1

Tråd: Internet-anslutningsdelning bärbar PC (XP)

Finns det någon med erfarenhet kring att använda en bärbar PC:s lediga TP-uttag, när man använder trådlöst Internet ?

Dvs, man har PC:en mot ett trådlöst WiFi och i WinXP nätverksinställningar:
Internet-anslutningsdelning -
Man kryssar i:
"Tillåt andra nätverksanvändare ansluter genom Internet-anslutningen på den här datorn"
I egenskaper för anslutning till lokalt nätverk.

På så vis kunna använda Internet på ytterligare en dator, ur det lediga TP-uttaget.
(från en PC med trådlös mottagning)

Ex att man utomlands sitter på ett hotellrum, med WiFi och vill koppla upp ytterligare en dator som inte medger trådlös mottagning.

I mitt fall vill jag kunna koppla en router/switch för IP-telefoni, eftersom jag inte kommer åt något TP-jack på rummet, utan endast har WiFi.

Vid prov hemma, när rutan för delad användning av Internet-anslutning kryssas - försvinner Internet helt, ur den bärbara Pc:en.
Verkar som att datorn inte klarar av att dela ut Internet till TP-uttaget, från WiFi.

Lite klurigt, men någon kanske vet lite mer om vad man ska tänka :-)

2

Sv: Internet-anslutningsdelning bärbar PC (XP)

Om du tittar till höger så finns det guider hur du ska göra -------------->

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-28 18:21:11)

Sv: Internet-anslutningsdelning bärbar PC (XP)

För windows 7 finns freeeware Connectify som gör laptopen till en accesspunkt om man t ex har internet via 3G usb dongel. Det skafunka även om internetkommer in via wifi till laptopen.

En wifirouter kan sedan ställas in som klient och dela ut internet via LANkabel. Men det är en omväg från att dela direkt från datorn.

Testade just att ställa in en dlink dwl-g700APsom AP klient ansluten till en annan likadan burk som går som access punkt. Då kan jag ta ut signalen via LAN-utgången. Den här burken har bara en lan-utgång. Denna dlink burk  har inte NAT ochalla datorer syns i en lan-scan via iphone, även den som går via AP-klient.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Internet-anslutningsdelning bärbar PC (XP)

Tack, det funkade enligt instruktionen. Ist för Internet via USB-kontakten, valde jag trådlös anslutning vilket var min tanke.

Kopplade till LinSys telefoniadapter till datorns TP-utgång och den kopplade upp.

Det går att ringa ut, - men inte in, via detta koppel.
Kan det ligga något i brandväggen som stoppar inkommande trafik, som inte är tillåten ?

5

Sv: Internet-anslutningsdelning bärbar PC (XP)

Kör guiden "skapa ny anslutning" "Internet delas från denna dator"och välj både trådlös samt eternetkabeln att dela ut på i andra steget. Varför man måste brygga både WiFi och Eternet går över mitt förstånd men har provat 2 bärbara och samma resultat med båda.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps