1 Senaste redigerad av Wiklundh (2010-11-12 13:32:30)

Tråd: Info om Tele2s 4G.

Finns info nu på tele2s hemsida om 4G.
Kika på: http://www.tele2.se/4645.html
Billigare än telia och naturligtvis obegränsad datamängd.
Fast 499kr/mån är inte dirket billigt ändå.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

2

Sv: Info om Tele2s 4G.

Såna priser brukar inte vara länge. Det blir billigare så fort alla operatörer har lanserat tjänsten. Vi har sett det hända med ADSL och 3G. Det kommer definitivt gå ner om många kunder har svårt att koppla upp sig på 4G nätet ifall modemet föredrar en starkare 3G signal (som fungerar på en lägre frekvens). Det blir interessant att se priserna när 3 och Telenor drar igång. Telenor och Tele2 delar ett bolag som tar hand om deras gemensamma infrastruktur: http://www.net4mobility.com

3

Sv: Info om Tele2s 4G.

Nu har tele2 och telenor öppnat 4G.

info på: http://www.tele2.se/mobilt-bredband/4g.html

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

4

Sv: Info om Tele2s 4G.

Så.....det hamnar på 365kr/average. Inte så farligt jämfört med Telia, men jag tror att det kommer bli en anings aggressivare när ytterligare operatörer hoppar på 4G tåget. Däremot så är den obegränsad jämfört med Telia, som är ett jätteplus med tanke på att man kan zappa igenom en 30GB månadlig kvota på endast några timmar med 4G.

5

Sv: Info om Tele2s 4G.

18 månaders bindning för Tele2's 80Mbit/s 4G abb.
Framgår inte vilket modem det är, men antar att de är samma som telia använder från Samsung.

299kr i 12 mån = 3588kr (första 12 månaderna)
499kr i 6 mån = 2994kr (resterande 6 månader)
Total kostand 18 månader = 6582kr
Plus inträderavg 250kr = 6832kr / 18 mån = 379,5kr i månaden.

För dessa 380kr kan du köra igenom tullarna i Stockholm 19ggr under rusningstid á 20kr smile
Eller köpa ett halvt månadskort hos SL, eller köpa 40L färdigblandad spolarvätska hos biltema.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Info om Tele2s 4G.

Andreas,

Det är en Huawei E398. Står så på sidan, med bild.

7

Sv: Info om Tele2s 4G.

Samir skrev:

Andreas,

Det är en Huawei E398. Står så på sidan, med bild.

Ahh ser nu
http://www.tele2.se/images/70x202-e398.png


Modem Huawei E398

Specifikation:
100 Mbit/s LTE

50 Mbit/s LTE
Stöd för både 4g (Lte), 3g (umts) och 2g (gsm/gprs)
Plug & Play

7/Windows 2000/XP/Vista och Mac-kompatibel.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Info om Tele2s 4G.

Glöm inte möjligtvis Linux stöd också!

Titta här:

http://en.wikinoticia.com/Technology/in … -and-hspa-

Hoppas att det verkligen är så!

9

Sv: Info om Tele2s 4G.

Verkar inte som tele2 sänder 4G på 900Mhz ännu om man kollar på räckvidden på kartorna. Blir ett lyft om 900Mhz-nätet släpps lös av PTS för annat än GSM-trafik vid årsskiftet. Då har man ju en möjlighet att få 4G på landet oxå. Fast det tar nog säkert tid innan de kommer att sända på 900 Mhz.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

10

Sv: Info om Tele2s 4G.

Wiklundh skrev:

Verkar inte som tele2 sänder 4G på 900Mhz ännu om man kollar på räckvidden på kartorna. Blir ett lyft om 900Mhz-nätet släpps lös av PTS för annat än GSM-trafik vid årsskiftet. Då har man ju en möjlighet att få 4G på landet oxå. Fast det tar nog säkert tid innan de kommer att sända på 900 Mhz.

Kommer inte de betyda att Tele2 skulle fimpa sitt 2G nät då? Vilket inte känns så troligt en så länge på ett tag.  Om de inte lyckas få utrustningen att samsa på frekvensen? Fimpar man 2G hos operatörerna så sitter vi med ett nytt Tre/Hi3G vilket ofta betyder i folkmun en operatör som bara funkar i städerna. Tanken är väldigt bra att köra 4G på 900 bandet då de räcker längre, men telefoner för 4G på 900 bandet syns inte så långt ögat räcker så är nog ingen bra idé en på ett tag. När vi ser telefoner för en tusenlapp som funkar på 4G/900 så är de dags att switcha. Tänk på att större delen av befolkningen använder mobilnätet för att ringa.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Info om Tele2s 4G.

