1 Senaste redigerad av ruva (2011-02-05 21:05:37)

Tråd: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Uppdaterat 20110 januari

Bytte ut den induktiva kontakten  (så kallad strumpa) till att koppla antennen direkt i e-1820 modemet från Telenor och har nu 7-8 Mbit/s dygnet runt oavsett hur mycket data jag gjort åt.

Allt jag skrivit efter denna text får tas med en nypa salt

---------------------------------------------------------------------------------

Jag undrar om alla andra har det lika som jag? Att surfa vanligt går jättebra men så fort det är video man ska titta på, stannar det upp så ofta att jag numera laddar ner strömmarna med "HiDownload_Platinum" och tittar i efterskott.

I somras var det inte så, då gick det skapligt att titta på SVT Play, You Tube mm bara man undvek 720p. Nu kan jag ha 6-8 Mb/s med bredbanskollen men när det kommer till Video går hastigheten upp och ner som en jojo och jämt hackar det.

Klockan 20.00 får jag ofta runt 0,5 ibland 1,3 och då är video uteslutet.

Är det lika dant för er som har Tele2, Tre eller Telia.?

Jag har Telenor 10 Mb (låst till 2 år) och -71 dBm (på gränsen till 5 pinnar)
Inte bitter men nyfiken hur det är i hela landet och med andra operatörer.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

Jag undrar om alla andra har det lika som jag? Att surfa vanligt går jättebra men så fort det är video man ska titta på, stannar det upp så ofta att jag numera laddar ner strömmarna med "HiDownload_Platinum" och tittar i efterskott.

I somras var det inte så, då gick det skapligt att titta på SVT Play, You Tube mm bara man undvek 720p. Nu kan jag ha 6-8 Mb/s med bredbanskollen men när det kommer till Video går hastigheten upp och ner som en jojo och jämt hackar det.

Klockan 20.00 får jag ofta runt 0,5 ibland 1,3 och då är video uteslutet.

Är det lika dant för er som har Tele2, Tre eller Telia.?

Jag har Telenor 10 Mb (låst till 2 år) och -71 dBm (på gränsen till 5 pinnar)
Inte bitter men nyfiken hur det är i hela landet och med andra operatörer.

Vilken stad gäller det då ?


Oftast fungerar det utan problem för mig, dock är jag på väg bort från mobilt bredband ( 3´s ) och kommer endast att använda Telia då det är bundet i ca 7 månader, dock endast på resande fot, har Bahnhof 30 / 30 hemma.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

tele2 funkar ok för mig.
tre funkar ej, bara modemfart från deras nät....(endast 0,3mbit ned)
telia endast gprs fart, som är snabbare än med 3g uppkoppling med dom (6mbit)...

things that make you go hmmmm....
pga att tele2 och telia är samma mast !
att tre ger fullt 0,38mbit är igentligen ok/extremt bra, men den hastigheten är låg iaf.

4

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Det är samma för mig med youtube, jag brukar låta den ladda hela klippet innan jag kollar för det är inte ofta som den hänger med. Masten jag använder mig utav är en 3gis så det är ingen skillnad mellan tre och telenor med telia har jag knappt edge täckning och med comviq så är det bara gprs.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Hej Ruva, mitt mobila bredband, Telenor fast Premium upp till 10, kunde vara bättre!!!! Vardagar, när ortens fabrik stängt och skolorna slutat, har bara 10 procent av jag har morgon och förmiddag.  Vardagsmorgon är det runt 2,5 Mbit.

Eftersom jag har IP-telefon, så går dej ej att ringa på em. el. kvällar, helger så där.

1,2 km till mast

6 Senaste redigerad av ruva (2010-11-07 09:25:48)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Då har vi ungefär samma förutsättningar Sune fast jag får 5 Mb/s mer vardagsmorgnar.

Jag bor på landet Discover. Trodde jag var ganska ensam på masten men det är nog bara en Slavmast med 10 Mb täckning som tar sin signal från Borås. Fast jag såg att de grävde fiber vid vägkanten för några år sedan  mot Gällstad så kanske står huvud-sändaren närmare.

Jag har 10 Mb täckning mot Norr och 3 Mb mot söder så kanske skulle montera en motor på antennen och testa åt andra hållet på kvällarna smile
När jag tagit bilen till 3 Mb masten och testat på kvällen ger den alltid 3 Mb när den med högre kapacitet ger under 1 Mb.

Om jag fattade G-Man rätt har du som högst 0,3 Mb. Det hade jag också för 1 år sedan åt Norr innan Telenor höjde till 10 Mb.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7 Senaste redigerad av Micke (2010-11-07 10:41:13)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ruva skrev:

...så man kanske skulle montera en motor på antennen och testa åt andra hållet på kvällarna smile

Den iden har jag också haft länge nu! Man kanske kunde använda sig av en "Standalone IP Wireless WIFI/LAN Camera with  Pan/Tilt Motors" ihop med modemet eller varför inte antennen tongue
Fast...då förlorar man ju kanske uppkopplingen medans man vrider?

