1

Tråd: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Eftersom min uppkoppling dör emellanåt och man då för att få det att funka igen tvingas rycka ur USB-modemet, döda processen Globetrotter Connect.exe, stoppa i modemet igen, köra igång Globetrotter och ansluta.........

.....så ser jag ett behov av något autoconnect / autoreconnect-script.

Har hört fler som har samma problem och vad jag vet finns ingen klok lösning på det?!?

Logiken kunde funka ungefär såhär...

1. Testa om känd (konfigurerbar) URL ger respons, om inte:
* döda processen Globetrotter Connect.exe (t.ex. med pskill)
* disabla USB-port X (kanske med devcon)
* vänta 5 sekunder
* enabla USB-port X (kanske med devcon)
* starta globetrotterconnect.exe och connecta automatiskt till angiven APN.
(verkar finnas vissa växlar till exe-filen, t.ex. "/noshow". fler har jag faktiskt inte hittat..men en autoconnect vore ju bra....

Jag tänker mig att det kan lösas med ett enkelt vbs-script som ligger igång jämt. Enda haken för att få till ett sådant tror jag är switcharna till globetrotterconnect.exe...

Någon som har liknande tankar för att slippa ett irriterande problem?
Själv har jag tänkt använda mitt 3G-bredband till IP-telefoni via en PC till en ATA-box. Då vill man ju gärna att det ska funka...:)

2

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Frågan är om det går att köra utan globetrotter mjukvaran som man kan göra på huawei modemen.
Det som jag märkt dock är att icon modemet dyker upp som wifi produkt i xp, dvs man får sumbolen som wifi har nere i aktivetsfältet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Förstår inte hur du menar riktigt. Jag ser ingenting på PC:n när modemet är inkopplat.

Var dyker Wifi-enheten upp? Jag kör också XP.

Men finns det andra lösningar än den jag föreslog vore det ju inte fel...

4

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Man borde kunna koppla upp Icon 7.2 utan mjukvaran.

Det finns en seriell port skapad av modemet som heter "HSDPA Modem Application Interface" där AT kommandona skickas för att styra modemet. Uppkopplingen sker med ATDT*99***1# men när jag försöker skicka det till modemet så blir det inte riktigt rätt. Om man kör en sniffer på USB trafiken så skickas kommandot av connect.exe men det syns inte när man kör en sniffer på den seriella porten.

I registret på XP som har med modemet att göra finns det en post som heter "Autoconnect" som är ställd till 0x00. Jag har inte testat att meka med den men det kunde kanske vara något.

5

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Jag har också problem med att bli nedkopplad hela tiden...eller jag e uppkopplad men ingen data tas emot. 19 gånger på under 2 timmar igår hände det....men jag behöver bara koppla ner o koppla upp igen så funkar det en stund innan samma sak händer igen..grymt psykande

6

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Hände även när jag skrev inlägget här över att jag kopplades ner..nu e det nästan skrattretande

7

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Jag gjorde ett litet script i autoit som kopplar ner och upp igen en gång i timmen. Funkar ganska bra.

8

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Du har inte lust att dela med dig av det? smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Jovisst. Använd på egen risk.
http://ebis.se/reconnect/test6.exe

10

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Kanske saknar nått för att få det att fungera?

http://bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/90/anslutningglobesurfer.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Run("C:\Program\Option\Telenor Mobilt Bredband\Telenor Mobilt Bredband.exe")

Vägen till programmet, ligger det någon annanstans går det klart inte.

12

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Jag gjorde ett skript nån gång i tiden för att köra Icon 7.2 i linux, och växla över från CD- till HSDPA-läge etc, om det finns intresse av det. Tror inte det hade keepalive dock, eftersom jag inte råkade ut för nerkopplingen, men sådant är ju 'lätt inpillat av den händige' wink om det behövs. (T.ex en ping med någon minuts mellanrum, och misslyckas pingen så starta om skriptet.)

Av mindre intresse för Windowsanvändare dock..

13

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Aha de förklarar saken "Run("C:\Program\Option\Telenor Mobilt Bredband\Telenor Mobilt Bredband.exe")"

Kör med den obrandade mjukvaran så den heter inte samma och ligger inte på samma ställe.
Skall testa att ändra sökvägen och namnet och se om den går på det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

Det här med ping som koll på uppkopplingen är bra, i alla fall i teorin. Gjorde ett nytt script som pingar telenor och kopplar ner och upp igen om pingen misslyckas.

Problemet är att pingen gör time-out eller ligger mycket nära 4000 ms fast uppkopplingen fortfarande är aktiv och det blir inte bättre för att man ansluter igen. Internetansluting via telenor 3g verkar helt enkelt vara för trögt.

15

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

skulle det gå att sätta att om den tappar x antal ping så kopplar den ner och upp?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Fix o trix för Globetrotter Connect.exe ?

steve skrev:

Det här med ping som koll på uppkopplingen är bra, i alla fall i teorin. Gjorde ett nytt script som pingar telenor och kopplar ner och upp igen om pingen misslyckas.

Problemet är att pingen gör time-out eller ligger mycket nära 4000 ms fast uppkopplingen fortfarande är aktiv och det blir inte bättre för att man ansluter igen. Internetansluting via telenor 3g verkar helt enkelt vara för trögt.

Ja, det kan sega ihop rätt mycket periodvis. Över 4000 ms är inte helt ovanligt, toppnoteringen som jag sätt var lite drygt 100000 ms (närmre 2 minuter!). Mycket fascinerande.

Du kan väl titta om det finns någon flagga för ping (windows versionen) för att öka timeouten så du fångar upp lite segare pingar också.