1 Senaste redigerad av rudis (2008-01-12 06:07:30)

Tråd: Telenors hemmanät

Tråkiga nyheter för oss som bor i området Göteborg-Varberg.

Här sitter vi på Telesnor sk. hemmanät där samarbetet där Hi3G & Telenor ibygger separata nät. Efter ha irriterat mig på att det inte hände någonting i utbyggnaden av HSDPA i täcknigskarta efter täckningskarta så kontaktade jag dom och frågade om det inte var dax att bygga ut hemmanätet lite...

Till svar fick jag "Det är inte aktuellt i dagsläget"....

Så den ynkans utbyggnad som gjorts verkar vara avslutad nu. Kul för rikets andra stad och för oss som sitter på 2 års bindnigstid här...

2

Sv: Telenors hemmanät

Har försökt få något ur kundservice sedan i Juli angående detta,och anade att det var så illa.Byter till Tre imorgon.Bor ochså under Telenors usla hemmanät.Stort misstag att jag inte tog Tre med en gång men dom var dyrare i somras.Får 0,3-04 mbts här medans Tre har upp till 7,2 mts här och bra täckning.Dubbla ab kostnader men inget att göra...

3

Sv: Telenors hemmanät

Grämer mig oxå för att jag tog Telenor istället för tre. Men precis som du chrar så valde jag Telenor för att just då var man tvungen till att betala 100kr/mån för modemet vid val av Tre... Vilket självklart ändrade sig månaden efter... jaja... surt men man får väl stå ut i 1.5 år till... Annars är ju nätet för oss stabilt och klanderfritt...

4

Sv: Telenors hemmanät

Pratade precis med Telenor. Dom säger att det är fullt tillåtet att ansluta till "Sweden 3G" och surfa på Tres nät även om man bor där dom har sitt hemmanät.

Mao så behövs bara kortet tvingas till tres när istället för Auto som det är inställt på idag... Om bara UMTSmon hade funnits i en Windows variant... AT kommandot är ju

AT+COPS så det borde inte vara svårt att göra ett script eller köra via terminalfönstret för att testa iaf...

Är det någon som sitter vet vilket APN som används när man ansluter till Sweden 3G fastän man har telenor som operatör?

5 Senaste redigerad av rudis (2008-01-16 09:33:06)

Sv: Telenors hemmanät

Efter många tester och prat med diverse kundtjänster så verkar det nu bekräftat att

1. Telenor skiter i sitt hemmanät = västkusten, och enligt dom själva har
inga planer att bygga ut det.

2. Telenors HSDPA finns så gott som bara i samarbetet med 3, i form
av 3GIS nätet. Nätet finns ej på västkusten tyvärr.

3. Man kan inte som Telenor kund ansluta till det väl utbyggda nätet
"3 SE" som är 3s hemmanät på västkusten. Trots att Telenor säger
att man får.

4.240 08 är Telenors hemmanät, 240 02 är 3s hemmanät, 240 04
är den heliga graalen 3GIS där HSDPA är utbyggt, men som sagt
finns ej för oss på västkusten.

5. Jag måste avåda alla från att skaffa Telenor om ni skulle
någongång befinna er på västkusten.

Så om någon från Telenor läser detta, få ut tummen...

6 Senaste redigerad av rudis (2008-01-17 19:50:14)

Sv: Telenors hemmanät

Mäcen skrev:

Bor du i Varberg, så bor du i "3GiS-område". Gränsen mellan Tre/Telenor hemmanät och 3GiS-nät går söder om Särö (söderut) och norr om Kungälv (norrut).

Hej Mäcen.

Trevligt att någon med anknytning till Telenor tittar in.

Tyvärr bor jag inte i Varberg och då under 3GiS område. Men jag bor ca 1.5 mil söder om Särö och här är det fortfarande Telenor & Tre hemmanät. 240 08 & 240 02, inte en tillstymmelse till 240 04.

