1

Tråd: Vilken antenn?

Har precis skaffat 3 mobilt bredband och upptäckt att mitt hem befinner sig i en possition mellan två master, båda med full 3G kapacitet. Dock bor jag tydligen i en svacka och har taskig signal (15-25%) enl Dovado 4GRs angivelser. Efter att ha läst om alla kul byggen här på forumet, så testade jag först en silantenn. Ingen märkabar förbättring, så jag uppgraderade till durkslag (i metall). Har lyckats få 29% och HSPA+ kontakt nu smile
Nu till min frågeställning. Eftersom masterna (enl 3) ligger på under en kilometers avståmd, åt vardera håll. Borde väl en rundstrålande antenn vara att föredra. Tänker att om det är hög belastning på den ena masten, så kanske det är mindre på den andra. Har inte gett mig upp på taket och mätt ännu, men mobiler och ipad trivs bättre utomhus, oavsett väderstreck.

2

Sv: Vilken antenn?

---> http://img801.imageshack.us/img801/6347/parabola.gif lol

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Vilken antenn?

Haha...! lol Tolkar detta som att du föreslår en rund(strålande) antenn... Hade jag haft en bild av en åsna, mellan två hötappar, så hade det varit en lika målande beskrivning... wink

4

Sv: Vilken antenn?

Fast jag tror inte på de där med rundstrålande i den mån att de skulle vara bättre för att den kan ta den som är mindre belastad, den fattar inte skillnaden direkt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Vilken antenn?

Andreas skrev:

Fast jag tror inte på de där med rundstrålande i den mån att de skulle vara bättre för att den kan ta den som är mindre belastad, den fattar inte skillnaden direkt.

Aha... Så långt tänkte inte jag hmm
Strålande (dålig ordvits) exempel på varför det alltid är en bra idé att få fler infallsvinklar i frågor som den här smile

Flera mottages tacksamt... big_smile

6

Sv: Vilken antenn?

skaffa isf TVÅ antenner och rikta mot varsin mast, koppla mellan dom och prova vilken som är MINST belastad/bäst hastighet....
dongeln väljer den som har bäst signal, är båda LIKA så kommer dongeln att HOPPA mellan dom och användandet blir helt hopplöst om du har otur... tex paketförlust vid varje hopp osv.

annars skärma bort EN mast och kör på ena, prova villken som är bäst - med tex durkslag metoden/kaffeburks metoden.

7

Sv: Vilken antenn?

G-Man skrev:

skaffa isf TVÅ antenner och rikta mot varsin mast, koppla mellan dom och prova vilken som är MINST belastad/bäst hastighet....
dongeln väljer den som har bäst signal, är båda LIKA så kommer dongeln att HOPPA mellan dom och användandet blir helt hopplöst om du har otur... tex paketförlust vid varje hopp osv.

annars skärma bort EN mast och kör på ena, prova villken som är bäst - med tex durkslag metoden/kaffeburks metoden.

Har lite ont om antenner liggande... tongue
Ska däremot köpa en längre USB kabel senare idag. Såg ett coolt bygge här, baserat på en abetslampa. Har en i aluminium här någonstans. Den får funka istället för de två antenner jag inte har råd att köpa... Är också, efter lite läsande, inne på riktantenn. Masssa tappade paket villjag ju inte ha wink
Någon med erfarenhet som kan råda? Märke, typ, storlek eller vad det nu är man skall tänka på.

8

Sv: Vilken antenn?

Prylman skrev:
G-Man skrev:

skaffa isf TVÅ antenner och rikta mot varsin mast, koppla mellan dom och prova vilken som är MINST belastad/bäst hastighet....
dongeln väljer den som har bäst signal, är båda LIKA så kommer dongeln att HOPPA mellan dom och användandet blir helt hopplöst om du har otur... tex paketförlust vid varje hopp osv.

annars skärma bort EN mast och kör på ena, prova villken som är bäst - med tex durkslag metoden/kaffeburks metoden.

Har lite ont om antenner liggande... tongue
Ska däremot köpa en längre USB kabel senare idag. Såg ett coolt bygge här, baserat på en abetslampa. Har en i aluminium här någonstans. Den får funka istället för de två antenner jag inte har råd att köpa... Är också, efter lite läsande, inne på riktantenn. Masssa tappade paket villjag ju inte ha wink
Någon med erfarenhet som kan råda? Märke, typ, storlek eller vad det nu är man skall tänka på.

jag skulle göra så här:

först,
prova med USB skarv +ev router om det behövs. försök att placera usb dongeln skyddat i tex kondom(tillfällig lösning)/plaströr(permanentare lösning - skall vara TÄTT uppåt för att väta ej skall kunna komma in, ev bör dongeln lindas in i cell plast för att ej bli för kall på vintern vid tex -20 till -30 grader). dra tex usb sladden via bef hål vid skorstenen in under taket och placera routern här så nära som möjligt(för att få kort usb skarv <=3meter). Detta har funkat för mig i 90% av fallen.

Antenn kan användas i hop med samma montering som "först" och antennen monteras tex på andra sidan av tex skorstenen (montera dom ej för nära varandra).

Antenn med "lång" sladd och dongeln inne, tex direkt i dator. Tycker detta har funkat sämst av dom två alternativen med huawei donglar.

sedan finns andra donglar om nuvarande ej do-it.

9

Sv: Vilken antenn?

Ta från början en USB sladd med inbyggd förstärkare, finns bl a på media markt.

Någon gång när du får råd skaffar du en panelantenn för 3G, den har bra riktverkan.

Välj den basstation som ger dig högst fart men ge akt på belastningsvariation över dygnet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.