151 Senaste redigerad av marcus-aa (2012-09-27 22:19:05)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Lite info...

Uppgraderingarna löper på bra nu och varje team gör ungefär en BTS om dagen. Högmasterna har delat montage med radiokorten uppe i masten och är lite jobbigare.

Man har hållit på i ca 3 månader och har gjort 80-90 av totalt ca 400 BTSer.

Vissa BTSer har strulat av olika skäl men sista veckorna har alla man lämnat fungerat fullt ut. De nya BTSerna är en Nortel-utvecklad produkt som tillverkas i Kina och nu har fått Ericsson-skyltar på sig-

Hela jobbet utförs av personal från Ericsson, 1-2 svenska installatörer och 1-2 kanadensiska drifttekniker (från f d Nortel). De har även Nortel-folk på plats i Sthlm för att konfigurera bakomliggande system. Teracom är inte direkt inblandade utom vid högmasterna då man måste dra ner uteffekter och köra masthissar mm.


För de nyfikna:

En tung kines på väg ut:

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/small/IMG_2123.jpg

En lite smidigare svensk-kanadensar-kines på väg in

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/small/IMG_2124.jpg

KLART:

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/small/IMG_2132.jpg

Samtliga bilder finns i högre upplösning här:

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/

/Marcus

152

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Själv har jag använt "carrier" som beteckning för ett  kanalmässigt odefinierat frekvensspann och "kanal" för dess nummer resp. frekvensmässigt definierade område just för att skilja dessa definitioner åt. Men det är kanske inte korrekt ?

Till D-40 och VoIP finns naturligtvis ingen specifik telefonicarrier som för 1x tidigare eftersom talkommunikationen helt är integrerad med övrig (rev.A-)trafik.

Den minskade belastningen - per carrier - som vi alla talar om som rimlig när nu en eller ibland två carrier tillkommer måste rimligen vara orsaken till de signifikativt ökade nedlänkshastigheter jag ser. Framför allt gäller detta då jag förutom mot en mindre bas ("Lidköping") parallellt ligger uppkopplad mot en högmast (som i detta fallet "Skövde"). Vid parallell uppkoppling mot två mindre baser t.ex. "Lidköping" och "Falköping" är hastighetsökningen (nedströms) väsentligt mindre - om någon alls. Detta skulle därmed rimligen kunna förklaras av att "Skövde" kör med tre carriers och de båda övriga här nämnda med endast två ? Eftersom jag dagligen använder båda dessa uppkopplingssituationer (från geografiskt olika placerade D-35:or) vågar jag säga att hastighetsökningen ned inte är relaterad till den dagliga belastningsvariationen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

153 Senaste redigerad av Info (2010-08-28 11:29:41)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

marcus-aa skrev:

Lite info...

Man har hållit på i ca 3 månader och har gjort 80-90 av totalt ca 400 BTSer.

/Marcus

Tack för informationen!

Men under dessa tre månader så ligger ju "Semester Perioden"
Så blir väll bara 2 månader...

Enligt loggfilen på Net1 så har bara 53 BST uppdaterats så här långt.

Det har även genomförts 4 ominstallationer av problem BST'er.

Detta ger 57 arbeten.

154

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

De intressanta insidebilderna som Marcus levererade föder en fråga som tidigare varit uppe på forumet men som blivit obesvarad. Strömförsörjningsbackup. Utgår från att BTS:erna i högmasterna har tillgång till befintlig reservkraft - även om jag är osäker på exakt vilka funktioner (eller ev. alla) denna skall försörja förutom rundradio-FM, TV och länkutrustning. Men för de mindre stationerna föreställer jag mig att man i huvudsak är hänvisad till batteribackup - men för hur lång tid ? I takt med att även VoIP (egen och extern) börjar utnyttja Net1:s nät (däribland jag själv) får frågan ökad aktualitet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

155

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox upplägg med två tolvelements yagis mot två olika master väcker en undran hos mig. Antag att man är distansen a från en basstation och distansen 2a från en annan. Vid en dubblering av avståndet sägs signalstyrkan sjunka 6 dB. Det kan man kompensera för med en riktantenn med över 6 dB förstärkning.

Om nu basstationerna uppfattar att routern signalstyrkemässigt ligger på samma avstånd, kommer de då att medge uppkoppling till båda samtidigt  eller kommer någon annan faktor att väga in som routerns geografiska belägenhet i förhållande till basstationerna? Om man har Ec/Io på säg under 2,0 från en basstation kunde man tänka sig att systemet tycker att man inte behöver koppla upp sig mot en till - även om den andra, längre bort belägna basen, också ger Ec/Io 2,0. 