Mäcen skrev:

Att Telenor skiter i västkusten, som du säger, är helt fel. Då Telenor "bara" har eget nät i Sthlm, Gbg, Malmö och Karlskrona, så bygger Telenor givetvis ut sitt nät till HSDPA där. Att Tre sedan ligger steget före och har byggt ut mer i dagsläget, är en annan femma.

Jag hade inte varit irriterad om Telenor bara hade varit steget bakom, men jag har noga följt utbyggnadskartorna och täckningskartorna för Telenors HSDPA allt sedan jag skaffade det mobila bredbandet i somras. Jag kan med god övertygelse säga att nästan ingenting mer än någon enstaka mast har uppgraderats i 240 08 Kungälv-Varberg sen i juni. Under denna tid har tre inte bara byggt ut en ruggigt bra täckning, utan fortsätter nu med en rask takt till 7.2.

Efter mina upprepade kontakter med kundservice så tillslut fick jag ut svaret att hemmanätet mellan Kungälv och Varberg byggs inte ut något mer till HSDPA utan satsningen görs i 3GIS (240 04). Observera att hela Göteborg ligger i detta nät...

Dock fick jag vid två tillfällen det felaktiga svaret att om jag bodde i hemmanät område så var det tillåtet att koppla upp sig till 240 02 (3 SE), och därför skulle jag inte bli lidande. Synd för tre har full täckning med 7.2 här och visar en helt annan entusiasm för sitt hemmanät och kunder.

Observera att jag bor ca 500m från havet, mitt i blandad bebyggelse sommar/fast boende.

Så länge som Telenor inte visar mer framfötter för oss på västkusten (ok mellan Kungälv-Varberg) kommer jag fortsätta avråda personer för deras tjänster och istället hänvisa till Tre. Men, men. Telenor får gärna ringa mig och diskutera, har begärt detta vid flera tillfällen men ingen har ringt ännu.

7

Sv: Telenors hemmanät

Kontaktade återigen kundservice idag angående HSDPA i Lerum som tydligen inte skall förbättras dom kommande 3 mån.Tre har redan 7,2 täkning där jag bor så i morgon blir det Tre abb.

8

Sv: Telenors hemmanät

Jag hade utan tvekan bytt till tre om jag tyvärr inte tagit 24 mån bindningstid, då när jag täcknade det så var området jag bodde i grönt (täckning HSDPA) på kartan...

Telenor lägger ju inte ens ut utbyggnadskartorna längre och hade inte uppgraderat sin täcknings applet för att visa HSDPA...

9

Sv: Telenors hemmanät

Nej, jag har inte bestämt mig för att byta till Tre, jag bara önskar jag kunde.

Jag har inte råd med dubbla abbonemang så det blir till att hoppas att Telenor bygger ut någongång.

Jag bor i Onsala Kyrkby. Trots att vi ligger i utkanten av grönt (sen juni) så väljer modemet någon av dom två masterna som inte är utbyggda, och någon mer utbyggnad på Onsalahalvön har inte hänt sen dess. sad

10

Sv: Telenors hemmanät

Jag  har Tre på miitt mobil abb så jag märker tyvärr stor skillnad på utbyggnadstakt,samt kundservicen.Telenor blir säkert bra tom Tre sa det;-)

11

Sv: Telenors hemmanät

chrar skrev:

Jag  har Tre på miitt mobil abb så jag märker tyvärr stor skillnad på utbyggnadstakt,samt kundservicen.Telenor blir säkert bra tom Tre sa det;-)

Nu hänger jag inte riktigt med. Antar att du menar att Tre är vassare i utbyggnaden?

12

Sv: Telenors hemmanät

rudis skrev:
chrar skrev:

Jag  har Tre på miitt mobil abb så jag märker tyvärr stor skillnad på utbyggnadstakt,samt kundservicen.Telenor blir säkert bra tom Tre sa det;-)

Nu hänger jag inte riktigt med. Antar att du menar att Tre är vassare i utbyggnaden?

