1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-18 08:49:15)

Tråd: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Ett behov som ofta kommer upp är att ansluta en USB dongle med lång kabel. Dongeln kan vara 3G modem eller wifi sticka. Det vore smidigt om man kunde använda cat5 kabel och ethernet med en brygga för övergång. I andra ändan torde det krävas en dator för kontrollprogramvaran som gör övergången transparent. 

Det verkar finnas ett par sådana här USB-ethernetbryggor på marknaden men inget nämns om huruvida de funkar till USB-modem eller WLAN stickor. Här är två:

http://www.smsc.com/media/Downloads/Pro … dintro.pdf

http://www.automatedhome.co.uk/New-Prod … r-LAN.html


Har någon erfarenhet av dessa övergångar tillsammans med modem?
Det vore fint om dovadoroutrarna kunde hantera usb-ethernetbryggor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Tror Andreas beställde hem något sådant för att labba.



Mvh
Mathias

3

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Avvaktar besked från Andreas

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Yes sant, har en liggandes hemma.

Ush ni bara påminner mig om saker jag måste göra smile
Har lovat att skicka den till g-man men har kommit av mig.

Jaja skickar den imorgon till mannen så får han säga hur de funkar smile

70kr ink frakt.
http://www.dealextreme.com/details.dx/s … r.65116799

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Samir (2010-07-19 07:47:49)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

På två olika reviews, så står det:

Cons: Only operates at USB 1.0 speeds. Cheap build quality, but price says it all.

Cons: Works only as USB 1.0,device are detected as a USB 1.0. Anyway is enought if you want to extend a keywoard and mouse. Need to be conected to computer , cant use it on a USB Hub.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-19 12:54:54)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag tror inte er grej funkar för syftet.

KOntaktade silexeurope.com iTyskland. de ska testa 3Gusb modem på min begäran. burkarna funkar med  bluetoothsticks och annat med USB 2.0

Nackdelen är att de är stora, drar ström och ganska dyra. Billigaste varianten är SX 1000 GB som har en port,drar 5 W och kan ge 500 mA ut på porten. SX 3000GB kan ge 2 A på portarna.

Är osäker på omLAN9500 bryggan från SMSC.com skulle funka.

Vad man skulle vilja ha är ju i princip en minidovado som tar ett USB modem och ger signal på LAN-kabel och medger modemstyrning. Det vore en häftig produkt att sätta i flaggstångsknoppen. Gärna 12 volt POE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Andreas skrev:

Yes sant, har en liggandes hemma.

Ush ni bara påminner mig om saker jag måste göra smile
Har lovat att skicka den till g-man men har kommit av mig.

Jaja skickar den imorgon till mannen så får han säga hur de fun99

ej kommigt nött ännu så...

8 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-08-02 11:27:02)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag tror inte det finns något på marknaden som direkt stödjer ett USB-modem i en USB-ETH-server.

Jag använder en Silex-server för en etikettskrivare, en vanlig skrivare och en scanner, och det fungerar OK, men man måste ha stöd för dessa grejer av Silexen. Man behöver också deras programvara på alla maskiner som skall koppla upp mot enheten osv.


Jag tror mer på en Dovado + USB-extender, typ en som spm länkades ovan. Dvs en enhet som bara skapar en USB-kabel över Ethernet. Jag använder Atens liknande för att i båten ansluta ett USB-pekdon över 8 meter ETH-kabel. Jag kan testa om det går att köra en sådan mellan USB-modemet och UMRen.

/Marcus

9

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Ja det vore kul om du ville pröva!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Blev det någonsin testat om en USB extender med Ethernetkabel fungerar ? Jag sökte på forumet men hittade inget.

Det finns till salu sådana som är helt oberoende av tillämpning (ren hårdvara) och de borde ju fungera med modem också. Till exempel IOgear tillverkar GUCE61 för omkring  60$. Den består av två enheter, en lokal som kopplas till USB-uttaget och en fjärrenhet som är ansluten till den lokala med en cat5-kabel upp till 246 fot lång (ca. 60 meter). Den skall vara helt datatransparent.

