1

Tråd: D-40 (Vem har support på den?)

Jag har uppgraderat från Kraftpaketet med en D-35 (249Kr/mån.) till Kraftpaketet med en D-40 (199 Kr/mån. inkl. telefoni)
Då jag ringer Net1 så påstår dom att dom inte har support på modemet (D-40)
Min undran var hur jag i D-40 kan utföra eller fixa DMZ för en Ip-adress där jag har min övervakningskamera ansluten.
På D-35 fanns valet DMZ som fungerade utmärkt.

2

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Funkar det inte med vanlig port forwarding?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

I D-40:ans firmware finns en omfattande manual på 32 sidor som Du når efter inloggning. Supportens frontline är ännu dåligt utbildade på D-40:an men längre bak i den tekniska hierarkin finns riktigt bra kunskap och serviceberedskap - bara man lyckas tränga igenom första linjens tekniska okunnighet..... Tyvärr är D-40:s  inställningsmöjligheterna betydligt mer begränsade än för D-35:an. Port forwarding finns men så vitt jag hittills hunnit se inte för grupper av portar som i D-35:an vilket är en förutsättning för att t.ex köra extern VoIP genom den vilket naturligtvis inte är avsikten eftersom den har en egen analog telefoniutgång

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Glömde säga att den större manualen till D-40 också finns tillgänglig för nedladdning från Net1:s portal bland användarmanualer

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5 Senaste redigerad av Foa (2010-11-30 12:16:48)

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

På URL http://net1.se/privat/kundservice-laddaner.aspx
Längst ner på den sidan finns:  "Ladda ner detaljerad användarmanual (endast engelsk version)"
Som jag laddat ner.

Men den ger mig inga tips hur att göra tycker jag.

Kameran finns finns på Ip. xxx.xxx.xxx.xxx. och jag kommer åt den via Lan.
Jag använder dyndns.com där jag har min fria service och som uppdateras via D40 Option DYNDNS som jag använder.
Med D-35 så använde jag DMZ och det funkade.
Men i D-40 måste jag kanske då köra portforwarding hur nu det ska fixas?
Är det i Menyn "Firewall" det ska sättas?

Nu beskrev för Net1 att jag måste ju efter uppgraderingen ha möjlighet att se med min kamera även med D-40
Givetvis var svaret.
Men hur vet jag att det svaret stämmer..

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-30 16:53:46)

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Se sid 29 i D40 manualen. använd port translation. IP kameran använder normalt port 80 så det ska stå i destination port. Antag att ip kameran har adressen 192.168.0.3 i det interna nätet där D40 står. Då skriver du in den ipadressen och port 80 under to ip adress och to port. Sedan kan du hitta på en port som du använder externt, t  ex 8087. Skriv in det under destination port. Däremot ve jag inte vad du ska skriva som source ip eftersom du har dynamisk ip adress. Normalt skriver man så här för att komma in till kameran: http://minegendyndns.com:8087.  Obs att http måste vara med när man anger portnummer. Annars skulle du ev kunna sätta annan port än 80 på routerinterfacet men det är nog struligare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Foa (2010-11-30 18:51:30)

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Tack..
Jag ska prova dina tips.. återkommer..

Så.. när jag klickar på "Save Changes" så sparar den.. men var ser jag vad som är sparat? (Fick inget felmeddelande)
Klickade också "Apply Changes" och skärmen blev blåaktig under tiden den utförde Apply.
Men inget spår av att den tagit informationen.. och inga errors.

8

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Har ingen D40 så kan bara läsa manualen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Ok
Du ska mycken tack för den info du gett mig. Jag ska ringa dom i morgon och kolla med dom runt detta att den sparar men sedan händer inget.
Rutern jag fått (D-40) har ett annat problem också.. att batteriet man sätter in inte tar laddning. Så förlorar jag jag 220 Volt så dör routern.
Och när 220 Volt kommer tillbaka så måste jag trycka på ON-knappen för att starta det igen.
Dom ska skicka nytt batteri då jag provat routern under 14 dagar.

Blev överraskad av deras växel då jag ringde dom.. jag placerades i telefonkö.. men efter ett par sekunder så fick jag erbjudandet att dom ringer upp mig då det är min tur i kön.. Jag knappade in mitt mobilnummer och dom ringde upp.
Har aldrig tänkt mig den servicen.. eller vetat om att den funnits.
Många borde ha det systemet.. då slipper man svära över telefonköer.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-30 20:45:44)

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Om spara: pröva att först trycka apply changes och sedan save changes som det står längst ned på s. 29. Sparandet borde kunna kollas av andra som har D40.

Du bör nog göra reboot också enl s22.

Du kanske vill ställa QoS för kameran på s 33 också.

