51

Sv: Simkort.

För det fungerar inte mot vpn:net på jobbet, så jag tänkte spara på miljön.

Jag tycker bara hela grejen verkar helt skallskadat.


Men nu när du säger det så ska jag nog lyfta frågan igen.

I Telecombranchen finns inga raka å ärliga svar det skaru ha klart för dig  smile

52

Sv: Simkort.

Jag gillar inte miljönissar. Förövrigt va det en lam ursäkt. Eller ska vi nu inse att du saknar dator hemma? Nä beställ ett nu.

Att telecombranchen stinker värre än en halvpall surströming jag engång i tiden tryckte i en sopbil är vi överrens om.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

53

Sv: Simkort.

Titta vad jag har införskaffat nu.

http://imup.se/i/beZcISmlAI.jpg

Tanken är att testa Telia , Halebop och Telenor kontantkort med surf, dvs inte deras mobila bredband kontant utan kontantkort med maxtaxa per dag för de som inte läst hela tråden.

Vad vi har tolkat är att operatörerna har maxtaxa per dag, t.ex. 9kr/max per dag för surf i mobilen, vilket är avsevärt villigare en 29kr per dag som mobilt bredband kontant kostar. Men sen skiljer sig datamängden du får använda också.

Nu måste korten laddas på.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

54 Senaste redigerad av Ilsken (2010-09-30 10:19:09)

Sv: Simkort.

Det rör sig trevligt.

Värt att nämna är att comviq saknas och klart och tydligt skriver på sin sida max 8 kr/dygn och en trafikgräns på 700 mb/v..

Förövrigt anser jag att vi som har intresse i detta bör lägga några kr till laddningen.. Har du nån smidig lösning på det Andreas?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

55

Sv: Simkort.

Så länge ni är trogna postare i forumet så ställer jag gärna upp och tar "ekonomiska" smällen smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

56

Sv: Simkort.

Som du vill.. Du får bara en chans på det=)
Och ja jag kommer posta mina vilsna ideer till och från..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

57

Sv: Simkort.

Tog glatt med mig mitt nya Sierra 306 21mips modem, trycker in de i datorn men de vill bara inte installera. Försökt installera den hederliga sierra watchen men den säger bara att modemet är i "Device in software installation mode".

Nu efter antal hårstrån mindre på skallen så har jag hittar att man kunde aktivera "modem mode" i den minimala dolda menyn.

http://www.sierrawireless.com/resources/images/knowledge_base/windows/software_install_mode.png

Sååååå snart kanske jag kan aktivera och tanka på korten. tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

58

Sv: Simkort.

Okey har tankat på Telenor kortet nu, skickat efter kod till mina sidor, kontrollerat summan. Läst de finstilta, ändrat defualt APN adressen som sätts på simkortet från internet.telenor.se till services.telenor.se

Så det enbart är services.telenor.se som har max 19kr/dag.

Maxtaxan är 19 kr/dygn inom Sverige. Ett dygn avser 00-24.

Nu släpper vi alla villkor, så att du kan surfa på vilka sidor du vill, streama, ladda ned filer och använda applikationer obegränsat och ändå få maxtaxa. Gör vad du vill - alltid med kostnadstrygghet!

Maxtaxa gäller enbart vid mobilsurf via kopplingspunkten (APN) services.telenor.se i Sverige. Dataförbrukning upp till värdet 19 kr/dygn debiteras enligt gällande pris per Mb, dock max 19 kr/dygn.

Installerat TPTEST 5.0 och satt igång repetition var 15'e minut.
Fösta benchen är klar.

Nerström: 978 kbit/s
Uppström: 134 kbit/s

DATA använt: ca: 4.3MB vilket borde kosta ca: 63kr om man går efter 15kr/MB taxan. Får se vad som stämmer om det är 19kr/d eller 9kr/d.

Plats: Kungsholmen Stockholm, signal -84dBm

Pengar kvar på kortet: 100:00 kr "har ej ändrats en".

Hight tech nasa setup! smile
http://imup.se/i/r67UTmnYKh.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

59

Sv: Simkort.

Var citerar du ifrån nu? Enligt kundtjänst är det där den gamla prisplanen. Ska ej gälla nya kontantkort.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

60

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Var citerar du ifrån nu? Enligt kundtjänst är det där den gamla prisplanen. Ska ej gälla nya kontantkort.

Inne på "mina sidor". Återstår att se då vem som har rätt, texten eller kundtjänst. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

61

Sv: Simkort.

Ok.. Ska bli intressant.. Det är några bud nu.. Tänkte du testa hastighet och tokladda lite med?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

62

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Ok.. Ska bli intressant.. Det är några bud nu.. Tänkte du testa hastighet och tokladda lite med?

TPTEST 5 hängde sig som alltid för mig, dvs repetitionen funkar inte.

Körde igång version 3.1 och får mer eller mindre exakt samma resultat så antar att speed test inte är så intressant då det inte lär bli snabbare en 1/0,12.
Kan vara dags att belasta linan lite konstat, hämta nått från sunet eller kanske sätta på svt play.

EDIT:

Dragit igång SVT play och valde uppdrag granskning, tänk grejen snurrar fint i filmrutan men inget startar, den har tankat ner strax över 40MB utan att den sartats, tagit ett antal minuter, frågan är hur mycket den skall buffra?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

63

Sv: Simkort.

Farten är ju en katastrof.. Men duger till mitt slösurfande och spotify på tåget iaf.. Då jag har det tveksamma nöjet och åka ca 120 mil i mån.. Men har minne av att supporten sa annat när jag ringde.. Blir väl och lyfta luren igen..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

64

Sv: Simkort.

SVTplay har hämtat 116MB nu, fast den har inte startat. Låter den stå och tugga ett tag till.

Drog igång kanal5play "arga snickaren" och den startade direkt, låter den stå på nu.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

65

Sv: Simkort.

Fortsättning Telenor kontant

Hastigheten funkar okey vid surfning, kolla på kanal5play laggade rätt bra titt som tätt.

Hastighetsgränsen tycks gälla alla protokoll.

Kört vanlig HTTP nerladdning, FTP nerladdning 1 session och 5 sessioner.
Samt kopplat via VPN för att de om de gav någon annan hastighet men icke.

Så hastigheten man kan förvänta sig är runt 1Mbit/s i nerladdning och 0,12Mbit/s i uppladdning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

66

Sv: Simkort.

Tack Andreas för att du tar dig tid och testar! smile

Jag plöjde lite snabbt igenom villkoren för de flesta operatörers mobilsurf på kontantkort. Men det verkar som om de flesta begränsar hastigheten till c:a 1 Mb/s, en del har också nerladdningsgränser på 0,5 GB per vecka.

Men skulle du få fram något lysande undantag som erbjuder bättre villkor än så är det givetvis intressant! wink

67

Sv: Simkort.

Får bli ett ärende för supporten ang farten när jag testat själv.. Men det blir den 15de..
Andreas kanske kan värma upp dom lite före?

Nån som har koll på hur en sån spärr funkar?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

68

Sv: Simkort.

Ilsken skrev:

Får bli ett ärende för supporten ang farten när jag testat själv.. Men det blir den 15de..
Andreas kanske kan värma upp dom lite före?

Nån som har koll på hur en sån spärr funkar?

De som kör via den APN adressen får limit på 1Mbit/s.
Som vanlig traffic shaping, hur de funkar i stationerna i praktiken har jag inte en susning om, men antar att de är som vanligt nätvärk att man kan låser porten på X kB/s.

Byter du APN så får du nog trevligare hastighet, men kostanden är där efter tongue 15kr/MB antagligen.

EDIT: PS har tuggat ner 975MB nu.

EDIT2:

Kollar under mina sidor hos Telenor just nu.
Kan lägga till tjänsten: Mobilsurf 1 Mbit/s

Med Mobilsurf 1 Mbit/s får du obegränsat surf inom Sverige i din mobil för ett fast pris varje månad. Du har en nedlänkshastighet på upp till 1 Mbit/s och upplänkshastighet på upp till 0,128 Kbit/s.

Pris för Mobilsurf 1 Mbit/s:
     Månadsavgift (69:-/mån)

Dvs det är den hastigheten jag får EXAKT, så vill man så kan man tanka på kortet med 69kr i månaden och avnjuta 1Mbit/s obegränsat.

Måste nog anses som de mest atraktiva månads abbet för mini surfarna, 69kr i månaden fri trafik 1Mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

69 Senaste redigerad av Ilsken (2010-09-30 15:26:30)

Sv: Simkort.

Jag ska testa med internet.telenor.se på mitt nästa gång.. Vill minnas jag läst det som alternativ.. Vilken kopplingspunkt (APN) bör jag använda?
Services - APN "” funkar alltid:
För bästa tänkbara kundupplevelse bör du använda services-APN. Detta gäller för all form av surf i mobilen, köra program, skicka/ta emot e-post, streaming etc.

Internet-APN medför begränsingar:
Med Internet-APN begränsas dina möjligheter på internet. Till skillnad från användning av services-APN, så lämnar inte användare av internet-APN ifrån sig någon identifikation. Detta medför att vissa sajter inte blir tillgängliga för dig eller att det inte går att aktivera/beställa vissa tjänster.
Undra vilka sajter?
Detta är hämtat från abbet du läste om..
Vilket jag fn har.. Kan faktiskt testa det lite.. Förslag på sajter?

Edit

Ett helvete och få igång.. Trögt som sirap.. Körde Speedtest.. 1,01/0,12 Dvs inget större mirakel.. Hittade inga spärrade sajter..

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

70

Sv: Simkort.

andy78 skrev:

I Telecombranchen finns inga raka å ärliga svar det skaru ha klart för dig  smile

samma som med mäklarna wink

71

Sv: Simkort.

Kollar mitt saldo idag:
Pengar kvar på kortet:  91:00 kr

Tankade ner en si så där 5GB, kostnad 9kr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

72

Sv: Simkort.

Men det är ju strålande nyheter!

73

Sv: Simkort.

Jag lät de vara online, kollar loggen att den klippte anslutningen kl 00:10, så debiteringen inte fortsätter. Utan den stänger av sig vid 12 slaget.

Finns både för och nackdelar med det, vill man ha det online 24/7 så kanske de blir lite lurkigt om den klipper kl 00:00 varje dag, men de är inget speciellt för just Telenor.

Men det finns "work arounds" för det, som t.ex. en dovado router som kopplar upp direkt när de kopplar ner. Så har man löst de, eller mjukvara på maskinen som gör samma sak.

Då får jag säga att Telenor delen är avklarad, nu är det Telia och Halebop som ligger och väntar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

74

Sv: Simkort.

Du kan skapa en fjärranslutning och välja att den ska ansluta automatisk om den kopplar ner.

75

Sv: Simkort.

andy78 skrev:

Du kan skapa en fjärranslutning och välja att den ska ansluta automatisk om den kopplar ner.

Jo precis, alla sätt är bra förutom de dåliga! smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!