För mej skulle det passa bra eftersom jag har ca. 50 meter till en stor tall uppe på berget bredvid huset. Enda nackdelen verkar vara att den stöder USB 1.1 (12 Mbit/s) men jag skulle vara lycklig redan för en anslutning på 1 Mbit/s som skulle vara stabil. Ett annat problem är huruvida den klarar av att strömmata ett modem. Men det kan fixas med skild kabel.

Min huvudleverantör i Tyskland computeruniverse.de har en Digitus USB för 15 euro som en köpare betecknar som "Preiswert, zuverlässig" (prisvärd, tillförlitlig) men påpekar att Netzadapter nog behövs redan vid 30 meter för strömmatning.

Det finns också USB 2.0 förlängningar för Ethernetkabel men där börjar priset vara betydande.och då vill man gärna veta om de fungerar. Amazon säljer Gefen USB 2.0 EXTENDER som är 100 % hårdvara, inga drivrutiner och som kan driva två USB-apparater på 500 mA.  Räckvidd 100 meter och full 480 Mbit/s för USB 2.0 utlovas. Men priset är 463$.

http://www.amazon.com/dp/B004KMNP4W/ref … B004KMNP4W

Då kan man lika gärna sätta modemet i en Dovado Tiny som man kopplar till ett bilbatteri med 12 V biladapter och köra den som brygga till modemet, dvs. konvertera till Ethernet.

11

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

problemet ligger i strömmatningen till modemet, då modemet "kräver" all ström från usb porten.
sedan skall även usb-cat5-usb drivas utöver detta.

med en strömmatad usb hubb kan det funka.
sedan är många usb-cat-usb inte full usb 2.0 hastighet.

12

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Här är ju en spänningsmatad. Dock utan rewievs
http://www.dealextreme.com/p/rj45-usb-2 … 00m-111623

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

13

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag testade usb in line förstärkare var femte meter med två 3G modem, Sierra U309 och Huawei E169. Sierran klarade tjugo meter och huan femton, men farten sjönk. Då matade jag med ena skänkeln till en usb hub med fem volt 2amp in.

Tror mycket mer på Dovadoidén. Men de jumproutrar jag skrivit om är ännu mindre och klarar också att vara brygga alt nat router. Ethernet ut, fem volt in. Vad jag sökte var en lösning för flaggstång men tall går bra också. Farten med nuvrande processor är bara några mbit ned men det kommer snart en ny variant som klarar 4G farter enligt sagesmannen på automonitor.net. I praktiken kan man väl mata över POE 48 volt och öppna kabeln. Att köra upp 240 volt i tallen verkar inte så kul.

Ur åsksynpunkt är bil-acken plus en solcell sympatisk. Det finns effektiva 12till 5volts switchade omvandlare (85 procent verkningsgrad, jag har några liggande, köpta på Elfa).

Wifi länk med tiny till en wlanklient med panelantenn mot tallen kompletterar åskisoleringen.

Temperaturreglering i lådan kan krävas för modem och router blir varma. Jag skulle kanske sätta in en termostatreglerad fläkt. Det finns en tysk beskrivning på smart temperaturreglering med hysteres byggt med ett welleman-kort som används till Fritzboxroutrar som  blir för varma på sommarheta vindar.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … Spitzboden

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

pererikl skrev:

Här är ju en spänningsmatad. Dock utan rewievs
http://www.dealextreme.com/p/rj45-usb-2 … 00m-111623

problemet är matning i hon-ändan av förlängningen.
går ivf att fixa om den verkligen ger full usb hastighet.

jag testade en annan liknande på dx, hastigheten var miserabel - körde med/mot flash. hd funkade ej.
usb modem strulade, sierra funkade bättre, men inte 100%.
med yttre usb matning funkade modemen, men låg hastighet kvarstod.

