1

Tråd: Telia och hemmaserver

Jag försöker att skapa en Linux ssh server via min Dovado 3GN router. Jag har en publik IP-adress, är APN "online.telia.se". Servern har ingen brandvägg. Jag har satt DHCP för att tilldela en fast IP-adress till servern och har lämnat den nödvändiga porten på routern till servern.

Jag kan ansluta till servern från min interna nätverket utan problem, men när man försöker ansluta till servern från Internet servern kan inte hittas. Jag försökte en "SheildsUp" port scan på ssh porten och det visar "stealth". Jag försökte igen genom att ansluta modemet direkt till en WinXP dator som kör en SSH-server och stängde av Windows brandvägg men återigen porten visar "stealth", men datorn kan vara pingade.

Detta måste innebära att Telia blockerar inkommande anslutningar (?) Jag frågar eftersom jag har läst att köra en server via ett Telia mobilt bredband fungerar (eller fungerade). Har någon här har en fungerande server med Telia?

Jag hoppas att min svenska är OK, jag är inte en infödd så ursäkter i förväg ...

2

Sv: Telia och hemmaserver

plip skrev:

Jag hoppas att min svenska är OK, jag är inte en infödd så ursäkter i förväg ...

That makes the two of us.

Anyway, försök http://www.mobilabredband.se/ip

Där kan du testa om portarna svarar från Internet sidan.

Det är ganska oklart när det gäller Telia's APN "online.telia.se". För många funkar ingenting när det gäller "port forwarding", medans för andra funkar i alla fall nånting, även om inte allt. Jättekonstigt, men ingenting jag skulle rekommendera. Det finns många diskussionstrådar kring ämnet, men vi har en "sticky" här:  http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=687

3

Sv: Telia och hemmaserver

innan jag dumpade telia så var det så att det funksde ibland på portsr som ingen annan använde... och under en begränsad tid när det väl funkade.
sedan så var trafik på vissa portar helt blockerade, var bara strul med telia för mig.

enligt telia då berodde det på att jag körde torrents(dom kallade gmail torrent)

bytte operatör och allt funkade direkt...
havent looked back since then....

tror det är abonnemangsberoende, firma sakerna funkade men inte privat. sedan var det problem med telia mot telia trafik - jag fick nog iaf.

4

Sv: Telia och hemmaserver

Tack för svar ... det är synd. Det ser ut som det inte kommer att arbeta för mig någon gång snart, synd att jag bara skrivit ett kontrakt, också synd att jag tog isär modemet att löda på en extern antenn! Live and learn I guess.... minst routern fungerar bra :-)

5

Sv: Telia och hemmaserver

häv köpet pga av att du inte får helt internet.
om inget annat kan man förhandla om priset... funkar bra med andra operatörer! telia är inte som andra host host...
värt att prova!

sedan beroende på hur du köpt det finns distans köps lagen, vilket är att rekommendera vid köp av mobila bredband pga att det strular så pass mycket med dessa - dvs köp EJ över disk/i affär.

använd dom FÅ lagar som är på din sida...

6

Sv: Telia och hemmaserver

Jag kan bekräfta att Telia inte har öppna portar utifrån.

7

Sv: Telia och hemmaserver

Någon som vet om det funkar om man använder en pptp/vpn tjänst lik anonine på sin "hemmaserver"? En enkel beskrivning på hur, vore också toppen!

8

Sv: Telia och hemmaserver

Hej!

Jag får inte igenom trafik på någon TCP-port. Verkar spärras av Telia för när jag testar ett Tele2-kort rullar trafiken igenom fint.

Jag har just haft följande diskussion med Telia:

Hej! En fråga: Jag använder mitt extrakort mest för att köra datatrafik på men nu fungerar det inte att komma åt datatjänster. Blockerar ni inkommande TCP-portar? Jag använder APN: online.telia.se
Telia: har du huvudnummret?
070-xxxxxx
Telia: du kommer inte alls ut på nätet?
Har du kortet i ett modem från oss eller direkt i datorn?

Jodå, jag surfar med det nu. Men när jag ska accessa tjänster på min dator utifrån internet så blockeras de anropen. Jag undrar vilka inkommande TCP-portar ni blockerar, varför och hur jag kan göra för att slippa få dem blockerade.
Telia: Vi spärrar endast portarna 25, 135-139 och 445.
vi kan ej öppna dom
ok, märkligt. Jag är ganska säker på att ni spärrar portar i området 34000-35000 också. Jag har uteslutit alla andra spärrar i form av brandväggar och dylikt och det fungerar att ansluta utifrån Internet om jag använder de andra operatörernas SIM i min utrustning.
Men du är säker på att inga andra portar spärras?
Telia: ja det är dessa vi spärrar.
För mobil bredband finns det portar som är stängda utifrån och in i GGSN via filter, vi har ju ingen FW för dessa kunder. de är Portarna 135 och 445 används av Microsoft för att fildelning och för utskrifter på lokala nätverk. Dessa används också för spridning av worms eftersom det finns en exploit i Windows så opatchade datorer är öppna för detta.

ok, kan du bara dubbelkolla så att mitt SIM-kort ser ut att vara korrekt konfigurerat 070xxxxx så letar jag vidare efter en annan lösning sedan.
Telia: allt ser bra ut i abonnemanget

Någon som har något tips eller är det bara att kasta ut Telia och skaffa SIM-kort någon annanstans?

9

Sv: Telia och hemmaserver

telia funkar inte, jag har aldrig fått det att funka oavsett vad telias kundtjänst påstår(utan vpn).

som du noterat funkar tele2 direkt.

telia bromsar även viss trafik som tex gmail med påståendet att det är torrents, dvs telia är hostile.
jag har fimpat mina telia pga bla detta.