1

Tråd: Kontraktändring Tele2

Fick detta i brevlådan idag.
http://bandwidth.mina-filer.com/imgs/1/0/tele2kontraktaumlndring.png

Ser ut som att det blir uppsägning av abonnemanget.

2

Sv: Kontraktändring Tele2

Hej
jag fick också brevet idag och funderar på att bryta och gå över till 3g istället.
Vet någon om Tele2:s usb-modem E220 är låsta.
Kan jag kolla det själv, eller måste jag ringa tele2 ?
Janne

Janne

3

Sv: Kontraktändring Tele2

En kompis fick det också idag.

Tele2's E220 är olåsta.

Så det är bara att säga upp och byta operatör.
Jag behöver nog inte säga vilken jag rekommenderar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Kontraktändring Tele2

Öööhhh kan det månne vara 3??Andreas.
Är 3 verkligen så bra som vissa(de flesta)tycker?
Är nämligen riktigt sugen på att byta oxå, då tele2 har strulat så mycket för mig...
Får ni bra uppkoppling hela tiden?
Ja det blir nog TRE för mig med..

5

Sv: Kontraktändring Tele2

Jag skall inte måla fan över tapeten och säga att tele2 är sämst men jag är väldigt nöjd med min tre uppkoppling.
Men då man skall vara opartisk och inte heja mer på den ena operatören en den andra.

Men jag tycker att jag har fått bra hastigheter från Tre, de har inte krånglat.

Medans när jag testade tele2 när de pricis råkade ha kaos i typ 80% av deras nät så var det aningen bedrövligt i min mening.
Kände av det rätt krafitgt i mobilen också då den strejkade en del.

Så ja, jag betalar heldre 100:- extra då jag också får lite mer för pengarna då.

Man ska inte kasta sten i glashus wink Tre har aningen försprång när de får en trevlig boost av Ericsson.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Kontraktändring Tele2

Ja bor man som jag i ett stenhus byggt på 50talet och har den enda masten på "fel" sida av huset så får man dålig uppkoppling har jag märkt.....
TRE har nog fler master runt Bandhagen än Tele2 har, så jag borde få bättre mottagning med dom...
Det blir nog att byta nu när dom har brutit kontraktet:hehe..slipper man vänta 6mån iaf.

7

Sv: Kontraktändring Tele2

Tack Andreas för ditt snabba svar på min förra fråga.
Nu har jag avslutat mitt abbonemang hos Tele2, det var inga problem jag blev just
bemött.
Har idag beställt nytt abb hos 3G utan modem, fick behålla mitt från tele2.
Nu undrar jag hur jag byter programvaran i modemet ska jag först avbranda mjukvaran i Huawei E220 genom att installera orginal mjukvaran från Huawei, och sedan installera
uppdateringsmjukvaran som finns att hämta hos 3G.
Modemet har idag mjukvara för 7,2 från tele2.
IMEI:RADERAT wink
Vill gärna förbereda innan simkortet kommer.

Janne

8

Sv: Kontraktändring Tele2

Är inte halva tanken med bredband att det skall vara obegränsat?
Känns som dom kommer förlora mer än dom vinner på detta.

9 Senaste redigerad av Niklas (2008-01-21 18:39:40)

Sv: Kontraktändring Tele2

Jag blir så förbannad! Då har de lurat mig. Har kvar chattloggen från kundtjänsten.

Hej då Tele2. Rimmar det? wink


           Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med Rikard *. Vad kan jag hjälpa till med?
13:56          Hello. Denna nya 5GB gräns för mobilt bredband... gäller den mig som tecknade mig under gratis modemperioden?
13:57          Ja den gäller för alla våran Mobiltbredbands kunder.
13:58          Då har jag alltså möjlighet att säga upp mitt abbonemang trots bindningstid? Detta fanns inte med när jag tecknade mig,
13:58          Det som står i ditt avtal är att tjänster får användas i sedvanligt bruk.
13:59          5GB är inte sedvanligt bruk. Absolut inte för en tjänst på, låt oss säga, 7,2 Mbit. Det är inte rimligt.
13:59          hade ALDRIG tecknat detta för en sådan gräns. Men, det kan säkert avgöras på annat sätt om ni inte är villiga. Läst lite på CINT om att gränsen inte skall gälla tecknat före 19 november.
14:01          Vet inte om det är så att "Annika Kristersson, Tele2:s presschef" sagt detta men så kan det tolkas om man läser artikeln på cint.
14:05          Vad gäller det för mobilnummer?
14:05          070xxxxxx
14:11          Och du köpte ditt Mobilabredband den 15 Oktober 2007?
14:11          osäker men det låter troligt
14:15          Då får jag be så mycket om ursäkt då jag ha fel informerat dig om det Mobilabredbandet, såg att ni som tecknat Mobiltbredband innan den 19 november inte innefattas av 5GB gränsen. Finns det något annat jag kan hjälpa dig med?
14:15          yäy wink sånt som händer
14:15          då kommer en annan fråga
14:16          Har ni någon aning om hur prisbilden kommer bli för Turbo3G? Det är ju slut nu den 31/12. Kommer vi få en gräns om vi väljer att byta hastighet? Lite svårt att svara på kanske.
14:17          Precis, den 31/12 kommer man att få betala extra för Turbo3G vi har inte fått någon information om vilka priser det kommer att vara än.
14:17          men då lär vi alltså få en gräns på 5GB om vi väljer att byta till snabbare hastighet?
14:18          Det vågar jag inte svara på tyvärr.
14:18          okey. Bra angående gränsen hur som helst. smile Tack för klargörandet.
Info:          Hjälpt av Rikard * Klicka här för att få en kopia av chattsamtalet.

De har lurat mig!

10

Sv: Kontraktändring Tele2

Har sagt upp mitt också och gått över till Tre. Mitt tele2 huawei e220 är till salu i köp och sälj forumet.

11

Sv: Kontraktändring Tele2

persos, det är bara att ladda ner mjukvaran hos TRE och lägga in rakt av.
Du behöver inte stoppa in generic varianten först.

Men när du har gjort det så bör du avinstallera tele2's variant och titta i programmappen så det inte ligger massa restfiler i mobileconnect mappen.

Som sagt, tele2 gick ut tidigare och sa att de inte skulle innefatta de som hade skaffat abb inan 19 nov.
Men nu har de tydligen ändrat sig och de kommer nog bråkas en hel del om det och därför har de skrivit rakt upp och ner i brevet att man får säga upp de ifall man vill för att de skall slippa extra problem.

Nu borde TRE ta chansen med att slänga ut ett erbjudande som gör att Tele2 kunder går över.
Perfekt tillfälle för dem, se om de uppmärksammar det eller inte.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Kontraktändring Tele2

Fick precis höra att Tele2 kan försöka ta tillbaka modemet man har fått.
En på forumet råkade ut för det precis när han prata med dem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Kontraktändring Tele2

Vad sysslar Tele2 med?
Dags att byta till 3?

Det enda som oroar är:
"Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 3,6 Mbit/s?   Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden."

Vad menas med mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet?
Någon 3 kund som blivit kontaktad (informerad) om hastighetsbegränsning?
Kommer man att bli hårdare nu när tele2 drar åt snaran?

Lite oroande att 3s nät verkar koppla ner titt som tätt när utorrent används (enligt vad jag läst i forumen här).
Är det 3s sätt att begränsa "missbruket"?

Klart är att villkoren försämras för oss kunder (de va väl för bra för att vara sant).:(

14

Sv: Kontraktändring Tele2

och telenors sätt att begränsa missbruket är ju genom att inte bygga ut sitt nät wink

15

Sv: Kontraktändring Tele2

Tre har en gräns på 15GB/mån fast de har aldrig brytt sig om att göra nått med personer som gått över det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Kontraktändring Tele2

Kan de verkligen ta tillbaka modemet? Vad har vi för rättigheter när de gör ändringar som dessa? När de ljuger och säger att man inte ska innefattas av ändringen men sen blir det så ändå och så vidare? Jag har betalat anslutningavgift och månadsavgifter för att de påstått att jag inte skulle innefattas. Jag har alltså forsatt betala pga det påståendet. Dessutom så ingick modemet när jag tecknade mig baserat på de villkor som gällde då. Modemet fick jag med på köpet! Grrrr.

17

Sv: Kontraktändring Tele2

Precis.

Tycker man inte skall ge upp modemet bara för att de har ändrat sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-22 18:43:11)

Sv: Kontraktändring Tele2

Frågan är nu om man ska vänta till 1:a februari och se vad 3 och Tele2 erbjuder innan man säger upp, eller är 3s nuvarande villkor bättre (7.2 Mbps för 199:- / mån om man bor där det finns 7.2 Mbps täckning)?

Någon som har lite insidertips?

Det är väl ingen vågad gissning att Tele2s 7.2 Mbps erbjudande lär vara datamängdsbegränsad. Troligen till 5 GB / mån.

Tele2 skyller begränsingen på att de alltid vill kunna erbjuda bästa tänkbara surfkvalitet, men 3 verkar klara det ändå!?

Beror det på att 3 använder Ericsson och Tele2 Nokia som HSDPA utrustningsleverantör eller beror det på att 3 har sina stationer (master) tätare (vild gissning)?:/
Tele2 och Telia har ju sina ursprungsmaster spridda för att passa GSM medans 3 har haft sina för 3G från scratch.

Eller beror det på att Tele2 och Telia har för många kunder per mast?
Detta kan jag tänka mig är en anledning men då borde deras nät vara avsevärt billigare för deras kunder (om det inte medför för många problem).

3 har nu sin chans att sätta Telia och Tele2 på plats. Jag hoppas 3 har satsat på rätt strategi.
Typ "rök ut alla bredbandskonkurrenter med ett överlägset mobilt bredband".

3s mobila bredband Pro verkar ju vara helt överlägset för den som har stålar att spendera.

Var står det om 3s 15 GB / mån gräns?

