26

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

bra manual, tack. Ska uppgradera enl instruktionerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av CrazyFin (2011-01-21 20:24:11)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

jonasolof skrev:

Kn du läsa signalstyrka í dBm?

Jag antar att du laddat upp nya firmwaren nu och ser att man numera ser signalstyrkan även i dBm på status-sidan: "Received Signal Strength: -89 dBm " smile

Dessutom visar VA125:an även "Numeric Location" samt "Cell ID" som du efterlyste tidigare. Dock så visas inte Ec/Io för ansluten cell ej heller signalstyrkeskillnaderna mellan huvudantennen och diversityantennen.

28

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

har inte hunnit, fick annat att ta i itu med. Noterar dock att VA125, liksom förmodligen andra 3G routers sänder med svagaste effekten, power class 4, dvs 125 mW som mest. Se

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jag har fixat länken på vår hemsida. Nu funkar den.
Webservern tyckte inte om något i filnamnet...

Psst... Nu lanserar vi en 42Mbit-version också. Vololink VA126.
Beräknas in till Sverige inom 2-3 veckor.

Nu väntar vi bara på att operatörerna skall släppa 42Mbit till kunderna...

Vololink VA126 42Mbit/s : http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261603

Sitter på en VA126 enhet men inget 42Mbit SIM att testa på :-(

/Johan Näslund
Communica Datadistribution AB

30 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-13 21:42:09)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Sitter nu i Italien uppkopplad med VA 125. funkar mkt väl. Ser att man nu kan välja 2G, 3G eller båda tack vare firmware 002.010.369

Får perfekt strömmande TV via routern till iPhone.

Fortfarande på önskelistan: Möjlighet att göra connect/disconnect. De prepaid simkort som operatören TIM erbjuder till bra pris mäter tid och inte datamängd. Det bör vara möjligt att göra disconnect via web interfacet liksom på Dovadon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

På VoloLinks hemsida ser jag att inbyggd ATA skulle finnas som tillval för dessa routrar. Går det att få tag på som privatkund eller har operatörerna satt stopp för det?

Dessutom skulle det finnas något batteripack om det blir strömavbrott. Hur länge räcker detta för att driva router?

Är denna (VA125) att föredra framför en Option Globesurfer III eller är det fortfarande en "omogen" produkt (fick det intrycket när jag läste inläggen)?

/Iceman

32

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Det är bara Voice-modellen (VA122) som har uttag för telefoni. VA125 och VA126 har inte Voice.
VA122 kommer med telefoni över 3G (kräver vanligt talabonnemang på SIM-kortet). Alla VoIP/FoIP-funktioner är endast som tillval om operatörer beställer produkten skräddarsydd för sitt nät.
Batteriets kapacitet är beroende på hur hårt man kör routern. Men ca 4-8 timmar.
Option III har fler funktioner än Vololink men Vololinken är betydligt stabilare.
Jag vet inte om man skall kalla den omogen. Vololink har haft som grundläggande utvecklingspricinp att göra den enkel att administrera och driftsäker.
/Johan

33

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Hallå igen!

Lägger de till alla förbättringar i alla modeller eller är det bara VA125, VA126 etc som de satsar på nu? Om jag skaffar en VoloLink så blir det en VA122 pga telefonjacken.

Det jag verkligen saknar när jag jämför Option och VoloLink är möjligheten att köra en VPN-server direkt i routern (det har ajg åtminstone fått för mig att Globesurfer III klarar av). Finns det några planer för en firmware med den funktionen?

Finns det några uppdaterade åsikter om hur den beter sig med senaste firmware?


/Iceman

34

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Förbättringar kommer till alla modeller i serien samtidigt.
De har två plattformar VF- och VA-serien.
VA-serien är den som säljs via Återförsäljare i Europa.

Nya finnesser/funktioner i VA-serien kommer på VA122V, VA125 och VA126 samtidigt (samt även på kommande 4G-modellen vad den nu kommer att heta).

Vololink har IPSec men inte PPTP (som dock Option III klarar). PPTP är mycket lättare att använda/administrera särskillt om du vill ansluta från valfri dator (De flesta operativsystem har inbyggd PPTP-klient).

/Johan

35

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

OK, tack för ditt snabba svar!

Tänker jag efter ordentligt så borde det räcka med att denna kan agera klient till min DD-WRT-router hemma och det ska den väl klara av? En annan sak som ofta kritiseras på routrar (åtminstone för 3G) är WLAN-styrkan. Är denna bra på WLAN eller är det svagt här också (har aldrig sett någon riktig recension av den).

Finns det något annat man bör tänka på som kan vara en nackdel med denna?

