101 Senaste redigerad av ruva (2011-08-21 20:25:49)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Konstigt då att jag får nästan full fart med Tre Kontant från samma mast samtidigt men det kan ju ha med Quota att göra.

Skulle se en film på TV 4 Premium, jag betalar 49 kr/månad för, men eftersom det hackade irriterande fick jag toktanka ner den från min mobil under 2 nätter. Fasiken att det ska vara så svårt att hålla sig till reglerna.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/ask_emma.jpg

Men måste säga att det går fort att lägga upp en film till You Tube på morgonen med Telenor. 2 Mb/s i snitt är nästan 3 dubbelt mot ADSL.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/ladda_upp_you_tube_klippJPG.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

102

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Kör du modemet direkt i dator?

103

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

plun skrev:

Jovisst går hastigheten ner på kvällen men det är ju främst ett "toktankar" problem.

La "toktankarna" ner sin febrila jakt på en massa stulet "junk" så funkade det nog mycket bättre.

Är det inte ute med att "pirata"   ??

Problemet med ett månadstak på 20-24 Gb torde vara lika för "toktankarna" och dom som regelbundet ser på legitima tv-sändningar från Svt-play och dylikt. Hursomhaver är 'fair usage' konceptet baserat på en snittmånadsanvändning på 2 Gb vilket är så larvigt lågt och ur fas med tidens internetanvändning att man saknar ord.

104 Senaste redigerad av ruva (2011-08-22 18:49:17)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

G-Man skrev:

Kör du modemet direkt i dator?

Nej, jag kör med Dovado 3GN. Fast vissa tester, som den vid masten, körde jag direkt från datorn.

mcravener

Vad ligger du på i månaden? Jag ligger på mellan 60-120 Gb utan att toktanka förutom när det var bra priser på spel med PSN och tog ner en 300 GB en månad och samma med årliga julrean på Steam där man också kan köpa spel. En del spel kan ju ligga på 8-20 GB men som jag förstår är inte dessa tjänster + Headweb, CD ON stream mm lämpliga för Telenorkunder (Inte heller Telia 4G och Tele 2 4G).

Jag ser inte oss storförbrukare som de skurkar vi målas ut som. Det är ju vi som får Internet att utvecklas och drivas frammåt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

105 Senaste redigerad av mcravener (2011-08-22 19:25:43)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

mcravener

Vad ligger du på i månaden? Jag ligger på mellan 60-120 Gb utan att toktanka förutom när det var bra priser på spel med PSN och tog ner en 300 GB en månad och samma med årliga julrean på Steam där man också kan köpa spel. En del spel kan ju ligga på 8-20 GB men som jag förstår är inte dessa tjänster + Headweb, CD ON stream mm lämpliga för Telenorkunder (Inte heller Telia 4G och Tele 2 4G).

Jag ser inte oss storförbrukare som de skurkar vi målas ut som. Det är ju vi som får Internet att utvecklas och drivas frammåt.

Jag ligger nog på en 50-60 Gb i månaden, främst amerikanska tv-serier och nyhetsprogram. En annan aspekt på usagestorleken är kvalitetsaspekten -  folk som har en större skärm än min lilla 17-tummare behöver/vill ha högre kvalitet dvs flerdubbelt större filstorlekar på allt dom väljer att ladda ner, vare det är 'pirat' eller legitimt.

Jag är bara tacksam att Tre har sitt Bredband Max och inte försöker kollra bort mobila bredbandskunder med semantiskt lurendrejeri som de andra företagen gör.

106 Senaste redigerad av ruva (2011-08-24 15:30:08)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Konstigt, på min faktura står det: Volym, GPRS/3G  7.8 GB?

Visst, jag har fått använda 3 kontankort men fasiken att jag använt mer. Och om inte, varför begränsa mig? Är det så illa att Telenor köper för lite trafik kvällstid. Då är ju deras reklam rena bedrägeriet.

Hastighet upp till 16 Mbit/s.

Fri surf inom Sverige.

Ladda tunga filer, stömma film och titta på TV på nätet.

Skulle vara

Hastighet upp till 16 Mbit/s innan 18.00.

Fri surf inom Sverige.

Ladda tunga filer, stömma film och titta på TV på nätet på förmiddagen.

Jag kan ju starta ett ISP och erhålla 30 MB/s 1 timma om dagen och resten 3 kb/s och ändå komma undan, med att basunera ut att hos mitt 30 Mb/s mobila bredband kan ni surfa fritt, ladda tunga filer, stömma film och titta på TV. Jo jag överdriver men rent praktiskt ska det gå att komma undan.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

107

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Konstigt, på min faktura står det: Volym, GPRS/3G  7.8 GB?

Visst, jag har fått använda 3 kontankort men fasiken att jag använt mer. Och om inte, varför begränsa mig? Är det så illa att Telenor köper för lite trafik kvällstid. Då är ju deras reklam rena bedrägeriet.