Går det att ringa med 3s mobila bredbandsabb.?

Kopplar 3 bara ur långa nedladdningar vid svag mottagning eller är det ofta ett problem?
Detta var aldrig något problem med Tele2 (med bra mottagning).:)

19

Sv: Kontraktändring Tele2

Det står att man kommer att surfa med full hastighet upp till 5gb. Det står inget om 300 kb eller 7 mbit?

20

Sv: Kontraktändring Tele2

Nu kan man lägga till 1 gb för 39 kronor per månad på sitt nuvarande abb hos tele2.

21

Sv: Kontraktändring Tele2

Precis 39:- tjänsten har funnits ett litet tag nu.
Som man kan lägga på sitt vanliga mobilabb vilket kan vara bra ifall man inte toksufrar så mycket och man kan koppla in telefonen och sufra via ifall man inte har något modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Kontraktändring Tele2

Mailade Tele2:s kundtjänst idag för att få besked om modemet (som ingick gratis) skall tillbaka om jag säger upp det mobila bredbandet:

Hej,
jag har ett abonnemang för mobilt bredband hos er, "Fri surf", tecknat i oktober 2007 då modem ingick utan kostnad. Fick ett brev angående ändrade villkor och var i kontakt med er Kundtjänst per telefon för en ev uppsägning.
Fick besked att vid uppsägning pga era ändrade villkor så skall modemet E220 skickas in - stämmer verkligen detta? Det är ju ni som ändrat villkoren.

och här är svaret:

Du behöver ej lämna tillbaka modemet vid eventuell uppsägan. Finns det en avbetalning av modemet ska den slutfaktureras.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0200-22 20 40.
Du kan alltid läsa om våra tjänster och produkter på www.tele2.se
Med vänlig hälsning

Tele2 Sverige AB
Kundservice
Martin Andersson

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

23

Sv: Kontraktändring Tele2

Även jag sa upp mitt Tele2 mobila bredband idag pga deras fega och usla avtalsändring.

Tele2:s mobila bredband är ointressant för mig (som ser strömmad video och audio) om det har en löjlig överföringsbegränsning.

Vill de begränsa datamängden så ska de för helvete sänka hastigheten på tjänsten de erbjuder: en lägre hastighet minskar ju den teoretiska överföringsmängden per automatik, men på ett hederligt sätt.

Tjejen i kundtjänsten sa att jag skulle skicka tillbaka modemet och då sa jag visst, om ni står för frakten och förpackningskostnaden. Då blev hon grinig, men när jag stod på mig så sa hon att hon skulle makulera månadskostnaden för januari om jag skickade tillbaka den, vilket jag accepterade.

Så det rekommenderar jag alla er andra att göra: kräv ersättningar för att skicka tillbaka modemet. Djävlas med dem. Lite djävulskap är det minsta de förtjänar efter att så ohederligt mitt in i avtalstiden ändra på villkoren till nackdel för kunden...

Nej Tele2 kommer jag att undvika i framtiden, företag som inte hedrar ingångna avtal måste betraktas som oseriösa trots att de formellt sett har rätt att ändra villkoren på detta sätt enligt Lagen om elektronisk kommunikation.

Redan de gamla romarna sa för tusentals år sedan "Pacta sund servanda" dvs att "avtal skall hållas", men detta är inget Tele2 sysslar med uppenbarligen...

Det lär bli ett abb hos Tre istället för mig.

24

Sv: Kontraktändring Tele2

Hej,
Vid min första kontakt med Tele2 denna vecka så krävde de att jag skulle skicka in modemet samt stå för kostnaded...Men när jag chattade med dem så sa de att det var ett missförstånd...Så jag ringde igen och sa upp det...Då sa man att jag mycket riktigt fick behålla modemet...Och de bröt abonnemanget på momangen...jag som just hade mailat plus...så jag fick skicka till plus att Tele2 ändrat sig...Men det verkar som Tele2 har lite olika budskap till sina medarbetare eller så försöker de på sig en rövare...

Jag har räknat lite
Kort så såg avtalet urpsungligen ut så här att kunden kunde surfa fritt i upp till 384 kb/s (kilobit per sekund) teoretiskt skulle kunden då kunna ladda ner 119GB (GigaByte) på en 30 dagars period.

Efter avtalsförändringen så kan kunden endast ladda ner 5 GB vid 384 kb/s sedan sänks hastigheten till 30 kb/s det resulterar i endast 14GB på 30 dagar.

Den  teoretiska försämringen är således hela 88%...Detta utan att Tele2 gjort några motprestationer som helst"¦.förutom att man kan säga upp avtalet...
Killen på Tele2 påstod att jag inte kunde räkna....vilket jvla rövhål

...

25

Sv: Kontraktändring Tele2

Summan av kardemumman är att man inte skall skicka tillbaka modemet.
De tycks variera från vem man pratar med i kundtjänsten dock.

Men nu kanske de har fått direktiv om att kunderna får behålla de.

Om de säger nå annat så är det bara att stå på er.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!