1

Tråd: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Jag har läst runt lite här på forumet med det är tunt om Telia-artiklar så jag fattade aldrig riktigt hur detta funkade. Finns det redan en tråd så är jag ledsen, flytta eller lås tråden isåfall.

Så här ligger det till iallafall.
Jag har ett mobilt bredband ifrån Telia med tillhörande Huawei E220 (brandat som jag förstog det?) men har för tillfället ingen dator. Så en kompis som jag bor med just nu har ett Tele2-abonnemang som är "betala för det du surfar". Nu skulle jag vilja kunna mixa mellan modemen, men mitt modem/simkort verkar inte accepteras av hans "Mobile Connect"-program.
Det är en Tele2-logga i connect-fönstret, och jag misstänker att det har med det att göra.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga för att kunna mixa? Eller är det kanske inte möjligt med tanke på respektive operatörs firmware/drivrutin? Datorn kör Windows Vista Home Premium om det har någon betydelse.

Väldigt tacksam för klarhet i den här frågan smile MVH

2

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Det är så att tele2's e220 är låsta.
Dvs du kan inte använda det med en annan operatörs sim kort såvidare du inte låser upp det.

Därför säger troligen mjukvaran "USIM/SIM does not exist".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jerjo2 (2008-01-22 18:09:54)

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Ursäkta, men normalt brukar ju Tele2:s USB-modem vara olåsta!?
Det borde räcka med att stoppa Telias SIM-kort i Tele2-modemet samt skapa en ny anslutning:

- Gå in under Settings och välj Network Connection Settings
- Tryck på New längst ner i vänstra hörnet för att skapa en ny anslutningspunkt
- Välj ett bra namn under Choose Profile Name (Telia t ex)
- Skriv *99# under Authentification Number
- Under APN skriv Telias APN (EDIT: skall nog vara online.telia.se) och välj "Static"

Sedan borde det fungera, som jag ser det, eller?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Fast det är tvärt om, han har Telia usb e220 modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

OK, du har nog rätt.

Men då borde det ju fungera med hans Telia-modem samt komplettera med Telias inställningar som en ny anslutning i Tele2:s program?

Ett alternativ torde ju vara att han flyttar sitt Telia-kort till det olåsta Tele2-modemet samt kompletterar med inställningar enligt mitt tidigare inlägg?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Det fungerade att sätta in mitt Teliakort i hans USB-modul, men hastigheten stiger inte över huvud taget. Kan jag alltså uppdatera USB-stickan för 7.2 mbitsstöd sen funkar det som det ska? Ni är guld värda för ett så snabbt svar.

7

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Du kan ju alltid uppdatera med tele2's mjukvara då det inte låser nått.
Du kan ta första filen som bara är firmwaren då det är den som ger dig 7.2mbit stöd.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Låsa upp eller mixa mellan Telia/Tele2?

Hmm. gjorde det innan jag läste ditt inlägg, så jag lade även in HOST-filen. Nu funkar inte Teliakortet, får "den här porten stängdes blah blah" och ingen felkod. Men Tele2-kortet funkar fortfarande som det ska tack och lov.