76

Sv: Simkort.

Bra tack Andreas för att du rett ut härvan med Telenor..
Dock har dom vägrat hela dagen för mig fel 619.. Sitter nu på ett Comviq i ren desperation.. Förbannat kul ingen musik på 60 mil..
Det är nog på tiden och ilskna till och ta fram hammarn igen..
Testkör du nåt idag med?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

77

Sv: Simkort.

Inte hunnit testköra nått idag, men skall ta tummen ur och tanka på Telia kortet så får vi se vart de slutar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

78

Sv: Simkort.

Ska bli intressant.. Även om jag mfl har svårt för Felia..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

79

Sv: Simkort.

Synnerligen engagerande och underhållande tråd!

Jag har använt Telenors mobilkorts 1mbps för 69kr sedan förra sommaren i min dongel (men då var det 0,384kbps och 59kr i månaden). Klart det skulle vara kul att gasa dongelns 7,2 mbps ut, men toppfarten här är hittills 1,45 kbps så då står jag ut med att betala 69kr för mina månadssurfanden.

Frågan om dygnssurftaket har legat i bakhuvudet ganska länge nu, så jag ber att få tacka alla för ert exemplariska arbete att reda ut begreppen. Tack tack!

80

Sv: Simkort.

Internet-APN medför begränsingar:
Med Internet-APN begränsas dina möjligheter på internet. Till skillnad från användning av services-APN, så lämnar inte användare av internet-APN ifrån sig någon identifikation. Detta medför att vissa sajter inte blir tillgängliga för dig eller att det inte går att aktivera/beställa vissa tjänster.
Undra vilka sajter?
Detta är hämtat från abbet du läste om..
Vilket jag fn har.. Kan faktiskt testa det lite.. Förslag på sajter?


GISSAR att dom menar DERAS EGNA sajter där du kan beställa/läsa saker om ditt abg.

81 Senaste redigerad av Ilsken (2010-10-02 09:19:13)

Sv: Simkort.

Det ska jag kolla upp ikv.. Om mitt abb vill funka har bara fått felmed 619 på senaste tid.. Vilket är skumt då tre funkar hur bra som helst.. Och dom är i samma nät.. Förövrigt verkar det kvitta var i landet jag är.. Vilket gör det än mer ofattbart..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

82 Senaste redigerad av Ilsken (2010-10-02 19:51:57)

Sv: Simkort.

Nu har jag kollat.. På samma jävla fel i en timme.. Samma på 2 olika datorer.. Ev tips mottages tacksamt.. Ominstallerat är gjort.. Felmed 619 och 628 får jag upp.. Gäller endast Telenor.. Testade Comviq funkar utmärkt..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

83

Sv: Simkort.

Ilsken blir det nån skillnad om du byter apn?

84

Sv: Simkort.

Nej det kvittar.. Samma elände på två olika datorer.. Mkt skumt..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

85

Sv: Simkort.

Vid en koll nu har jag 0 kr i saldo.. ca 50 kr spårlöst borta.. Ringer kundtjänst nu.. Dom kan inte se nån trafik på kortet alls.. Och gissa vad? Dom hänvisar givetvis till Supporten som är stängd på helgen.. DVS fortsättning följer imorgon..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

86

Sv: Simkort.

Ilsken, de är för att du använde fel APN adress. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

87

Sv: Simkort.

Det kan vi omedelbart utesluta.. PGA att jag endast kört services och internet dom står klart och tydligt angivna under APN på deras redogörelse för 69 kr abb.. Vilket jag har till den 10de..
Dessutom finns ingen trafik reggat på kortet..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

88

Sv: Simkort.

Ilsken exakt, ingen traffic då ska det inte dras pengar.
Det är bara gå på kundtjänst igen.

89

Sv: Simkort.

En UTVÄRDERING av del 1, 'tillfälligt' bredband med Telenor kontantkort,

kanske kan vara av intresse. Jag kan börja, men editera gärna med mer uppgifter om erfarenheter, fördelar, nackdelar etc.

Som Andreas så utmärkt verifierat kan man dagssurfa med Telenor kontantkort för 9:- per dygn med en hastighet av 1,0/0,12 Mbit/s. Det är billigt, men ska man dagssurfa i sju dagar under en månad är det bättre att lägga till tjänsten 'Mobilsurf' per månad.

Vi har under två somrar använt Telenors tilläggstjänst 'Mobilsurf'. Förra sommaren tror jag den hette 'Fri Surf' och kostade som 'torbjorns' sa 59:- per månad för 0,38 Mbit/s. Om jag minns rätt fanns det även en tilläggstjänst som hette Fri Surf Turbo för 119:- med 'upp till 7.2 Mb', som man kunde starta genom att skicka ett SMS med texten TURBO till 222. I fjol surfade vi i dator med mobilen som modem (SE Z610i), men streamade man under en längre tid hann mobilen inte laddas via datorns USB i takt med urladdningen av mobilens batteri.

I år kan man välja mellan 1 Mbit/s för 69:- eller 6 Mbit/s för 149:- eller 10 Mb för 199:- per månad. Jag vet inte vilka SMS man ska skicka i år för att få högre hastighet än 1,0/0,12 Mbit/s eftersom jag bara använt 1 Mb alternativet denna sommar. 1 Mb har räckt till min e-mail/surf/MSN/SVTplay och att ringa med Voipbuster, samt att dela ut trådlöst internet till barnens/frugans eee notebooks för deras facebook/youtube från min gamla XP laptop med två donglar. En Option Icon 7.2 för 3G och en Netgear WPN111 för WiFi. Jag har inte lyckats dela ut internet från våra notebooks eftersom dom tyvärr kör Windows 7 Starterversion. Streaming går oftast utan att hacka vid normal upplösning och att prata i 'telefon' t.ex. till fasta nätet går bra med 1 Mb/s. Jag har bredbandskollat hastigheten flera gånger, och oftast fått ganska exakt 1,0/0,12

Man kan ha ett Telenor kontantkort liggande 'i en byrålåda' för att laddas/användas om behov uppstår. Det kostar inget att beställa via internet, 'ladda i efterhand', och mitt kort var giltigt i hela tre år innan man behövde ladda första gången. Därefter har kortet en livslängd på 1 år efter senaste laddning, lagom till nästa års semester.

Tilläggstjänsten 'Mobilsurf' kan beställas från Telenors 'Mina Sidor', där man själv kan slå till och från tjänsten i 30 dagar t.ex vid semester eller annan resa Sverige runt. Om man inte själv stoppar tilläggstjänsten Mobilsurf dras en ny avgift automatiskt när nästa 30-dagarsperiod börjar om pengar finns på kortet. Om inte tillräckligt med pengar finns så avslutas Mobilsurf automatiskt. Laddar man kontantkortet med alternativet 'Enkelt' får man en bonus på 59:- vid var femte laddning. Det kan även finnas 'Just Nu!' erbjudande på hemsidan. I somras fick man ett gratis SIM-kort med en bonus på 50:- vid var och en av de första fyra laddningarna, totalt värt 200:-.  Jag laddade med 100:- och fick 150:- på kortet, vilket räckte väl till två månaders internet. Sveriges billigaste bredband?

Vi har inte stött på någon sajt som inte fungerat. Jag har använt APN internet.telenor.se men på hemsidan under Mobilsurf står att det ska gå lika bra med services.telenor.se

Har någon provat Mobilsurf med högre hastighet än 1 Mb?
IP telefoni via Mobilsurf går ej enligt Telenors hemsida - har någon provat?

Fördelar:
obegränsad surf - ingen volym eller fartbegränsning,
priset 9:- per dygn samt 69, 149 eller 199:- per månad,
val mellan 1, 6, eller 10 Mbit/s,
gratis SIM-kort som kan laddas/användas vid behov,
'flyttbart' fungerar såväl för surf i mobiltelefon - som i dator med mobilen som modem - samt i USB dongle,
starta och avsluta en 30 dagars surfperiod via SMS eller 'Mina Sidor' utan hjälp av kundtjänst,

Nackdelar:
lägre maxhastighet,
SIP telefoni spärrat,

Lägger till denna länk eftersom det inte är helt lätt att hitta runt på Telenors hemsida (finns ej under kontantkort). Öppna 'Mobilsurf' och 'Dagstaxa för Mobilsurf'. (Och 'ICE' för att kolla att ni har akutnummer i mobilerna).

http://www.telenor.se/privat/abonnemang … 5-P45-5468

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP

90 Senaste redigerad av Ilsken (2010-10-03 16:32:37)

Sv: Simkort.