Bara en tanke jag leker med hmm

Just nu har jag nästan "likasamma" download som upload...visst är det märkligt?

Uppströms är viktigt för mig, så på den sidan är det ok smile
http://www.speedtest.net/result/1020489142.png

Fråga: Har under hösten rätt bra upload-hastigheter.
            Hänger det ihop med att min externa antenn sitter i horisontellt läge,
            eller är det enbart årstiden (inga blad på träden) som spelar in?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8 Senaste redigerad av A-Man (2010-11-07 12:35:03)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Har tre bredbandmax, i en förort i sthlm.

Jag själv har slutat gå efter bredbandskollen då den visar allt frå 2 -5 mbit, så.
Så länge tjänsterna jag använder kan utnyttjas problemfritt, streama tv program, videor på Youtube, lyssna på musik på spotify, ladda upp och ner filer.

Men viktigast är att det går problemfritt att jobba över vpn:net och där klarar jag mig med en "liten" uppkoppling.

Överlag så fungerar allting bra om man bortser från resultatet på bredbandskollen.

Jag har det då det är smidigt och jag vill vara helt comhem-fri.

Målet är dock att flytta och då ska det bli ethernet / fiber.
Jag får sitta med det modemet jag har E182E känner att jag inte har tid / orkar bygga om modemet, då säljer jag det hellre och köper ett annat fabrikat.

Vilken operatör som är bäst beror nog väldigt mycket på vart man är geografiskt och vad man har för behov.

Det finns ingen operatör som är bättre på alla ställen.

9

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Det har du rätt i, alltså att de idag inte finns någon opperatör som är bäst på alla ställen. Är dock besviken över att jag hade det rätt stabilt i somras men nu är min uppkoppling ostadig i farten. Synd att jag inte testade denna årstid för då hade jag aldrig bundit mig 2 år för en rabatt som försvann när jag uppgraderade från 6-10 och modem som då kostade 500 kr(nu 199 kr på Maxi).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Kostar e1850 bara 100 kr på maxi?

11 Senaste redigerad av ruva (2010-11-11 20:33:49)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

199 kr med en veckas surf hos Telia. Går lätt att låsa upp på denna sida.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12 Senaste redigerad av ruva (2010-11-11 20:38:05)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Telenor 10 Mb

http://www.speedtest.net/result/1026617007.png

KUL!

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

13

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

"Telenor 10 Mb"

Såg inget vidare kul ut! Jag har en kompis som är helt frälst i Telenor, men han kan knappt ringa här och surfa med 3G går ganska slött. Jag ringer med Telia Halebop och surfar med Tele2 3G, ett 1820-modem. Imorse hade jag 6 Mbit ner och 3 Mbit upp! Inga avbrott på sveriges radio eller svtplay. Jag bor i Marmorbruket/Kolmården!

Så frågar du mig så tycker jag Tele2 är bäst på 3G, mobiltelefoni mindre bra..

14 Senaste redigerad av Micke (2010-11-14 09:04:33)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

kantarell skrev:

Jag ringer med Telia Halebop och surfar med Tele2 3G, ett 1820-modem. Imorse hade jag 6 Mbit ner och 3 Mbit upp!

Grattis...men jag fattar fortfarande inte hur man kan få så höga uploadsiffror när Tele2 skriver på sidan --> http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html:

"Med Turbo-3G (också kallat HSPA) kan du komma upp i väsentligt högre hastigheter än om du surfar i det mobila 3G-nätet. Vid nedladdning kan du som surfar med Tele2s Turbo-3G+ komma upp i en hastighet på upp till 16 Mbit/s och vid uppladdning till en hastighet på upp till 1,4 Mbit/s."

Jag fick kontakt med en av deras tekniker...det är Tele2:s maxhastigheter!

Nu undrar jag naturligtvis vad det är som stämmer / inte stämmer wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Micke: det är ingen vetenskaplig mätning. Körde bredbandskollen en gång på morgonen och det var det som stod i testet. Jag är inte Tele2 eller en tekniker anställd av dom. Jag bara svarade på ämnet: hur mår nätet och vad ni tycker är bäst.

Jag tycker alltså att Tele2 är bäst, en åsikt som är subjektiv förstås. Jag är iaf jävligt nöjd och uppkopplingen rockar på!