Det här med kanal och carrier blir lite snurrigt. Nu inses att kanalnumreringen härrör från de 25 kHz intervall med vilka PTS ger tillstånd för t ex kommunikationsradio. Ett (av de nu sammanlagt fyra tillgängliga) CDMA band för Net1 upptar samma bandbredd som femtio smalkanaler men cdma bandet identifieras med en slotfrekvens som ligger inom bandet, i föreliggande fall 174, 225 eller 275. Denna slot får då ge namn åt bandet och kallas channnel/kanal eller carrier.

Full rev B där tre kanaler används simultant kommer bara att kunna levereras från högmasterna (som har nummer som börjar på 1). Ett par volymtankande användare nära en högmast kommer att kunna sno åt sig en avsevärd del av den sammanlagda kapaciteten eftersom brusnivån ökar för perifera användarna. Så man fråga  sig om fullt utbyggd rev B ligger i de perifera användarnas intresse. En sak är att lägga till fler band alias carriers alias kanaler, en annan sak är att göra dem tillgängliga för samtidig och snabb kommunikaton.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

156

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Full rev B där tre kanaler används simultant kommer bara att kunna levereras från högmasterna (som har nummer som börjar på 1).

Då är frågan vad får vi som ansluter mot BST som inte börjar på 1?

Min huvudsakliga anslutning är mot en BST med 4 nummer, dit har jag fri skit och beroende på vilket hus 5-15 km.

I nödfall kan jag ansluta mot en BST med 2 nummer men denna är skymd.

Har jag uppfattat det korrekt att denna anslutning aldrig kommer att bli 14,4?

9,6?

157

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Betr. dubbla yagis:
JonasOlofs resonemang är intressant men min praktiska erfarenhet är entydig.
Efter nätuppgraderingen har jag visserligen inte hunnit mäta men alltsedan jag riggade det här konceptet (på två olika geografiska positioner) har jag sett både att jag konstant varit uppkopplade via båda BTS:rna (och tidigare fått detta bekräftat från supporten genom modemspårning) och att transmissionshastigheten alltid blivit lägre då jag kopplat bort en av antennerna. Hastighetsökningen/sänkningen varierar självklart beroende på respektive BTS:cells belastning men dubbla anslutningar har alltid och konsekvent resulterat i högre hastigheter.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

158 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-28 18:59:17)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox erfarenhet av kontakt med två basstationer är intressant.

Då man är på väg från en basstation mot en annan kommer man under en övergångsperiod att vara ansluten till båda. Detta borde då ge en högre datahastighet, men så är inte fallet om man kollar Data rate grafen under tiden. Snarare brukar hastigheten sjunka och framför allt är det väldigt fladdrigt.

En annan situation är då man är på väg ur en cell från en viss basstation till en annan av de tre cellerna på samma station. Eftersom signalstyrkan sjunker mycket kraftigt i lobens utkant och överlappet är ringa får man vanligen dålig fart och två dåliga Ec/Io innan routern byter till enbart nästa cell.

NU använder ju vox två antenner, en på vardera antennutgången och det spelar uppenbarligen stor roll. Någon form av diversity är det - men frågan är vad den ska kallas när en basstation ansluter på vardera antennutaget. Det borde innebära att båda uttagen sänder men det är inte säkert.

Om fart:

Enligt detta wikipedia dokument 4,7 mbit/s per kanal/carrier. Så om det finns tre  (högmast) är max fart 14,7 - med två 9,4. Det kommer ju att finnas plats för fyra carriers, men samtidig användning av fyra torde dröja. Det finns naturligtvis inget skäl varför inte basstationer utan högmast skulle kunna köra tre carriers, men skälet är troligen att de höga masterna pga sin stora täckning beräknas bli mer belastade och att man vill fördela trafiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution-Data_Optimized

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

159

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

En bagatell - men kanske intressant sådan. Efter uppgraderingen sker en automatisk nedstängning av ICEnet:s/Net1:s gamla optimizerprogram (egentligen Venturis). Inom 5 sekunder efter det att transmissionen startat stängs optimizern av i datorn. Någon teknisk motivering för detta känner jag inte - det rör sig ju fortfarande om TCP och UDP-protokoll. I takt med höjda transmissionshastigheter spelar fenomenet mindre roll men är tekniskt intressant.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

160 Senaste redigerad av marcus-aa (2012-09-27 22:21:14)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Själv har jag använt "carrier" som beteckning för ett  kanalmässigt odefinierat frekvensspann och "kanal" för dess nummer resp. frekvensmässigt definierade område just för att skilja dessa definitioner åt. Men det är kanske inte korrekt ?

