1

Tråd: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Hej

Jag har precis köpt hus, och när vi har varit där på visning har både min och sambons 3-telefoner haft noll täckning. Enligt 3s täckningskarta ligger huset mitt i en zon som ska ha Turbo-3G+ (Karlskrona).

Så min fråga är, finns det någon möjlighet att använda mobilt bredband, t ex med hjälp av extern antenn? Vilka hastigheter kan jag i så fall förvänta mig?

//Tobbe

2

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Hur långt är ett snöre?
Hur brett är ett bredband?

Det är i stort omöjligt att svara på då det ej går att gissa sig till eller räkna fram.
gå / åk runt med telefonen föra tt se om du får in 3gtäckning med din telefon, fråga grannar vad de använder för operatör.

Har du tur så kanske du kan få in lite täckning med extern antenn, men är det total radioskugga så ser jag det som en omöjlighet.

Om du gör en sökning på mobilen, anger det något 3gnät i listan?

3 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-25 09:25:50)

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Svar om Net1 i den forumdelen.


Får du en stapel med bara telefonen bör du kunna få full signal med en bra riktantenn placerad högt och gärna utan träd framför. Kolla infoferenda.se för panelantenner upp till 18 dB. Jag skulle satsa på ett modem med uttag för extern antenn och antenn på en stång på gaveln av huset. Modemet kan sitta på stången. Sierras modem klarar ca 15 meter USB kabel om kabeln har inline förstärkare.   

En telefons antenn är rätt ineffektiv, den är mindre känslig än den referensantenn som man jämför antennförstärkning för riktantenner med. Det innebär att du med en riktantenn kanske får ytterligare 3 dB bättre signal än bara antennens  förstärkning anger. För infoferendas 18 dB panel skulle det inebära sammanlagt 21 dB. Det kan var hela skillnaden mellan en stapel och full signal. Har du råd skulle jag satsa på en vololink router med dubbla antennuttag, två antenner kan hjälpa upp situationen om det blir mycket signalspridning pga skog. Du vinner yttreligare några dB genom diversitetsmottagning.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

Kolla topografin. Såvida du inte befinner dig bakom ett berg bör det gå att få en bra 3G signal med rätt placerad riktantenn.

Värst sits är om man är bakom ett berg och dessutom terrängen i lä är platt (eller en sjö) så att inga signaler kan studsa tillbaka till dig där du sitter i skuggan av berget. Vanlig situation i skärgåden. I en del fall kan mn lösa situationen  genom en privat relästation på bergknallen, 3G in, WLAN med riktantenn ned mot huset. Md rätt grejor kan man få en snabb länk över flera hundra meter. Skog stör dock.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Tack för svar!

Självklart är det omöjligt att säga exakt vilken hastighet jag kommer få. Låt mig omformulera frågan/frågorna smile

Går det få bra täckning med hjälp av antenn om man har obefintlig täckning på mobilen?
andy78 säger: Nej! Har du tur kan du få pyttelite täckning.
jonasolf säger: Du bör kunna få full täckning med en högt placerad antenn.

Min teori är att huset egentligen ligger hyfsat nära 3s mast eftersom deras täckningskarta visar att jag ska ha Turbo-3g+ men att det är något ivägen. Träd, kullar eller berg. Jag vet inte vad det är.

Om vi låtsas att jag får upp en antenn så högt så det blir fri sikt till 3s mast, hur fungerar det med hastigheten då? Hur långt från masten har man full hastighet? Några få hundra meter? Några få kilometer? En mil? Vad händer sen? Klipper det helt eller blir det bara sämre och sämre hastighet?

Går det få reda på var 3 har sina master?

5

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Har du fri sikt så borde det inte vara nåt som hindrar, men som sagt står det ett berg i vägen..

Maströr på skortstenen med antenn i kan det hjäpa?

6

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Telia eller Tele2 behöver testas också om de har en närmare belägen mast. Det finns ju bara två konkurrerande företag på landsbygden som har master för 2100 MHz. Telia/Tele2 på det ena och Tre/Telenor på det andra företaget.

7

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Jag har samma förutsättningar som du, typ.

Jag har obefintlig 3G täckning på TELE2 och Telia, jag kan stå på skortsten ca 9 meter upp och fortfarande inte ha någon som helst kontakt med 3G via Telia eller TELE2.

Till 3(TRE) och Telenor finns en vanligt 3GIS UMTS-mast (384kbit/s ner och 128kbit/s upp) några kilometer bort och då får jag hjälplig täckning, på vissa ställen i huset vid viss väderlek så fungerar det inte (noll i mottagning).
Masten är dessutom ganska hög (i 3G-mått mätt).
Det som är till min nackdel är inga höjder i topografin utan en massa barrskog, det verkar vara döden för 3G signaler. Går jag ca 200 meter upp i skogen mot masten så får jag full mottagning enligt telefon. Dock är det inte så kul och köra internet i 384kbit/s.

Jag kör i vilket fall TELE2 LARGE för att det inte finns något tak på datamängden.
På skorsten sitter en WLAN antenn som är inköpt från kjell.com, http://www.kjell.com/?item=30224&pa … 238000000.
Det är en gridparabol som egentligen är för 2,4GHz och 3G kör på 2,1GHz, men det funkar ändå.
Till den har jag ca 20 meter lågförlustkabel (jag tappar ca 4dB) och ett ombyggt Huawei E1820. Jag får aldrig mer än 1,3Mbit/s ner och 1,3Mbit/s upp, i mitt fall är det avståndet till masten som begränsar downloaden, dock så får jag för det mesta över 1Mbit/s ner, upp ligger nästan alltid på 1,3Mbit/s.
Jag får bra signal enligt Dovadon 45%, enligt MDMA RSSI -87dBm.

