1

Tråd: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

När jag kollar bredbandskollen så ligger jag på 5mbit ned och 1.6mbit upp, det är inga problem att öppna hemsidor och hämta från t ex. Microsoft men när jag ska ladda ner torrenter så går det upp på runt 600 kb/s och efter ett tag går det ner på 50. Jag har testat alla tips härifrån men det vill ändå inte funka...

2

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

kör du vpn?

operatörerna filtrerar aktivt torrent pga att ....

3 Senaste redigerad av Sam (2010-11-28 17:26:02)

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

600KB/s gånger 8 bit per sekund= 4.8Mbps (Mbit/s).

Det går ner till 50KB (400kbps) eftersom Telenor upptäcker att du kör ovälkommen trafik och dom trycker ner det så att all annan trafik får högre prioritet så att folk kan surfa. Det räcker med ett person att ta upp 99% av alla bredbandsresurser på basstationen att förstöra upplevelsen för alla andra.

Gömmer du sådan trafik från deras brandväggar genom att köra en krypterad tunnel (VPN), då förbättrar du dina chanser, men ingen garanti att det fixar det hela heller eftersom man behöver inte vara ett geni att veta att folk kör sån trafik när operatören ser att du har kopplat upp till visa VPN servrar dom har bra koll på, som IPREDator, Anonine, etc.

4

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

vpn kostar väl pengar att använda, aja, synd att telenor ska hålla på med såna grejer sad

5 Senaste redigerad av Sam (2010-11-29 19:48:55)

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

Bara för att det står att det är obegränsad, behöver inte betyda att det är fritt fram. PTS säger att normen är 5GB/månad per bredbands abbonemang. Alla operatörer har någon form av "Fair Usage Policy" som tillåter dom att strypa hastigheten om dom tycker att du missbrukar kapaciteten på något sätt. Visst, det finns folk som kanske har kunnat tanka +100GB/månad helt opåverkad, men såna abbonenter brukar inte störa andra eftersom dom brukar antingen ligga någonstans ute på landet eller bland abbonenter som använder knappt alla tillgängliga resurser i basstationen.

6 Senaste redigerad av Sam (2010-11-29 20:42:06)

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

EddEdaMan skrev:

vpn kostar väl pengar att använda, aja, synd att telenor ska hålla på med såna grejer sad

34kr/mån är betydligt mindre än att betala tio/hundra-tusentals kronor till Pontén the Anti-Pirate.

7

Sv: Slö µtorrent med Huawei E1820 Telenor

Sam skrev:

Det går ner till 50KB (400kbps) eftersom Telenor upptäcker att du kör ovälkommen trafik och dom trycker ner det så att all annan trafik får högre prioritet så att folk kan surfa. Det räcker med ett person att ta upp 99% av alla bredbandsresurser på basstationen att förstöra upplevelsen för alla andra.

Gömmer du sådan trafik från deras brandväggar genom att köra en krypterad tunnel (VPN), då förbättrar du dina chanser, men ingen garanti att det fixar det hela heller eftersom man behöver inte vara ett geni att veta att folk kör sån trafik när operatören ser att du har kopplat upp till visa VPN servrar dom har bra koll på, som IPREDator, Anonine, etc.

Tycker det är sunt av Telenor att strypa torrenttrafik men är osäker på om de verkligen gör det. Är ju svårt då man godtyckligt kan ställa in vilka portar man kör på.

Jag kör OpenVpn Anonine på all trafik på en av mina datorer, inte endast till mitt minimala nattliga torrenttankande.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps