1

Tråd: Segt som sirap - eller värre!!!!

Har ett mobilt bredband (eller vad man skall kalla det!!) från Tre, Bredband plus. Det fungerar oerhört dåligt oftast. Det går så segt att det knappt går att nyttja alls. Om man kan läsa in sidor på Internet så är det långa väntetider och oftast får man beskedet att sidan inte kan visas.

Vid test via Bredbandskollen har jag mellan 0.10-0.50 sällan mer. Det fungerar skitkasst helt enkelt. Det går inte att nyttja som jag vill. Det går dock att surfa med högre hastigheter sena nätter och tidiga mornar, men den tiden man vill surfa (oftast kvällstid) så fungerar det inte alls bra. Utan mycket segt.

Är det överbelastat eller vad??. Finns det något man kan göra för att det skall fungera bättre?. Modemet är ett Huawei E122. Mottagningen är inte så bra heller. Blir det bättre med antenn eller byte av modem?. Eller är det bara att acceptera att man får surfa på nätterna om man skall kunna nyttja nätet.

Tacksam för råd. Vill ha ett Internet som kan fungera som det skall.

2

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

är det turbo 3g i ditt område enligt 3 täcknings karta?
hastigheten motsvarar ~ ren 3g data, dvs 0,384mbit.

prova ett kontantkort med tex tele2 som använder det andra 3g nätet, om snabbare så är troligen tre överlastat under förutsättning att tre har t3g(6mbit)

kolla även att datorn inte laddar ner tex windows patchar i bakgrunden, ger ungefär samma symtom.
nya donglar är oftast bättre än äldre, men inte på din nivå.

prova att låsa upp e122, så kan du prova ett kontant sim i den.

3

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Det är Turbo 3G där jag bor. Om man surfar mitt på natten kan man komma upp i hastigheter runt 1-2 Mbit. Men kvällstid mellan ca 19-22 är det segare än segt och i princip oanvändbart.

Har kollat igenom datorn på allt, virus, spyware. Provade även som sista åtgärd att formatera allting och ominstallera men det har inte hjälpt. Så datorn fungerar då som den skall.

4

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

låter som nätet är överbelastat, bara att leva med det, klaga eller byta/prova annan operatör i ett annat nät.

5

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Mmm ditt symptom låter som överbelastning.

Om de funkar fint på udda tider, men uselt på de tider när alla sitter vid datorn.
Blir att gilla läger eller testa annan operatör.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Testa med att flytta datorn några meter och se om det blir bättre..... En yttre antenn på modemet hjälper säkert annars.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

7 Senaste redigerad av Samir (2010-10-15 08:57:00)

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Vilken färg lyser på E122's lampa? Blått eller cyan?

Blå= vanlig UMTS (384kbps)
Cyan= HSPA (max 7.2Mbps i E122's fall)

Vanligtvis om man kör ingen trafik på den, så lyser den blått. Så fort man börjar surfa, så växlar den till cyan. Om din är cyan medans du surfar men visar dålig resultat, vg kolla signalstyrkan. Om signalstyrkan är högre än typ 30-50%, då är det pga överbelastning på basstationen.

8

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Har idag testat en kompis mobild bredband från Telia hemma hos mig och det var en annan fart. Fick 4.3Mb med Telia och vid samma tid från samma plats 0.4 med mitt tre.

Får väl försöka reklamera hos tre och byta abb. Nån chans att jag kan säga upp mitt avtal?. Har bindningstid kvar.

9

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

"på ditt land"

???

10

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

goosing skrev:

Har idag testat en kompis mobild bredband från Telia hemma hos mig och det var en annan fart. Fick 4.3Mb med Telia och vid samma tid från samma plats 0.4 med mitt tre.

Får väl försöka reklamera hos tre och byta abb. Nån chans att jag kan säga upp mitt avtal?. Har bindningstid kvar.

Japp! Reklamera omedelbart.

Har haft Tre som operatör i flera år nu och varit ganska nöjd tills några dagar sedan.
Har alltid haft bra hastigheter med 3g+ abonnemangen [ Android och iOS ] upp till 4-5 även 6 Mb/s DAGTID.
För några dagar sedan försökte jag tanka en app på 3Mb från App Store men det tog EVIGHETER att tanka den.
Kollade mina hastigheter i 3-4 dagar nu och upptäckte att dagtid hastigheten har gått ned mer än 10 ggr om man jämför med 2-3 månader sedan.. dvs ner till 0.2-0.4 Mb/s medan nattetid hastigheten är hyfsad 2-3Mb
Har gjort 2-3 total återställningar men i onödan. Åkte igår 4 mil söder om Borlänge för att se om hastigheten blir bättre men fick samma bedrövliga "hastigheter" dvs 0,2-0,5 Mb7s

//iOS 4.1

11

Sv: Segt som sirap - eller värre!!!!

Nu har jag bråkat med kundtjänsten hos 3 ett par dagar. Och efter mycket om och men så har jag fått rätt av häva avtalet då de inte kan få detta att fungera på ett bra sätt. Fick väl bråka lite förstås men jag stod på mig och mitt avtal sägs upp. Skall skicka tillbaka modem som de först ville att jag skulle köpa ut!!.

Men till slut så gick de med på att jag skickar tillbaka modemet och avtalet hävs. Känns skönt att det gick relativt smidigt trots allt.

Skall nu byta till Telia som jag vet fungerar fins här hos mig.