26

Sv: Kontraktändring Tele2

Jag ville vänta till 1 februari och se hur mkt dom tar för turbo 3g.
Dom jävlarna har ändrat fri turbo3g surf till 24 februari.

Surfa snabbt utan extra kostnad!
Fram till 24/2-08 kan alla med mobilt bredband från Tele2 utan extra kostnad prova på att surfa upp till 7,2 Mbit/s där turbo-3G täckning finns. Läs mer under fliken Vanliga frågor.


Jävla skit tele2 jag börjar också bli less.

27

Sv: Kontraktändring Tele2

Nu kan man inte vara taktisk och lista ut hur de kommer att göra. Den 23 är deadlinen för att säga upp abbonemanget. fram till 24 är det fri turbo3g och dom säger nog säkert inte vad som händer efter 24 innan den 24.

28

Sv: Kontraktändring Tele2

Har inte fått detta brev än, men antar att det kommer, vad ska man göra? detta sa de ingenting om då när jag teckna mig i sept förra året, alltså kunde de inte låta de som redan blivit kunder innan vara, vad förlorar de på det?när de får nya hela tiden, har inte haft så mkt problem med tele2 och detta "bredband" men tänker inte gå med på detta för då hade jag kunnat tagit 3 från början som jag tänkte...

Är det någon som har någon fundering på vad man ska göra? är inte hemma så mkt därav är m-bredband perfekt för mig när jag rör på mig så mkt..men trodde inte att de skulle sänka till 30 sek hallå är inte det gammal telemodems hastighet? ja de lär tappa kunder...frågan är vad jag ska göra...99 kr var ganska lagom summa ;-P tills nu isf.

29 Senaste redigerad av HarryArmpit (2008-01-26 16:20:58)

Sv: Kontraktändring Tele2

Sandra skrev:

Har inte fått detta brev än, men antar att det kommer, vad ska man göra? detta sa de ingenting om då när jag teckna mig i sept förra året, alltså kunde de inte låta de som redan blivit kunder innan vara, vad förlorar de på det?när de får nya hela tiden, har inte haft så mkt problem med tele2 och detta "bredband" men tänker inte gå med på detta för då hade jag kunnat tagit 3 från början som jag tänkte...

Är det någon som har någon fundering på vad man ska göra? är inte hemma så mkt därav är m-bredband perfekt för mig när jag rör på mig så mkt..men trodde inte att de skulle sänka till 30 sek hallå är inte det gammal telemodems hastighet? ja de lär tappa kunder...frågan är vad jag ska göra...99 kr var ganska lagom summa ;-P tills nu isf.

Vill du kunna använda ditt mobila bredband obegränsat så föreslår jag att du säger upp Tele2:s dåliga bredband (30kbit/s är ju värdelöst) och skaffar ett mobilt bredband från Tre istället:

Om du använder ditt bredband flitigt (kollar på videos på youtube, kanske lyssnar på internetradio på last.fm, osv) så skaffa Tre:

"Med 3Bredband 7,2 Mbit/s surfar du snabbt och säkert för priset 199 kr/mån, i områden med utbyggt Turbo 3G. I dagsläget har Stockholm, Göteborg och Malmö kapacitet att komma upp i hastigheter upp till 7,2 Mbit/s, utanför dessa områden surfar du fortfarande i hastigheter upp till 3,6 Mbit/s.

I områden där Turbo 3G inte är utbyggt surfar du i i hastigheteter upp till 0,384 Mbit/s i vårt vanliga 3G-nät (97 % av Sveriges befolkning enligt Post & Telestyrelsens senaste beräkningar). Uppgradering av nätet pågår hela tiden och vid årsskiftet 2007/2008 kommer 70%  av Sveriges befolkning ha tillgång till Turbo3G 3,6 varav ca 15% i hastigheter upp till 7,2Mbit/s. 3Bredband 7,2 Mbit/s har en månads uppsägningstid."

http://www.tre.se/templates/Broadband.aspx?id=27918#

Använder du bara bredbandet väldigt lite, tex bara mailar text och tar emot text och googlar lite, så har Telenor ett abb för 39 kr/månaden, och sedan 5 kr per MB data man laddar ned... så är man en riktig liten förbrukare då blir det ju billigt (men att ladda en sida på aftonbladet tar tydligen 1.5 MB i överförd data, så kostnaden för ett surfbesök där skulle alltså bli 7 spänn om jag fattar det rätt!).

http://www.telenor.se/321.jsp?smid=150650

Och kräver Tele2 tillbaka modemet från dig finns det begagnade sådana att köpa för 500-600 kr på blocket eller tradera.

30 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-29 14:35:36)

Sv: Kontraktändring Tele2

Igår sade jag upp mitt mobila Tele2 bredband.

Killen på uppsägningsavdelningen var väldigt schysst.
Jag fick välja mellan att behålla modemet eller att skicka tillbaka det.

När jag sade att då behåller jag det gärna tyckte jag mig höra ett litet lågmält skratt. wink

Han försökte få mig att skaffa Tele2s ADSL bredband och sade att andra operatörer också hade begränsning på sina mobila bredband. Jag sade att jag kunde få 3s turbo 3G mobila bredband för 200:- / månad och att jag använder bredbandet på olika platser. Sade också att 3 hade en klart generösare gräns.

Mitt råd inför uppsägning är att vara påläst och bete sig bra och korrekt.

Tele2s kundtjänst ska ha en eloge för sitt mycket smidiga och trevliga hanterande. smile
Jag kommer inte att tveka att bli Tele2 kund igen om jag erbjuds en tjänst jag vill ha.

31

Sv: Kontraktändring Tele2

Ja , jag håller med. Dom var verkligen trevliga och tillmötesgående, inga problem alls.
Har nu TRE. Funkar bra, skönt att kunna surfa utan att behöva svära och skälla på otillförlitlig uppkoppling, visserligen inte mycket snabbare men stabilare..
Kan rekommendera detta alt.varmt.

32

Sv: Kontraktändring Tele2

Herre-jävlar så naiva en del människor är.

Här har vi alltså ett skitbolag (Tele2) som lurat folk att de skulle få fri nedladdning för 99 kronor per månad. När skitbolaget (Tele2) sedan ensidigt ändrar det ingångna avtalet och deras lallande fånar på kundtjänsten varken vet ut eller in men iaf är trevliga - så tycker man ändå att skitbolaget (Tele2) är så bra att man gärna vill bli lurad igen.

Tele2 är och förblir ett gäng skojare. Fool me once - shame on you. Fool me twice - shame on me.

ALDRIG MER TELE2.

Eftersom kundtjänsten är någon slags roulette vad det gäller frågan om att behålla modemet undrar man ju om det är någon som lyckats få tillbaka anslutningsavgiften? Eller har ni blivit BLÅSTA på den ni också?

Totalkalkylen med Tele2 i ca 3 månader (från mitten av november 07) inklusive anslutningsavgiften blir alltså att man betalat ca 200 kronor i månaden för en jävla skituppkoppling. Det lockades med "upp till 7,2mbit" fram till och med det och det datumet. Inte fan såg jag av några 7,2mbit utan som bäst ca 1mbit och det först nu i slutet på Januari.

Fy fan för Tele2.

33

Sv: Kontraktändring Tele2

Ja Harry, så kan man ju också se på det om man vill. smile

Vad föreslår du i stället då?
Vilken tjänst och vilken operatör är det som är så mycket bättre för dig?

34 Senaste redigerad av HarryArmpit (2008-01-31 00:38:16)

Sv: Kontraktändring Tele2

Alexander: du kan inte ha mycket bakom pannbenet om du är så förtjust i Tele2 trots att de ensidigt bryter de avtal de ingått med tusental av kunder, och när Tele2 dessutom behandlar sina kunder olika och oförutsägbart d.v.s. orättvist.

Jag kommer inte att tveka att bli Tele2 kund igen om jag erbjuds en tjänst jag vill ha

Man måste vara bra korkad att som kund "inte tveka en sekund" för att återigen teckna avtal med ett oseriöst företag som Tele2, som är så opålitligt och så ohederligt att det inte står för de avtal de ingår med sina kunder, utan istället ensidigt bryter avtalen med de kunder som faktiskt vill till fullo utnyttja tjänsten de köpt och betalat för.

Dessutom säljer Tele2 sitt "mobila bredband" trots att det bara har en hastighet på 30 kbit/s d.v.s. halva den usla hastigheten man kom upp i cirka 1998 med ett gammalt analogt telefonmodem. Tele2 må ljuga och kalla denna usla hastighet för "bredband", men för vanligt folk ligger till och med ordinare full 3G-hastighet på gränsen för att kunna kallas för bredband (340 kbit/s)... Var det inte PTS som sa att bredband ska innebära minst 1 Mbit/s nedstöms?

Antagligen är det just på blåsta kunder som dig som Tele2 tjänar sina pengar. Kloka kunder väljer istället en annan hederlig ISP, förslagsvis Tre som har gott rykte.

Men antagligen är du bara en bluff, en ohederlig Tele2-anställd som är här på forumet för att försöka lura naiva forumbesökare med lögner om hur bra Tele2 behandlar sina kunder. För ingen är väl så dum att de skriver så som du gör på fullt allvar???

Det är obegripligt att du ens säger upp avtalet med ditt älskade Tele2, eftersom du bara skriver hur otroligt nöjd du är med dem. Nej du Alexander, du är en bluff och en lögnare, det är den enda logiska förklaringen.

Inte oväntat att Tele2 skickar nån clown som dig till ett forum där det riktas befogad kritik mot just Tele2. Inte heller oväntat att denne Tele2-anställde clown saknar heder och ryggrad att stå för att han är just utsänd av Tele2: heder och ryggrad är ju något okänt för anställda och chefer på just det företaget. Antagligen är falskhet en förutsättning för att överhuvudtaget få anställning på Tele2.

Undvik Tele2. Välj något seriöst företag istället.

35

Sv: Kontraktändring Tele2

@HarryArmpit

Nja, nu har du faktiskt blandat ihop lite saker.

För det första är inte kb/s som du ser i t.ex. torrentprogram kbit/s utan allra oftast kbyte/s. smile

För det andra måste du haft tillgång till ett otroligt bra modem. dom bästa standardmodem som fanns ute var ju på 57.6 kbit/s och då blir ju faktiskt 3g 384kbit/s lite vassare. Men visst, allt var bättre förr smile

jag är inte anställd av Tele2, utan förbannad på Telenor smile

36

Sv: Kontraktändring Tele2

Det här är inte så mycket frågan om kbits hit eller kbyte dit, även om det naturligtvis förtjänas att understryka hur fult och falskt Tele2 marknadsför anslutningshastigheten. 7,2mbit my ass!

Saken är att Tele2 är ett OHEDERLIGT skitbolag som lurar sina kunder:

Dels genom att Tele2 blåser kunderna på ingångna avtal med idiotförändringar av villkor för tjänsten och dels genom att företaget inte har tillräckligt med kuk att ha en samma policy mot sina kunder. Endast den som skäller, bråkar och hotar med anmälan till Allmänna reklamationsnämnden får tillbaka sin anslutningsavgift.

Tele2 är ett riktigt jävla ynkligt skitbolag.

37 Senaste redigerad av HarryArmpit (2008-01-31 09:57:57)

Sv: Kontraktändring Tele2

rudis skrev:

@HarryArmpit

Nja, nu har du faktiskt blandat ihop lite saker.

För det första är inte kb/s som du ser i t.ex. torrentprogram kbit/s utan allra oftast kbyte/s. smile

För det andra måste du haft tillgång till ett otroligt bra modem. dom bästa standardmodem som fanns ute var ju på 57.6 kbit/s och då blir ju faktiskt 3g 384kbit/s lite vassare. Men visst, allt var bättre förr smile

jag är inte anställd av Tele2, utan förbannad på Telenor smile

Nej, rudis, det är du som blandat ihop saker och ting, inte jag. smile

Jag har inte skrivit kb/s, utan jag har enbart skrivit kbit/s. Det var ditt första misstag. Ett litet b står för bit, och ett stort B står för byte.

Sedan så gav de analoga telefonmodemen "förr i tiden" en hastighet på 56 kbit/s, och Tele2 styper numera hastigheten på sitt mobila "bredband" till 30 kbit/s för de kunder som använder "bredbandet" till fullo, d.v.s hastigheten sänks till hälften av den hastighet man surfade på nätet med för 10 år sedan... detta är inte "bredbandshastighet", utan tvärt om extrem "smalbandshastighet" vilket motsvarar hastigheten som folk surfade med på nätet för kanske 15 år sedan.

Att Tele2 lurar på sina kunder ett "bredband" som har en så låg hastighet av 30 kbit/s är en skandal.

Tele2 ljuger för sina kunder genom att sälja en tjänst som de kallar "bredband", men om kunden använder det som ett bredband så stryps hastigheten nära nog till noll under större delen av månaden.

38

Sv: Kontraktändring Tele2

Om folk som läser detta känner sig lurade av Tele2 och deras "bredband", så anmäl Tele2 för "vilseledande marknadsföring" till konsumentverket på nedanstående länk:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv … goryID=826

Att sälja en tjänst som "bredband", men som enbart går att använda mycket begränsat (max 5 GB nedladdad data per månad), och som sedan får hastigheten strypt till löjliga 30 kbit/s (halv analog 56K modemhastighet år 1999), det är vilseledande för kunden.

Blir vi några stycken som anmäler Tele2 så ökar chanserna att konsumentverket tvingar Tele2 att bli ärliga i sin marknadsföring.

39 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-31 17:20:54)

Sv: Kontraktändring Tele2

Antagligen är det just på blåsta kunder som dig som Tele2 tjänar sina pengar. Kloka kunder väljer istället en annan hederlig ISP, förslagsvis Tre som har gott rykte.

Ja men om jag inte hade sagt upp avtalet så hade väl Tele2 tjänat ännu mera pix på mig eller? Är det inte bättre att jag erkänner att jag gjort fel och säger upp nu än att inte göra det?

Det är obegripligt att du ens säger upp avtalet med ditt älskade Tele2, eftersom du bara skriver hur otroligt nöjd du är med dem. Nej du Alexander, du är en bluff och en lögnare, det är den enda logiska förklaringen.

Inte oväntat att Tele2 skickar nån clown som dig till ett forum där det riktas befogad kritik mot just Tele2. Inte heller oväntat att denne Tele2-anställde clown saknar heder och ryggrad att stå för att han är just utsänd av Tele2: heder och ryggrad är ju något okänt för anställda och chefer på just det företaget. Antagligen är falskhet en förutsättning för att överhuvudtaget få anställning på Tele2.

Menar du att jag är anställd eller skriver på uppdrag av Tele2? OK jag ska erkänna att jag hitills gött Tele2/Comviq genom att tanka på mitt kontantkort varje år med 100:-. I övrigt har jag inget med det bolaget att göra och det har heller ingen i min omgivning.

Jag behöver väl inte påpeka att jag inte är nöjd med Tele2s mobila "bredband". Att jag sagt upp det och skriver om det här säger väl tillräckligt.

Jag förstår inte vad du menar med heder, ryggrad och falskhet i sammanhanget? Men å andra sidan så korkad som jag är så är det väl ingen idé att förklara det heller kanske.

Eftersom du verkar vilja veta så har jag bara sett turbo 3G 2-2.5 Mbps mellan typ 7 och 17 januari. Då var det helt fantastiskt utan avbrott. Observera att enligt Tele2 skulle turbo 3G funka redan före 31/12 men icke.

Ville testa och se vad som hände om jag laddade > 5GB / mån då vi blivit lovade att gränsen inte skulle gälla oss. Jag upplever det som att min bandbredd stryptes efter ~17 januari. Visst Tptest ger 384 kbps ner men ofta när jag surfar fick jag 15 kByte/s (120 kbps)! T.ex. hände detta då jag surfade in på 3s hemsida.