Kollade just mot mina egna routrar som är DLINK med inbyggt adsl modem. Port forwarding anger bara en ipadress, den i interna nätt, dvs ipkameran i ditt fall. Source address kan vara för statiska ipadresser utifrån. Är adresserna dynamiska i båda ändar kan ingen adress läggas in. Jag tror inte att source fältet tar en dyndns adress med namn, det skulle förutsätta dns-look up från rputerns sida vid kommunikationen och det undrar jag om det sker.

Det verkar tyvärr inte finnas någon möjlighet att fjärrsyra routern.

Min router i Sverige kände sig lite övergiven i snöstormandet och gick inte att nå men då skickade jag sms "Om" till lilla Smartsms som bröt strömmen i en minut så att routern bootade om. Smidigt när man är 125 mil bort. Det har varit ett väldigt hackande med strömmen i EONs nät och då kan det hända att en router får spader så att man måste boota om fjärrstyrt. SMS är low tech och funkar. Så nu kunde jag logga in på routern utifrån och kolla hur port forwarding är uppsatt. 

Men D40 har watchdog ser jag på sid 37. Då ska den göra reconnect själv om förbindelsen ligger nere.

enligt s 11 ger modemet Ec/Io och RSSI, det är bra då kan man kolla länkne till basstationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

jonasolof skrev:

(Klippt)
Kollade just mot mina egna routrar som är DLINK med inbyggt adsl modem. Port forwarding anger bara en ipadress, den i interna nätt, dvs ipkameran i ditt fall. Source address kan vara för statiska ipadresser utifrån.
(Klippt)

Intressant tips du hade där.. ska prova.
Fick svar nu från Net1 där dom som jag befarade inte kommer med någon hjälp.
Vi har inte support på dina frågor säger dom.. vi sänder manualen bifogad med detta mail.
Och manualen har jag i överflöd numer..
Jag tackade för svaret och sade att det inte hjälpt mig.. men vore glad om dom kunde delge vem som tillverkat D40 så jag kunde fråga dom då!

Ja ja detta blir nog inte Net1 som hjälper mig med..
Hoppas nu att många uppgraderar sina paket med telefon inkluderande för 199 kr i månaden. Därefter så hoppas jag dom hittar hit till detta forum.. så vi får det trevligare smile

12

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Du har två trådar igång. Du bör ange exakt vad du ställer in för att vi ska kunna hjälpa till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

jonasolof skrev:

Du har två trådar igång. Du bör ange exakt vad du ställer in för att vi ska kunna hjälpa till.

Precis.. två trådar.
En ang. vem som har supporten och en ang. dyndns
Dyndns-frågan kan jag anse vara löst tack vare annan lösning än vad som medföljer D40
Två trådar med olika innehåll som jag ser det och vill ha det.

Supportfrågan är också löst.. då dom inte har någon support.

Sedan tycker jag faktiskt ni har lyckats hjälpa till utifrån vad möjligheter ni har.. vad jag förstår. (Bättre än vad Net1 gjort faktiskt.)

Sedan så ler jag åt annonseringen som Net1 gör att folk ute i skogen ska få tillgång till bredband.. visst får dom det.. men där ute i skogen? Lever dom stadigt där? Mitt svar blir nää.. men det vore bra att få tillgång på bredband där ute i skogen.. och sedan hemifrån kunna ha kontroll via bredbandet på stället man har där..
Sådan är min situation, jag sitter hemma med optisk kabel som bredband och vill kolla mitt torp där ute i skogen... hemifrån!
Sorry.. det blev mycket OT i denna tråd.. men jag är väl ägare av den så.. jag får väl godkänna OT denna gång smile

14

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Hittade denna länk som kanske kan vara till hjälp.
Fabrikantens namn fick jag inte av Net1 så jag jagade fram detta:
http://cmotech.com/english/products/prod_03.html

15

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Finns lite blandade trådar med cmotech info.
http://www.mobilabredband.se/sok?cx=par … 2523p17322

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Så där.. en lösning på gång?
Detta svar fick jag från China eller vart det nu är!?
Min fråga var:

I got an CNW-680V External Modem and the Manual do not help me..
I have an Ip-camera connected to the modem at Ip: 192.168.1.253
But I can not see the camera from outside (Internet)
So.. please tell me how to make the modem setting correct.
The manual do not tell me.
(Perhaps You have a better manual to be downloaded?)

Rgds.

Svaret blev:

Please follow the below directions.
D-40 WAN (CDMA) IP : 192.168.0.75
D-40 IP : 192.168.1.1
FTP server : 192.168.1.253

Network->Firewall : Port Translation
If you connect to FTP with 192.168.0.75 you can connect to 192.168.1.253.
So if you want use IP camera you have to use Port translation as above.
Best regards,

Ja nu återstår att testa ovanstående.