Hastighet upp till 16 Mbit/s.

Fri surf inom Sverige.

Ladda tunga filer, stömma film och titta på TV på nätet.

Skulle vara

Hastighet upp till 16 Mbit/s innan 18.00.

Fri surf inom Sverige.

Ladda tunga filer, stömma film och titta på TV på nätet på förmiddagen.

Jag kan ju starta ett ISP och erhålla 30 MB/s 1 timma om dagen och resten 3 kb/s och ändå komma undan, med att basunera ut att hos mitt 30 Mb/s mobila bredband kan ni surfa fritt, ladda tunga filer, stömma film och titta på TV. Jo jag överdriver men rent praktiskt ska det gå att komma undan.


Jupp vad jag påstått i flera år, går inte att skapa trådlös bandbredd så det täcker om alla kollar på play teve tex nyheterna 19:30 samtidigt osv...
Några få användare/ nya kunder / har högre prio och kan äta hela bandbredden.

108

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Några få användare/ nya kunder / har högre prio och kan äta hela bandbredden

Var det därför jag fick mumma med Tre kontant? Man lockar för att när man bundit sig så slår man igen fällan?
Enligt dig G-Man är mobilt bredband rena lurendrejeriet och efter att haft Telenor jag kan väll inte annat än att hålla med dig.

fast undrar hur många som kan hålla till vid en mast långt utanför tältbebyggelse.

http://maps.google.com/maps/ms?msid=215 … &msa=0

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

109

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Ruva, jag skulle inte heller röra Telenors eller Tele2:s mobila bredbandsabonnemang med tång, men jag, och inte heller någon annan på den här tråden (eller den här tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3257 ) har haft dåliga erfarenheter av Tre:s Bredband Max - Tre som är den äldsta leverantören av mobilt bredband i Sverige.

110 Senaste redigerad av ruva (2011-08-24 20:09:11)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Förstår detta.

I morse

http://speedtest.net/result/1447418797.png

Nu på kvällen

http://speedtest.net/result/1448548339.png

Fast det sjuka är att jag sedan testade att ladda ner en torrent (laglig Puppy Linux) och fick 7-9 Mb/s så nu vet vi vad Telenor prioriterar. Inte är det Headweb som de bakat in i ett abonnemang.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/hardweb-telenor.jpg

(He, jag har modemet kopplat till antenn på taket och kan inte få bättre vid 20-tiden med Telenor).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

111 Senaste redigerad av G-Man (2011-08-24 20:43:32)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Några få användare/ nya kunder / har högre prio och kan äta hela bandbredden

Var det därför jag fick mumma med Tre kontant? Man lockar för att när man bundit sig så slår man igen fällan?
Enligt dig G-Man är mobilt bredband rena lurendrejeriet och efter att haft Telenor jag kan väll inte annat än att hålla med dig.

fast undrar hur många som kan hålla till vid en mast långt utanför tältbeby

Masten delar troligen bandbredd med många andra master via tex radiolänk.
Masteter på tex stureplan/kista är kopplade direkt via tex fiber = obegränsad bandbredd och får då högre prio om inte bandbredden trottlas.

Den med lägre ping vinner, då tex 4g har lägre so torde 4g äta allt...
3g har ganska högt ping i systemet.
Märks ganska bra att 3g nätet är hårt belastat då pingtiderna via traceroute är så dåliga.
Sedan går pingen upp kraftigt periodvis vilket gör tex voip dåligt då detta påverkar ljudet ala hoppande cdskiva.

112 Senaste redigerad av ruva (2011-08-28 19:22:00)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

OK G-Man!

Kom ur mitt Fair usage Policy 2 dagar och eftersom jag får Tre-kort imorgon och tänkte att då får jag väll använda mitt till sommaren bundna Telenor till (eventuellt köp av) surfplatta eller Torrent. Som sagt, 2 dagar hade jag bra fart dygnet runt men nu har jag slagit i taket igen vilket jag ni inte bryr mig om särskilt mycket. Det lustiga är att Torrent ger upp till 10 Mb/s ner och upp 1 Mb/s (utan VPN 0,3 upp, nerdastning oförändrad). Stänger jag av Torrentklienten och ska surfa får jag under 2 Mb och 0,4 Mb när jag streamar film. Var det meningen  Telenor, med ert Fair usage Policy. Fritt fram att tanka men inte surfa och streama film.