Finns nog inget rätt eller fel, men "carrier" översätts normalt till bärvåg, och det är inte bra på svenska i den betydelsen vi menar här. Kanal oh kanalbandbredd brukar man tala om, och en kanal kan vara allt mellan 8,33 kHz till 56 MHz bred (eller ännu mer extremt).

jonasolof skrev:

Det här med kanal och carrier blir lite snurrigt. Nu inses att kanalnumreringen härrör från de 25 kHz intervall med vilka PTS ger tillstånd för t ex kommunikationsradio. Ett (av de nu sammanlagt fyra tillgängliga) CDMA band för Net1 upptar samma bandbredd som femtio smalkanaler men cdma bandet identifieras med en slotfrekvens som ligger inom bandet, i föreliggande fall 174, 225 eller 275. Denna slot får då ge namn åt bandet och kallas channnel/kanal eller carrier.

Tycker du det här var mindre snurrigt än min förklaring..? wink

Nu har du infört benämningen band, som brukar vara 450/900/1800/2100, samt "slotfrekvens" vilket är ett helt okänt uttryck.....


Vox medievalis skrev:

Till D-40 och VoIP finns naturligtvis ingen specifik telefonicarrier som för 1x tidigare eftersom talkommunikationen helt är integrerad med övrig (rev.A-)trafik.

Precis, och vad jag undrar är hur du då konstaterar att 1xRTT-kanalen är aktiv eller ej på en specifik bas. Med P21:an?

Info skrev:

Enligt loggfilen på Net1 så har bara 53 BST uppdaterats så här långt.

BTS. Du får själv värdera vilken information du uppfattar som mest trovärdig. Jag kan av olika skäl inte gå in på mer detaljer men har ganska bra på fötterna...

Vox medievalis skrev:

De intressanta insidebilderna som Marcus levererade föder en fråga som tidigare varit uppe på forumet men som blivit obesvarad. Strömförsörjningsbackup. Utgår från att BTS:erna i högmasterna har tillgång till befintlig reservkraft - även om jag är osäker på exakt vilka funktioner (eller ev. alla) denna skall försörja förutom rundradio-FM, TV och länkutrustning. Men för de mindre stationerna föreställer jag mig att man i huvudsak är hänvisad till batteribackup - men för hur lång tid ?

Ice/Net1 hyr in sig på Teracoms kraftmatning och som du själv säger finns det på de större sändarstationerna kvalificerad reservkraft förmodligen för flera veckors reservdrift. På de sändarplatser som ligger i mellansegmetet så har jag sett att Teracom på senare år har utrustat allt fler med mindre dieselgeneratorer. Så var situationen på den site jag besökte. Det finns dock säkert bland de minsta Teracom-siterna de som endast har batterier.

Här är likriktare med batterbackup:
http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/small/IMG_2145.jpg

Dieselgeneratorn står på utsidan.

De som vill se bilderna i större storlek kan titta här:
http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/

/Marcus

161 Senaste redigerad av keja01 (2010-08-29 06:57:25)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

I listan över avklarade master på Net1 står det inte de enskilda masterna utan mera kommuner ungefär. En rad kan stå för flera master i närheten av varandra. Därför blir det fler master än antalet rader i listan, kan jag tänka mig.

162

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Tack marcus-aa.

Du vinner smile

Så 80-90 Klara.
CA 310 kvar till de 400.

marcus-aa en fråga.
Du sa att en arbetsgrupp gör normalt en station per dag.
Hur många arbetsgrupper är det?

Enligt listan på Net1 så har det varierat mellan 6 och 18.
Är det sedan så att Net1 redovisar "Kommuner" inte basstationer wink

Blir intressant på Måndag eller Tisdag att se om det redovisas arbeten uppe i Norr.
Kartan uppger ju redan ett avklarat område samt ett med pågående arbeten där uppe.

163

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Tack marcus-aa för att du har illustrerat uppgraderingen, den känns mycket mer fysisk nu!
För en som är teknikintresserad är dessa bilder guld värda.

164

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Under gårdagen rapporterade jag om signifikativt ökade transmissionshastigheter (fr.a nedströms) efter nätuppgraderingen och då framför allt vid anslutning mot högmaster (som kör med 3 carriers). Jag är nu helt säker på att detta även gäller för mindre stationer som använder 2 carriers. Hastighetsökningen är mycket tydlig och gäller vid alla dygnets belastningsfaser. Vore intressant att höra andras erfarenheter i detta avseende - för fenomenet kan knappast vara begränsat till användning med enbart dubbla externa antenner mot dubbla bassstationer ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

165

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Glömde sälla mig till hyllningskören för Marcus som bildleverantör. Bilderna ger svar på många frågor - särskilt om man drar upp dem i Photoshop och pysslar om dem lite !

Sedan kort svar om hur jag avgör om 1xRTT-kanalen är släckt. Det gör jag förstås med P-21-telefonen som markerar både stoppskylt på nätanslutning och som inte längre uppdaterar aktuell tid och datum.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

166

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Även Jag instämmer i hyllningen till Marcus! smile

Äntligen en informationskanal som inte är censurerad av Net1

Som kan ge verklig information.

167

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

En första teknisk fråga till Marcus med ledning av Dina mycket informativa bilder: Från enheten löper 6 st utgående koaxer vadan jag funderar på om antennmatningen - liksom för FM- och TV-sändarna - är uppdelad i två per cell/antennlob. Detta skulle kunna innebära att de aktuella stationerna har dubbla slutsteg som jobbar parallellt och därmed redundant om ett steg faller ifrån ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

168

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Verkligen kul att få kvalificerad info om detta mobilnät. Tack Marcus!

Tidigt i digital 450 historia så var det entreprenörer som funderade på smarta antennsystem som kunde anpassas dynamiskt för att ge högre signalstyrka i vissa riktingar. Finns någon sådan funktionalitet i dagens system? Med flera antenner borde det vara möjligt att fasanpassa kopplingen mellan antenner så att loben får önskad rikting.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

169

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kul att ni gillade bilderna.

Nu har jag varit i Stockholm under helgen och just nu i Linköping, och har på så sätt kunnat jämföra lite hur systemet fungerar före uppgraderingen. Det har man ju haft 3 år på sig att göra tidigare, men då var man inte lika intresserad....

Sthlm Nacka: EV-DO på 174 och 225, 1xRTT på 275

SE-OST4003A PN40 :  EV-DO på 174, 1xRTT på 275

(jag tror jag har hittat ett sätt att med D35 se om 1xRTT är i funktion, se tråden:http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1183&p=2)

Det bekräftar vad jag tidigare trott att 174 är den ursprungliga EV-DO-kanalen, i det först tilldelade frekvensutrymmet. Telefoni har troligen hela tiden legat på den högsta frekvensen, dvs kanalnummer 275. 225 har varit för utökad kapacitet i högmasterna.

Efter ombyggnad blir som jag tidigare skrvit 174 & 225 standard, och 275 utökad kapacitet i högmaster.

Jag skall försöka kolla upp Motala imorgon för att se om min teori stämmer även här.

Det innebär att IceNet1s uppgifter om att själva bytet innebär en kapacitetsökning stämmer väl. De större siterna går från 2->3 EV-DO-carriers dvs en ökning med 50%, och de mindre från 1->2, 100%.

Här finns förklaringen till de generellt förbättrade hastigheterna.



Och nu till Frågor & Svar:

jonasolof skrev:

Full rev B där tre kanaler används simultant kommer bara att kunna levereras från högmasterna (som har nummer som börjar på 1). Ett par volymtankande användare nära en högmast kommer att kunna sno åt sig en avsevärd del av den sammanlagda kapaciteten eftersom brusnivån ökar för perifera användarna. Så man fråga  sig om fullt utbyggd rev B ligger i de perifera användarnas intresse. En sak är att lägga till fler band alias carriers alias kanaler, en annan sak är att göra dem tillgängliga för samtidig och snabb kommunikaton.

Det finns funktioner för att begränsa kapaciteten för användare, definitivt går det att sätta fasta sådana. Frågan är om de är möjligt att sätta dynamiska regler som avgörs av övrig trafik och belastning så att man tillåter höga hastigheter om det inte allt för hårt drabbar övriga användare på samma sektor. Det vore önskvärt.


