1

Tråd: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Hej!

Jag har nyss bytt till mobiltbredband Large från ett annat. Nu när jag sätter i det i min dator så installeras det som de ska men sen när jag ska koppla upp står det att jag inte har något sim kort i.
Jag har testat olika usb-portar, att avinstallera programmet och installera igen. Ringde även tele2 support och dom kunde inte göra något.. förutom att jag fick nya inställningar för att uppgradera modemet. Det dom tyckte att jag skulle göra var att gå till en dator-support med datorn och bredbandet.

Jag har Vista...

Har någon haft detta problemet? eller vet hur jag ska göra... För modemet funkar i min sambos dator men vi ska flytta isär snart och jag ska ta med modemet...

Tacksam för lite hjälp! :)

2

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

vad är det för dongel.
har du flera donglar installerat?

3

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Huawei E1820 tror jag att det är. Den svarta man får med till Large.

Jag hade en annan installerad förut, men jag trodde att den störde så jag avinstallera den. Så nu har jag BARA den nya installerad!

4

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Och du har satt i simkortet rätt antar jag.

5

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

simkortet är i rätt eftersom det funkar på min sambos dator.

6

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Du använder mest troligtvis fel APN. Den ska vara "mobileinternet.tele2.se".

7

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Okej, Vad är APN? och hur ändrar jag det?

8

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Någon annan som vet vad APN är och hur jag ändrar det? eftersom jag flyttar nu på måndag... börjar jag bli lite stressad över att min mobilabredband inte funkar. sad

9

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

APN: Access Point Name (mobiloperatörns ingångspunkt till Internet)

Den ligger under verktyg->inställningar, och sen profil. Har inte dialern framför mig (from what I remember!), men klicka igenom så hittar du den.

Ändra den till "mobileinternet.tele2.se".

Hittade en gammal guide på Google. http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … dband.html

10

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Jag testade och det verkar inte vara APN som är felet.. eftersom det stod rätt från början.

Står fortfarande att de inte är något simkort i när jag har i modemet i min dator. Detta är väldigt frustrerande....

11

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

När jag felsöker modemet så står det att simkortet inte är i men det finns i och det funkar i min sambos dator.

12

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Avinstallera -> Restarta datorn -> Ominstallera hela modem mjukvaran och försök igen.

13

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

hade också problem med att simkortet inte hittades. Berodde för mig på att usb ingången gav för lite ström. Löstes med en usb y kabel i datorn. Kan vara värt att testa.

14

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Är den inkopplad direkt till datorn elller en usbhub

15

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Funkade inte att installera om...

jag har ett sånt här modem: http://www.google.se/imgres?imgurl=http … jAeD4p36CA

så jag kan inte använda en usb-y kabel... Och modemet är inkopplad direkt i datorn!

16

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

annahulth skrev:

...så jag kan inte använda en usb-y kabel...

Det funkar väl på alla usb-modem... yikes

http://www.kjell.com/content/media/images/items/38016.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Såg nu att ena var hone.

Så de två usb-kontakterna som ska in i datorn är till för att dubbla strömmen?

18

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Huawei E1820 modem behöver inte en Y-kabel. Den körs på 500mA, och så mycket får du ut av en USB port i datorn.

19

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Jaha... hur ska jag göra då?

20

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

seve skrev:

hade också problem med att simkortet inte hittades. Berodde för mig på att usb ingången gav för lite ström. Löstes med en usb y kabel i datorn. Kan vara värt att testa.

IF(?)...
http://img205.imageshack.us/img205/8803/morepower.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Försök på en annan USB port.

22

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

porten du använder har troligen något annat inkopplat tex pekplatta osv.

kan kollas i windows, på enhetshanteraren för usb, där ser du även hur mycket ström som används/finns tillgängligt.
Enklast är att prova en annan port. normalt brukar två portar dela på 500ma, med en usb dongel så kan grannporten EJ användas pga detta.
vissa datorer har tex 4 portar, då finns det oftast 2x500ma, och en ykabel tar då all ström från alla usb portar om dongeln är hungrig...
på datorer med 3 usb portar brukar två dela på 500ma och den tredje ha en egen strömdriver, där kopplar man oftast dongeln eller usb hårddiskar, usb scanner osv som behöver mer ström.

så flytta/gruppera saker efter detta, prova annars med att inte ha något annat anslutet på usb kontakterna och flytta dongeln tills du hittar ett hål som funkar...

23

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Anna...har du ingen i närheten som kunde hjälpa dig... hmm

http://img710.imageshack.us/img710/5796/knppt.png

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli... smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

24

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Fast jag tyckde den var tvärtom efter att läst G-MAN text :-),

25

Sv: Tele2 Large funkar ej i min laptop!!!!

Jag köpte en usb-y kabel bara för att testa... Men det funkade inte! Några mer tips? jag börjar tröttna och vill säga upp modemet men jag har nyss förlängt det...