Detta kändes segt och hastigheten blev aldrig bättre. Jag sade upp mitt abonnemang den 28:e januari.

I övrigt har jag ingen kommentar angående dina uttalanden. Men nu kanske du blev nöjdare?

40

Sv: Kontraktändring Tele2

Nytt datum för fri turbo3g
Surfa snabbt utan extra kostnad!
Fram till 2/3-08 kan alla med mobilt bredband från Tele2 utan extra kostnad prova på att surfa upp till 7,2 Mbit/s där turbo-3G täckning finns. Läs mer under fliken Vanliga frågor.

41

Sv: Kontraktändring Tele2

Undra varför de drar ut på det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

42

Sv: Kontraktändring Tele2

Andreas skrev:

Undra varför de drar ut på det.

Därför att bedragarna på "Lure2" förbereder att ändra på villkoren ännu en gång. Och det blir krångligare än någonsin tidigare!

Enligt Tele2 så blir den stora förändringen (utöver att hastigheten sänks till 0,38mbits/s) att det kommer att kosta 10kr per MB dagtid efter att 5GB förbrukats. Men det skall vara fortsatt gratis kvällar (19.00-07.00) och helger.

De befintliga kunder som är kvar på 99kronors-abonnemanget kommer att erbjudas att gå över till ett helt nytt abonnemang som skall kosta 199kr per månad och är "upp till 7,2mbit" med 5GB gräns. Därefter kommer det förvisso inte att kosta någonting per MB men hastigheten stryps till 0,38mbit/s.

Eventuellt kommer Tele2 att köra samma bluff som tidigare - det vill säga att de ljuger ihop någonting om att de som tecknat sig innan ett visst datum inte skall beröras. Men sedan efter någon månad eller två så ändrar man ändå villkoren även för dessa kunder. Allt enligt Tele2:s väl utprövade metoder för att kunna lura godtrogna människor på pengar så länge som möjligt.

43

Sv: Kontraktändring Tele2

Harry skrev:
Andreas skrev:

Undra varför de drar ut på det.

Därför att bedragarna på "Lure2" förbereder att ändra på villkoren ännu en gång. Och det blir krångligare än någonsin tidigare!

Enligt Tele2 så blir den stora förändringen (utöver att hastigheten sänks till 0,38mbits/s) att det kommer att kosta 10kr per MB dagtid efter att 5GB förbrukats. Men det skall vara fortsatt gratis kvällar (19.00-07.00) och helger.

De befintliga kunder som är kvar på 99kronors-abonnemanget kommer att erbjudas att gå över till ett helt nytt abonnemang som skall kosta 199kr per månad och är "upp till 7,2mbit" med 5GB gräns. Därefter kommer det förvisso inte att kosta någonting per MB men hastigheten stryps till 0,38mbit/s.

Eventuellt kommer Tele2 att köra samma bluff som tidigare - det vill säga att de ljuger ihop någonting om att de som tecknat sig innan ett visst datum inte skall beröras. Men sedan efter någon månad eller två så ändrar man ändå villkoren även för dessa kunder. Allt enligt Tele2:s väl utprövade metoder för att kunna lura godtrogna människor på pengar så länge som möjligt.

Är uppgifterna säkra eller något du tror?

44

Sv: Kontraktändring Tele2

Eikido skrev:

Är uppgifterna säkra eller något du tror?

Uppgifterna kommer direkt från Tele2. Men som alltid när det gäller Tele2 kan man inte lita på någonting som de säger. Det är ett skitbolag som inte drar sig för någonting. Och nu skall deras godtrogna kunder inom kort tvingas att välja mellan att betala "strax under 200 kronor per månad" för "upp till 7,2mbit/s" eller börja betala 10kr per MB dagtid.

Allmänheten varnas.

45

Sv: Kontraktändring Tele2

Just nu är jag så j'vla förbannad, sade upp mitt bredband den 7e. feb. Idag kom fakturan (som jag inte skulle få) på 99 kr, ringer tele2. "Den fakturan genereras automatiskt när kund säger upp sitt abonnemang, betala den nu och så kommer du få en kredit faktura nästa månad." Iifrågasatte det hela och hon sa att det inte fanns något sätt att makullera varken fakturan eller kreditfakturan...känner för att slå nån...