Info skrev:

Då är frågan vad får vi som ansluter mot BST som inte börjar på 1?
Har jag uppfattat det korrekt att denna anslutning aldrig kommer att bli 14,4?
9,6?

Med nuvarande hårdvarubestyckning är det korrekt uppfattat ja. Det finns dock inget hinder (förutom ekonomiska) att ytterligare bygga ut basarna så att man får 3 carriers över hela landet och 4 där det mest behövs.

Jag kan inte se något problem i det, jag ser et som mycket viktigare att alla användare kommer närmare de idag möjliga 3Mbit/s, än att några få skall kunna köra 10 Mbps eller mer. Hela basen för verksamheten utgörs av använadre som vill ha rimlig anslutningshastighet men framför allt att den alltid skall fungera. Systemkapacitet är alltså viktigare än topphastigheter. Detta blir ju också konsekvensen nu, helt utan RevB. RevB innebär dock en bättre möjlighet att dynamsikt fördela användarna mellan kanalerna vilket är nuvarade lösnings svaga punkt.


Vox medievalis skrev:

Under gårdagen rapporterade jag om signifikativt ökade transmissionshastigheter (fr.a nedströms) efter nätuppgraderingen och då framför allt vid anslutning mot högmaster (som kör med 3 carriers). Jag är nu helt säker på att detta även gäller för mindre stationer som använder 2 carriers. Hastighetsökningen är mycket tydlig och gäller vid alla dygnets belastningsfaser.

Se mitt resonemang ovan. När 1xRTT-kanalen görs om till EV-DO ökar kapaciteten markant, mest på de mindre masterna, procentuellt sett.


Vox medievalis skrev:

En första teknisk fråga till Marcus med ledning av Dina mycket informativa bilder: Från enheten löper 6 st utgående koaxer vadan jag funderar på om antennmatningen - liksom för FM- och TV-sändarna - är uppdelad i två per cell/antennlob. Detta skulle kunna innebära att de aktuella stationerna har dubbla slutsteg som jobbar parallellt och därmed redundant om ett steg faller ifrån ?

Nej, det är inte redundans utan diversitet. Alla mobilnät jobbar på samma sätt med antingen rumsdiversitet eller det nu vanlgaste polarisationsdiversitet.

En anslutning är TX/RX och en endast RX. Kablarna går upp i par till korspolariserade sektorantenner. Inne i antennhöljena sitter dubbla antennelement lutade 45 grader åt varje håll. Det är alltså varken vertikal eller horisontell polarisation utan mitt emellan. Mottagarna i BTSen jämför vilken som ger bäst signal och byter hela tiden mellan dem.

Det är faktiskt 7 kablar, en till GPS-antennen också....


jonasolof skrev:

Tidigt i digital 450 historia så var det entreprenörer som funderade på smarta antennsystem som kunde anpassas dynamiskt för att ge högre signalstyrka i vissa riktingar. Finns någon sådan funktionalitet i dagens system?

Det har funnits flera tillverkare som har försökt detta även för GSM och UMTS, men det har aldrig riktigt blivit något. Det är för dyrt och dessutom inför man en dynamisk parameter till vilket man med CDMA/WCDMA redan har nog av, så att säga.

Det börjar dock röra lite på sig med de senaste utvecklingarna av MIMO-baserade antenner. Tror dock ej de kommer i mobilnäten.

/Marcus

170 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-30 06:33:59)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Intressant att korspolarisering används. Nokia gjorde en ofta citerad test där man undersökte skillnaden mellan space diversity (stort avstånd mellan antennerna) och polarizationon diversity på basstation vid mottagning från mobila enheter med GSM. POlarisation var bara 1 dB sämre än separation.

Vertikal monteringav 450 antenner är ju standard, vilket kanske utgår från att bilmonterade antenner sitter vertikalt. Men eftersom basstationerna använder korspolarisering kan man testa vilken lutning som fungerar bäst. Jag och andra tycker oss ha märkt att prestanda ökar om man sätter en yagi horisontellt i de fall signalen når en över en sjö. Effekten verkar dock minska snabbt då man avlägsnar sig från vattnet i sidled eller höjdled. PÅverkar en vattenyta polarisationen för  UHF radiovågor också - den gör det ju för ljus.

Ett annat skäl till att horisontell polaristation kunde vara bättre är att man får in mindre signal från andra sändare som företrädesvis torde vara vertikalt polariserade.


