1

Tråd: Mobilt bredband i skuggan - hjälp!

Jag har ett hus på landet i mobilskugga, och utan möjlighet till fast bredband.
Har lite signal om jag håller ut mobiltelefonen genom förnstret på andra våningen.
Måste nu skaffa bredband. Helst med trådlös router för att kunna använda en eller flera datorer fritt i hela huset.
Tänker mig ett modem/router med en extern antenn på taket.
Kan det vara rätt? Eller vad finns det för andra lösningar?
Vad skall jag i så fall skaffa?

Har inget abonnemang ännu. Hur tar jag bäst reda på vilken operatör som har bäst täckning?

Jag är totalt okunnig om mobil-frågor, och tacksam för hjälp.

mvh
Hans

2 Senaste redigerad av keja01 (2010-11-30 20:35:47)

Sv: Mobilt bredband i skuggan - hjälp!

För 3G 2100 MHz behöver det finnas någon synbar mast i närheten de närmaste kilometrarna för att ha en chans till bra hastighet. Med takantenn lite längre. Träd och kullar kan ställa till det. Masterna fungerar i hop med antingen Telia/Tele2 eller Telenor/Tre. På en mobiltelefon ska du kunna avläsa att telefonen tar emot 3G och inte GSM.

För 3G 450 MHz och företaget Net1 är räckvidden till masten betydligt längre. Routern heter D35 och har uttag för takantenn.

Det finns täckningskartor att kolla på företagens internetsidor. De är ofta överoptimistiska eftersom även en mycket låg hastighet är tillräckligt för att det ska räknas som täckning

Man kan förmodligen låna hem och prova olika modem från en lokal mindre hemelektronik-butik för att jämföra.

3

Sv: Mobilt bredband i skuggan - hjälp!

Vilken område gäller detta?

4

Sv: Mobilt bredband i skuggan - hjälp!

1, kolla operatörernas täckningskartor.
2, skaffa kontant abg och prova med detta på tex taket eller dyl. notera signalnivå och välj den operatör som funkar båst
3, gör en fast installation, efter vald budget.

tänk på åskan.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-10 22:34:44)

Sv: Mobilt bredband i skuggan - hjälp!

Liksom det finns hovslagare, brunnsborrare, skorstensfejare mm. så borde det finnas en yrkesgrupp som hjälper folk med mobilt bredband på plats. Vore väl bra extrajobb för unga sotare så kan de sätta upp antenner på skorstenarna. tremånaders kurs i antennteknik mm så vore saken klar. Nu när man måste beställa sotning och folk drar sig så kunde det vara ett säljargument. Vi sotar och fixar bredbandet samtidigt när vi ändå är på plats. Allt vitt. det kanske går att få rotavdrag.

PS om det är mobilskugga är troligen Net 1 lösningen. Kontakta en närbelägen dialectbutik och försök hitta en kunnig säljare. Net 1 har en väl fungerande täckningskarta på på www.net1.se och är det svag täckning går det för det mesta bra attt bättra på med antenner. Det finns en särskild forumavdelning för Net1. 

du har ju troligen inte mobilskugga i alla riktningar. Signaler kan reflekteras ned mot dig om det finns berg bortom där du bor i förhållande tll masten. värst är att vara bakom en kulle och så är det sjö eller hav bakom huset. Borde leda till sänkt taxeringsvärde pga nackdelen med strandtomt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.