16

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

skall påpekas att detta är meningslöst  jag förklarar....

på en mast kan det vara tex 80mbit pga att det är ingen annan som använder den, medans 300meter bort så ansluter du mot en annan mast med hög belastning ock får där 0,10 mbit....

tptest säger inget igentligen,
tycker rent allmänt att tele2 har bäst utbyggnad där jag oftast.grejar med 3g.
men för telefoni har tre funkat bättre än telia som saknade en mast på en plats tex.

allt är så extremt lokalt, inte bara "område" utan mellan master.

sedan skiftar det med veckodag/årstid/klockslag från 8mbit till 0,1mbit.

det är bara att prova dom två näten lokalt, vilket håller måttet idag...

17

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

kantarell skrev:

Micke: det är ingen vetenskaplig mätning. Körde bredbandskollen en gång på morgonen och det var det som stod i testet. Jag är inte Tele2 eller en tekniker anställd av dom. Jag bara svarade på ämnet: hur mår nätet och vad ni tycker är bäst.

Jag tycker alltså att Tele2 är bäst, en åsikt som är subjektiv förstås. Jag är iaf jävligt nöjd och uppkopplingen rockar på!

Det går inte att lita på bredbandskollen...

Jag slutade använda den tjänsten när jag fick 8 Mbit/s in, när modemet bara har stöd för 7,2 Mbit/s.

3G är utbyggt till 10 Mbit/s här i Gävle, men om modemet ej har stöd för mer än 7,2 Mbit/s så är det jävligt skumt att man kan få mer än just 7,2 Mbit/s.


Personligen så tycker jag att 3 har bra fart på sitt nät i Gävle, jag har tillgång till både Telia & 3, dock är 3 alltid snabbare än Telia på uppladdning, och ibland får man även 6 Mbit/s i nedlänk mitt på dagen med 3.

Dock lämnar jag 3´s mobila bredband nu den 25:e.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Kör 3 i en förort utanförStockholm. Enligt Dovado-routern ligger jag runt 45-50% signalstyrka och man kan säga att hastigheten är minst sagt varierande. Enligt Bredbandskollen (huruvida denna är rättvisande eller ej) så ligger nedströms som bäst runt 3 Mbit/s även om det sker sällan. Ofta dippar hastigheten ner till katastrofala 0.25 Mbit/s och det märks verkligen. Segheten är bizarr... Uppladdning ligger som bäst på 2 Mbit/s men ofta ligger den runt 0.25 Mbit/s den med.

Använder ett E180-modem i en Dovado-router. Jag blev lite misstänksam mot routern eftersom prestandan är så extremt risig ganska ofta, men vid koppling av modemet direkt in i datorn blir det ingen skillnad. Det spelar heller ingen roll vilken APN man använder heller så en snabb analys ger 3 ett ganska riktigt betyg p.g.a. extremt varierande prestanda trots att routern är stationär så att säga och troligen borde modemet inte "byta mast" eller ha annat otyg för sig.

Nå'n som har upplevt samma sak och har bra konkreta tips på hur man slipper ha Sirap i uppkopplingen?

19

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Går den aldrig på Egde?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av ruva (2010-11-16 18:10:41)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Mitt har nu hottat upp till över 3 Mb på kvällarna. Verkar som om våran mast nu kör mot Stockholm istället för Malmö.

KLOCKAN 19:10

http://www.speedtest.net/result/1032906121.png

Jag kan dock konstatera att adsl suger arslet ur mobilt bredband. Med adsl fick jag 7 Mb/s i jämn ström men ack 200 kr dyrare i månaden och ständig oro för åsknedslag. Skönt också att man numera kan ta med sig datorn överallt. Men hade jag haft råd hade jag haft bägge.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

21 Senaste redigerad av ruva (2010-11-16 19:56:10)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

Efter omstart av modemet har jag fått tillbaka att huvudservern ligger i Malmö och usla hastigheter.

20:45
http://www.speedtest.net/result/1033033300.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

22

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

provat mot andra "server" tex sth eller norge/finland osv

23

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

jonasolof skrev:

Går den aldrig på Egde?

3 stödjer väl inte EDGE ?
det är väl enbart Telia (+Halebop) som har infört EDGE ?

24

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

fredrik_a skrev:

Nå'n som har upplevt samma sak och har bra konkreta tips på hur man slipper ha Sirap i uppkopplingen?

ja.

kolla min tråd: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 044#p16044

gör som jag, byt till Comviq...;)

25 Senaste redigerad av hackerman1 (2010-11-16 22:13:51)

Sv: Hur mår era 3G nät, vilket tror ni är bäst?

ang. "skumma" värden från bredbandskollen: jag har också fått "glädjesiffror"
typ 16MBit/s med Huawei E169 (7,2-modem). roll

kör Tptest istället, det verkar vara mer pålitligt och går dessutom att ställa in på "automatiska" mätningar med visst intervall.

http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1