26 Senaste redigerad av ruva (2010-11-17 04:54:27)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

Efter omstart av modemet har jag fått tillbaka att huvudservern ligger i Malmö och usla hastigheter.
]

20:45
http://www.speedtest.net/result/1033033300.png
'

G-Man skrev:

provat mot andra "server" tex sth eller norge/finland osv


05:05

Jag har provat mot olika server. Det är när både bredbandskollen och Speedtest väljer Malmö att testa från som jag får uselt på kvällen men bra på morgonen.

http://www.speedtest.net/result/1033546826.png
(TP Test = 05:02 blir värdet 4.82 Mbit/s)

När både bredbandskollen och Speedtest väljer Malmö att testa från Stockholm får jag även skapliga farter på kvällen. Det går då tom se på SVT Play utan stop var 10:e sekund.

Undra om jag kom på en annan mast när jag fick bättre på kvällen men finns inte många mobilmaster från Telenor där jag bor?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

27

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Använd fria programmet MDMA för att se vilken cell du är ansluten till.
Finns beskrivet här på forumet. Är väl inte extasy direkt men det funkar. Sen kan du fråga operatören var masten ligger eller använda androidappen Signal Radar för att leta master.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28 Senaste redigerad av ruva (2010-11-17 20:29:18)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Kört programmet MDMA innan. Gjorde det idag igen och åkte runt med bilen för att hitta någon mast som ledde till en server i Stockholm (Den noden mätningen på bredbandskollen och Speedtestnet mäter från - inte till). Fick i alla fall Göteborg men nästan lika dåligt som Malmöservern (1,6 Mb/s mot 1 Mb/s).

Någon som kan förklara varför jag fick Stockholms nod och hygglig fart på kvällen men efter omstart inte får det igen. Det verkar ju spela stor roll vilken server masten ursprungligen får sin bandbredd från, eller är jag ute och cyklar<<+

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

29 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-17 21:22:10)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

raderat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Det verkar ha hänt något. Får 4.75 Mb/s en lördagskväll kl 21.45

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

31

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

samma här kollade tidigare och ca tio gånger snabbare, får se om det håller sig så i längden.

32

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Inte nu längre, under 1 Mb/s söndag kväll.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

33 Senaste redigerad av obinett (2010-11-21 20:29:40)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Hej!

Kör TRE sedan ett par år tillbaka, detta är det enda som fungerar här. Huset står mittemellan yttre täckningsområdet för felia tele2 osv.. Mobiltelefoner fungerar kass inomhus men går man ett par meter ute i trädgården åt respektive väderstreck funkar telefonerna. Man skulle kunna tänka sig en Svensk Bermudatriangel. Tom TRE som har en mast i närheten har problem hit inomhus. Utomhus är det rätt ok. Det sk. mobilabredbandet går upp/ner och har mycket dålig kapacitet (det är ju på landsorten).
Youtubefilmer är inte att tänka på, jo om man väntar en god stund. Nerladdningar varierar kontinuerligt mellan 30kb/s - 200kb/s men det är mer ofta låg nerladdningshastighet. Jag har testat mobilabredband från hemorten i Norra Skåne till Värmland ett par gånger och så länge man kör efter E4:an är det ok men fortfarande varierande nerladdningshastigheter. Undrar hur 4G fungerar?
Nej, det är inte acceptabelt här iaf. Nu är det ADSL på gång efter mycket tjat på kommun osv. undrar hur det kommer att fungera?

Just det, har testat bredbandskollen och det är ett skämt. Testa att ladda ner filer eller kör TP test, verkar visa ett mer riktigt värde. Jag har tillsammans med en god vän, (som jag skrivit innan) dragit igång bredbandskollen på ett stort antal datorer i en butik och ALLA! visade helt olika värden... mycket stor deviation kan jag meddela! Vi hade roligt iaf....

/Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

34 Senaste redigerad av ruva (2010-11-21 20:34:58)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ADSL fungerar mycket bättre men Telia är dyra och enda som har över 500kB/s hemma. Åska är ju också ett stort problem när det gäller ADSL på landet.

Men blir det inte bättre hos Telenor får man väll byta tillbaka.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

35

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

ADSL fungerar mycket bättre men Telia är dyra och enda som har över 500kB/s hemma. Åska är ju också ett stort problem när det gäller ADSL på landet.

