1 Senaste redigerad av hackerman1 (2010-11-02 18:32:19)

Tråd: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

hej !

jag har haft problem med hastigheten en längre tid, men trodde det var trötta servrar.
jag kör normalt med Firefox, men när jag tillfälligt testade Opera upptäckte jag att "Opera Turbo" gick igång !?

den var inställd på "Auto" vilket betyder att den automatiskt kopplas in när man har en långsam uppkoppling, då går all normal trafik via Opera´s servrar som komprimerar och skickar vidare till webläsaren, undantaget SSL-krypterat, som alltid går direkt.
det fungerar riktigt bra, en klar tillgång med en långsam anslutning.

men, när "Opera Turbo" kopplades in blev jag misstänksam...
jag har Huawei E169 och mycket bra radioläge, 200 m till bastationen och bra insignal.
jag har t.o.m. fri sikt till länkantennerna som ju sitter långt ner i masten.

jag har haft bra hastighet förut, men när jag mätte med bredbandskollen, Tptest & Speedtest.net så fick jag vid flera mätningar endast 200-500 kbit/s, vid några enstaka tillfällen fick jag 800 kbit/s.

dessa mätningar gjordes efter midnatt !
detta är ju ren skandal, borde ju ha varit flera Mbit/s den tiden på dygnet...

kontaktade kundtjänst /teknisk support angav vilken basstation det var och frågade om dom hade tekniska problem, eller om det var extremt hög belastning p.g.a. nån "supersurfare" som laddade ner torrents dygnet runt.
jag fick svaret att dom inte hade problem och att belastningen inte var speciellt hög.
supporten föreslog att jag skulle kolla om jag möjligen hade problem med min egen dator och sedan återkomma.

jag testade och ringde sedan supporten igen, och berättade att jag hade testat med 2 simkort, 2 modem, 3 operativsystem, 2 olika brandväggar, med alla antivirus-program avstängda, och att det var samma skit.

supporten sade: "då är det nog inte du som har problem...."

dom noterade min felanmälan (en lördag) och skulle höra av sig.
jag kör med kontantkort, så när det fortfarande var segt på måndagen när jag skulle ladda kortet, så bytte jag till Telenor istället för att testa om det var nån skillnad.

med Telenor fungerar det normalt igen (för att vara Telenor...),
under 1 Mbit/s kvällstid, men 3-4 Mbit/s efter midnatt, precis som tidigare.

när jag skaffade mobilt bredband körde jag först med Tre, men hade efter några månader tillfälligt ett laddningsproblem och köpte därför ett Comviq-paket med E1550, körde därför Comviq nån månad vilket fungerade jättebra t.o.m. på halvfart (3,6 Mbit/s), hade 2-3 Mbit/s.

jag testade därefter Telenor, men det var så dålig hastighet kvällstid, ibland väldigt dåligt, att jag gick tillbaka till Tre, då hade jag 1-2 Mbit/s kvällstid och 3-4 Mbit/s nattetid.

men nu när jag mäter så ligger jag på 200-500 kbit/s dygnet runt !
vid nån enstaka mätning nattetid har jag fått 1-3,5 Mbit/s, men när jag mätt igen (omedelbart) så har det återigen varit 400-500 kbit/s.

jag läste i en annan tråd om liknande problem, det var då ute i "bushen",
jag befinner mig i stan (Karlstad).

är detta ett allmänt problem med Tre numera ?
någon ansåg i den andra tråden att detta hade att göra med att Tre hade ökat hastigheten i nätet nyligen ?
är det fler som har samma problem ?
isåfall, när började ni märka problemet ?

jag funderar allvarligt på att byta till Comviq/Telia, nackdelen är ju volymbegränsningen...

2 Senaste redigerad av hackerman1 (2010-11-25 17:37:23)

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

kjellorix skrev:

Mitt 3 Plus idag kl 13,52, med Google Chrome browser;  (det snöar ute med)
http://www.speedtest.net/result/1044747520.png
testade för första gången, speedtest,net. många får så bra värden där.
  stor skillnad jämfört mot filen på desktopen; tptest 3,1

jaha ?
innebär det att du också har problem med hastigheten ?
vilken hastighet brukar du ha ?

min fråga var om det var nån mer som har samma problem med hastigheten.
jag har 200-500 kbit/s dygnet runt....

3

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

kjellorix skrev:

.
inte haft antenn och rätt dongel förr,  så även sega landet går säkert bra nu.

Insh'allah vi får la se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

http://www.speedtest.net/result/1046410730.png
fixade 3bredband max igår vilket ska vara 16mbit ner 4mbit upp men som ni ser har jag liknande problem. vet inte vad jag ska göra för tycks inte hitta lösningar online hur mycket jag än söker. har 1820 modemet också.

5

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

jag har inte problem med signal styrkan har över 90% just nu. det är självaste hastigheten som är problemet.

6

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

AuroraUnit skrev:

http://www.speedtest.net/result/1046410730.png
fixade 3bredband max igår vilket ska vara 16mbit ner 4mbit upp men som ni ser har jag liknande problem. vet inte vad jag ska göra för tycks inte hitta lösningar online hur mycket jag än söker. har 1820 modemet också.

ställ frågan till till operatören/isp.

om du kan, för flytta dig några km, till en ny mast. om bättre = masten överlastad, prova annan isp om bättre.

kolla att du har aktuell firmware i dongeln.
kolla även att din dator inte laddar ner från windows update tex.

7

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

är inte så high på den här avdelningen, kanske ni kan göra mig en björn tjänst och berätta hur jag kollar "firmware" grejen, händer det ofta att masten är överbelastad, isåfall borde inte 3 varna om sånt innan man täcknar avtal med dom?

8

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

Du får se det som en god gärning. Du har subventionerat mobilt bredband för kidzen kring Stureplan. Nu har de 4G och ditt mobila smalband är så långsam att du kan räkna ettorna och nollorna. Food for thought.

9

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

AuroraUnit skrev:

händer det ofta att masten är överbelastad, isåfall borde inte 3 varna om sånt innan man täcknar avtal med dom?

är marknads ekonomi, buyer be ware...
står upptill x hastighet, så det är 'ok'.
är absolut inget 3 specifikt, bara att leta en operstör som är mindre belastad på din plats.
ring operatören och fråga varför du får den hastighetem.

fw version syns i programvaran du ringer upp med.

10

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

tack G-man

11

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

vazzeGo

12

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

Har testat 3Bredband plus, med Tres egen router,  ett par dagar nu och hastigheten är sådääär...

http://www.speedtest.net/result/1047768628.png

Någon enstaka gång kommer man upp i max 1,2 Mbit/s, annars ligger det konstant mellan 0,3 och 0,6.

(Testade en Halebop sticka på samma plats => 3-3,5 Mbit/s)


Funderar på om jag ska häva köpet medan jag kan, vad skulle ni gjort? 

(Är helt grön på mobilt bredband)

13

Sv: Hastighets-problem, 200-500 kbit/s ???

jag skulle välja den operatör som har ett nät som inte är överbelastat....