Vill bara ha en enkel router som ger mig mobilt bredband i stugan 24/7. Är jag där vill jag kunna surfa och streama musik och när jag inte där så vill jag kunna kolla att allt är OK mha en nätverkskamera. Telefonanslutningen kan man eventuellt använda till telefoni och larm, om nu inte VOIP fungerar så stabilt där (har blandad erfarenhet av det). Har inte några benhårda krav på hur GUI:t ska se ut. Jag lär klara av att använda det ändå, de få gånger jag måste in och peta i det.

/Iceman

36 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-01 14:33:02)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jag upplever VA125 (med senaste FW som mycket stabil och väl lämpad att stå för sig själv i en stuga. är inte säker på att manualen uppdaterats med de nya färdigheter senaste fw ger.

För remote access och kontroll vore det bra om man kunde ange fjärrstyrningsport för routern så att man inte behöver köra default 80.

Jag är inte säker på om routern klarar åtkomst utifrån till server på LAN som jag vill. I de andra routrar jag använder kan jag ange en extern port som ska gå till en bestämd port på LAn-sidan med en bestämd IP-adress och TCP alt UDP. Volon låter en bara ange range.

Volon har inbyggda WLAN antenner och kan därför inte vara lika effektiv som t ex en Linksys med externa antenner. Med Dd-wrt har man bättre koll på signalstyrkan plus att man kan följa upp anslutna enheter. Finns inget skäl varför inte en router under DD-wrt skulle kunna anslutas, antingen med dhcp eller statisk adress.

Även om routern är stabil har det ändå hänt att jag fått starta om den. På landet har jag en SMS-burk  till vilken jag skickar ett kommando "Om" från auktoriserad telefon så bryts strömmen till bredbandsroutern en minut (Smart-sms burk från hisselektronik.se).  Jag tror inte man kan räkna med att någon router klarar sig utan omstart åratal i sträck, fr a inte om man ligger på EONs nät med dess många avbrott och konstigheter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

jonasolof skrev:

Jag upplever VA125 (med senaste FW som mycket stabil och väl lämpad att stå för sig själv i en stuga. är inte säker på att manualen uppdaterats med de nya färdigheter senaste fw ger.

Jajamän, jag tycker också att VA125:an är klart stabil med senaste FW!


jonasolof skrev:

För remote access och kontroll vore det bra om man kunde ange fjärrstyrningsport för routern så att man inte behöver köra default 80.

Agreed!

jonasolof skrev:

Jag är inte säker på om routern klarar åtkomst utifrån till server på LAN som jag vill. I de andra routrar jag använder kan jag ange en extern port som ska gå till en bestämd port på LAn-sidan med en bestämd IP-adress och TCP alt UDP. Volon låter en bara ange range.

Ehh... Jag kan accessa min server hemma utifrån via VA125:an. jag vet inte om jag missförstår dig men under sidan Admin->Lan->Port Forward så anger du vilket destinations IP och port samt TCP eller UDP inkommande port skall port forwardas till. Funkar finfint för mig.

Saknar fortfarande massa funktionalitet i stil med som finns på t ex Sitecoms grymma router WL-309 och D-Links nyare routrar.

Jag vill t ex kunna ge VoIP högre trafikprio, bättre stöd för VPN m m (Kunna köra VPN ut från servern, t ex mot Anonine.)

Dessutom lite jobbigt att behöva gå till SISTA sidan varje gång jag vill kolla i routerns logg... Man skulle vilja ha dom senaste event:en på första sidan.

De interna LAN-portarna skulle haft stöd för 1Gbit istället för som nu "bara" 100Mbit.

Kunna avläsa signalstyrkeskillnaderna mellan huvudantennen och diversityantennen. (samma som du JonasOlof. big_smile )

Jag är dock klart nöjd med routern och för mina behov så är det den bästa routern jag kört med. (O då har jag testat mååånga...  )  big_smile

38

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Själv tycker jag Drayteks 3G-routrar är ett föredöme vad gäller inställningar och funktioner:
http://www.draytek.com/.upload/Demo/Vigor2920_v3.3.6/
Kanske blir det en sådan router igen tidsnog, hade 2910 förut, och nu Dovado 4GR, och det är en hel del funktioner jag saknar måste jag säga. Så är det ett annat pris också naturligtvis.

39

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Tack för update om port forwarding. Håller med om övrigt. Borde inte vara svårt att ge RSSI och dBm för båda antennerna. Det klarar ju Net1s D35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jag såg recensionerna för Draytek 2110Vn förut och blev väldigt intresserad. När jag hörde att det var en ny modell (2130Vn) på väg så avvaktade jag, men sedan blev det väldigt tyst om Draytek (och ont om återförsäljare vilket kan vara ett varningstecken).

Fördelen med Draytek är ju att telefonanslutningen är för VOIP, men samtidigt kan det väl innebära ett problem om operatören spärrar sådant (har tänkt att använda Tele2). Nu finns det ju (som det verkar) bra mobil-abb med surf så man kan få stabila röstsamtal, men visste man att VOIP fungerar bra så hade det ju förstås varit billigare med ren datatrafik (har hittills blandad test-erfarenhet av det senare).

Kanske har Draytek fått ordning på 2130-serien nu(?).


/Iceman

41

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Anledningen till att Draytek inte är så populär är sannolikt det klena stödet för olika 3G USB-modem. 2130 verkar exempelvis bara ha stöd för vissa Huawei- och ZTE-modem.

42

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

OK, men jag har också fått för mig att dess fw är (eller var) ganska buggig.

Apropå spekulationer: Ni som kan VPN. Vad kan det bero på att PPTP inte stöds av VoloLink (är det mer krävande av routern eller handlar det om licenskostnader eller något liknande)?

Eftersom det verkar vara det enkla och vanliga så tycker man väl att det borde hamna högt upp på en priolista med features vi saknar.


/Iceman

43

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

kryptering kräver extremt mycket cpu + ram.
sedan är det licenser på vissa saker i vissa lägen.

44 Senaste redigerad av Iceman (2011-03-02 15:31:23)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jo att det krävs CPU känner jag till, men kan det vara skillnad på IPSEC och PPTP?

Att de har implementerat det förstnämnda är ju ett tecken på att det finns lite krut i burken, så om de är likvärdiga borde det ju gå att implementera båda. Om PPTP är det vanliga och de har valt ett annat så borde de ju avsiktligt ha valt bort det. Då kanske man inte kan förvänta sig att det dyker upp i en senare fw.

Jag kan för lite om VPN för att förstå varför de valt IPSEC framför PPTP.

/Iceman

45

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

jonasolof skrev:

För remote access och kontroll vore det bra om man kunde ange fjärrstyrningsport för routern så att man inte behöver köra default 80.

Det finns en ny firmware till Vololink-serien nu på Communicas hemsida (002.010.419). Den ger bl.a möjlighet till att ändra fjärrstyrningsporten och man kan skapa flera APN-profiler.

www.communica.se/index.asp?artikel=5261603

46

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Iceman skrev:

Jo att det krävs CPU känner jag till, men kan det vara skillnad på IPSEC och PPTP?

Att de har implementerat det förstnämnda är ju ett tecken på att det finns lite krut i burken, så om de är likvärdiga borde det ju gå att implementera båda. Om PPTP är det vanliga och de har valt ett annat så borde de ju avsiktligt ha valt bort det. Då kanske man inte kan förvänta sig att det dyker upp i en senare fw.

Jag kan för lite om VPN för att förstå varför de valt IPSEC framför PPTP.

/Iceman

tex windows och merparten av os har direkt stöd för IP Security Protocol 'ipsec', dvs bredare stöd så inga egna klientprogram behövs.

och http://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-P … g_Protocol används för att länk två lan tex, inte en dator mot ett lan(även om det är möjligt) som är fallet med IP Security Protocol oftast.

vad man väljer skulle jag vilja påstå beror på vad vill göra och vad som stöds av hårdvaran/mjukvaran.

jag har tex "linksys" ptptp från lan genom nat routern, natroutern gör inget.
men i andra ändan finns en router som stöder ipsec och ptptp, med ipsec kan jag tex använda windows inbyggda funktion, med ptptp eller ipsec i datorn så blir det samma sak. med ptptp i routern så syns inte tunneln för datorn, allt ser ut som ett lan i detta fallet, eller subnät beroende på hur det är inställt.
osv osv jader jader

så ptptp kräver oftast mer av routern om den agerar punkt, om den har passthrue som tex dovado så ser routern till att inte bygga om i paketen som kommer och då går det fortare/mindre belastning.

så att routern klarar "xxxx" kan betyda att den stöder att det kan skickas igenom den , eller att den kan agera punkt/klient.

för mig att linksysen kostade 5k och två sådana länkar ihop två lan som ett, tex med en dhcp osv.

med ipsec kan jag koppla upp mig från tex 3G till lanet 'där borta' via programvaran i datorn.

sedan kan man lägga ett program i "tunnel" och allt annat går som vanligt, är mindre vanlig lösning. men det kör jag oftast i linux då detta finns med i programmet och minskar belastningen på tunnel och dator.

rörigt? blev nog inte bättre tror jag...
reservation för div felskrivningar

47

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

danielg skrev:

Anledningen till att Draytek inte är så populär är sannolikt det klena stödet för olika 3G USB-modem. 2130 verkar exempelvis bara ha stöd för vissa Huawei- och ZTE-modem.

