1

Tråd: Skulle logga in, upp kommer förfrågan om surfzon.

http://img254.imageshack.us/img254/4782/telenorsurfzon.jpg
Har installerat, eller laggt in Telenors version utav surf sticka ( Telenor Stay Connected ). Och man skulle logga in, och det första som dyker upp vid inloggningen det är en förfrågan om man vill logga in på aktull surfzon. Blev lite tagen på sängen då förfrågan kom upp. Hade inte räknat med att det skulle finnas någon surfzon i min närhet.

http://img153.imageshack.us/img153/4062/surfzonstationshus.png
Jag gick in på Telenor hemsida och såg att det skulle finnas en surfzon en 500-1000m från där jag bor, en tågstation. Så frågan är ju om det är den surzonen man har snappat upp eller om det är något närliggande, hos någon granne som har något nät som den går i gång på.

Och finns det någon risk för en att använda sig utav surfzonen ? För är det så att jag kan surfa på zonen hemma här så behöver jag inte betala några dag, vecko eller månad kostnad för att att använda mig utav telenors mobil surfande.

Jag har inte provet att logga in på själva surfzonen, än. Känner mig lite feg. Är rädd att det ska bli något fel i slutändan. Finns det något jag behöver ev tänka på innan jag loggar in på surfzonen ?

Kalla mig paranoid.

2

Sv: Skulle logga in, upp kommer förfrågan om surfzon.

Låter för det första konstigt att du skulle få kontakt med en surfzone som ligger så långt bort. Och ja, surfzon är inte lika säker som eget nätverk. Ingen krypering bland annat. Viktigt att ha en bra brandvägg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Skulle logga in, upp kommer förfrågan om surfzon.

Ja, det verkar lite underligt. Men jag testade iafall att logga in på surfzonen, och fick upp något meddelande om att det var en extra tjänst. Så jag kom inte åt zonen med mitt aboumang. Så jag borde kanske ha testat innan jag stälde frågan här. Lätt att vara efterklok.

Men tack så mycket för responsen.