26

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

G-Man skrev:

usbkabel funkar ok i kyla, jag har kört mina i -35grader utan problem, utom deltaco's yunna kabel från kjell&co som pajade. kom ett knastrade ljud från den vid minusgrader...

USB kabel är den biligase lösningen normalt om man redan har tex router.


kan du inte montera det på taket, ok signal där?
brukar vara enkelt att montera på skorstenen om möjligt, du har troligen redan en kabel väg dit gissar jag.

jag har tex UMR + dongel på kall vind. router + 3meters usb skarv + huawei e1750 = funkat ok i minus 30grader.
som väder skydd kan ett plaströr användas åt dongeln(modemet)


finns många lösningar,
välj efter vad du vill få som resultat och anser det vara värt kostnadsmässigt.
normalt byter man dongel varje år eller dylikt så montering skall/bör ta med detta i beräkningen.

Låter också som en jätte bra lösning. Vad är en UMR?
Har du 3 meter upp till din skorsten? tror jag behöver mer, vad som mest kan man ha? Detta låter helt klart vettig allså! En usb kabel och nån "dongel" och ett plaströr.. big_smile

27

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

3G är olämplig för spel, avsett för surf.

tror jag får 80-60ms.
när det är illa så är det över 999....
pingen påverkas av belastningen.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-09 10:34:11)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Träden skymmer väl lika mycket i skorstenshöjd.

För en systematisk approach till att lösa problemet behöver du klara ut även vilket som är behovet i andra änden. ska du ha e router ev inkl wifi eller kan du köra med usb-modem=dongle direkt i dator?

Sedan är en stegvis lösning bäst där man försöker undvika investeringar som blir döda grenar om man måste byta lösning.

Att slippa löda en mycket pillig anslutning är en aspekt också. Den lödningen kräver vana och en mycket fin spets på lödkolven.

Sammantaget tror jag mest på Funkwerklösningen men test med dongle och lång usb kabel är ett steg på vägen. Du kan koppla ihop flera fem meters längder med inline förstärkt usb-kabel. frågan är vad modemet gillar. 10-15 meter bör gå, men det skiljer från modem till modem. Innan du donar med plaströr osv bör du kolla att du verkligen får den funktion du önskar med modemet vid skorstenen. Börja med att köpa en enda fem meters längd USB kabel med inline förstärkare och ha datorn i närheten.

Enklaste sättet att fästa dongeln tillfälligt där uppe är att ha en lång pinne med ett fastsurrat kryss, också av trä. Stick ner pinnen i en skorstenspipa och låt krysset vila på skorstenen. Är det läskigt högt kan du köra metspö-varianten för att sänka ned pinnen i skorstenen. Med metreven i en slinga kan du ha kvar tråden tills du ska lyfta bort grejorna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Jag är inne på en antenn och vanlig koaxialkabel.. men vad är en dongle?

Visst usb går ju att hänga ut vet bara inte hur ja ska skydda modemet med, bilder???

Men är en dongle nån sak så ja slipper löda blir de nog antenn..

30

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

dongle = USB modemet

31

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Nödvändigt att löda (=svårt) om inte usbmodemet inte har en bra kontakt för anslutning till yttre antenn

Benämningen dongle kommer sig av att tidiga USB modem oftast användes med en kort usb-sladd som förband dem med  t ex laptop, vilket är bra för att modemet kommer ur laptopens eget störningsfält. en dongle är egentligen en grej som dinglar i änden på en stump

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_protection_dongle

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

jonasolof skrev:

Nödvändigt att löda (=svårt) om inte usbmodemet inte har en bra kontakt för anslutning till yttre antenn

Benämningen dongle kommer sig av att tidiga USB modem oftast användes med en kort usb-sladd som förband dem med  t ex laptop, vilket är bra för att modemet kommer ur laptopens eget störningsfält. en dongle är egentligen en grej som dinglar i änden på en stump

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_protection_dongle

Nepp detta har inte det, är ju ett E1750, och blir ett E1820 sedan. 

Ingen som kan direktlänka en billig koaxialkabel med lite dämpning? behöver max 10m. sen blir det en antenn från kjell o komp tror ja, det är väl en stor riktantenn?