46

Sv: Kontraktändring Tele2

Heh hur blir du krediterad då?
Får presentkort från dem eller? smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

47

Sv: Kontraktändring Tele2

pewe skrev:

Just nu är jag så j'vla förbannad, sade upp mitt bredband den 7e. feb. Idag kom fakturan (som jag inte skulle få) på 99 kr, ringer tele2. "Den fakturan genereras automatiskt när kund säger upp sitt abonnemang, betala den nu och så kommer du få en kredit faktura nästa månad." Iifrågasatte det hela och hon sa att det inte fanns något sätt att makullera varken fakturan eller kreditfakturan...känner för att slå nån...

Tele2 har satt i system att alltid skicka ut minst en extra månadsfaktura i samband med att någon av deras många missnöjda kunder väljer att avsluta ett abonnemang. Detta oavsett om någon säger upp sitt abonnemang flera månader i förväg eller omedelbart.

Ännu värre är det dock för de som har autogiro. Då fortsätter Tele2 att dra pengar i två månader! I flera olika fall som redovisats i massmedia har det till och med varit ännu värre - där har folk tvingats att betala 3-4 månaders extra månadsavgifter efter att Tele2 upphört leverera bredbandstjänster av olika slag. Exempel på typiskt Tele2-fiffel:

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=706781

Det skall också påpekas att ett stort antal autogiro-kunder fått betala dubbla anslutningsavgifter till Tele2 för just tjänsten mobilt bredband. Och som vanligt när det gäller skojarna på skitbolaget Tele2 så är det ENDAST de som ringer och påtalar detta som blir krediterade!

48

Sv: Kontraktändring Tele2

Hade autogiro med boxer en gång sen sa jag upp avtalet, funka bra. Drygt ett år senare tog jag boxer igen men teckna inte nått avtal om autogiro, fick inga räkningar och misstänkte att de drog på autogiro, och de gjorde de oxå.
Då drog jag snabbt in till min bank och bad dom spärra deras autogiro och fick samtidigt reda på av kasörskan att det va flera som hade råkat ut för samma sak, så tipset är alltså att gå till banken och häva autogirot så dom inte kan ta pengar på detta sätt.

49

Sv: Kontraktändring Tele2

Sjukt att dom får göra en sådan ändring utan att bli stämda? Om vi skulle helt plöstligt skicka ett mail...
" Hej tele2, pga vissa omständigheter så vill jag ej längre betala 99kr/mån för eran produkt. Jag betalar endast 20kr/mån och om ni inte accepterar det får ni höra av er och säga upp mig innan den 23 feb annars så acceoterar ni det! Tack för mig!"

Heh man skulle ju sitta hos kronofogden efter en vecka wink

mobilabredband.se

50

Sv: Kontraktändring Tele2

PhR34k skrev:

Sjukt att dom får göra en sådan ändring utan att bli stämda? Om vi skulle helt plöstligt skicka ett mail...
" Hej tele2, pga vissa omständigheter så vill jag ej längre betala 99kr/mån för eran produkt. Jag betalar endast 20kr/mån och om ni inte accepterar det får ni höra av er och säga upp mig innan den 23 feb annars så acceoterar ni det! Tack för mig!"

Heh man skulle ju sitta hos kronofogden efter en vecka wink

Här märker man ju hur det svenska skadeståndssystemet är värdelöst i förhållande med hur det funkar i Usa.

Hade vi levt i Usa skulle kunderna ha kompenserats rejält för att ha blivit utsatta för dessa bedrägeriförsök från gigantiska företag med obegränsade ekonomiska resurser, mot vilka privatpersoner inte har mycket att sätta emot.

Att Tele2 om och om igen försöker lura sina kunder visar ju de tjänar pengar på att göra det, och att de därför inte har någon anledning att börja uppföra sig korrekt.

Även jag fick en ny räkning utskickad flera veckor efter det att jag sagt upp abbet hos Tele2 (som någon annan också beskrivit ovan).