1

Tråd: Tele2 eller 3?

Tjabba.

Har just avslutat mitt mobila bredbandsabonnemang (Telia) eftersom de inte har obegränsad surf. Ska distansplugga nu i höst och behöver ett mobilt bredband som är snabbt och obegränsat. Framförallt är obegränsad surf bland det viktigaste eftersom videokonferenserna vi har genom distansutbildningen slukar enormt mycket data, vilket inte funkar om de stryper hastigheten till 200Kbps. Har kommit fram till att antingen Tele2 eller 3 har de abonnemang jag behöver, men vad ska jag välja? Någon som har erfarenhet av vilket mobilt bredband som fungerar bäst? Jag bor i centrala Sundsvall, så täckningen borde inte vara något problem tycker man...

2

Sv: Tele2 eller 3?

Mitt tips är om du väljer Tre köp inte i butik utan köp på nätet, det är fri frakt har jag för mig.

Fördelen är att du har ångerrätt om du köpt på nätet jentom i deras butik eller återförsäljare.

Telenor tror jag har provapåperiod även om man köper i butik men inte säker.

Om du väljer tre så är det bara maxabonnemanget som har fri surf, men frågan är om du får full hastighet i det området där du är.
Kan ju vara värt att välja det ändå.

3

Sv: Tele2 eller 3?

Okej!

Vad jag sett så verkar Tele2 Large och 3Bredband Max ha ungefär samma features;

16Mbit/s ner,
4,6Mbit/s upp
Obegränsad surf
Modem ingår
Fri frakt? (iaf 3, men Tele2 har ingen information om det på sidan)

Pris:

Tele2 Large: 229kr/mån
3Bredband Max: 249kr/mån (tre fria månader vid 24 månaders bindningstid)

Om det blir 229kr eller 249kr spelar mindre roll, det viktiga är hastigheten/täckning/pålitlighet. Men det kanske inte är någon direkt skillnad mellan de båda?

4

Sv: Tele2 eller 3?

Det kan vara en enorm skillnad i hastighet, det vet man inte föränn man har prövat.
Räkna dock inte med några 16mbit ner.

Har du kollat vad det respektive operatörerna erbjuder för täckning på din gata?

5

Sv: Tele2 eller 3?

Lacken skrev:

Okej!

Vad jag sett så verkar Tele2 Large och 3Bredband Max ha ungefär samma features;

16Mbit/s ner,
4,6Mbit/s upp
Obegränsad surf
Modem ingår
Fri frakt? (iaf 3, men Tele2 har ingen information om det på sidan)

Pris:

Tele2 Large: 229kr/mån
3Bredband Max: 249kr/mån (tre fria månader vid 24 månaders bindningstid)

Om det blir 229kr eller 249kr spelar mindre roll, det viktiga är hastigheten/täckning/pålitlighet. Men det kanske inte är någon direkt skillnad mellan de båda?

Jag skulle inte ta 24 månaders bindning... dels så får Sundsvall 4G täckning under nästa år.

Jag brukar vara en del i Sundsvall och jag har 3 för telefoni, täckningen är helt ok. Hur den är för tele2 vet jag inte, men jag misstänker att den är helt ok.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Tele2 eller 3?

Alright. Jag har nu lyckats låsa upp mitt Telia-modem med en generatorkod och tänkte köra med farsans Tele2-abonnemang ett tag framöver. När jag sätter i Tele2-kortet i Telia-modemet så kommer jag dock inte ut på nätet. Telia-loggan är fortfarande kvar i programrutan och det står "Telia (roaming)" när jag försöker koppla upp. Är inte så teknisk av mig, men jag gissar att jag kanske måste skaffa Tele2's Huawei-programvara?

Vore övertacksam om någon förklarade vad jag måste göra, behöver nämligen fart på nätet imorgon då distansutbildningen börjar. Kan inte fortsätta köra Telia med 200Kbit/s då inte hmm

7

Sv: Tele2 eller 3?

Det går inte riktigt att mäta så då man måste skilja på täckning för data och voice.
Bara för att du kan ringa överallt behöver inte innebära att du kommer upp i över 2mbit i samma område.

Jag håller med 24 månader är rätt lång tid, jag själv tog 12 och betalar  en kostnad för modemet då jag kanske vill byta modem eller operatör om 1 år.

men 18 och 24 är rätt och då 4g utbyggnaden kommer ta ett tag minst 1 år år innan man kan surfa acceptabelt i centrala sundsvall och inget kommer säga att det fungerar där du är.

4g har tex inte ens kommit till förorterna i sthlm, tror det är minst 1 år innan vi är där.

Jag övervägde 4g innan jag band upp mig på 12 månader för en månad sedan.

förlängde då jag anser att bra pris och täckning går före 4g och 12 månader går fort.

8

Sv: Tele2 eller 3?

Kanske någon av nedanstående länkar kan hjälpa dig på traven?

