1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-12 21:55:31)

Tråd: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Australiensiska Vololink VA125 borde vara intressant. diversitymottagning med två antenner, uttag för två externa 3G antenner. max fart 21mbps. SMS. Hittar bästa pris 3125 kr. Konstigt nog hittar jag den bara marknadsförd i Sverige. Skulle var kul att ha en testrapport. Mobilabredband kanske kunde låna en för test. Finns troligen en svensk importör som försörjer åf här, möjligen då communica.se


http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

Fail over. Anslut WAN-uttaget till din ADSL-förbindelse och använd 3G som automatisk reserv om ditt fasta bredband inte fungerar. Vololink VA125 bygger på Sierra Wireless stabila och driftsäkra radiomodul AirPrime MC8700. Vololink VA125 är helt operatörsoberoende.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Måste säga att det var lite i dyraste laget. men annars klart intressant. särskilt om den hade kostat runt 1500 spenn eller så.
Tyvärr ytterligare ett bevis på att våra svenska operatörer inte alltid är så måna om att erbjuda sina kunder den bästa hårdvaran.

3

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Routern bygget på Sierras radiomodul. Sierras grejor är dyra men bra. Operatörernas utbud är marknadsdrivet. HUAWEI funkar som HM för kläder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-11 15:31:04)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Beställt Vololink Ca125, kostade 369 euro (lev i Belgien från holländsk nätsäljare). Ska bli kul att testa diversitetsmottagning på 3G, fr a i bil med strömmande radio. Har dubbla magnetfotsantenner att testa med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Blev grymt besviken på Vololink VA125. Användargränssnittet är för primitivt. Bra router om man vill köra Edge.

Det går inte att forcera 3G i inställningarna. Någon enstaka gång har routern kopplat upp sig på 3G och jag har då fått 1,8 ned och 0.8 mbit/s upp. Men för det mesta låser den på Edge som har en starkare signal och  ger hela 80 kbit/s ned och lika mycket upp.

Inte ens med en Poynting 11 dBi 3G panelantenn kan jag få den att välja 3G. Har då använt en yttre rundstrålande för diversityuttaget. Med eller utan antenn ansluten till diversityuttaget samma sak, förkärlek för långsamt Edge.

Signalstyrkan går bara att avläsa på pinnar (åtta stycken). Vrider man antennen hoppar routern över till Edge så det går inte att ställa in antenn med routern.

Bra hårdvara men skräp till firmware. Varning och kopia till communica.se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

liknande på linsys innan uppdateringen av fw på den,
gillade edge/gprs stort... men finns forcerad 3g iaf..

men om du petar in tre sim i den så finns det bara 3G att välja på och problemet borde försvinna eller?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-17 16:41:41)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Kruxet är att jag har Proximus, Mobistar och Base att välja på här i Bryssel och de har alla både 3G och GSM. skulle vara Proximus då som inte har Edge utan bara GPRS. Men det är det gamla monopolbolagets arvtagare, jmf telia, och dyrast.

Trösterikt att höra att linksys tillät enforced 3G genom en firmwareuppgradering. Har skickat mail till Communica.se den webhandlare jag köpte mitt ex av i Holland har nog ingen feedback till Vololink.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 21:25:52)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

I ett inlägg i annan tråd skrev Johan från communica.se följande:

"Anledningen att Vololink VA125 hittils endast marknadsförs i Sverige är att det Sverige är ett av få länder som stödjer högre än 7,2 Mbit/s. 
Tillverkaren har några år på nacken men har endast sålt via operatörer tidigare.
VA122V och VA125 är de första enheterna som lanseras i Europa under eget varumärke för försäljning via återförsäljare. De kommer dykar upp i övriga Europeiska länder inom några veckor.
Jag har kört en på test under några veckor och den verkar ytterst stabil för att vara router menad för avancerade hemanvändare eller mindre kontor.
Det är en av få retail-produkter där man har bemödat sig med att lägga in en hårdvaru-watchdog. "

Om nu Sverige tillsammans med Holland är första marknaderna i Europa så är det angeläget med användarfeedback som kan nå tillverkaren.

jag är inte missnöjd med hårdvaran, bara hur man kan styra routern.

Avancerade hemamanvändare och kontor kan vilja välja en snabbare UMTS uppkoppling även om signalen är något svagare än den från en närbelägen Edge basstation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Hej Jonas,
Vi hjälper dig gärna så långt vi kan (även om du köpt den via annat land) i de fall det kan hjälp även andra användare.

Användargränssnittet är något "nedstrippat" för att den skall vara enkel att använda och lätt att hitta i.
Eftersom Vololink under alla tidigare år bara sålt via operatörer så har de naturligtvis färgats av operatörernas önskemål om hur mycket (eller snarare operatörernas fall snarare litet) inställningar som skall finnas i användarens del i interfacet.

Det finns en önskelista på saker som användarna vill få in i användargrässnittet.
Vi (och Vololink) tar tacksamt emot information vad användarna prioriterar så vi kan lägga detta till kundernas "önskelista".
Vololink tycket att de byggt en stabil pattform som är enkel att använda men de behöver få lite mer tid och hjälp av andra typer av kunder för att kunna optimera användargrässnittet för företagsmarknadens alla behov och avancerade hemanvändares önskemål.

I vanliga användar-interfacet i den firmware du har  så kan man precis som du säger inte manuellt välja mellan 2G och 3G. Vololink har överlåtit det valet till 2G/3G switch algoritmen i Sierra modulen. En 2G/3G manuell switch i vanliga användargrässnittet finns på Vololinks "önskelista" till senare firmware release. Dock brukar de flesta 2G/3G algoritmer inte villja byta till 2G förrän du går under UMTS (384kbit/s).  Så att den skulle hoppa mellan 2G och 1,8Mbit/s HSPA låter lite konstigt för mina öron. Men detta är databranchen och här hör man nya prylar varje dag.

Jag kan hjälpa dig att tillfälligt låsa den till 3G men jag kan för närvarande inte fixa så att den alltid defaultar till endast 3G efter omstart.
Men jag skall se om Vololinks support har något anna snabb åtgärd på detta.

Dubbelkolla att den primära antennen sitter ansluten till uttaget närmast WAN/LAN-portarna.

/Johan
Communica

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-17 11:26:08)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Fick idag ett tillmötesgående svar från produktansvarige på communica.se

Vololink har tidigare bara sålt operatörsbundet och operatörerna vill ha nedstrippade (som Communica säger), dvs fördummade (som jag säger) gränssnitt. Ett sådant basgränssnitt ligger i fw nu. 

Användarstyrd inställning av UMTS alt edge/gprs är med på listan för fw-uppgradering. Man välkomnar förslag från avancerade hemanvändare och företag på egenskaper som bör läggas till det enkla ursprungliga gränssnittet. 

Normalt sett så ska den interna algoritmen i en routers radiomodul styra över till UMTS om farten kan bli bättre än 384 kbit/s. Men det funkar uppenbarligen inte alltid.

Skälet att ha diversityantenn är att få upp farten även då signalen störs av srpidning, multipath och fading.  Men att routern går över på edge gör att syftet förfelas.

Sierra 309 och vololink va125 är nog mycket lika invändigt eftersom båda har Sierramoduler för 21 mbit/s med diversityantenn.  Gäller bara att få dit kontrollerna.

Håller med om att dovado + 309 är en bra jämförelse, dock har va125 mer inbyggd övervakning så vitt jag kan se. Gäller att yttre diversityantenn och övervakning är värt en tusenlapp i prisskillnad.

Ska testa dem mot varandra när jag fått ordning på styrningen. har Sierra 309 och dovado också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jag har prata med Vololinks Europeiska kille och det vill gärna veta vilka features och möjliga inställning som de Svenska "power users" prioriterar högst.

För dem som inte har sett interfacet så har jag lagt upp urklipp från de flesta sidor ur Vololink VA125.

http://www.communica.se/vololink/interface.htm

Fyll jättegärna på mer era kommentarer och info om vad ni tycker man måste addera så skall jag se till att det kommer Vololinks utvecklingsavdelning till handa.

Så får vi se vad vi lyckas få med i nästa firmware :-)

Vololinks Europeiska representant förstår tillräckligt med svenska för att kunna följa tråden och göra lite översättning till teknikerna i Australien.

/Johan
Communica

12

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

jag saknar p2p tunnel eller dyl för åtkomst till saker bakom öppna portar.
duger men enklare dns/io nr områdes öppnande.

saknar detta på andra 3g routers....

känns löjligt att behöva två routers i rad för denna funktion.

13 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-17 16:49:54)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Nja, jag har efter kontakt inget att klaga på trots att jag köpt min VA125 i annat land. Det är väl toppen att användare får möjligheten att specificera önskemål.

G-mans önskemål skulle kunna uttryckas utförligare och mer stringent - och på en för utlänningar mindre kryptisk svenska - omdat hij beter kann verstaan. Du är så kunnig att du inte orkar dra detaljerna ;-)

På radiosidan skulle jag vilja se samma info som den jag får fram på net1 routern D35 som också har diversitymottagning. I första hand "signalstyrka" för både huvudantenn och diversityantenn. Gärna även cell ID ansluten och adjacent. Desutom gärna Ec/Io för ansluten cell. Att användare skulle kunna få möjlighet att låsa på viss cell är väl att hoppas för mycket (det finns det programvara för till axxess-routrarna -men den är svår att få tag i).

På wifi sidan kan det vara bra  för företag att kunna se anslutna datorer och att ha mac-filter samt möjlighet att blocka. linux freeware DDWRT för wrt54GL m.f. innehåller det mesta.

På LAN sidan:

När jag tittar på port forwarding på den inlagda websidan slås jag av att strukturen bryter mot vad jag sett i andra routers. vanligt är att ange vilken service som döljer sig under angiven ip adress i det lokala nätet. Har man många servers är det lättöverskådligare.  Föreslår för varje rad

Name, Adress, External port, internal port, protocol edit remove

remote management kan också vara intressant för avancerade användare

och QoS för t ex VOIP (SIP), IPSEC (VPN passthrough) och RTSP (VIdeo streaming) med angivande av selekterade portar.

Lite parental control funktioner med tider osv kan vara bra med. Det bör gå på både ip och macadress.

statisk route kan möjligen vara bra trots att wan alternativ finns.

Firewall settings för olika skyddsnivåer mot attacker.

det mesta av ovanstående är hämtat från min adsl router dlink DSl 27408 som är en konsumentrouter med avancerade inställningsmöjligheter. En avancerad 3G router bör ha liknande, i synnerhet om den har WAN-alternativ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

är svårt att skriva utförligt på en 3" pekskärm när texten ej syns pga detta blir det ganska mtcket jidderish. är någon inkompatibilitet mellan adroid och forumet med denna version jag har.

jag kan skriva direkt till dom, men jag är ej med i någon beta test eller dyl så framför bara vad saknat så.... i denna tråd, vad dom gör med åsikten är upp till dom.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-17 22:32:23)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Funkade dåligt att skriva lite längre text på iphone också här på forumet, det har plötsligt ordnat sig. Men nu ska det gå bättre att redigera på både android och iphone via docs.google.com:

http://googleblog.blogspot.com/2010/11/ … on-go.html

Det vore intressant att få höra dina åsikter om vad du skulle vilja ha i routern. Du kör mer företagsartade applikationer än de flesta av oss.

Det finns kanske betatestare men ingen av oss här tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jag såg att dd-wrt förekom i diskussionen och kom då att tänka på routern Buffalo AirStation WZR-HP-G300NH som levereras med dd-wrt out-off-the-box med stöd för 3G.

www.buffalo-technology.com/technology/software/dd-wrt/

www.buffalo-technology.com/products/wireless/wireless-n-nfiniti/wzr-hp-g300nh-airstation-nfiniti-wireless-n-high-power-router/

www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30889-buffalo-nfiniti-wireless-n-high-power-router-a-access-point-reviewed

17 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-24 16:34:03)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Intressant men review bör läsas. Verkar instabil. Inga problem att öka uteffekten med DD-WRT på en linksys WRT54 GL

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-26 22:50:37)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

raderat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

"We even have a small military installation in Texas for an urban warfare project"

OMG! Of all the things..... :-)

20

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Meddelande från Vololink angående nya feature requests:

"The 3G lock will be added in the next FW release before xmas."

Vololink har tagit till sig kritiken/önskemålen att få mer inställningmöjligheten och tydligen kommer de att presentera en retail konfiguration och en M2M konfiguration beroende på kundgrupp/behov.

Den vanliga Retail konfigurationen (blir standard i kommande leveranser/firmware) kommer har mer inställningar än de modeller som levererats idag. Bl.a. möjliheten att välja 2G/3G eller Auto.

M2M konfigurationen kommer ha ytterligare inställningar. Till en början t.ex. möjligheten att aktivera/avaktivera olika frekvensband m.m.

En Europeisk Vololink-hemsida är på gång med nya firmwareuppdateringar m.m. Den kommer vara anpassad för de modeller som säljes genom kanalen i Europa.

/Johan
Communica

21

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Ny firmware finns nu på:
http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

/Johan

22

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Finns inte på länken. Ngt tips?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av CrazyFin (2011-01-21 11:11:46)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Jajamän, jag råkade ut för samma problem... :-) En snabb googling på filnamnet som finns på länken som inte funkar gör att man hittar firmware på

http://www.vololink.com/ez-live/site/in … 02.010.369

Jag kör på den nya firmwaren men det var väl inte direkt så mycket nytt o fantastiskt... Skönt att man numera dock kan låsa till enbart 3G!

Saknar fortfarande massa funktionalitet i stil med som finns på t ex Sitecoms grymma router WL-309 och D-Links nyare routrar. Jag vill t ex kunna ge VoIP högre trafikprio, bättre stöd för VPN m m, se vilka WiFI-klienter som är anslutna (nu kör jag visserligen med Sitecoms WL-309B ansluten till VA125:an för den presterar KLART mycket bättre WiFI)...

Dessutom lite jobbigt att behöva gå till SISTA sidan varje gång jag vill kolla i routerns logg... Man skulle vilja ha dom senaste event:en på första sidan.

Jag är dock klart nöjd med routern och för mina behov så är det den bästa routern jag kört med. (O då har jag testat mååånga... big_smile )

24 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-21 11:16:15)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Tack -har laddat ned filen. Hur installerade du den i routern?



Kn du läsa signalstyrka í dBm?

Nu har det komit ett batteripack till routern

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5260801

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25 Senaste redigerad av CrazyFin (2011-01-21 11:25:03)

Sv: Vololink VA125 router två 3G externa antenner (diversitymottagning)

Har för mig att jag ser signalstyrkan i dbm. Jag kan ta en screenshot ikväll när jag kommit hem.

Installationen va enkel, jag bara laddade ned filen och sen körde jag "Upgrade" i routern och pekade på filen jag laddat ned. Manual finns på

http://www.vololink.com/ez-live/site/in … 0V1.43.pdf Kolla på sidan 53.

Coolt med batteripacket! :-)