Fin genomgång Leif tack..

Nu har jag laddat med 100 nya kr.. Mer tester följer efter jag lagt mina två kravallbarn..

EDIT
Nu har jag dragit i en ny hundring och allt funkar somvanligt.. Ska bli intressant och se om dom drar nåt..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

91

Sv: Simkort.

Dom drog givetvis än mer pengar.. Ringde kundtjänst "det hade blivit något fel" Får nu igång abbet till den 10de och ersättning för försvunna pengar.. Det ska va fixat inom några minuter..
Va fan nu har dom tom dragit över maxbelopp för ett dygn.. En uppkoppling a 7 sek = 11,50..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

92 Senaste redigerad av Ilsken (2010-10-04 08:25:58)

Sv: Simkort.

Ett urdrag ur en chatt nu..
# Hej och välkommen till Telenors Kundservice du pratar med Frédéric. Fråga gärna mig om iPhone 4 och våra övriga erbjudanden! Vad kan jag hjälpa dig med?
# Hej jag ringde tidigare ang nr *******.. Det var problem med ett abb på surf.. Det är nu aktiverat igen.. gäller hur länge? Avslutas det automatiskt som jag vill? Samt att jag skulle få in 60 kr i ersättning.. Istället har ni dragit ännu mer pengar.. Vad exakt sysslar ni med? Nu vill jag ha 200 kr åter mig omedelbart pga problemen ni orsakar mig..
# Får jag be om ditt personnummer så ska jag se över ditt ärende.
# jag är inte reggad
# Jag ska titta närmare på detta, var god dröj.
# ja tack
# Du har mobilsurf på ditt kontantkort, det gäller i 30 dagar sedan kommer det debiteras på nyss 69 kr, för att gälla ytterligare 30 dagar.
# då måste jag säga upp det själv.. ok det löser jag.. vidare om ersättningen?
# Jag kan tyvärr inte ge dig ersättnig för detta.
# va?!? ni har ju snott pengar.. vad heter er chef och telenr tack
# Mobilsurf 30 dagar har en kostnad om 69 kr är det de som har debiterat dig?
# nä. det fick jag pga tidigare fel. det skulle jag haft till den 10de eg.. men nåt gick fel.. pga det har jag blivit debiterad för dagssurf.. dom pengarna ska jag ha åter.. vilket jag blev lovad av flickan jag talade med förut.. samt att ni överdebiterade förra dygnet.. max är 9 kr/dygn ni drog 11,5
# Jag förstår men jag kan inte ge dig någon ersättning tyvärr.
# din chefs namn och nr tack
# Mi chef kommer att säga precis samma sak som jag säger.
# ska jag behöva ringa växeln?
# Min chef kommer som sagt inte ge dig någon ersättning som jag inte ger dig, tyärr.
# tack för hjälpen.. jag går vidare i sakfrågan.. stöld av kund är inte acceptabelt.. finns flera vägar och välja.. ha en bra dag..
# Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.

Jag väljer att inte kommentera vidare.. Då mina ordval är högst olämpliga.. Ska nu ringa växeln och kräva en chef..

EDIT
Och gissa vad ingen chef går och nå.. Återkommer när jag fått tag i en..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

93

Sv: Simkort.

Vad säger de när du frågar efter en chef?

94

Sv: Simkort.

Chatten som synes visar på en klar ovilja att kunder ska söka en chef.. Inget tvivel på det.. Växeln vill inte lämna ut direktnr men kan utan problem förmedla en kontakt.. Jag avböjde sa att jag gärna hör av mig senare.. tackade för mig och inget mer om det.. Dvs det ligger på mitt bord och söka dom igen.. Vilket jag gör efter lunch..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

95 Senaste redigerad av Ilsken (2010-10-04 11:29:57)

Sv: Simkort.

Nu har jag talat med en chef på Telenor.. Dom ersätter mig med 129 kr och en månad surf.. Så nu stämmer det iaf hyffsat.. Dom har iaf dålig koll påstod att kortet va i bruk när jag var ute..
Iaf är det helt skadat och behöva ringa en chef pga inkompitens på kundtjänst..

EDIT
Fniss.. Pengar kvar på kortet: Ej tillgängligt för tillfället.

EDIT
Pengar kvar på kortet: 158:00 kr
Nu är jag nöjd.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

96

Sv: Simkort.

Tråkigt att de inte skall vara medgörliga från start, utan att man måste gå längre.
Sen är de frågan vilket "mandat" de i kundtjänst har, om de har rätt att pilla och ge ersättning i systemet. Har bara varit i kontakt med Tele2 när de gäller "missnöje" och då har jag ersatts med ringpott osv, men de gäller också abb.

Ofta så brukar en abb kund vara värd XXXkr för företaget, så om man ringer och säger att man är missnöjd och vill säga upp så brukar kundtjänst/ekonomi avd ha rätt att ge någon form av ersättning i stege. T.ex. vill jag säga upp mitt abb så kanske de sänker min minutavg och ger mig 400kr att ringa för som "good will" för att behålla mig som kund. Men är man passiv så får man inte ett skvatt.

Ringde och ville ha ett nytt simkort då de jag hade var från tidernas begynnelse när jag hade skaffat mitt teleabb. De funkade inge bra i min iPhone osv osv. Då  krävde de ersättning för att jag skulle få ett nytt simkort fast jag hade haft ett löpande abb i typ 5år. Dvs som en riktig slashas kund som inte får några nya deals då man bara låter abbet forlöpa med samma prisplan osv.

Efter mycket så tackade jag för mig och ringde upp igen och valde då faktura/ekonomi och bad dem säga upp mitt abb då jag inte fick ett nytt simkort, vipps så är man "värd" nått när man är villig att säga upp abbet. Sänkt minutkosnad, ringpott, nytt simkort, osv. Hur jävla svårt skulle de varit att ge mig ett nytt simkort från start bara. Har "utnyttjat" detta 2 ggr efter detta, ringer och vill säga upp så får man olika alternativ. Inte direkt mobil operatör unikt.

Tip för folket:
Man kan ju alltid "testa" att säga upp också för att se om de erbjuder nått, du kan ju ångra dig ifall de inte erbjuder dig någon bra deal.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

97

Sv: Simkort.

Vad gäller Telenor får kundtjänsten lägga ersättning direkt till kund.. Det fick jag klart för mig idag.. Vilket bör gälla samtliga.. Jag har svårt och se att alla likn fall och än mer skadade ska behöva gå den väg mitt gick.. Man tycker chefer borde ha lite annat och göra än och städa upp efter inkompitens på kundtjänst?

Uppsägningar osv brukar dom vara pigga på och ge både det ena och det andra.. Bredbandsbolaget tex är väldigt bra på det.. Jag förhandla till mig 9 mån gratis lina av dom..

Att vägra nytt simkort är förövrigt skäl nog för att vidhålla sin uppsägning på ren illvilja.. Vilka spån..

Nog om den idiotin.. Några nya test planerade?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

98

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Några nya test planerade?

Jao jag packade ner alla kontantkort och modem i en påse som jag tog med mig, nu funderar jag på vart den har tagit vägen, skall nog fråga damen min om hon har lagt den på nått bra ställe smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

99

Sv: Simkort.

Lite onödigt vetande..
# hej jag har er tjänst mobilsurf på ett kontantkort.. räcker det med och säga upp tjänsten dagen före man har brytpunkt.. för att inte bli debiterad nästa period/månad?
# Ja

Andreas nån framgång i sökandet av "nåt bra ställe"?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

100

Sv: Simkort.

Jag roade mig med att maila Halebop idag.. Mina frågor var om ett kontantkort blir reggat på mina uppgifter vid beställning.. Svar nej.. Men eftersom Telenor är på tal här kan jag upplysa om att dom reggar.
Nästa fråga var. Om jag kan köra det i ett usbmodem. Svar ja om det inte är låst. Dom är såpass ärliga mot kunder att dom inte skriker högt om sitt normala kontanta bredband för 29 kr dagen..

Jag funderar nu på att dumpa Telenor och gå över till Halebop då dom stödjer edge som en liten bonus..

Dock är farten lika illa som Telenor dvs 1 Mbit/s.. Och båda har fri trafik..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.