1

Tråd: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Jag försöker få täckning på min kringbyggda gård. Det går åt ca 7 accesspunkter. Jag har gett dem olika SSID men läste på en Linksys site att man kan ge dem samma SSID och kanalför att kunna flytta sig och få laptopen att hänga med i uppkopplingen.

Inssider från metageek.net är ett bra program för att kolla siognalnivåer, kanal och ssid.

Råd mottages tacksamt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Misinformation, brought to you by Cisco!

Att ha samma SSID stämmer. Det är som med vanliga mobila basstationer, att man har samma MNC (Mobile Network Code) för alla abonnerande mobiler att koppla sig up mot, men man kan inte ha samma frekvens kanal på alla basstationer eftersom det kommer skapa störningar och alla klienter kommer inte kunna koppla upp sig på grund av frekvens overlap.

Jag har gjort WLAN installationer sedan 802.11 (pre 802.11b) dagar, och man ska alltid undvika samma kanaler på basstationer som har radio åtkomst med varann. Använd kanaler 1,6, 13, 1, 6, 13, osv eftersom varje kanal tar upp lika mycket frekvens som 4 kanaler.

http://www.wlanbook.com/wireless-networ … -planning/

3

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Tack för svaret. Att ha samma kanal strider mot allt förnuft men jag är förvånad att det inte blir grande confusion när man kör samma SSID. Vilken blir skillnaden mot att använda automatiskt inloggning på nästa AP när man flyttar sig? Hur vet nätverkskortet att det ska hoppa till nästa? Är det MAC-adressen kopplad till signalstyrkan som styr mer än SSID?

För övrigt tackar jag för tipset i forumet om WLAN scan programmet inSSIDer från
http://www.metageek.net/products/inssider

funkar mycket bra för att placera ut accesspunkter och sprida kanaler. Kul är att man kan se effekten av en range extender också. Den får en egen graf i annan färg  även om SSID är samma som på en AP. Dessutom kan jag se när grannarna använder mikrovågsugnen för då sjunker angiven signalstyrka plus att man kan se om de kör ugnen på full eller reducerad/intermetetnt effekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Samir (2010-08-02 17:32:39)

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

NIC:en väljer att ALLTID koppla sig upp mot den starkaste AP:n om alla har samma SSID. Du märker sånt på olika flygplatser runt världen. Du abonnerar dig mot nån hotspot, sen flyttar du dig från ena gate'n till den andra och så ändras signalstyrkan men behåller fortfarande samma IP.

Se bara till att NIC:en har samma säkerhets behörighetern på alla AP så att den inte hakar upp sig på nån av dessa AP som ger den bäst signal men ingen tillgång pga fel krypteringsnyckel eller MAC address.

5

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

jonasolof skrev:

Dessutom kan jag se när grannarna använder mikrovågsugnen för då sjunker angiven signalstyrka plus att man kan se om de kör ugnen på full eller reducerad/intermetetnt effekt.

Åhfan....det där måste jag prova!!  big_smile

6

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

jonasolof skrev:

Jag försöker få täckning på min kringbyggda gård. Det går åt ca 7 accesspunkter. Jag har gett dem olika SSID men läste på en Linksys site att man kan ge dem samma SSID och kanalför att kunna flytta sig och få laptopen att hänga med i uppkopplingen.

Hehe, flashback till 1999-2000, då jobbade jag med att designa såna nät...

Grundreglerna för ett nät som stöder roaming är:

- Olika kanaler (och vid behov sedvanlig frekvensplanering där samma kanal återanvänds så långt från varandra som möjligt)
- Samma SSID
- Samma lösen/nycklar/behörigheter

Sen det kanske viktigaste: Accesspunkten skall vara just detta, en ren accesspunkt. Den skall jobba på layer 2, inte 3. Du får inte heller ha några andra routerhopp mellan accesspunkterna utan samtliga skall vara anslutna på samma subnät. En överliggande router, nåbar från samtliga AP, skall vara GW och DHCP-server.

Självklart egentligen, klienten byter ju aldrig IP när den roamar uan måste kunna flytta runt i samma subnät. Hela roamingen sker på MAC-adressnivå, och hanteras av nätversdrivrutinen för det trådlösa kortet.

SSID är inte en unik identitet på en AP, det används MAC-adresser till. SSID är ett nät-ID och kan vara i princip hur många AP som helst.