Jo precis, han har tre på luren och får bättre sug i den en vad han får från sitt telenor abb.
Så han har möjlighet att gemföra båda samtidigt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Telenors hemmanät

Oklart skrivet men jag har alltså haft nöjet att se hur snabbt Tre,s nät byggdes ut då jag haft dom som mobil op.Telenor har såvitt jag sett inte varit lika aggresiva i sin utbyggnad av HSDPA.på 6 mån ingen skillnad där jag bor och enl kundservice sker ingen utyggnad den kommande 3 mån perioden.

14

Sv: Telenors hemmanät

Min erfraenhet oxå, synd och tråkigt att Telenor nu blir omsprunga av Telia och Tele2 i utbyggnaden där dom har sitt hemmanät. Tråkigt att dom inte som sagt kan fixa appleten för täckning att visa HSDPA... Om några månader har det gått ett år sen dom började med flatrate...

15

Sv: Telenors hemmanät

Telenor har idag försökt kontakta mig, min fru frågade om hon kunde ta ett meddelande men fick det kryptiska svaret "Vi har en överraskning till han".... hmmm....

16

Sv: Telenors hemmanät

Kanske sätter en mast på grannens hus som riktas mot ditt hus.
Bara hålla tummarna.

Eller att du blir någon test pilot av nått magiskt nytt system.
Hur som helst så måste du skriva här direkt när du fått veta vad det är.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: Telenors hemmanät

Eller så vill dom bara kränga ett "överrasknings-bra"  abbonemang till mig eftersomm jag har deras mobila bredband smile Jag återkommer när dom lyckats ringa på en tid då jag är hemma.

18

Sv: Telenors hemmanät

Precis som jag trodde, han ville "ge" mig en mobiltelefon om jag bara tecknade ett 199kr/mån abb.... wink

Som binotering fortfarande ingen HSDPA, varken i GUIt eller i luften här i Onsala...

19

Sv: Telenors hemmanät

Hehe, fortfarande ingen uppdatering i deras täckningskarta. Dom har visat samma nu i hela 5 månader... suck, pinsamt Telenor.

Hörde med dom om man kunde bryta kontraktet om man sände tillbaka modemet, jovisst svarade dom, om du betalar resterande summa för bindningstiden så är det ok... samt sänder tillbaka modemet.

20

Sv: Telenors hemmanät

Hah vilken deal, betala allt och skicka tillbaka modemet.
Go for it.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: Telenors hemmanät

Ja dom har mycket att jobba på för att få mig att rekommendera dom.

22

Sv: Telenors hemmanät

Telenor borde skämmas...ok jag har tillgång till hsdpa men inte flyter det på bra för det. Eller vad sägs om att bli nedkopplad 19 gånger på under 2 timmar? Själva tanken med bredband tycker jag försvinner när det e så här...Dålig service på kundtjänst också..Jag har haft stora problem till o från men igår tog då priset med alla dessa nedkopplingar...Telenor klarar uppenbarligen inte belastning på sitt nät...Jag har krävt kompensation eller annulering av avtalet då jag tänker byta till 3 istället.

23

Sv: Telenors hemmanät

Ha ha...Ja när jag skrev detta så blev jag nedkopplad igen..5:e gången sen klockan 19..otroligt

24

Sv: Telenors hemmanät

Detta skall bli intressant, nu har dom uppdaterat sina täckningskartor och enligt dom skall jag ha turbo-3g vid 30/6... Återstår att se...

25

Sv: Telenors hemmanät

TRE kommer alltid leverera den snabbaste mobiltbredbands tekniken. Ericsson ger dem det absolut senaste grejer bara för att testa om den verkligen håller. Båda bolag är delägda av Investor AB (Wallenberg). Tre kommer pga det alltid vara lightyears ahead av alla andra runt världen. Tänk dig när Ericsson börjar sälja LTE redan nästa år....uppemot 100Mbps! Jag tror att över 90-95% av all trafik i deras radionät är enbart bredbandsbitar, och dem klagar inte på deras kunder som använder den på max som man gör med ADSL. Dem har gott om kapacitet.

You pay peanuts, you get monkeys.

Betalar man 100-300 spänn för HSPA så är det bättre än lika mycket för ADSL+lina pga man kan använda den vartsomhelst, med tanke på sommaren.