1

Tråd: Bluescreen Crash med E1820

Hej alla glada!

..eller förbannade...

Jag har råkat ut för nått mystiskt, dom senaste dagarna har dator krashat då och då med bluescreen, och skyller på filen ewusbnet.sys, som jag har hittat tillhöra huwaii systemet.

Först trodde jag att jag hade fått in något skräp i datorn, så jag har precis installerat om windows 7 x64, totalnukat allt, installerat brandvägg o antivirus, oo..... så tvärdyker datorn igen, med samma felmeddelande.

Modemet fungerar under XP och vista utan problem, även med dovado routern (fast då inte i full hastighet), så själva modemet är det inget fel på, så frågan är, What's Up?

Har sökt lite på nätet, och tydligen har fler råkat ut för det, men ingen verkar ha nått riktigt svar på det...



..snälla dovado, fixa hastighetsbuggen hmm

2

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Bluescreen vet jag ingenting om.

Ang. routern så hittar du svar på våran FAQ:  http://www.dovado.com/FAQ.html#huawei21

3 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-08-06 09:14:23)

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Samir skrev:

Bluescreen vet jag ingenting om.

Ang. routern så hittar du svar på våran FAQ:  http://www.dovado.com/FAQ.html#huawei21

Hej samir, du o jag har tjatat om detta problem tidigare, och jag har kontaktat supporten och dom jobbar på det, så dovado frågan är under utredning....

4

Sv: Bluescreen Crash med E1820

big_smile Möjlig lösning! big_smile



Jag KAN ha hittat orsaken, som grämde mig i drygt en vecka..

Mellan datorn och modemet hade jag en 2 meters usbförlängningskabel.
När jag sedan flyttade datorn, köpte jag en 5meters, på kjell c/o, och jag kopplade inte ihop det med störningen.

Men efter lång desperat sökande, började jag fundera på om det kanske hade något med det hela att göra, tog bort kabel, och har inte haft en ända bluescreen sedan dess -

Kanske E1820, är lite svagare och inte orkar driva en så lång kabel, trots att gränsen är 5 meter....


*TA I TRÄ*

5

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Har du pengar som ligger och dräller i onödan så skulle det vara intressant att testa en "aktiv" usb-kabel. Deltaco vet jag har dessa. Förstår dock inte hur de fungerar eftersom det inte tillförs någon extra strömmatning vad jag vet. Ett annat alternativ är att sätta en ström-matat usb-hub. Har själv testat det och det funkade då i alla fall.

6 Senaste redigerad av Micke (2010-08-11 10:59:48)

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Visserligen har jag en UMR-router imellan, men jag hade också problem med att få en bättre signalstyrka och stabilare uppkoppling via E1820:an.

Försökte div. omplaceringar med hjälp av en "aktiv" usb-kabel... modemet dog bara!

I ett annat sammanhang fick jag det här rådet:

Samir skrev:

Undvik USB hubbar om du kan, speciellt aktiva hubbar. Dem matar in ström in i hela USB backplane på routern även om routern är avstängt, så även om en USB modem skulle krascha på den andra porten, så måste man (inte bara) starta om routern, men starta om hubben också. Det är ingen bra lösning, tyvärr.

Om du kör en passiv hubb, då kan du prova olika energi-snålare USB prylar som TellStick, GPS, osv, men släng inte in för många prylar heller för att du har bara 0.5A från USB porten på routern att jobba med.

Nu kör jag med Sierras 306:a helt utan usb-skarvkabel och får acceptabla värden smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Bluescreen Crash med E1820

JoBe77 skrev:

big_smile Möjlig lösning! big_smile



Jag KAN ha hittat orsaken, som grämde mig i drygt en vecka..

Mellan datorn och modemet hade jag en 2 meters usbförlängningskabel.
När jag sedan flyttade datorn, köpte jag en 5meters, på kjell c/o, och jag kopplade inte ihop det med störningen.

Men efter lång desperat sökande, började jag fundera på om det kanske hade något med det hela att göra, tog bort kabel, och har inte haft en ända bluescreen sedan dess -

Kanske E1820, är lite svagare och inte orkar driva en så lång kabel, trots att gränsen är 5 meter....


*TA I TRÄ*

har haft liknande problem med deras kablar,
har klippt en av dom och kollat den inuti, och det var 'skräp' mot andra kablar jag kollat.
köpte en på klasse saom funkat klander fritt....
tror det var en deltaco kabel som funkade dåligt.

väldigt hög dämpning i kabelen när jag mätte den usb kabeln.

8

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Har samma problem här, och har usb-förlängningskabeln som kommer med modemet. Har även testat utan kabel och stoppat in modemet rätt i USB-porten.

Men fortfarande de här jävla BSoD:arna hmm

9

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Gå in på på virtual memory och ändra till Automatiskt hantering av virtuella minnet.

Sådär, nu är ditt problem fixxat som för mig smile..

OBS!!! Detta fungerar även för andra Huawei modem

10

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Det där med virituella minnet hjälpa inte mej iaf, kör helt utan förlängnings kabel atm.
Funkar fint att spela, surfa, chatta, skypa men direkt man börjar streama nåt på youtube så blir det bluescreen elr så fryser datorn samt om man laddar ned spel via steam.

11

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Jag har samma.. Datorn fryser och får bluescreens om varannat.
Har suttit nästan halva helgen i telefon med kundtjänst på bredbandsbolaget men de säger saker i stil med
"det låter konstigt vi har inte haft några problem på det sättet.. det kanske är din dator som är felet?"


Är det någon som kommer på ett bra svar och en lösning på problemet för det är jävlar i mig störande

12

Sv: Bluescreen Crash med E1820

Har du provat att köra installationen (och sen connection manager/motsvarande) som administratör, ev. provat med kompabilitetinställningar för xp/vista?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/