Som enda aktiv router kan man använda den inbyggda i DSL-modemet, en UMR, eller någon enkel ETH-ETH-router/gateway

Eftersom det numera är betydligt vanligare med s k WiFi Gateways (med inbyggd NAT-router, dhcp, osv) än rena AP, så kan jag tipsa om hur man får åtminstone vissa av dessa att agera AP istället:

1. Disabla DHCP
2 Koppla det fasta Ethernet i LAN-sidan (sitter ofta en 4-portars switch), istället för WAN. Lämna WAN utan anslutning.

Nu får du ETH på samma sida som Wifi-nätet, och enheten blir en "ren" AP. Detta fungerar fint på t ex 3Com OfficeConnect-serien, förmodligen även på andra.


MvH,

/Marcus

7

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Exakt. Det Marcus skriver är helt korrekt.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-03 11:15:37)

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Tack för tipset om hur man får router att funka som accesspunkt.EDIT: 

Hur ställer man in gatewayadress i en router som ska gå som acesspunkt??

I t ex WRT 54G finns inte AP optionen i set up men det är ju en burk med bra power ut och ordentiga antenner så jag ville testa den. Men set up blir problem eftersom burken inte tar ett set up där wan ip och gateway inte ligger i samma subnät. Kanske man måste köra DHCP i nätet för att det ska funka? Inte funkade det att trixa med subnät heller. Kanske kunde man köra med dhcp i subnätet under denna router/AP och ha statiska adresser på anslutna datorer men det låter fel.

I denna tråd finns tips men den utgår också från att nätet körs i DHCP:


http://www.osnn.net/windows-desktop-sys … point.html

Edit: Denna wrt54 g är v. 5 så den går inte att modda till full DD-WRT. I det systemet kan man välja bort routerfunktionen (disable) och då försvinner fältet för wan adress.

EDIT2: Mittåt, ovanstående är oväsentligt men eftersom de länkar som finns utgår från att nätet körs i dhcp tar jag inte bort dem. Det visade sig att lösningen var mycket enkel för LAN med statiska adresser. Kör man med wifi eller kabel mot sekundärsidan så struntar den anslutna pc'n i routerns angivna gateway om den gateway som står i pc'ns nätverkskort nås via sekundärsidan och det gör den via den till lan-port anslutna nätverkskabeln till nätverksroutern.

Alltså: Statisk ip adress på wan sidan. Ge routern en IP adress som ej används och i ett annát subnät. Skriv in en gatewayadress i samma icke använda subnät. Skriv in en lokal ip adress i nätverkets subnät. Skriv eventuellt in DNS adresser (jag har dem både i accesspunkter ioch datorerna.

Skriver detta med wrt54g som accesspunkt med lokal adress x.x.0.107, gw x.x.0.101, wan IP 1.110, gw 1.1. Men tji fick jag som trodde att wrt54g med två antenner gav starkare signal än d-links accesspunkt. Mkt lika när man vandrar omkring med laptopen och jämför med inssider


Marcus utgår från att man använder DHCPi ett nät medd mång AP men det bör funka lika bra med statiska adresser. Mycket enklare när man ska in i de olika burkarna. För övrigt har på annan plats i forumet konstaterats att man kan köra en range IP adresser under DHCP och resten som statiska adresser - i samma subnät.

Ett viktigt observandum är krypteringen som ställt till myror i huvudet här på landet när ungdomarna kommer med mer eller mindre gamla laptops eller man plcockar gamlal routrar ur lådorna att ha som accesspunkter. Många äldre klarar inte WPA2, det gjorde för övrigt inte en drygt året gammal macbook heller. Bristen är hårdvarumässig och kan åtgärdas med en ny WLAn-usbsticka 
(media markt säljer t ex cisco wusb54gc men alla som säljs torde klara wpa2. Möjligen ska windows xp ha minst service pack 2 också men bara det räcker inte).
För besökare som har äldre burkar erbjuds öppet närverk via en router som  kör DHCP - och vid behov Linksys range extender - min är fw ver 1 och kan inte uppgraderas till att klara wpa2.

Lite pyssligt kan det bli att köra inssider programmet om alla AP har samma SSID men det finns en lista med macadresser ocskå så varje AP kan identifieras och deras relativa signalstyrka kollas (förresten tror jag inte att inssider bara mäter signalstyrka, då skulle den inte sjunka vid störningar från mikrovågsugn. Det är någon S/N ratio även om metageek rep sa på deras forum att det är signalstyrkan som mäts.

Så nu placerar jag ut AP med samma ssid med tillägg av de sista tre siffrorna i ipadressen på var och en. När jag grupperat dem bra med avseende på kanal och plats med hjälp av inssider tar jag bort ip id så att alla har samma ssid. Nice.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Samir skrev:

Exakt. Det Marcus skriver är helt korrekt.

Tack för bekräftelsen!