15

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag hittade en ovanlig grundlig review av Icron USB Ranger

http://benchmarkreviews.com/index.php?o … ;Itemid=70

Den verkliga hastigheten var bara hälften av 480 Mbit/s men vackert så. Priset är 350$ så väldigt billig är den inte.

16

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag funderade på WLAN men jag är mest en kabelkille och har tröttnat på att slåss med WLAN sedan vi hade vår huvudnätanslutning med WLAN år 2003 och jag fick åka ned till byn två gånger per vecka för att starta om basstationer och repeater (flera gånger).

Åskan är absolut ett problem men jag tror jag satsar på zorbar (snabba överspänningsdioder - 5000 A på 1 ns) till kabeln i stället. Slår den ned i tallen så är allt bränt skrot i alla fall. I elledningen har jag Phoenix mellanskydd på 20 kA.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-06 13:30:10)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Usb modem i en jump router i tallen. Ethernet kabel ned, inkl åskskydd.

Automonitor.net/jump.

Se manualen för tillämpningar.

Jag har provat med E169, funkar fint. Sierra kräver en lätt gjord parameterjustering. 4G modell kommer. Den amerikanska versionen av Jump marknadsförs som Proxycast pocketport och körs med 4G modem i Australien.

http://www.proxicast.com/support/files/ … _Guide.pdf

Automonitor.net kommer med nya jump minu routrar som ska klara4 G farter.nuvarande processor klar som mest 6 Mbit. Pocketport innehåller samma processor som nuvarande junp, det är automonitor som gör dem åt proxycasr.. .

Den går att köra i brygg-mode.

Eller tiny kopplad med ethernet och POE.

Jag har sluppit åskrelaterade problem sedan jag installerade Phoenix contacts grov/mellan/finskydd i husen i Sverige och i Belgien.

Tar gärna emot tips på bra överspänningsskydd till ethetnetkabel, har hundra meter samnanlagt i husen i Sverige och det känns riskabelt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

den gav ca 100mbit max i länk,
kopplas mottagaren i en lanport och datorn ges en korrekt ip# så fås kontakt med usb porten som en lan enhet...
480mbit blir således 100mbit max men hastighet på närmare 10mbit är det som var repeterbart.

det funkade över wifi också.

provade via 3g med en vpn och det funkade. usb kameran +120 mil bort...

strömadaptern är pga den passiva lananslutningen där endast data går, dvs går att köra över det vanliga lan/switchade nätet ihop med annan trafik...

19

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Kan du reda ut begreppen lite så att även andra kan följa tankegångarna?

"Den" är väl usb-rj45 adaptern nämnd några inlägg tidigare?

Funkade det även  att sätta ett 3G eller 4G modem i ena änden och andra änden i en dators lanport?

Funkade modemet över usb adapter även via en switch?

Funade modemet över en ethernetlänk även om en del av länken gick över wifi ?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av nhu (2012-08-09 06:20:35)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag har också Phoenix åskskydd men de är som sagt bara för att stoppa den värsta energin. För varje port borde man ha snabba zorbar (snabba dioder) som kan kortsluta upp till 5000 A på en nanosekund.  ELFA har sådana som de kallar transientskyddsdioder. Det finns för olika spänningar och styrkor - både enkelriktade och dubbelriktade. Helst bör man kolla med databladet för att få en som är så nära de normala spänningsnivåerna som möjligt men utan att den börjar leda ström i onödan.

Vi har använt zorbar för långa kopparledningar med gott resultat länge. Ett problem är att man inte ser om de är förstörda. Det kan ske vid starkare transienter även om apparaten klarar sej (vilket är hela tanken bakom skyddet). Man måste ta loss dem och mäta dem. Å andra sidan är de ganska billiga så man kan byta dem varje vår på rutin. Den vanligaste typen är på 1500 W och kostar under 10 kr. Bör lödas in nära ingången.