Om jag minns rätt, så kommer GSM börja fasa ut från och med år 2015.

12

Sv: Info om Tele2s 4G.

Samir skrev:

Om jag minns rätt, så kommer GSM börja fasa ut från och med år 2015.

Okey det är ju bra att de satt en tid.
Så om 4 år mer eller mindre kan man börja tänka på att 4G kan ta över 900 bandet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Info om Tele2s 4G.

Läste detta:

Telenor och Tele2 som samarbetar om ett 4g-nät tänker dock bygga på 900 MHz från början, och på sikt bör lägre frekvenser bli aktuella även för Telia, för större täckning.

Mera finns på: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 642025.ece

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

14

Sv: Info om Tele2s 4G.

@Wiklundh Så var det tänkt, men nu blev det inte så...
http://www.idg.se/2.1085/1.343315/lagst … r-4g-natet

800MHz är ett tänkbart alternativ, men då är det nytt modem som gäller.

15 Senaste redigerad av Samir (2010-11-15 16:09:31)

Sv: Info om Tele2s 4G.

Skulle jag vara bilda operatör idag, då skulle jag skippa 800 eller 900MHz och gå direkt på 450MHz för rural täckning, samt 2600MHz för stadstäckning. Det finns CDMA450 operatörer som vill gå över till 4G/LTE. Mitt förslag är ganska enkel: Bilda om NET1 (gamla ICE.net) till en infrastrukturs operatör som i sin tur säljer roaming access till operatörer som vill använda deras basstationer som funkar på 450MHz band. Jag tror verkligen att det är bland de anledningarna varför NET1 valde Ericsson. Just nu är deras nät i uppgraderingsfas från Rev A till Rev B tack vare Ericsson. På grund av LTE har Qualcomm tagit beslut att INTE pusha vidare till CDMA Revision C (s.k. UMB - Ultra Mobile Broadband). CDMA dör efter Rev B helt enkelt. Jag tycker inte NET1 syns tillräckligt mycket som märke. Det NET1 spenderar på bygga nät är mindre än vad andra opertörer spenderar på marknadsföring. Har sett sån här affärsmodell förut, och det brukar vara lönsamt för alla.

16

Sv: Info om Tele2s 4G.

takbox från bilföema?
wink

kan inte vaea mer än 60-70% yt täckning med röst 3G... om dom fimpar gsm och telia flyttar fast tlf till fast gsm = as garv!

17

Sv: Info om Tele2s 4G.

Cane: Ja nyheten var för bra för att vara san, visste att det skulle strula för dom att få sända 4G från start på 900Mhz.
Bara hoppas att de kommer få använda de lägre frekvenzerna om något år för att få ordentlig täckning på det mobila bredbandet.

Ska bli spännande att se hur det funkar för Net1 när de kommer ur 3.1Mbit träsket och är klara med utbyggnaden. Kommer nog få en hel del kunder med den täckningen om de kan få upp farten lite.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

18

Sv: Info om Tele2s 4G.

Någon som har koll på om Huawei E398 har uttag för extern antenn?

19

Sv: Info om Tele2s 4G.

Ja, det har en. Däremot så är den inte samma som på alla Huawei 3G modem.

20

Sv: Info om Tele2s 4G.

Andreas skrev:

Kommer inte de betyda att Tele2 skulle fimpa sitt 2G nät då? Vilket inte känns så troligt en så länge på ett tag.  Om de inte lyckas få utrustningen att samsa på frekvensen?

Jag har hört ett litet rykte från en länkbyggarkille att dom ska använda Tele2's GSM frekvenser till LTE och sedan samsas om Telenors GSM frekvenser till GSM.

21

Sv: Info om Tele2s 4G.

Låter mumma.
Ingen gissning vart det kan ligga tidsmässigt i sånna fall?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

22

Sv: Info om Tele2s 4G.

Idag fick jag mitt Tele2 4G och nu använder jag det. Modemet, Huawei E398, blir extremt varmt. Går det att undvika på något sätt?