Det här typen av antenn är både större och svårare (mer exakt) och rikta in vilket tar sin tid, än t.ex en panelantenn som jonasolof föreslår.

Har du/ni redan 3G bredband, så testa med en panelantenn och universaladapter om det inte finns anslutning för extern antenn på modemet, alternativt köp ett modem med anslutning för extern antenn, enligt jonasolofs linje.
Dock så finns det inget facit innan du testat.

8

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Ok, mer systematisk approach. Börja med att ta reda på var presumtiva master finns. Gå sedan in på http://gis.lst.se/lanskartor/ och välj Blekinge. Knappa ned dig på topografiska kartans nivå (femtiotusendel) alt fastighetskartan (tiotusendel). Där kan du se höjdkurvor i mellan liggande terräng.  Har du en sextio meter hög bergknalle i vägen och inget berg på nedsidan som speglar tillbaka signalen till dig är läget svårt. Mät hur långt avståndet är på kartan (eller google maps). Kollar man kartan upp mot Rödeby ser det ju väldigt kuperat ut.

Barrskog suger signal. Även lövskog för den delen, och inte bara bladen. Att komma upp högt spelar mycket större roll än man anar intuitivt.

Enklast är att du köper 2 x 5 meter USB 2 kabel med inline förstärkare på Media Markt och skickar upp modemet så högt du kan ovanför huset och ser vilken signal du får. Jag köpe sådana kablar på Media Markt i Kalmar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

patb skrev:

Jag har samma förutsättningar som du, typ.

Jag har obefintlig 3G täckning på TELE2 och Telia, jag kan stå på skortsten ca 9 meter upp och fortfarande inte ha någon som helst kontakt med 3G via Telia eller TELE2.

Till 3(TRE) och Telenor finns en vanligt 3GIS UMTS-mast (384kbit/s ner och 128kbit/s upp) några kilometer bort och då får jag hjälplig täckning, på vissa ställen i huset vid viss väderlek så fungerar det inte (noll i mottagning).
Masten är dessutom ganska hög (i 3G-mått mätt).
Det som är till min nackdel är inga höjder i topografin utan en massa barrskog, det verkar vara döden för 3G signaler. Går jag ca 200 meter upp i skogen mot masten så får jag full mottagning enligt telefon. Dock är det inte så kul och köra internet i 384kbit/s.

Jag kör i vilket fall TELE2 LARGE för att det inte finns något tak på datamängden.
På skorsten sitter en WLAN antenn som är inköpt från kjell.com, http://www.kjell.com/?item=30224&pa … 238000000.
Det är en gridparabol som egentligen är för 2,4GHz och 3G kör på 2,1GHz, men det funkar ändå.
Till den har jag ca 20 meter lågförlustkabel (jag tappar ca 4dB) och ett ombyggt Huawei E1820. Jag får aldrig mer än 1,3Mbit/s ner och 1,3Mbit/s upp, i mitt fall är det avståndet till masten som begränsar downloaden, dock så får jag för det mesta över 1Mbit/s ner, upp ligger nästan alltid på 1,3Mbit/s.
Jag får bra signal enligt Dovadon 45%, enligt MDMA RSSI -87dBm.

Det här typen av antenn är både större och svårare (mer exakt) och rikta in vilket tar sin tid, än t.ex en panelantenn som jonasolof föreslår.

Har du/ni redan 3G bredband, så testa med en panelantenn och universaladapter om det inte finns anslutning för extern antenn på modemet, alternativt köp ett modem med anslutning för extern antenn, enligt jonasolofs linje.
Dock så finns det inget facit innan du testat.

Har du kollat om det går lätt att justera sändarantennen i parabolen så att den stämmer bättre för 2,1 GHz? Det finns nog anvisningar på nätet så man slipper göra hela antennelementet själv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

täckningskartorna avser utomhusbruk, samt är beräknad täckning.
hastigheten beror på belastningen och även signalstyrka.

100% på en mobil tele är i en dongel ~50% signal, pga mobilerna troligen är glädje visare  då det säljer bättre.

tänk på att högt monterad mast är en blixtmagnet !

fråga operatören VAR den närmaste masten ligger, jämför sedan mot karta. tex kan elgator, tåg'räls' störa signalen.

som skrivits tidigare, scanna efter tillgängliga 3G nät med en 3g telefon på olika platser runt huset.
jag får tex 54% med ~3km till en mast som är helt synligt med en e169 på en bit usb skarv ~3meter.

11

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

tänk på att högt monterad mast är en blixtmagnet !

Som bör jordas med 25 kvmm kopparwire och ett bra jordtag. Då har man också en bra åskledare för huset. Strunt i dongeln vid blixtnedslag, det viktiga är att klara huset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Mobilt bredband där täckning ska finnas, men inte gör det

Enligt länskartorna verkar huset ligga på ca 65möh. Toppen på högsta kullen jag kan se runt omkring är 90möh. Jag har inte kollat var masterna ligger, så jag vet inte om kullarna ligger mellan mig och masten eller inte, men det verkar finnas kullar på i alla fall 80-85möh runt om hela huset. Dessutom är det väldigt tät skog.

Får nycklarna till huset på måndag, den 1 Nov. Ska åka dit och klättra upp på skorstenen då och se hur det verkar med täckning på mobilerna. Sen fick jag tips om att man kan låna modem av The Phone House att testa med. Ska nog göra det också framöver.

Tack för all hjälp så här långt.

//Tobbe