Om man inte orkar löda så finns det det färdiga med RJ45-kontakter. Jag använder APC Protectnet som kostar ca. 25 euro i Tyskland (computeruniverse.de). Men man måste fixa en ordentlig jord ! Annars är de ganska värdelösa. Med "jord" menas en potentialutjämningsskena dit alla "jordar" på apparaterna är kopplade (med skilda ledningar !). Tyvärr har de heller ingen indikering så man ser om de är i funktion.

De "åskskydd" som säljes i butikerna är mer eller mindre lurendrejeri. Man borde ha ordentliga skydd vid elcentralen för de större energierna och snabba dioder på likspänningssidan i apparaterna för att de skall vara till nytta. Resten är strunt.


Jag har nyligen bytt en massa åskförstörda burkar efter tre ovanligt hårda åskväder - en transformator i byn brann upp. Så det är all idé att sätta in åskskydd.

21

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Fast det enda riktigt bra åskskyddet är att dra ur alla sladdar - i BÄGGE ändarna ! Och placera dem minst en meter från apparaten. Åskan hoppar ledigt över 20 cm om man lämnar sladden på bordet bredvid apparaten.

22 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-09 08:38:06)

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Tack, ska kolla zorbarna.

Jag har rejäl separat potentialutjämningsledare till bra gemensam jord i värmepumpens foderrör femton meter ned i mark. Phoenix contact trenivåskydd. Nedgrävd kopparlina 25 kvmm runt hel gården som ringskydd (viktigt skydd mot alkt utom direktträffar).

Dessutom har jag sett till att all tele och el kommit ned från stolpar och grävts ned inom närmaste femhundra meter. I dagarna läggs tio kV matningen om från luftledning till jordkabel och den nya transformatorn står i ett plåtsskjul. Varje transformator är hopkopplad med jordningem i de andra via en jordledare som ligger separatcfrån 10 kV ledningen. EON tog visst intryck av att jag kunnat logga varenda externt avbrott i min larmanläggning de senaste sju åren. Många avbrott orsakades av grenar som föll på 10 kV luftledningen.

En sak som förbisågs när mina hus byggdes på nittiotalet var att jordförbinda metallbalkar i huset. Allt som är över en meter långt bör jordas.

jag är osäker på i vilken mån skärmad och jordad lan-kabel utgör skydd mot åskinducerade pulser.

När det gäller routrar och switchar är de så billiga att det inte lönar sig att rutinmässigt byta åskskydd för att skydda dem. Om blixten går via en lankabel i en tall exploderar kabeln. Såg det hos en granne i fallet med en tvättlina som hade kärna av metall där blixten slagit ned i den höga tallen i vilken linan var fäst i ena änden. Barnkläderna som hängde på linan hade sprängts itu i vecket över linan. De verkar således vara säkrast att ha en meterlång skarv utanför huset som avlägsnas vid risk för åska.

Om man nu inte vill köra över wifi. En variant är att dra en lina över ett block högst upp i tallen så att man lätt kan ta ned och hissa upp den utrustning som sitter där, om det så bara är ett modem och t ex en jump-enhet. En vertikal bra rundstrålande antenn ca 10 dBi borde kunna ingå i paketet.

Med en jumprouter i bridge mode funkar t ex E169 och i andra änden av ethernetkabeln kan du sätta de router du vill ska hantera allt.