17

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Kommentar till FOA: visst är marknadsföringen för mobilt bredband från samtliga operatörer minst sagt diskutabel men tyvärr rör det sig om ganska tekniska frågor (trådlöst kontra trådbundet) och utan basala kunskaper i radioteknik hos reklammottagarna blir det knepigt att kort förklara varför mobilt bredband aldrig helt kan ersätta en fast lina och att Du aldrig är ensam om en mast !
Att det sedan bor folk mitt ute i skogen som definitivt behöver bredband är lätt att se på diverse olika antennlösningar som kryper fram ur fönster och skorstenar vilket jag dagligen ser på resor runt om i syd- och mellansvenska glesbygder. För de flesta telecomoperatörer är detta kunder på geografiska helt olönsamma positioner men kunderna ger sig inte utan försöker på bästa sätt fixa det här själva - heder åt glesbygdsborna !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Ja jag är av den åsikten att "Bredband till alla" är ett måste.
Att det utlovade "Bredband till alla" sedan innebär arbete för att det ska fungera.. bör vara kostnadsfritt.
Det är min åsikt! smile

19

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

En undran smyger sig på om det är viktigare för TS att få framföra sina åsikter än att få kontakt med sin IP-kamera. Hittills har inga gjorda försök till inställningar enligt de givna tipsen redovisats.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

TS?
Vad är det?
Trådskaparen?
Isåfall är min signatur Foa

Andra forum liknande detta med frågor runt problem.. samt försök till svar som lett till lösning har den möjligheten för TS att gå in och redigera första inlägget och dess "Rubrik" I detta fall "D-40 (Vem har support på den?)"
Redigera till "[LÖST] D-40 (Vem har support på den?)"

Nu är frågan löst genom att supporten finns
http://cmotech.com/

Så nu kan Admin låsa denna tråd för min del

21

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

När ett problem är löst hört det till god sed att rapportera vad som fungerade. På såvis får andra hjälp också. En sak är att cmotech svarade på frågor. <det är ju utmärkt. Ännu bättre vore att få besked om portforwarding fungerar, antingen via den sida i web interfacet som är avsett för det eller på annat sätt, t ex med FTP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

jonasolof skrev:

När ett problem är löst hört det till god sed att rapportera vad som fungerade. (Klippt)

Tack för att du läxar upp mig.. trevligt värre

Att det hör till god sed håller jag med om.. så brukar jag alltid göra.. inte för att det är god sed.. utan för att jag är tacksam mot dom som hjälpt mig.
Men ännu fungerar det inte.
Så du (Ni) får snällt vänta.. jag lovar det kommer en noggrann beskrivning, den dagen.

23

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Det kan vara svårt att få port forward att fungera. Det finns t ex två linksysroutrar utan wifi BEFSR41 och BEFSR81 (med reservation för ngn bokstav i slutet). De har samma webinterface, fr à sidan om portforwarding enda skillnaden är att den ena har 4 portar och den andra 8. På 41 gick det lätt och på 81 aldrig för mig att få igång port forwarding. På en dlink router jag har måste man ändra även andra säkerhetsinställningar för att släppa igenom port forwarding. Medveten om att detta inte var någon hjälp, bara ett konstaterande hur knepigt det kan vara och frustrerande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Ok!
Ja jag vet en utväg.. inte säkert den fungerar.. men jag ska snacka med en servicekille som jobbar med sådant här och som säljer för Net1.
Kan inte han då är det nog knepigt värre.
Jag skulle kunna gå så långt att jag tar med mig D40 till honom och han får mot betalning få det att fungera.
Killen säljer och installerar övervakningsutrustning också. Så om någon har intresse av att vilja kunna konfigurera D40 så måste det vara han.. (om han vill sälja övervakningsutrustning till D40/Net1-kunder han har.

D40 vad jag förstår är något nytt för de flesta.. och jag är tidigt ute.
Surfa och använda telefon med D40 går och har hela tiden gått som en dans..

25 Senaste redigerad av Foa (2010-12-11 09:06:17)

Sv: D-40 (Vem har support på den?)

Nu har jag hittat på en annan metod som bör fungera för de kunniga människorna här på forumet.
Jag kan ge ut det nuvarande Ip numret för att komma åt D40:s meny
Ger inte ut den så här offentligt men via ett PM till den som tycker sig veta och kunna.
När problemet är löst så ändrar jag Username och Lösenord

Editerat och lagt till nedanstående.
Skulle även göra detta mot snubben i China.
Ge honom Ip-numret och han leka tills han ser att han kommer till kameran..
Sedan får man buga och bocka

Om mina idéer är riktiga.. så borde dom användas flitigare för kunniga och okunniga.