1 Senaste redigerad av Sigun (2010-08-18 10:00:57)

Tråd: 4g blåser på i Stockholm

http://www.idg.se/2.1085/1.334090/4g-bl … -stockholm


Teliasoneras lte-nät i Stockholm får godkänt, även om överföringshastigheten svajar ibland. Det visar ett test som IDG News telekomexpert gjort.
En test av Teliasoneras lte-nät med ett flerfunktionsmodem visar att nästa generations mobila nätverk fun­gerar bra. Testet har utförts av IDG News telekomreporter Mikael Ricknäs och visar att tekniken ibland strular när den används inomhus.

Under bästa tänkbara omständigheter ska lte-nätet (lte står för long term evolution och kallas även 4g) klara nedladdning i en hastighet av 80 Mbit/s, utlovar Teliasonera.

I praktiken beror överföringen på många faktorer, som vilken frekvens operatören använder och hur brett spektrum som finns tillgängligt. I det aktuella fallet skedde mätningarna med Bredbandskollen, där nedladdnings- och uppladdningshastigheter mättes på ett dussintal platser.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.334301!imageManager/3598704691.jpg


"“"‰Det började med lite av en besvikelse när jag i IDGs lokaler på Karlbergsvägen endast fick 9,6 Mbit/s. Det visade sig vara den långsammaste överföringshastigheten som nätverket levererade, säger Mikael Ricknäs.

Vid första mätplatsen utomhus ökade nedladdningshastigheten till 59,1 Mbit/s. På två platser till översteg den 50 Mbit/s och på en plats var det möjligt att ladda ned en fil på 407 MB på två och en halv minut.

"“"‰Mitt övergripande in­tryck är att surfa med lte på webben är väldigt likt att surfa på min fiber­anslutning hemma. Där har jag överföringshastigheter på mellan 90 och 100 Mbit/s, säger Mikael Ricknäs.

Den genomsnittliga nedladdninghastigheten låg på 33,4 Mbit/s, vilket han anser är klart godkänt. Testet visar även att den snabbaste uppladdningshastigheten för lte-nätet låg på 18,1 Mbit/s.

Problem uppstod på några ställen, bland annat på en tunnelbanestation, i tunnelbanan och vid ett köpcenter. Där kunde inte modemet ansluta till lte-nätet.

I stället kopplade modemet över till ett långsammare hspa-nätverk med nedladdningshastigheter på 6 till 9,5 Mbit/s.

Trots att nätverket några gånger strulade inomhus uppmättes 57,2 Mbit/s från en plats under tak, så att köra lte behöver inte alltid betyda långsammare överföring inomhus, konstaterar Mikael Ricknäs.
------------------------

/Martin

2

Sv: 4g blåser på i Stockholm

Att bara testa maxhastighet är väl inte riktigt allt man kräver. Mycket viktigt är hur ofta förbindelsen bryts utan att koppla upp sig igen. Just den faktorn har gjort att jag sagt upp mitt 4G.

Jag skulle vilja se ett modem som uppträder mot datorn som ett ethernetinterface. i så fall behövs inga speciella drivrutiner och kortet skulle fungera på alla plattformar. Eventuell APN får förkonfigureras i kortet och programvara för att ställa om den får köras vid behov.

En nackdel med att koppla upp genom att trycka på en knapp är att man inte har nätverk på uppstart. Och varför skulle man ansluta kortet om man inte vill ha Internet? Lösningen kan förenklas betydligt.

David

3

Sv: 4g blåser på i Stockholm

Man har det anslutet för att  man inte kanske vill koppla i och ur det hela tiden utan bara koppla upp och ner.

Vad är det för plattformar som du saknar?

4

Sv: 4g blåser på i Stockholm

Man skuille även mjukvaruvägen kunna koppla upp och ner förbindelsen även om den uppträdde som en ethernetenhet utan att behöva dra ur kortet. HP gör så i sina telefoner och de fungerar direkt överallt.

Jag saknar Linux så jag får ta ut SIM kortet och sätta det i ett annat modem som det är nu.

En speciell sak är att man kan ta ur simkortet ur Samsung GT-B3730 under drift och ändå köra vidare även om man sätter in simkortet i ett annat modem och använder det där samtidigt.

David

5

Sv: 4g blåser på i Stockholm

Vad visar loggen eller lsusb i linux när man stoppar in telias 4gmodem från samsung?