Har funderat på varför inte Draytek slår i Sverige, men dels är de ganska avancerade = dyra, och dels är marknadsföringen i princip helt obefintlig. Vad jag fårstår är de stora i t ex Australien och Tyskland.

Brist på stöd för 3G modem vet jag inte, finns det NÅGON enda router som stöder fler typer av modem och telefoner?!:
http://www.draytek.com/user/SupportFAQD … hp?ID=1991
Men det är helt klart 29xx-serien som de satsar på vad gäller 3G, av listan att dömma, och då har 2910 bara USB 1,1 vilket gör den ointresant med dagens och framtidens hastigheter. 2920, dock, den verkar nice!

Tycker att det är synd på bra produkter att de inte slagit, men men... Nu är Dovado på frammars, hoppas att de slänger in funktioner på löpande band, så blir det nog bra!

48

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

G-Man skrev:
Iceman skrev:

Jo att det krävs CPU känner jag till, men kan det vara skillnad på IPSEC och PPTP?

Att de har implementerat det förstnämnda är ju ett tecken på att det finns lite krut i burken, så om de är likvärdiga borde det ju gå att implementera båda. Om PPTP är det vanliga och de har valt ett annat så borde de ju avsiktligt ha valt bort det. Då kanske man inte kan förvänta sig att det dyker upp i en senare fw.

Jag kan för lite om VPN för att förstå varför de valt IPSEC framför PPTP.

/Iceman

tex windows och merparten av os har direkt stöd för IP Security Protocol 'ipsec', dvs bredare stöd så inga egna klientprogram behövs.

och http://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-P … g_Protocol används för att länk två lan tex, inte en dator mot ett lan(även om det är möjligt) som är fallet med IP Security Protocol oftast.

vad man väljer skulle jag vilja påstå beror på vad vill göra och vad som stöds av hårdvaran/mjukvaran.

jag har tex "linksys" ptptp från lan genom nat routern, natroutern gör inget.
men i andra ändan finns en router som stöder ipsec och ptptp, med ipsec kan jag tex använda windows inbyggda funktion, med ptptp eller ipsec i datorn så blir det samma sak. med ptptp i routern så syns inte tunneln för datorn, allt ser ut som ett lan i detta fallet, eller subnät beroende på hur det är inställt.
osv osv jader jader

så ptptp kräver oftast mer av routern om den agerar punkt, om den har passthrue som tex dovado så ser routern till att inte bygga om i paketen som kommer och då går det fortare/mindre belastning.

så att routern klarar "xxxx" kan betyda att den stöder att det kan skickas igenom den , eller att den kan agera punkt/klient.

för mig att linksysen kostade 5k och två sådana länkar ihop två lan som ett, tex med en dhcp osv.

med ipsec kan jag koppla upp mig från tex 3G till lanet 'där borta' via programvaran i datorn.

sedan kan man lägga ett program i "tunnel" och allt annat går som vanligt, är mindre vanlig lösning. men det kör jag oftast i linux då detta finns med i programmet och minskar belastningen på tunnel och dator.

rörigt? blev nog inte bättre tror jag...
reservation för div felskrivningar

Tack!

Då låter det ju ändå som att det är PPTP som jag är intresserad av. Har idag ett LAN hemma som står bakom en dd-wrt-router. När jag bygger ett LAN i stugan på landet skulle jag vilja att de når varandra utan att det krävs en massa specialprogram i klienterna (eller extra klienter). Jag tror inte att klienter som tex en nätverkskamera har sådana här applikationer i sig, så det måste routern hantera. Hemma skulle jag kunna komplettera med en speciell VPN-burk om min nuvarande NAT-router (dd-wrt) inte hänger med, men jag vill inte förvandla stugan på landet till en avancerad datacentral. Där vill jag bara ha en stabil 3G-router som kan skapa en tunnel till mitt hem och som dessutom kan koppla upp telefonsamtal, antingen via VOIP eller vanlig 3G (det sistnämnda känns mest stabilt).

Om ni ser något tokigt i ovanstående resonemang så får ni gärna kommentera, men om jag förstått allt rätt så tror jag att en VoloLink VA122V skulle hantera detta OM den hade klarat PPTP(?).

/Iceman

49

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Iceman skrev:

Där vill jag bara ha en stabil 3G-router som kan skapa en tunnel till mitt hem

/Iceman

jag har försökt påverka att få detta i en 3G router, men inget ännu i "lågpris segmentet"
kanske kommer en router-router tunnel

50

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Såhär står det i manualen:
The VPN is implemented using IPsec in Network-to-Network mode. This means that the VoloAccess is a VPN router providing connectivity between two LANs.

Då trodde jag att det fungerade precis som jag ville, men det kanske var förhastade slutsatser(?).