- http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … nnect.html

- http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … modem.html

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

9

Sv: Tele2 eller 3?

andy78 skrev:

Det går inte riktigt att mäta så då man måste skilja på täckning för data och voice.
Bara för att du kan ringa överallt behöver inte innebära att du kommer upp i över 2mbit i samma område.

Jag håller med 24 månader är rätt lång tid, jag själv tog 12 och betalar  en kostnad för modemet då jag kanske vill byta modem eller operatör om 1 år.

men 18 och 24 är rätt och då 4g utbyggnaden kommer ta ett tag minst 1 år år innan man kan surfa acceptabelt i centrala sundsvall och inget kommer säga att det fungerar där du är.

4g har tex inte ens kommit till förorterna i sthlm, tror det är minst 1 år innan vi är där.

Jag övervägde 4g innan jag band upp mig på 12 månader för en månad sedan.

förlängde då jag anser att bra pris och täckning går före 4g och 12 månader går fort.

Varför göra skillnad på täckningen för röst, och täckningen för data ? Det är ju samma 3G nät för röst & data, du får gärna förklara hur det ligger till.
Jag vet att samtal går före datatrafik.


Jag sitter bunden på 3G ungefär ett år till jag med, Telia´s 4G kommer till Gävle under nästa år, men tror ändå att jag väljer att vänta till Tele2 & Telenor har byggt färdigt sitt gemensamma 4G nät.

Sen tror jag inte att jag kommer att nappa på 4G, då jag kan få mellan 1/1 Mbit/s och 1000/100 Mbit/s i väggen hemma.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10 Senaste redigerad av A-Man (2010-08-31 09:35:08)

Sv: Tele2 eller 3?

Bara för att du kan ringa utan problem, behöver det inte betyda att surfa går lika bra., det var så jag tänkte.

Jag resonerade som du tänkte hoppa på 4G men deras modem var inte kompatibelt med 3g och det stod inget om pris efter 6 månader.

Sen har det Sprutat ut Lan/fiber här i byn ska själv dra igång ett projekt i brf får se de är mycket äldre som är emot får se vart det landar räknar at det tar minst 6 -12 mån.

11

Sv: Tele2 eller 3?

andy78 skrev:

Bara för att du kan ringa utan problem, behöver det inte betyda att surfa går lika bra., det var så jag tänkte.

Jag resonerade som du tänkte hoppa på 4G men deras modem var inte kompatibelt med 3g och det stod inget om pris efter 6 månader.

Sen har det Sprutat ut Lan/fiber här i byn ska själv dra igång ett projekt i brf får se de är mycket äldre som är emot får se vart det landar räknar at det tar minst 6 -12 mån.

Aha, det har jag varit med om... det går att ringa, men segt att surfa...

Under Classic Car Week i Rättvik så blev 3´s nät så pass överbelastat att det varken gick att ringa, sms:a eller koppla upp sig... men det var bara så under en kväll, men endå.


4G tror jag inte så mycket på i dagens läge, det är nog inte många här i stan som kommer att nappa på det, möjligen om det blir billigare än vad som erbjuds i de två stadsnät som finns i Gävle då.

Exempel: Här i stan kan man få 200/20 Mbit/s för 392 kr i månaden om man bor hos det kommunägda bostadsbolaget, eller 100/100 Mbit/s för 379 kr i månaden, Telia 4G kostar 359 kr i månaden i 6 månader, sedan blir det nog dyrare + att jag har för mig att Telia har trafiktak ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Tele2 eller 3?

Jag har försökt få fram vad det kostar efter 6 månader men  har inte hittat det på telias hemsida.

Jag hade möjligheten att få bredbandsbolaget via lan men det enda de erbjuder var 2 eller 100mbit.

100 kändes som at det var för dyrt av olika skäl , vem vill ha 2 för över 200kr i mån.

Mailade dem och frågade varför "vi erbjuder våra kunder ett billigare alternativ"

synd att de tog bort 10 mbit då =/

Undrar hur Tre kommer bemöta 4G som inte satsar på 4g

13

Sv: Tele2 eller 3?

andy78 skrev:

Jag har försökt få fram vad det kostar efter 6 månader men  har inte hittat det på telias hemsida.

Jag hade möjligheten att få bredbandsbolaget via lan men det enda de erbjuder var 2 eller 100mbit.

100 kändes som at det var för dyrt av olika skäl , vem vill ha 2 för över 200kr i mån.

Mailade dem och frågade varför "vi erbjuder våra kunder ett billigare alternativ"

synd att de tog bort 10 mbit då =/

Undrar hur Tre kommer bemöta 4G som inte satsar på 4g

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 709602.ece

" Ericsson levererar uppgraderingen av Tres nuvarande turbo-3g-nät, samt utrustning för att förbättra täckningen med turbo-3g-hastighet på gsm-bandet (900 MHz) där räckvidden är betydligt bättre än på det nuvarande 3g-bandet på 2100 MHz. "

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.