1

Tråd: Pest eller kolera ?

Hej alla,

Jag sitter här med svår beslutsångest.... Idag surfar vi via net1 (vilket jobbet står för) men detta har börjat gå sämre och sämre, dessutom skall jag nu byta jobb och blir således av med net1 "systemet" och är inte speciellt sugen att teckna privat abonnemang när hastigheten under min tid endast sjunkit.

Jag kikar då på alternativ från våra 3g operatörer men har väldigt svårt att bestämma mig, har testat med kontantkort från 3 samt halebop (telia) och båda ger mig samma signalstyrka ca 30% och acceptabel hastighet.

Förutsättningarna är enligt nedan.

1. vi kör skype som enda telefon här hemma så upptid är ett krav
2. vi kör en axis nätverkskamera (via dyndns) så publik ip är vad jag förstått ett krav
3. Jag jobbar mycket hemifrån så det går åt en del data.

Telia: Med deras stora paket är jag begränsad till 20GB per månad

Telenor: Kräver extra tjänst för publikt ip men har fritt surf !

3: Verkar ju spärra ip mellan olika 3 abonnemang (dvs jag kan inte surfa in på min kamera från ett annat abonnemang) men har fritt surf !

Tele2: Har jag inte utvärderat

Vilket hade ni rekommenderat ?, och vilket modem ?

2

Sv: Pest eller kolera ?

Använd 3 tillsammans med VPN, och på det sättet har din dator en IP address från en annan leverantör. VPN kan du skaffa hos Anonine eller IPREDator.

Testa gärna kontantsurf så att du kan utvärdera kvalitÄ—n. Glöm inte att den har en hastighetsgräns på 7.2mbps.

3

Sv: Pest eller kolera ?

Har den Net1-mast du använder blivit uppdaterat den senaste tiden? Det är meningen det ska höja hastigheten som beror på antalet användare.

4

Sv: Pest eller kolera ?

Tack för svar,

Japp Net1 masten är uppdaterad, jag ligger dessutom som prioriterad kund vilket gör att jag har företräde framför andra vad det gäller bandbredd och tillgänglighet.
Har 3 master att välja på och ligger på den minst belastade med dubbla riktantenner Trotts detta fungerar det sämre och sämre.

Sitter just nu med ett 3-kontantkort i Dovado UMR, Verkar få ett snitt på 2Mbt ner under dagen vilket är acceptabelt, det resulterar säkerligen i en riktantenn för att få upp mottagningen lite.

Lite tråkigt att behöva köpa ytterligare en tjänst för VPN men är det den bästa lösningen så.....

Så är 3 det bästa alternativet ?

Samir: Funderar på att köpa en 4GR istället för UMR:n som känns lite gammal, är det värt pengarna ?

5

Sv: Pest eller kolera ?

prova tele2, tycker dom funkat bättre på dom flesta platserna för mig med tex sip/voip.
men får du 2mbit så är det 'ok' och vad du kan förvänta dig.
men det beror lite på dongeln och vad som finns runtomkring.

3g har en tendens att gå i tvärnit på kvällen och speciellt på sommaren i vissa områden.
du får ett kontantkorts abg från tele2 för småsumma så kan du prova (du har väll redan dongeln) så du behöver bara ett kontant sim att prova med ~100:-

6

Sv: Pest eller kolera ?

Så nu har jag köpt en Dovado 4GR samt beställt ett Sierra 306 vilket verkar vara en bra kombination ??!

Nu fattas bara det bästa abonnemanget, än så länge ligger 3 högt upp på listan men funderar över telenor, har ni någon mer input att ge mellan dessa 2 operatörer ?

En fråga till är vilken extern antenn ni rekommenderar till sierra kortet ?

7

Sv: Pest eller kolera ?

Telenors kundtjänst är en rutten historia.. Förövrigt delar Tre och Telenor nät..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

8

Sv: Pest eller kolera ?

Jag tycker inte Telenors kundtjänst är en rutten historia. Bra att man kan chatta på deras webbsida. Det enda tråkiga med Telenor är att är det mycket folk i Ullared går deras Internet ner som man vill utnyttja i kön eller medan sambon handlar.

Hemma på landet kan farten dyka från 6-8 Mb till 0.8-1,2 Mb/s runt åtta på kvällen. Man märker också på farten när folk kommer hem från arbetet med sina mobiltelefoner efter 16.30.

Annars tycker jag Telenor är bra med goda farter med Utorrent och VPN samt obegränsad datamängd för både 6 Mb och 10 Mb.

Rekommenderar Telenor om man har täckning.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9

Sv: Pest eller kolera ?

Om Telenor och Tre delar nät borde ju täckningen vara densamma ?
Isåfall Vilken operatör gillar ni mest.

10

Sv: Pest eller kolera ?

tre hadde svart dongel wink

11

Sv: Pest eller kolera ?

ruva: läs gärna denna.. http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=2178  innehåller bla stöld av kundspengar en ovillig kundtjänst och ärendet slutar hos en chef samt mkt mera.. Dom är ruttna..

Täckningen är densamma oavsett vilka du väljer av dom två.. Mitt tips är att du läser tråden över och exprimenterar dig fram..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

12

Sv: Pest eller kolera ?

finns '10tal bolag som säljer 3g bredband' men det finns typ två nät...