Men blir det inte bättre hos Telenor får man väll byta tillbaka.

Japp! Åska kan det göra rejält här, nu har vi markkabel även på telefonen så det har inte hänt så mycket mer än att vi smält ett par trådlösa telefoner (Ja det blir så när man kopplar samman elnät/telenät, risken ökar.)
Vi får se vad leverantörerna kan erbjuda annars får vi köpa ett par rejäla trummor kanske? :-D

/BoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

36

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Phoenixcontact säljer bra åskskydd för el, tele mm. Potentialutjämningsledare och jordtag behövs också. Jag har skydd på ingående telelina för adsl och ca hundra meter nätverkskabel inkopplat. Ett adsl modem håller några år men dör långsamt, tror det är av överspäninngar.

Åskskydd för koaxialkabel finns också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

åske skyddet skall sitta INNAN elmätaren, annars får man betala för åsk-elen som kortsluts till jord smile

38 Senaste redigerad av ruva (2010-11-29 16:57:18)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Nu har jag plötsligt mycket bra vid 18 tiden på kvällen och undrar om alla är ute och skottar eller Telenor äntligen har gjort något åt min felanmälan. Fast snart är det kanske lika usel fart som vanligt.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/Temp/bb-kollen-101127-1750.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

39

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

har också märkt bandbreddsökningar på samtliga abg, utom några enstaka.
tror dom fixat med något.

40

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Mitt Telenor mobilt bredbands 10 Mb abonnemang var nere i morse men 1 Mb abonnemanget hos Telenor på mobilen fungerade.

Har nu 74% signalstyrka nu mot 64% igår men tappat 2 MB. Men 5 duger. Ska kolla igen klockan åtta och är det under 2 Mb blir jag besviken.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

41

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Nu går det segt...

http://www.speedtest.net/result/1054427650.png


Kanske kan bero på att jag sitter i ett stort köpcentra...

Har tillgång till Telia surfzon också, men har ingen VPN-tjänst på datorn, så ingen idé att köra på det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

42

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Nej, här går det lika segt med Telenor.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

43

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

Nej, här går det lika segt med Telenor.

vilken stad ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

44

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

På landet. 2,5 mil utanför Borås. Masten ligger nära Dannike mot Hillared.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

45

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

På landet. 2,5 mil utanför Borås. Masten ligger nära Dannike mot Hillared.

Okej, när jag åkte tillbaka in mot Gävle så var det även dålig hastighet där...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

46

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Undra om Telenor har hastighetsproblem samtidigt i hala Sverige de tider det inträffar? Jag menar att det inte är lokalt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

47

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

Undra om Telenor har hastighetsproblem samtidigt i hala Sverige de tider det inträffar? Jag menar att det inte är lokalt.

Kanske bara var problem i 3GIS-nätet ?

Igår toppade jag ca 2 MBit/s på upplänken när jag skickade filer till en FTP-server, och när jag laddade hem en film låg jag som mest på 5,5 MBit/s i nedlänk me E1750.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

48

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

får 0,2 hos speedtst,
men kan titta på svt play utan kostigheter....

tror det råder trafik prioritering i näten.....

49 Senaste redigerad av ruva (2010-12-06 19:29:36)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Tja, jag kan inte ens titta på SVT play utan hack var 5:e sekund. Har runt 0.6 Mb/s nu 19.30 och det är väll bara att konstatera att Telenors mobila bredband är ett stort skämt.

Ångrar att jag band mig till skräpet och vette katten om jag inte hellre tar åskrisken och ADS tillbaka. Har testat Telia och de är ännu sämre i mina trakter och det med att Telnor skulle klara av att ge nästan alla 4G är ju rent av skrattretande när man inte ens kan få i närheten av 2-3 Mb på kvällen med 10 Mb.

Sur, bitter och mycket förvånad att mobilt bredband vissa tider är en sådan usel tjänst att det borde varnas för att binda upp sig för det.

http://www.speedtest.net/result/1059986302.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

50

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

nog varnar jag för det... dom som frågar mig iaf.
telia funkade ruttet dåligt här, och tre/telenor har bara 0,3 mbit... så

gissa om tele2 har en skaplig belastning....