1

Tråd: Simkort.

Är det nån som testat och ta ett simkort till mobilabb och kört i mobiltbredband? funkade det? och vilken operatör?

min tanke är och slippa betala 29 kr dagen. och istället komma undan med tex 8 kr på ett comviqkort. deras kundtjänst slingrar sig i svar.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

2

Sv: Simkort.

De brukar säga att de enbart gäller mobilsurf, men vet inte hur de skall kunna skilja det.
Bara ta mobilen annars och koppla in till datorn och låta telefonen dela ut nätet till datorn, ifall de kollar IMEI mot vad de är för uppkopplare, man kan se vad de är för telefon modell via IMEI.
Kanske de kan se om det är Huawei modem t.ex. istället för en iphone eller nokia 3220.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Simkort.

Jag talade med telenors support. Det är inget ärende dom har support på. Men det är fullt möjligt. enligt denna pdf http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB22016.pdf sida 23 är maxpris 9 kr dygn fri trafik. Testas inom kort.
Deras kontantkort kan beställas gratis om nån mer blev sugen=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

4

Sv: Simkort.

Ett utdrag ur chatt med telenors kundtjänst..
Jag: god kväll. jag funderar på om man kan ta ett simkort för mobil till ett mobiltbredband dvs usbmodem och ange apn mobil.telenor.se?
Telenor: Nej det finns tjänster på de mobila simkorten som inte finns på simkorten för mobila bredband, därför ska de inte anändas i modem.
Jag: intressant. kan du specificera dig lite mera?
Telenor Jag vet inte exakt de tekniska anledningarna men det ligger andra surftjänster på simkorten som är anpassade för vad de ska användas för. Vill du veta mer tekniskt kan du ringa vår mobila bredbandssupport via 020-222 222 mellan 08-22.
kvällens komedi=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

5

Sv: Simkort.

Telia hade för ett tag på deras kontantkort ett billigare surf, men det gällde endast surfning via deras portal.

Men telenor lär funka det är bara prova, det är inte knutet till något imei man får använda vilken telefon modem man vill.

6

Sv: Simkort.

Jag är fullkommligt ointresserad i telefonmodem.. detta gällde usbmodem.. och simkort från mobil..
var vänlig håll tråden till sakfråga tack..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

7

Sv: Simkort.

ja det går, jag kör tex detta ibland.
men operatören ser att man inte telefon surfar...

8

Sv: Simkort.

Ok. vem/vilka operatörer har du testat?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

9 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-24 10:13:10)

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Jag är fullkommligt ointresserad i telefonmodem.. detta gällde usbmodem.. och simkort från mobil..
var vänlig håll tråden till sakfråga tack..

det ska stå telefon, komma modem om jag ska vara riktigt tydlig.

Det spelar ingen roll om du kopplar upp det med en mobil och usbsladd eller om du tar ett usbmodem, det är samma sak.

I med simkortet och kör.

För det är väl det tråden gäller att använda ett kontantkort / abonnemang. avsett för telefon till att  surfa med i en usbsticka.

Jag kör mitt simkort frånt tele2 både i telefonen och i stickan.

Samt kontantkort från 3 i en sticka


Exakt vad är problemet?

Eftersom det avser just 8 kr per dag så är det intressant vad har du för inställningar i mobilen?
Var kan man läsa om tjänsten du hänvisar till?

10

Sv: Simkort.

Nu börjar dimman lätta. 8 kr dagen är comviq men där är det spärr på 700 mb/v. http://www.comviq.se/kontantkort_kompis.html gäller troligen alla kontantkort. Det gör telenor intressantare läs denna pdf. http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB22016.pdf sida 23 maxpris 9 kr dygn fri trafik.

min mobil och dess inställningar kvittar då det abb inte är på tal. Utan expriment med kontantkort i usbmodem.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

11

Sv: Simkort.

Talade med telenors mobila bredbandssupport det är helt ok och köra som jag tänkt. APN mobile.telenor.se är det som gäller. Max 9 kr dygnet dvs 00-24. Fri trafik och det ska ligga runt 5-6 mbit/s.
nu hoppas jag alla beställer ett kontantkort och börjar tokladda=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

12

Sv: Simkort.

Kanske skall orna fram ett telenor kort och testa och se hur de funkar med 9kr dygns pris.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Simkort.

Missminner jag mig inte kan dom beställas gratis på hemsidan. Köp i deras affär = 99kr.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

14

Sv: Simkort.

Hmm.
På deras web-sida står att det kostar 19:- / dygn...

https://butik.telenor.se/prepaid/Defaul … Id=Compare

Undrar vad som gäller egentligen?

15

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Är det nån som testat och ta ett simkort till mobilabb och kört i mobiltbredband? funkade det? och vilken operatör?

min tanke är och slippa betala 29 kr dagen. och istället komma undan med tex 8 kr på ett comviqkort. deras kundtjänst slingrar sig i svar.

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

Hos oss kan du ta ditt simkort från din mobiltelefon och surfa med det i ett usb-modem, det är inga problem.
Det är likadana simkort och så länge du har en tjänst för onlinetrafik kan du surfa med det. Med vår tjänst mobilsurf bas surfar du för max 9 kr per dygn. I mobilsurf bas ingår 0,5 GB data per månad.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej! Vi som svarar här jobbar på Telias kundservice.

16 Senaste redigerad av Ilsken (2010-09-24 12:00:32)

Sv: Simkort.

Svenix. läs pdf jag länkar till högre upp. samt att jag talat med deras mobila support. APN mobile.telenor.se är det som är aktuell. Max 9 kr.

Teliakundservice är ett skämt? en bot? eller vad? oberoende av vilket är deras erbjudande ett skämt. 0,5 gb/mån. Vem går på den minan? och glöm inte deras fart 1 mbit/s.

Edit ju mer jag läser på telia/felia ju mer ilsk blir jag.
Om din inkluderade datamängd tar slut kan du enkelt fylla på med mer.

1 GB extra kostar 29 kr, fyll på genom att sms:a 1GB till 4466.
2 GB extra kostar 59 kr, fyll på genom att sms:a 2GB till 4466.
5 GB extra kostar 99 kr, fyll på genom att sms:a 5GB till 4466.
10 GB extra kostar 179 kr och fyll på genom att sms:a 10GB till 4466.

Telia förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 120 kbit/s om användandet överstiger 10 GB/mån.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

17 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-24 12:08:49)

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Nu börjar dimman lätta. 8 kr dagen är comviq men där är det spärr på 700 mb/v. http://www.comviq.se/kontantkort_kompis.html gäller troligen alla kontantkort. Det gör telenor intressantare läs denna pdf. http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB22016.pdf sida 23 maxpris 9 kr dygn fri trafik.

min mobil och dess inställningar kvittar då det abb inte är på tal. Utan expriment med kontantkort i usbmodem.

Vilken dimmar pratar vi om?
Och Du kan inte ta de inställningar för från valfri operatör betrffande vad det nu gäller för simkort, vill du ha ett kontant ja då tar du självklar de inställningar som gäller och konfigurerar applikationen för ditt usbmodem, stoppar sedan in det i usb modemet och trycker på connect.

vad är problemet fungerar det inte för dig?

Om du läser så skrev jag i mitt inlägg att jag kör kontantkort från 3 i sticka = usbmodem.

Hur ofta tänkte du använda tjänsten och utnyttja 8kr per dygn, några dagar , en vecka , en månad

18

Sv: Simkort.

svenix skrev:

Hmm.
På deras web-sida står att det kostar 19:- / dygn...

https://butik.telenor.se/prepaid/Defaul … Id=Compare

Undrar vad som gäller egentligen?

Följ det som står på sidan.

19

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Svenix. läs pdf jag länkar till högre upp. samt att jag talat med deras mobila support. APN mobile.telenor.se är det som är aktuell. Max 9 kr.

Teliakundservice är ett skämt? en bot? eller vad? oberoende av vilket är deras erbjudande ett skämt. 0,5 gb/mån. Vem går på den minan? och glöm inte deras fart 1 mbit/s.

Edit ju mer jag läser på telia/felia ju mer ilsk blir jag.
Om din inkluderade datamängd tar slut kan du enkelt fylla på med mer.

1 GB extra kostar 29 kr, fyll på genom att sms:a 1GB till 4466.
2 GB extra kostar 59 kr, fyll på genom att sms:a 2GB till 4466.
5 GB extra kostar 99 kr, fyll på genom att sms:a 5GB till 4466.
10 GB extra kostar 179 kr och fyll på genom att sms:a 10GB till 4466.

Telia förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 120 kbit/s om användandet överstiger 10 GB/mån.

Då är det nog bara att ställa in och surfa på.

Se inget fel med att man kan köpa extra datamängd, önskar tele2 hade det.

Dock är jag inget telia / comhem fan.

20

Sv: Simkort.

Min personliga dimma=)
Vad gäller inställningar APN etc vet jag väl vad jag gör så det är inte problemet.

Det blir inte comviq och deras 8 kr/dygn utan telenors 9 kr/dygn pga allt är fritt.
Det kommer fn användas ca 10 tim/mån dvs 2 dar/dygn.

Vad gäller uppkoppling och konfig ämnar jag köra comviq connect då det har stöd för att ändra APN. I detta fall till mobile.telenor.se

Om du nu läser allt från start var det inte ens vad jag efterfrågade. Åter igen till saken i tråden tack.

Stämmer alla fakta har jag numer inga problem. Dimman är som bortblåst=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

21

Sv: Simkort.

Enligt hemsidan så är det 19 kr /dygn, det kan ju vara så att telenor har haft 9 kr /dygn men höjt till 19 och det blir det du får, men det borde deras kundservice kunna svara på.

22

Sv: Simkort.

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB22016.pdf  sida 23 läs och läs igen 9 kr står i klartext. Samt att jag talat med supporten som sa 9 kr. allt detta finns att läsa i tråden redan.
Vad är problemet?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

23

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Svenix. läs pdf jag länkar till högre upp. samt att jag talat med deras mobila support. APN mobile.telenor.se är det som är aktuell. Max 9 kr.

Teliakundservice är ett skämt? en bot? eller vad? oberoende av vilket är deras erbjudande ett skämt. 0,5 gb/mån. Vem går på den minan? och glöm inte deras fart 1 mbit/s.

Edit ju mer jag läser på telia/felia ju mer ilsk blir jag.
Om din inkluderade datamängd tar slut kan du enkelt fylla på med mer.

1 GB extra kostar 29 kr, fyll på genom att sms:a 1GB till 4466.
2 GB extra kostar 59 kr, fyll på genom att sms:a 2GB till 4466.
5 GB extra kostar 99 kr, fyll på genom att sms:a 5GB till 4466.
10 GB extra kostar 179 kr och fyll på genom att sms:a 10GB till 4466.

Telia förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 120 kbit/s om användandet överstiger 10 GB/mån.

Hej!

Mobilsurf bas är passar bäst för de kunder som surfar lite med sin mobiltelefon eller usb-modem. Vill du surfa mer har vi andra alternativ där det ingår större datamängd och högre hastighet.
Med vårt Telia mobilt bredband kontant kan du köpa 0,5 GB, 2 GB eller 5 GB.
Med våra mobilsurftjänster kan du få upp till 10 GB data per månad.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej! Vi som svarar här jobbar på Telias kundservice.

24

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB22016.pdf  sida 23 läs och läs igen 9 kr står i klartext. Samt att jag talat med supporten som sa 9 kr. allt detta finns att läsa i tråden redan.
Vad är problemet?

Jag litar inte på det där då det ligger i mediearkivet och det står annat på deras hemsida och det är senare information.


PDF är ju bara en månad gammal drygt så man kan tycka att det gäller.


Jag skulle gärna vilja ha svar från supporten hur 9 kr kan gälla om det står 19 på hemsidan.

Du får väl chansa.

25

Sv: Simkort.

Slå dom gärna en pling på 020-222222 och se vad du får för svar. Dela gärna med dig av det.
Jag kommer chansa i mitten av nästa månad ev tidigare om fingerkli uppstår. Fortsättning följer.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.