platsen med denna yagi, men den med plastlåda ger detta om än lite. är lite svårt att testa med detta här pga närheten till masten och alla reflexer.

har byggt egna yagi, och inte byggt på detta sättet som dessa är monterade.
betyder inte att dessa ej funkar.
får signal ökning på ~10db när dom är inkopplade, samma sak om jag tex lägger dongeln på den.

11

Sv: Riktantenn

G-Man skrev:

jag kan inte kolla utan att såga sönder matar delen då allt är limmat.
skulle kunna montera den på våg generatorn, men tror jag blir opoppis om jag gör detta på en öppen antenn... så gör det inte !

metall röret/bygeln är direkt/mekaniskt ansluten mot antennen och alla spröten.
enda som inte är jordad är den svarta delen som serut som en spole skulle kunna bo i den.

Jag får iaf INGEN riktverkan på denna platsen med denna yagi, men den med plastlåda ger detta om än lite. är lite svårt att testa med detta här pga närheten till masten och alla reflexer.

har byggt egna yagi, och inte byggt på detta sättet som dessa är monterade.
betyder inte att dessa ej funkar.
får signal ökning på ~10db när dom är inkopplade, samma sak om jag tex lägger dongeln på den.

DC jordad förmodligen, vanligt vid högre frekvenser, matarelementen kan se väldigt olika ut. Jag återkommer snart med ett test på ett "hembygge" (Snygg och "kortsluten") lol

/ShortBob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

12

Sv: Riktantenn

obinett skrev:
G-Man skrev:

jag kan inte kolla utan att såga sönder matar delen då allt är limmat.
skulle kunna montera den på våg generatorn, men tror jag blir opoppis om jag gör detta på en öppen antenn... så gör det inte !

metall röret/bygeln är direkt/mekaniskt ansluten mot antennen och alla spröten.
enda som inte är jordad är den svarta delen som serut som en spole skulle kunna bo i den.

Jag får iaf INGEN riktverkan på denna platsen med denna yagi, men den med plastlåda ger detta om än lite. är lite svårt att testa med detta här pga närheten till masten och alla reflexer.

har byggt egna yagi, och inte byggt på detta sättet som dessa är monterade.
betyder inte att dessa ej funkar.
får signal ökning på ~10db när dom är inkopplade, samma sak om jag tex lägger dongeln på den.

DC jordad förmodligen, vanligt vid högre frekvenser, matarelementen kan se väldigt olika ut. Jag återkommer snart med ett test på ett "hembygge" (Snygg och "kortsluten") lol

/ShortBob

vi avvaktar wink

jo, jag byggt vanliga 1/2 vågare där maströren är andra halvan osv som är kortslutna dc mässigt och man justerar swr med kortslutningen... tongue

13

Sv: Riktantenn

Den vikta dipolen består av rör och koaxialkabeln går innuti. Ev sitter det också en balun i andra rörhalvan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Riktantenn

G-Man skrev:
obinett skrev:
G-Man skrev:

jag kan inte kolla utan att såga sönder matar delen då allt är limmat.
skulle kunna montera den på våg generatorn, men tror jag blir opoppis om jag gör detta på en öppen antenn... så gör det inte !

metall röret/bygeln är direkt/mekaniskt ansluten mot antennen och alla spröten.
enda som inte är jordad är den svarta delen som serut som en spole skulle kunna bo i den.

Jag får iaf INGEN riktverkan på denna platsen med denna yagi, men den med plastlåda ger detta om än lite. är lite svårt att testa med detta här pga närheten till masten och alla reflexer.

har byggt egna yagi, och inte byggt på detta sättet som dessa är monterade.
betyder inte att dessa ej funkar.
får signal ökning på ~10db när dom är inkopplade, samma sak om jag tex lägger dongeln på den.

DC jordad förmodligen, vanligt vid högre frekvenser, matarelementen kan se väldigt olika ut. Jag återkommer snart med ett test på ett "hembygge" (Snygg och "kortsluten") lol

/ShortBob

vi avvaktar wink

jo, jag byggt vanliga 1/2 vågare där maströren är andra halvan osv som är kortslutna dc mässigt och man justerar swr med kortslutningen... tongue

// Ge mig någon dag... har precis fått en skvätt cytostatika...  men har idé.. skall bara orka! lol

/CytoBob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

15

Sv: Riktantenn

obinett skrev:

// Ge mig någon dag... har precis fått en skvätt cytostatika...  men har idé.. skall bara orka! lol

/CytoBob

feel 4 u CyBo


jo, jag tror jag prov monterar tre olika yagi bredvid varandra mot samma dongel för att se om det är någon markant skillnad. fått aduptrar till tre olika pinnar.

16

Sv: Riktantenn

Fan tillbringar julen på sjukan.... får låta bygget vänta.. bleh. Men en himla god fortsättning på er allihop!! (Patientdator som är helt öppen.... jisses..) admin right.. fräckt.. det här blir kul...

G-Man skrev:
obinett skrev:

// Ge mig någon dag... har precis fått en skvätt cytostatika...  men har idé.. skall bara orka! lol

/CytoBob

feel 4 u CyBo


jo, jag tror jag prov monterar tre olika yagi bredvid varandra mot samma dongel för att se om det är någon markant skillnad. fått aduptrar till tre olika pinnar.

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

17

Sv: Riktantenn

Hej. Jag är ingen fena på antenner, impedans osv. men pga dålig mottagning i stugan har jag hållit på med riktantenner, förlängda usb kablar osv. Har även kört omkring i området och testat med min laptop åt Tele 2. Till sist kom jag på en lösning som slår allt annat jag och mina grannar provat - en sattelitparabol med modemet placerat i fokus. En tiopotens bättre signal än allt annat vi provat, men som sagt vi är inga experter.
Bo Gunnar

18

Sv: Riktantenn

annars funkar funkwerk skapligt bra och är inte så stor om det blåser runt Din stuga smile