1

Tråd: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

har precis innan sommaren bytt från Tre ( HiG) till Halebop ( Telia)...och måste säga att tyvärr är Telias 3G täckning där jag rör mig Stockholm & utanför Nyköping. MYCKET sämre än Tre.

så illa att på min tomt på landet så är jag tvungen att använda min gamla N95a som MiFi Router ( Joikuspot) för att ha internet uppkoppling.

det verkar som om Telia "låtsas" att GPRS = Mobilt bredband...

och när jag åker i bilen så tappar tex Spotify kontakten med min SE X10, mycket oftare än när jag hade Tre.

däremot är samtals mottagning bättre med Telia, men inte lika viktigt för mig då VoIP är min huvudkoppling.

säger inte att detta är den absoluta sanningen....bara min erfarenhet.

2 Senaste redigerad av Samir (2010-08-23 08:54:02)

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Du kan jämföra operatörer här per län.

http://www.bredbandskollen.se/statistik … nth=082010

3

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Tack Samir du är som vanlig en källa för kunskap

Många grafer var det...men verkar i stort sett överensstämma med mina observationer...eller...

4

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

jag körde själv telia tidigare, var bara krångel, uselhastighet, konstanta nerkopplingar, trafikfiltrering med hänvisning till torrents (webbmejl ÄR INTE torrents telia!)
bytte till tre, full hastighet, men enbart ren 3G täckning(64kbit)
bytte sedan till tele2, samma nät/mast som telia, och då funkade det, då med t3g 2 mbit.
...
telia flush....

5

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Gman...hmmm...

1.hur skall en vanlig "människa" förstå att tele2 har bättre kvalitet än Telia då det är samma master/ nät ? vad skiljer ?

2. vad är t3g 2mbit ?

6

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Turbo 3G?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

korrekt T. på #2.

vad skiljer,
ja det kan telia förklara då det är 'deras' nät.
men det var på en plats.

8

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Jag fick som bäst 9 mbit ned och 2,7 upp med Telia med extern antenn på Sierra USB 309 + panelantenn, fem pinnar i signal.  Huaweis mifi ger mellan 2 och 5 ned. Ping ca 80 ms med bredbandskollen. Men nu har sommargästerna åkt hem så masten är nog inte så belastad. Upplever inte de problem som rapportas ovan. Denna mast står på Revsudden norr om Kalmar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

kan hända att telia hade problem med nogot teknisk typ dns problem då sjunker farten var ute på en ö i stockholms skärdgård där fungerade inte telia innomhus men utomhus gick gprs som max
lite jobbigt att sitta utomhus när det regnar eller blåser nå väl 3 byggde ut 3g täckning telia sa att det var för dåligt kund underlag för bygga ut så telia går bort när jag ska till ön

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

10

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

Vad får du för hastigheter på ön?

11

Sv: Jag trodde Telia 3G var bra.....men icke

hastighet=Gprs ,ej 3g för dålig täckning

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60