23

Sv: Info om Tele2s 4G.

Wiklundh skrev:

Låter mumma.
Ingen gissning vart det kan ligga tidsmässigt i sånna fall?

Ingen aning men jag pratade med han i somras.

24

Sv: Info om Tele2s 4G.

Andreas skrev:
Wiklundh skrev:

Verkar inte som tele2 sänder 4G på 900Mhz ännu om man kollar på räckvidden på kartorna. Blir ett lyft om 900Mhz-nätet släpps lös av PTS för annat än GSM-trafik vid årsskiftet. Då har man ju en möjlighet att få 4G på landet oxå. Fast det tar nog säkert tid innan de kommer att sända på 900 Mhz.

Kommer inte de betyda att Tele2 skulle fimpa sitt 2G nät då? Vilket inte känns så troligt en så länge på ett tag.  Om de inte lyckas få utrustningen att samsa på frekvensen? Fimpar man 2G hos operatörerna så sitter vi med ett nytt Tre/Hi3G vilket ofta betyder i folkmun en operatör som bara funkar i städerna. Tanken är väldigt bra att köra 4G på 900 bandet då de räcker längre, men telefoner för 4G på 900 bandet syns inte så långt ögat räcker så är nog ingen bra idé en på ett tag. När vi ser telefoner för en tusenlapp som funkar på 4G/900 så är de dags att switcha. Tänk på att större delen av befolkningen använder mobilnätet för att ringa.

Det kommer aldrig att komma några sådana telefoner eftersom LTE inte stödjer röstsamtal via kretskopplad data. I så fall får man ringa alla samtal via IP-telefoni, vilket väl iofs skulle vara möjligt. Men det ligger nog en bit bort i tiden.

Det ultimata om ni frågar mig skulle vara att ersätta GSM 900 med WCDMA 900 och bygga ett tätt nät med senaste HSPA-teknologin. Då skulle vi kunna både ringa och surfa snabbt med god täckning.

Fördelen är att väldigt många mobiler idag klarar WCDMA 900 så det är väldigt många som inte skulle behöva byta telefoner.

25

Sv: Info om Tele2s 4G.

Husknuten skrev:
Andreas skrev:
Wiklundh skrev:

Verkar inte som tele2 sänder 4G på 900Mhz ännu om man kollar på räckvidden på kartorna. Blir ett lyft om 900Mhz-nätet släpps lös av PTS för annat än GSM-trafik vid årsskiftet. Då har man ju en möjlighet att få 4G på landet oxå. Fast det tar nog säkert tid innan de kommer att sända på 900 Mhz.

Kommer inte de betyda att Tele2 skulle fimpa sitt 2G nät då? Vilket inte känns så troligt en så länge på ett tag.  Om de inte lyckas få utrustningen att samsa på frekvensen? Fimpar man 2G hos operatörerna så sitter vi med ett nytt Tre/Hi3G vilket ofta betyder i folkmun en operatör som bara funkar i städerna. Tanken är väldigt bra att köra 4G på 900 bandet då de räcker längre, men telefoner för 4G på 900 bandet syns inte så långt ögat räcker så är nog ingen bra idé en på ett tag. När vi ser telefoner för en tusenlapp som funkar på 4G/900 så är de dags att switcha. Tänk på att större delen av befolkningen använder mobilnätet för att ringa.

Det kommer aldrig att komma några sådana telefoner eftersom LTE inte stödjer röstsamtal via kretskopplad data. I så fall får man ringa alla samtal via IP-telefoni, vilket väl iofs skulle vara möjligt. Men det ligger nog en bit bort i tiden.

Det ultimata om ni frågar mig skulle vara att ersätta GSM 900 med WCDMA 900 och bygga ett tätt nät med senaste HSPA-teknologin. Då skulle vi kunna både ringa och surfa snabbt med god täckning.

Fördelen är att väldigt många mobiler idag klarar WCDMA 900 så det är väldigt många som inte skulle behöva byta telefoner.

I Finland så kör väl någon operatör med UMTS / WCDMA 900 ?


Ja, de flesta mobiltelefoner för 3G & 3G modem stödjer ju det.

Räckvidden på GSM 900 är väl ca 30 km, då blir det väl teoretiskt samma räckvidd med 3G på 900 också ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.