Måste säga att det kändes overkligt, de två dagarna taket var borta, att kunna titta på Canal Digitals VOID-tjänst obehindrat. VOID = att kunna titta på filmer och serier genom nätverksuttaget med sin box. Både gratis dvs filmer/serier man missat i sitt abonnemang och köpa lite nyare film. Och äntligen kunna se filmen man köpt på Haedweb. Sedan slog jag i taket och det var då jag testade att tanka ner några 10-tals GB.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

113

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Ja så är det... wink

Får se vad som händer när gracetiden är slut på det nya... ')

114

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Varit för en kort stund elak mot Telenor sedan jag fick mitt abonnemang från Tre. Faktiskt rätt praktiskt att kunna göre två olika saker med två bundna abonnemang. Men lite värt dyrt kanske när det som i mitt fall är ett undantag med dessa ofog. Om ni undrar vad det är för 41 Gb Linuxdist jag tagit ner så kan jag säga att minnet är rätt uselt smile

Bild av Utorrent Remote
http://laddauppbilder.se/?di=2131489936012

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

115 Senaste redigerad av ruva (2011-09-11 17:19:01)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Testade lite igen även att jag vet att det är usel fart på Telenor söndagar.

Telenor FUP 19.06
http://speedtest.net/result/1477657749.png

Tre Max 19.07
http://speedtest.net/result/1477659691.png

Är faktiskt glad att jag gick över till Tre även om det kostar med två abonnemang. Telenor är skräp om man använder sitt bredband mycket.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

116

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Wow Tre sparkar röv.  smile

117

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

får telenor fart med tele2 vid samma tid, just nu får jag 3,4mbit med edimax 6200nl

118

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

mcravener skrev:

Problemet med ett månadstak på 20-24 Gb torde vara lika för "toktankarna" och dom som regelbundet ser på legitima tv-sändningar från Svt-play och dylikt. Hursomhaver är 'fair usage' konceptet baserat på en snittmånadsanvändning på 2 Gb vilket är så larvigt lågt och ur fas med tidens internetanvändning att man saknar ord.

Jo det kan jag hålla med om.....

Kollade in i min Tiny och förra månaden så var DL ca 30GB och UL ca 4GB.

De torrents jag hanterar är rom-filer för min HTC Sensation..

Har inte hört ett ord från Telenor om att 3oGB skulle vara för högt....  jag kan tänka mig att en "toktankare" som är igång dygnet runt kan få problem eftersom det då blir både DL/UL.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

119

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

PTS snittet är baserat på dom som använder mbb som 2a abg, för merparten har det så, även jag. att hämta lite uppdateringar suger snabbt hela månadens quota.
ett mer ärligt snitt borde vara "alla abonnemangs former" som betalas privat...
då skulle det bli siffror

120 Senaste redigerad av Discover (2011-09-12 01:39:20)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

ruva skrev:

Testade lite igen även att jag vet att det är usel fart på Telenor söndagar.

Telenor FUP 19.06
http://speedtest.net/result/1477657749.png

Tre Max 19.07
http://speedtest.net/result/1477659691.png

Är faktiskt glad att jag gick över till Tre även om det kostar med två abonnemang. Telenor är skräp om man använder sitt bredband mycket.


Man kan ju fråga sig hur 3 kan erbjuda fri trafikmängd för 249 kr till USB-modem,
när man bara kan erbjuda 5 GB för 149 kr i månaden till mobiltelefonabonnemang...


Har tagit upp det med 3, men fick inget vettigt svar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

121

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Intressant att Telenor alltid har lite högre upphastighet än Tre. Kanske någon flaskhals vid Tres höga nerhastigheter - antingen hos dig eller masten?

122

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Discover skrev:

[quote=


Man kan ju fråga sig hur 3 kan erbjuda fri trafikmängd för 249 kr till USB-modem,
när man bara kan erbjuda 5 GB för 149 kr i månaden till mobiltelefonabonnemang...


Har tagit upp det med 3, men fick inget vettigt s.

Annars får dom inte tele.nor och t2 kunderna som hoppade på fritrafik tidigare

123

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

mcravener skrev:

Intressant att Telenor alltid har lite högre upphastighet än Tre. Kanske någon flaskhals vid Tres höga nerhastigheter - antingen hos dig eller masten?


Kanske är fler som fildelar med 3 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

124

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Möjligen fler som använder nätet, men sedan är infrastrukturen bakom "antennen i masten" olika beroende på operatör.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

125 Senaste redigerad av ruva (2011-09-12 19:57:41)

Sv: Telenor har också infört tak, gå inte på något annant

Har hellre bra fart ner än upp. Fast ska man skicka upp ett YouTube-klipp är Telenor rätt snabba. Ska jag uppdatera en hemsida genom FTP tar det lika lång tid oavsett. Ska man titta på Playkanalerna, Headweb eller YouTube rockar Tre skiten ur Telenor FUP. Använder just nu Telenor endast till sparsam fildelning (observera: inte när jag mäter).

Undrar varför de uppgraderar masten ganska ofta då jag nog är ganska ensam på den.
http://maps.google.com/maps/ms?msid=215 … &msa=0

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps