1

Tråd: Lite ros till Tre. :)

Hej,

Fick hem mitt Tre med ett svart E220 igår.

Jag har sedan tidigare ett vitt E220 med Tele2.
Har full 3G-mottagning här hemma med Tele2.
Hade inte HSDPA med Tele2 men för några dagar sen så kom det plötsligt.
Besviken när jag når mellan 1 och 1.5 Mbit så skaffade jag mig ett abb. hos Tre också.

Till min besvikelse så har jag knappt något mottagning alls med Tre inomhus. Jag satte mig i köket och får full mottagning vid köksfönstret. Testar med bredbandskollen och får de bästa resultat jag uppmätt: Ping 123, Skicka 0.35, ta emot 3.20. Detta varierar dock kraftigt. Jag har ALDRIG kommit så nära 3,6 med Tele2 så Tre ska ha en eloge! smile

Det var väl det. wink

2

Sv: Lite ros till Tre. :)

Trevligt trevligt, har själv aldrig kommit upp i den hastigheten.
Grattis wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av Niklas (2008-01-04 17:13:38)

Sv: Lite ros till Tre. :)

Tack. wink

Bor ju i skogen så belastningen är nog rätt låg.

http://www.nicke.co.uk/3_skitbra.jpg

4

Sv: Lite ros till Tre. :)

jasso....ska pingen vara 10ggr sämre än ADSL. Det visste inte jag.
Eller är det bara ett dåligt värde du får på pingen. Annars tycker jag att farten verkar vara kannon.

5

Sv: Lite ros till Tre. :)

dacke71 skrev:

jasso....ska pingen vara 10ggr sämre än ADSL. Det visste inte jag.
Eller är det bara ett dåligt värde du får på pingen. Annars tycker jag att farten verkar vara kannon.

Pingen är som den är när det handlar om 3G tyvärr. Ingen höjdare.

6

Sv: Lite ros till Tre. :)

ja man klarar ju sig med en sämre ping.
Det jag funderar över är om det är så vanligt att uppkopplingen kopplas ner. Jag har läst det i några trådar, tex återuppkopplingsprogram etc.

Ni som kör....är det problem med stabiliteten?

Jag har själv problem med ett Tele2-adsl abb som kopplar ner. Efter nästan tre månaders kontakt och felanmälan så börjar jag tröttna. Tänkte hoppa på 3G-tåget. Men det är ju ingen vits om det oxå spårar ur i bland

7 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-09 01:17:57)

Sv: Lite ros till Tre. :)

Jag har tele2.

Det kopplar ner rätt ofta men bara då man inte har någon trafik.
Nedladdningar bryts aldrig! Jag har provat flera gånger. Testat att ladda ner "Crysis demot" som för övrigt inte funkade att få igång. Det gick utmärkt att ladda ner trots att det tog mer än ett dygn. Man "ska" helst inte göra sådant enligt tele2 men jag ville testa att det funkar (innebär också utan avbrott). Och det blir inga avbrott oavsett om man laddar ner små eller stora filer eller surfar oavbrutet (laddar ner nya sidor inom typ 5 min).

Om man däremot läser e-posten och går ifrån datorn en kvart så är man oftast (läs alltid) nedkopplad.

Jag tror att det är ett sätt att spara bandbredd. Jag gissar att det kostar lite nätresurser och minskar uppkopplingshastigheten för andra användare om man håller en outnyttjad länk vid liv (igång). Nedkopplingen är lite irriterande.

Värst är det om man skriver ett långt mail och trycker på "skicka" efter typ 5-10 min. Då har texten hamnat i cyberrymden (= borta för alltid).:(
Öppna alltid en annan flik eller fönster och testa att uppkopplingen funkar innan du trycker på "skicka" (då är ju texten kvar på skärmen). Vid misslyckad uppkoppling ersätts ju fönstret med ett nytt som säger att den inte kan nå server på aktuell URL adress (= din text är borta).

Det tar lite tid och några musrörerlser och klickande att starta uppkopplingen igen. Detta är sämre än med en fast uppkoppling. Den mobila uppkopplingen har däremot flera andra fördelar som jag tycker överväger. Återstår bara att yahoo  m.fl. gör om sina program så att inte allt nedlagt arbete (t.ex. e-post skrivande) försvinner om man har mobil eller annan opålitlig uppkoppling. Det är där som felet ligger samt att den mobila uppkopplingen borde funka "automatiskt" vilket ju funkar om du rycker ut och stoppar i nätverkssladden för en fast uppkoppling.

Pinkods kollen är däremot ett "problem" (kräver din interaktion = ej automatiskt) i detta sammanhang. Den kan slås av men om någon stjäl ditt SIM kort kan de ju då använda det tills du anmäler det stulet.

8

Sv: Lite ros till Tre. :)

Själv litar jag inte så mycket på den där pingen i bredbandskollen.
http://www.hogestad-hill.se/ping.jpg
I verkligheten är alltid pingen runt 600-1000ms i alla sammanhang.

9 Senaste redigerad av treswe (2008-01-16 02:42:44)

Sv: Lite ros till Tre. :)

Inte så pjåkigt smile
http://img252.imageshack.us/img252/9118/treue5.th.jpg

Jobbar på tre så om ni undrar något är det bara att fråga på! Det här forumet har hjälpt oss några gånger om diverse ting, främst Andreas då smile

Och detta är inte något fulhack för anställda utan mitt privatabonnemang smile

10

Sv: Lite ros till Tre. :)

Hej,
Jag har en fråga varför tre bryter ner kopplet efter 20 timmar. Någon nämde av säkerhetskäl men det förstår jag inte. Lite jobbigt när 20 timmarsintervalen inträffar när man håller på med något "viktigt"

11

Sv: Lite ros till Tre. :)

Mobilen efterfrågar ny ip efter ca 20h och då kopplar det ned. Det arbetas på att lösa problemet, med nya programvaran kan man hursomhelst "tvinga" programmet att koppla upp igen direkt och då blir det inte lika jobbigt avbrott.

12

Sv: Lite ros till Tre. :)

Vi har en mjukvara här på forumet som gör automatisk återkoppling.
Den är Jine här på forumet som gjort det.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=195

Trevligt med lite fler folk från Tre.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!