Med alla dessa överväganden  - hur blir det med bredbandstallen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

jonasolof skrev:

Kan du reda ut begreppen lite så att även andra kan följa tankegångarna?
"Den" är väl usb-rj45 adaptern nämnd några inlägg tidigare?
Funkade det även  att sätta ett 3G eller 4G modem i ena änden och andra änden i en dators lanport?
Funkade modemet över usb adapter även via en switch?
Funade modemet över en ethernetlänk även om en del av länken gick över wifi ?

ja, ja den för ~$38, kommer ej från dx utan eböj. ser mycket likt ut den på dx både förpackningen och enheternaa.
sätt enheten i ändan av en vpn förbindelse via dd-wrt som körs över vpn och datorn i andra ändan i en annan dd-wrt - funkade.
modemet "funkade" över lan, gick att kopiera filer osv från flash minne, använda webcam m.m.
"den" ansluten via lan kabel till switch, dator via wifi funkade.

extremt mycket drivrutiner och inställningar som skall til för att det ska funka !
är bara en kommentar att länken funkar på fler sätt än vad som kan förväntas, troligen är de omprogrammerade usb-lan adaptrar av "vanlig modell" och dom länkar upp med 100mbit även mot en gigabit switch, vilket resulterar i en faktisk hastighet på usb porten som underskrider en femtedel av vad usb 2.0 skall klara direkt, addera sedan all overhead.

skulle jag rek produkten i denna användning, nej då det är extremt omständigt.
behöver troligen en ip sniffer, jag kan ej verifiera att alla ip data är samma på alla enheter eller ej, är det samma så kan bara EN köras på lanet.

den är avsedd för användning över dedikerad kabel, och borde således stödja <100meter kabel längd max. men borde då även kunna förlängas i all "oändlighet" med hjälp av switchar rent logiskt.

dhcp är avstängt i enheterna så dom kör eget "vlan" över lanet som man kan hoppa på med rätt inställningar och drivrutiner.

om någon annan vill köpa, prova och har extremt goda kunskaper om när, drivrutiner osv så kanske man kan få det att funka enl ovan.
you are your own.

24

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Jag hade redan kommit fram till precis samma lösning som jonasolof föreslog, dvs. block uppe i tallen så jag kan hissa upp modem (+ ev. rundstrålande antenn). Då kan jag fira ned den enkelt ifall det blir åska.

Det finns i ladan en hel del kablar med sot som råkat ut för åskan. Där hade inga skydd hjälpt ett dugg. Skärmad kabel använder jag inte för skärmen är ganska onödig och hjälper sällan. Jordningen är också problematisk för en 100 meters kabel. Om man jordar fel så blir det bara sämre. Skärmad kabel är närmast till nytta i industriell miljö med en massa (små) störningar - inte i skogen till en tall.

Det är helt riktigt att ett skydd på 25 euro för en router som kostar 20 euro är litet fånigt. Speciellt om man ändå måste byta skyddet efter åsknedslag.

Det är bra med en ordentlig potentialutjämningsskena. Att skydda för ett direkt blixtnedslag är däremot mycket dyrt och för det mesta onödigt. Utom om man bor uppe på en backe utan träd runtomkring.

Tidigare var värmeledningsrör och vattenrör av metall väldigt fina "potentialutjämningsskenor" men med plaströren så måste man bygga skilda jordningar av tjock koppartråd. Och det är dyrt. Kunskapen ökar i alla fall och det viktigaste är att jordningen byggs då huset byggs. Då blir den bättre och billigare. Men alla vet inte om det.

Snabb elektronik har gjort jordningen mycket viktigare för den snabba elektroniken går sönder snabbt också. Just data-anslutningar hör till problembarnen. Jag har också ett hundratal meter mätkablar som är problematiska (Ethernetkabel). Det är visserligen billigt att byta ut mätgivarna (2 kr/st) men det är en hel del jobb att löda in nya och isolera dem. Så jag kör med zorbar där också.

25

Sv: USB till ethernet-övergång för långa kablar - funkar det?

Det finns långa kolinjära antennner som inte kräver jordplan speciellt avpassade för 3G frekvenser men jag vet inte om det är 3G eller 4 G du vill använda. Är det 4G vore du potentiell kund för en fysiskt vertikal men radiomässigt horisontellt polariserad antenn, som t ex en slotantenn i en rektangulär aluprofil. Om blott det fanns att köpa...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.