Jag tror vi har träffats för några år sedan. UMTS-TDD-forum i Stuttgart 2005...?

/Marcus

10

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Jag var där ja! Vad härligt!

Vilket bolag jobbade du med då?

11

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

jonasolof skrev:

Hur ställer man in gatewayadress i en router som ska gå som acesspunkt??

I t ex WRT 54G finns inte AP optionen i set up men det är ju en burk med bra power ut och ordentiga antenner så jag ville testa den. Men set up blir problem eftersom burken inte tar ett set up där wan ip och gateway inte ligger i samma subnät.

Det finns 2 varianter;

1. Burken går att ställa till AP mode och blir då en brygga,och då finns inga GW eller andra routerinställningar

2. Det finns ingen sån inställning och vi måste lura burken med mitt "3Com-trick".

I detta fallet, som du även har med WRT, så är hela poängen att man inte använder WAN-porten. Det spelar då ingen roll vad WAN har för IP. Burkens LAN-adress används enbart för management och påverkar inte trafiken burken bryggar.

Om du inte kan sätta APns DGW till LAN-subnätet så får du problem med att managera burken från ett annat subnät, men det skall inte påverka något annat. Ibland kan man hitta en möjlighet att lägga in en static route till ett annat subnät som kan hjälpa det problemet. Man kan också som huvudrouter använda en kompetent burk med bra firewall-regler som kan göra en proxy-arp eller liknande för att lösa extern åtkomst.

DHCP eller statiskt spelar ingen som helst roll för den här fallet, det är bara bekvämlighet och preferens. IMO bör alla nät ha en DHCP-server, det förutsätter man ju när man kommer med en laptop, Iphone eller annan portabel utrustning. Det bästa brukar vara en blandning, t ex:

192.168.0.1 huvudrouter/FW och allas DGW
192.168.0.11 AP1
192.168.0.12 AP2
osv

Andra fasta resurser, skrivare, kameror, etc under .100
Fasta datorer servrar etc .101 uppåt

192.168.0.161-199 DHCP-scope

Över .200 har jag alltid labb-utrymme som jag vet är ledigt eller i vilket fall ej till något viktigt.

Tänk dock på att i de WIFI Router/GW/AP du använder MÅSTE DHCP-servern stängas av, annars kommer de att dela ut IP med sin WAN-sida som DGW, och den leder ju ingenstans! Endast huvudroutern skall dela ut adresser, med sig själv som DGW, för endast den kan routa vidare ut på internet.


Egentligen vill man att hela nätet skall hanteras av DHCP-servern, även de statiska adresserna, annars tappar man snart kontrollen över vad som är vad, och man skall då helst använda en DHCP som kan låsa vissa IP till MAC-adreser. Då fär man en bra förteckning över resurserna i sitt nät och alla aktiva IP samlade på samma ställe.

Såg till min glädje att UMR har en sådan lösning:D:D, finns annars i de flesta FW.

Detta går ju dock inte med en router/AP som väl aldrig TAR en DHCP-adress utan alltid vill ge ut dem istället, men det är priset för att vi tvingar den göra nåt den inte riktigt är gjord för.

/Marcus

12

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Samir skrev:

JVilket bolag jobbade du med då?

Tar det via PM då jag är här enbart i eget intresse!

/Marcus

13

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Marcus, tack för bra översikt. Mina gäster får klara sig med att jag då kopplar in en router under AP-nätet. Den routern är dessutom öppen vilket knappast spelar någon roll ute på min udde, På så vis slipper jag bekymra mig för om  deras hårdvara klarar WAP2.

Ha nu lagr tre AP under samma SSID. Men testar jag att pinga source routern -t ,och går mellan accesspunkterna får jag väldigt skiftande pingtider, ena sekunden 1 ms och nästa 150 ms. Det verkar vara en nackdel med den automatiska förflyttningen mellan Ap med samma SSID. När de var skilda åt var pingen som högts ett par millisekunder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Hur konfigurera många accesspunkter i WLAN?

Testade nu med en router och en AP (dlink DAP1160) på annat ställe. Syftet är att jag ska kunna gå med en iphone med strömmande radio runt i huset utan avbrott. Körde nu ciscorekommendationen med samma SSID, nätnyckel och kanal. Funkar lika bra som skilda kanaler. Inssider visade var grannarnas wlan låg och den relativa styrkan.

Däremot ville inte iphone 3GS ansluta med WPA2 i detta nät trots att det funkade i nätet ovan. Något skumt med dlink DAP1160 tror jag, iphone 3GS ska klara wap2. En Sony vaio med win7hade inga problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.