Är det vits med att ha 90 graders skillnad på riktantenner anslutna till D35 eftersom den routern kan använda diversitet? Vad som gäller vid basstationen borde ju gälla även vid användarens enhet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

171 Senaste redigerad av Info (2010-08-30 15:51:15)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

marcus-aa skrev:
Info skrev:

Då är frågan vad får vi som ansluter mot BST som inte börjar på 1?
Har jag uppfattat det korrekt att denna anslutning aldrig kommer att bli 14,4?
9,6?

Med nuvarande hårdvarubestyckning är det korrekt uppfattat ja. Det finns dock inget hinder (förutom ekonomiska) att ytterligare bygga ut basarna så att man får 3 carriers över hela landet och 4 där det mest behövs.

Jag kan inte se något problem i det, jag ser et som mycket viktigare att alla användare kommer närmare de idag möjliga 3Mbit/s, än att några få skall kunna köra 10 Mbps eller mer. Hela basen för verksamheten utgörs av använadre som vill ha rimlig anslutningshastighet men framför allt att den alltid skall fungera. Systemkapacitet är alltså viktigare än topphastigheter. Detta blir ju också konsekvensen nu, helt utan RevB. RevB innebär dock en bättre möjlighet att dynamsikt fördela användarna mellan kanalerna vilket är nuvarade lösnings svaga punkt.
/Marcus

Följd fråga till Marcus.

Detta är hämtat från Net1's presentation av utbyggnaden,
"Hastighetshöjningen i nätet kommer att ske i två steg, först till 9,7 megabit per sekund för hela nätet och senare blir den teoretiska maxhastigheten 14,4 megabit för de allra flesta användarna.

- 95 procent kommer att ha tillgång till 14,4 megabit, säger Per Borgklint, vd för Ice.net, till Mobil."

Med den information du har lämnat så innebär detta att alla master kommer att i första skedet ha två dvs 2x4.7 =9.7

I steg två till full Rev-B 3x4.7=14.4.
Men klarar Net1 verkligen av att ge 95% av kunderna 14.4 om de bara uppgradrar BST men 1 nummer?
Måste det inte för att komma upp i 95% fortsätta med BST minst i serie 2?
Möjligen även 3 och 4.
Jag har aldrig sett en BST med 3 nummer wink

172

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Den fjärde kanalen "125" har alltså inte börjat användas ännu på någon mast?

173

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Svaren ger sig väl själva nu när förutsättningarna är kända.

Vilka kanaler som används vet vi förmodligen endast genom att kolla i RF status monitor eller i D50 debug. Jag åker till Tyskland från Kalmar i morgon och ska kolla vilka kanaler som används på vägen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

174

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

marcus-aa skrev:

Kul att ni gillade bilderna.

Nu har jag varit i Stockholm under helgen och just nu i Linköping, och har på så sätt kunnat jämföra lite hur systemet fungerar före uppgraderingen. Det har man ju haft 3 år på sig att göra tidigare, men då var man inte lika intresserad....

Sthlm Nacka: EV-DO på 174 och 225, 1xRTT på 275

SE-OST4003A PN40 :  EV-DO på 174, 1xRTT på 275

(jag tror jag har hittat ett sätt att med D35 se om 1xRTT är i funktion, se tråden:http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1183&p=2)

Det bekräftar vad jag tidigare trott att 174 är den ursprungliga EV-DO-kanalen, i det först tilldelade frekvensutrymmet. Telefoni har troligen hela tiden legat på den högsta frekvensen, dvs kanalnummer 275. 225 har varit för utökad kapacitet i högmasterna.

Efter ombyggnad blir som jag tidigare skrvit 174 & 225 standard, och 275 utökad kapacitet i högmaster.

Jag skall försöka kolla upp Motala imorgon för att se om min teori stämmer även här.

Det innebär att IceNet1s uppgifter om att själva bytet innebär en kapacitetsökning stämmer väl. De större siterna går från 2->3 EV-DO-carriers dvs en ökning med 50%, och de mindre från 1->2, 100%.

Här finns förklaringen till de generellt förbättrade hastigheterna.



Och nu till Frågor & Svar:

jonasolof skrev:

Full rev B där tre kanaler används simultant kommer bara att kunna levereras från högmasterna (som har nummer som börjar på 1). Ett par volymtankande användare nära en högmast kommer att kunna sno åt sig en avsevärd del av den sammanlagda kapaciteten eftersom brusnivån ökar för perifera användarna. Så man fråga  sig om fullt utbyggd rev B ligger i de perifera användarnas intresse. En sak är att lägga till fler band alias carriers alias kanaler, en annan sak är att göra dem tillgängliga för samtidig och snabb kommunikaton.

