1

Tråd: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Hejsan!

Jag har problem med mitt mobila bredband (Huawei E1750) Som hänger sig och hackar. Har haft problem med uppkopplingen ända från början, ca ett år. När det har kopplat ner sig räcker det aldrig med att ansluta igen utan jag måste dra ur modemet och sätta i det igen och har jag tur så funkar det. Ibland händer det här flera gånger om dan och ibland kan det gå flera dagar utan problem. Men det som irriterar mig mest är när man är ute och surfar och skall ladda upp en sida och det bara hackar sig fram eller hänger sig kortare eller längre perioder. Men när jag laddar ner någonting, tex musik så flyter det på utan några problem.  Körde tidigare med windows xp men bytte för några dagar sedan till windows 7. Jag trodde i min enfald att problemet skulle vara löst, men så enkelt var det inte. Kör både med Explorer 8 och Firefox 3.6 med samma problem i båda.

Någon som har en aning om var felet kan vara eller var man skall börja leta.?
Skall tilläggas att jag är ganska dålig på sånt här.

Tackar på förhand för eventuell hjälp.

2 Senaste redigerad av sven99 (2010-09-05 06:53:36)

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Jag hade ett liknande problem med E1750 från Tele2 för ett år sedan. Men när jag uppgraderade firmware och software (som nu dateras maj 2010) fungrade allt. Du måste hitta motsvarande uppgraderingar från Telenor eftersom du nog inte bör använda dessa från annan operatör. Så i första hand uppgradera firmware men även software.

Tele2 uppgradering
http://www.tele2.se/kundservice/uppgradera.html
Firmware har datum 2009-09-14
version 11.126.07.04.00.B418

3

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Hej Svenne99!
Har försökt med ditt förslag och har laddat hem firmware & software men när jag skulle installera det så var det stopp. Jag får upp ett felmeddelande där det står såhär.

The data card is not properly connected to PC.
Other programs is using the data card.
You do not have the authority of the administrator.

Jag är inloggad som administratör så det alternativet går nog bort, men det här med att ett annat program använder kortet, vad kan de vara? Och hur tar man reda på vad det är för ett. Det första alternativet tror jag heller inte på.

Har du ,eller någon annan svar på det här skulle jag vara väldigt tacksam!

4

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Har du program som du använder för att koppla upp dig igång när du försöker uppgradera?

5

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Svar nej.

6

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Du får se till att inte connect mjukvaran är igång "tele2 connect" eller vad den kan heta.

7 Senaste redigerad av sven99 (2010-09-05 17:46:47)

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Du ska inte ladda hem Software från Tele2. Använd istället Stay Connected från Telenor.
http://www.telenor.se/privat/kundservic … dband.html

Software från Tele2 är "Tele2 Connect"

Jag är osäker på om det finns speciella instälningar för operatören Tele2 i Firmware, så att installera kanske kan ge problem.

En annan möjlighet för dig är att först ta bort låsning av modem till operatör innan du försöker installera Firmware. Se andra trådar i detta forum.

Men du kanske först ska installera senaste version av Telenor Stay Connected. Försök sedan att få ny firmware från Telenor. Om det inte går så kanske du kan chansa att installera firmware från Tele2. Du måste koppla ned Internet innan du kör uppgraderingsfilen (kanske även starta om datorn först). Kanske även högerklicka på Stay Connected och stänga hela detta program före uppgradering.

Jag själv har bara E1750 och Tele2 så jag vet INTE hur det fungerar med Telenor.

En annan sak jag gärna vill veta är hur man kan läsa av firmware i ett modem.

8

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Använd den firmware som finns att ladda ner hos de operatör du använder.

9

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Har redan Telenor Stay Connected men jag hittade en nyare version som jag installerade men det blev ingen skillnad.

En sak som jag tycker verkar lite underligt är att i egenskaper för Telenor stay connected så är ett modem som heter agere systems PCI soft modem (COM3) markerat i stället för Huawei mobile connect - 3G (COM5).

Jag provade att stänga av mitt virusskydd (F-Sesure) och det verkade funka bättre då, men jag provade bara några få sidor.

10

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

För en tid sedan köpte min sambo en ny dator och antivirusprogram F-Secure med licens för tre datorer så jag körde in det på min också, hade tidigare gratisprogrammet Avast. Och när jag tänker efter lite så kan det vara i den vevan som det började krångla. I dag avinstallerade jag F-Secure och installerade ett annat gratis virusprogram AVS som enligt många är det bästa virusprogrammet som är gratis!? Hur det är med det låter jag vara osagt men tro det eller ej nu funkar det perfekt!!!! Kombinationen av F-Secure och Huawei 1750 är tydligen inte en bra kombination på min dator eller är det någon inställning som är fel.

Jag får tacka alla som försökt att hjälpa mig även om det inte har hjälpt.

Jag kom på en annan fråga. Att man inte ska ha mer en ett antivirusskydd har jag hört men kan man ha ett (F-Secure) som är inaktiverat och bara använda det ibland för att skanna datorn samtidigt som  jag inaktiverat det andra (AVG)?

Tacksam för svar eller åsikter.

11

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Nejoan skrev:

Jag kom på en annan fråga. Att man inte ska ha mer en ett antivirusskydd har jag hört men kan man ha ett (F-Secure) som är inaktiverat och bara använda det ibland för att skanna datorn samtidigt som  jag inaktiverat det andra (AVG)?

Nej, det fungerar inte eftersom antivirusprogram uppfattar andra antivirusprogram som just virus.

12

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Det ska inte vara nåt problem så länge du inte har det andra igång.

13 Senaste redigerad av Nejoan (2010-09-07 18:27:32)

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Får väl prova och se vad som händer!?

Är det någon som har erfarenhet av AVG virusprogram? Det kan väl inte vara lika bra som ett som man betalar en massa för, men är det tillräckligt bra för att ge ett hyfsat skydd?

14

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Jag har använt det i flera år inte haft några problem.

15

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Jag har använt AVG och Avast som båda är gratis i flera år. De fungerar bra. Det som skiljer dem från sviterna man betalar för är att de är rena antivirus-program. Norton m.fl. innehåller ju också brandväggsfunktionalitet m.m.

16

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

AVG mfl finns som gratis OCH betal versioner.
sedan har flera AV tidigare använt samma kärna, bara med olika 'namn'.
INGET program har klarat 100% i tester som gjordes tidigare, oavsett pris...
Sedan hjälper sällan AV program mot hot, då dom flesta inte längre kommer som filer på floppy...
jader jader osv...

17 Senaste redigerad av Nejoan (2010-09-08 21:37:04)

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

Man behöver alltså fler program för att bli av med all skit man kan tänkas få i datorn. Provade häromdagen ett som heter Advanced SystemCare som hittade kopiösa mängder skräpfiler,spionprogram och gud vet allt vad det var, som jag tog bort. Men datorn funkade så dåligt efter det så jag  gjorde en återställning och tog bort det igen  så nu funkar den bättre igen.

18

Sv: Mobila bredbandet hackar och hänger sig.

testade AVG friii,
och den detekterar på filer som inte kan vara infekterade...
tex
1, filen ligger på org cd skiva.
2, filen/skivan är +10år gammalt.
3, AVG gör detta på massa andra filer på samma sätt och är inte ensammet på tex virustotal...

avg är crap.