1

Tråd: Ändring av SMS funktionen?

Är det någon som vet om det hände något med SMS'en när telefonbolagen tog bort möjligheten att skicka anonyma SMS.

Jag har ett SMS styrt modem som jag styr mha korta SMS meddelanden. Alla SMS måste börja med tecknet #. Sedan hösten -09 funkar det ej att styra. Jag kan se att SMS'en kommer fram, de ligger lagrade på SIM kortet, men det blir aldrig någon respons.
Kan det finnas ett samband här, när togs anonyma SMS bort?

Har även för mig att ha läst att vissa telefonmodeller lägger till ett "osynligt" tecken i början av SMS'n finns det någon sanningshalt i detta? Kan det i så fall göra att modemet ej känner igen mina SMS (inget # som första tecken).
Har iofs försökt med olika telefoner utan resultat.

2

Sv: Ändring av SMS funktionen?

Det finns vad jag vet vissa som lägger till en ASCII 10 som är LineFeed, telefon lägger då den som sista tecken. Det kan ju vara så att den läser SMSet precis som det är och jämför det mot en text helt enket, och finns där en LF på slutet så stämmer inte texten och inget händer.

Men det verkar otroligt dumt och tillverka en produkt som är beroende av ett exakt format på SMSet, saker ändras och det är inget nytt.

Jag har tillverkat några egna SMS-larmsändare som går att göra en hel del med via SMS-styrning och då använder jag en sökfunktion som helt enkelt letar efter information i SMSet. Det krävde en hel del extra programmering men det fungerar i alla lägen. Jag har tom gjort fungerande funktioner för att plocka saldoinformation från kontantkort trots att vissa operatörer envisas med att skicka med reklam, den letar helt enkelt igenom texten efter den informationen den behöver.

3

Sv: Ändring av SMS funktionen?

Tack för infon, ja jag vet inte hur smart programmeringsanvarig är i detta fall.

I början innan startecknet # infördes svarade modemet med en felkod om meddelandet ej kändes igen. Det blev många SMS sända som svar på spam.

Numera skall modemet dumpa alla SMS som ej börjar med #. Tyvärr verkar det dumpa alla.....