Det finns funktioner för att begränsa kapaciteten för användare, definitivt går det att sätta fasta sådana. Frågan är om de är möjligt att sätta dynamiska regler som avgörs av övrig trafik och belastning så att man tillåter höga hastigheter om det inte allt för hårt drabbar övriga användare på samma sektor. Det vore önskvärt.


Info skrev:

Då är frågan vad får vi som ansluter mot BST som inte börjar på 1?
Har jag uppfattat det korrekt att denna anslutning aldrig kommer att bli 14,4?
9,6?

Med nuvarande hårdvarubestyckning är det korrekt uppfattat ja. Det finns dock inget hinder (förutom ekonomiska) att ytterligare bygga ut basarna så att man får 3 carriers över hela landet och 4 där det mest behövs.

Jag kan inte se något problem i det, jag ser et som mycket viktigare att alla användare kommer närmare de idag möjliga 3Mbit/s, än att några få skall kunna köra 10 Mbps eller mer. Hela basen för verksamheten utgörs av använadre som vill ha rimlig anslutningshastighet men framför allt att den alltid skall fungera. Systemkapacitet är alltså viktigare än topphastigheter. Detta blir ju också konsekvensen nu, helt utan RevB. RevB innebär dock en bättre möjlighet att dynamsikt fördela användarna mellan kanalerna vilket är nuvarade lösnings svaga punkt.


Vox medievalis skrev:

Under gårdagen rapporterade jag om signifikativt ökade transmissionshastigheter (fr.a nedströms) efter nätuppgraderingen och då framför allt vid anslutning mot högmaster (som kör med 3 carriers). Jag är nu helt säker på att detta även gäller för mindre stationer som använder 2 carriers. Hastighetsökningen är mycket tydlig och gäller vid alla dygnets belastningsfaser.

Se mitt resonemang ovan. När 1xRTT-kanalen görs om till EV-DO ökar kapaciteten markant, mest på de mindre masterna, procentuellt sett.


Vox medievalis skrev:

En första teknisk fråga till Marcus med ledning av Dina mycket informativa bilder: Från enheten löper 6 st utgående koaxer vadan jag funderar på om antennmatningen - liksom för FM- och TV-sändarna - är uppdelad i två per cell/antennlob. Detta skulle kunna innebära att de aktuella stationerna har dubbla slutsteg som jobbar parallellt och därmed redundant om ett steg faller ifrån ?

Nej, det är inte redundans utan diversitet. Alla mobilnät jobbar på samma sätt med antingen rumsdiversitet eller det nu vanlgaste polarisationsdiversitet.

En anslutning är TX/RX och en endast RX. Kablarna går upp i par till korspolariserade sektorantenner. Inne i antennhöljena sitter dubbla antennelement lutade 45 grader åt varje håll. Det är alltså varken vertikal eller horisontell polarisation utan mitt emellan. Mottagarna i BTSen jämför vilken som ger bäst signal och byter hela tiden mellan dem.

Det är faktiskt 7 kablar, en till GPS-antennen också....


jonasolof skrev:

Tidigt i digital 450 historia så var det entreprenörer som funderade på smarta antennsystem som kunde anpassas dynamiskt för att ge högre signalstyrka i vissa riktingar. Finns någon sådan funktionalitet i dagens system?

Det har funnits flera tillverkare som har försökt detta även för GSM och UMTS, men det har aldrig riktigt blivit något. Det är för dyrt och dessutom inför man en dynamisk parameter till vilket man med CDMA/WCDMA redan har nog av, så att säga.

Det börjar dock röra lite på sig med de senaste utvecklingarna av MIMO-baserade antenner. Tror dock ej de kommer i mobilnäten.

/Marcus

Varför har man en GPS-antenn och GPS till en fastmonterad bas ? Har det med spårning av abonnent att göra ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

175

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Nej, GPS-kopplingen har ingenting med abonnenterna att göra men är integrerat i och nödvändigt för att hela systemet skall fungerar. Jag tror detsamma gäller även för UMTS. Nätverkets enskilda basstationer är helt enkelt beroende av GPS-systemet. De tekniska detaljerna överlåter jag åt Marcus eller JonasOlof.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810