1

Tråd: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

Kan någon rekommendera en lämplig 3G-antenn för den som bor i lägenhet? Fastighetsägare tycker inte om parabolantenner eller annat som spretar ut från fasader och balkonger. Vädringspinne för kostym accepteras dock.

En inomhusantenn som lätt går att dölja skulle vara modellen. Något i stil med nedanstående WiFi-antenn som man kanske skulle kunna gömma bakom en gardin eller liknande.

www.kenbotong.com/products/TQJ-2400CT-Table-Antenna.htm

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-04 15:21:39)

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

Om du har ett fönsterbleck av plåt kan du ställa en magnetfotsantenn på det. Ger mer ostörd signal än innanför fönstret. En tunn koaxialkabel kan man nog smita genom fönstret.

Den glaspinneantenn du föreslog har nästan ingen förstärkning. Ta hellre en med 3-5 dB förstärkning, finner du i andra trådar här (rfsupplies, t ex).

Du kan också hänga en antenn i en vädringspinne för kostym. Då kommer den ut från fasaden en bit, ännu bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

@jonasolof

Trots att jag tagit hjälp av Google får jag ingen träff på "rfsupplies" i forumet. Avser du med uttrycket namnet på ett specifikt företag, eller är det ett branschspecifikt uttryck på leverantörer av antennmateriel i allmänhet? Om du känner till något eller några företag som tillhandahåller den typ av antenn du rekommenderade, skulle jag uppskatta om du kunde bistå med den eller dessa uppgifter.

Länkar mottages tacksamt.

Tackar på förhand,

e-razor

4

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

du kan använda en yagi riktantenn inne, men dom är stora osnygga. ja har bla detta på två ställen, funkar bra.
beror på riktningen på masten, samt din höjd och ev hinder. detta bör du kolla innan köp och val av antenn, ev kan det räcka att flyga dongeln utanför fönster via usb skarv.

5

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

@G-Man

Jag bor relativt högt och tror faktiskt att jag bor lika högt upp som den mast min operatör använder. Operatören är 3 och om 3Gis är den som sätter upp master och basstationer för 3s räkning, då är avståndet till masten ~1,3 km. Lägenheten har fri sikt mot horisonten i minst 270°. Balkongen vetter tyvärr åt fel håll i det här fallet.

Med ett e1820 modem och 3 Bredband Max upp till 16Mbps får jag i normalfallet någonstans runt 3 Mbps, 4 Mbps vid enstaka tillfällen och 6 Mbps en gång. Signalstyrka på runt -77 - (-75dBi) och 62 - 66%. För tillfället har jag inte tillgång till något modem (väntar ett nytt i nästa vecka) och värdena är tagna ur minnet.

6

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

http://www.rfsupplier.com/

7

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

om du har så pass bra mottagning, och maxat 6mbit och får 3-4 normalt så är jag tveksam till att en pinne skulle ge så mycket valuta.

om du provar lowtide vs hightide, är det markant skillnad i bandbredd? tex 6mbit.

masten har utbyggnad för högre hastighet antar jag du har kollat redan.

8

Sv: Förslag på 3G-antenn för den som bor i lägenhet

@lillmalen

Tackar

@G-Man

Eftersom jag inte kunnat replikera mätningen om 6 Mbps, skulle det resultatet lika gärna kunna vara felaktigt och borde egentligen bortses ifrån.

Skillnaden utefter dygnets timmar är inte så stor. En viss förbättring, om än mycket liten, kan noteras efter midnatt. Det lilla jag har är i alla fall stabilt och det är en helt avgörande egenskap i sig.

Det jag har kontrollerat är täckningskartan och fått den bekräftad av kundtjänst som uppgav att 14 Mbps (Turbo 3G+) skall finnas tillgänglig där jag bor. När jag använde modemet e1820 lyser dioden i stort sett konstant ljusblått (cyan). Vid uppstart och inaktivitet har jag sett dioden lysa blått.

Jag upplever att mottagningen är bäst då jag riktar modemet med dess platta sidan upp och dess kortsida mot masten. Alla andra orienteringar har resulterat i sämre mottagning. Jag antar att USB-modemen ursprungligen är gjorda för bärbara datorer och att den orienteringen också är tänkt att vara den effektivaste. Andra medlemmar i forumet verkar ha gjort andra erfarenheter.

Har någon erfarenhet av denna antenn och kopplare? Tror ni att det paketet skulle kunna ge en förbättring i mitt fall?

http://www.dustinhome.se/pd_5010314302.aspx