126

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ett intressant konstaterande!
Denna vecka så har Net1 inte listat att det pågår några nystartade uppgraderingar.

Bara en kvarvarande åtgärd i Emmaboda från förra veckan.

127 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-24 17:20:45)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag tycker inte att Net1s svar är dåligt - med tanke på användares erfarenheter av support så framstår svaret snarare som bra - och uppenbarligen formulerat av någon som anser att det spelar roll hur företaget uppfattas.

Däremot hade felanmälan varit än mer specifik om anmälaren hade kunnat kolla samtliga tre celler inkl. PN nummer med RF status monitor eller, kanske bättre, via debug i D50. I D50 finns en vertikal kolumn med hörda men icke anslutna celler. PN nummer och Ec/Io anges för var och en. En cell med bra Ec/Io borde anslutas.  Det behöver inte vara så att det enbart är fel på basstationen; felet kan nog uppkomma genom en samverkan med modemens karaktäristika och basstationen.

Jag föreslår att Rip5 ger oss de nämnda uppgifterna så att vi kan hjälpas åt att formulera en liknande men ännu mer specificerad inlaga  på  fair shopping. Då bör även den långa  tid som förbindelsen inte fungerat inkluderas eftersom det bör påverka abonnemangsavgiften. I en inlaga kan man gärna referera till det nu givna svaret.

Kollade just på Cint. det finns inte ett enda inlägg som rör att Net1 fungerat dåligt under sommaren. Så fair shopping verkar vara en bra kanal.

PS detta var snart sagt det enda om Net1 jag hitttade vid sökning på nyheter om företaget senaste månaden (förutom att Net1 funkat bra i Ronnebytrakten ca den 10 augusti)

från statist.se

Statister        Söker tjejer i åldrarna 15 - 25 år till reklamfilm för Net 1
Tjena!

Vi söker tjejer i 15 - 25 år till en reklamfilm för Net1

Provfilmningarna kommer ske nu i helgen i Stockholm

Funkar tjänsten dåligt, ös på med mer reklam!!

Hittade den här artikeln som bland annat uppger att nye VD Per Borgklint såg en möjlighet att minska underhållskostnaderna opex för att i stället satsa på nyinvesteringar capex. Det framgår också att ordern från Net1 var den första för Ericsson över huvud taget inom denna teknik.

http://www.realtid.se/ArticlePages/2010 … 42.dbp.asp

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

128 Senaste redigerad av Info (2010-08-24 17:30:53)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ja värt att prova för Rip5 få se om det händer något mera efter detta...

Men den normala kundtjänst funktionen hos Net1...
Skall man vara snäll så finns det förbättrings marginal där.

Sedan kan Jag ha viss förståelse för deras svar i tekniskt frågor om bakomliggande teknisk kompetens är belagd med munkavel, för då kan ju inte kundtjänst ge några teknisk korrekta svar.

129

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kort underhandsrapport från påbörjad uppgradering i centrala Västergötland:

Sedan förmiddagen idag är 1x (telefonicarriern) nedsläckt på åtminstone SE-VAG1027C [Skövde](sannolikt även A oc B). Intressant nog är 1x däremot inte nedsläckt på SE-VAG4830 A/B/C (Falköping) som uppgraderades i slutet av förra veckan.
Gissningsvis släcker man ned 1x lokalt - BST för BST - för att därigenom kunna höja kapaciteten i de hårdast belastade cellerna dit SE-VAG1027C [Skövde] hör. Stationen ligger högt (närmare 300 m.ö.h) och har högmast vilket innebär stora cellytor och därmed många anslutna. Ännu har jag dock inte kunnat se någon signifikativ ökning av transmissionshastigheterna.
Åtgärden kan eventuellt också sättas i samband med det faktum att SE-VAG1027C [Skövde] rimligen blir en av de första BST som uppgraderas härnäst.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

130

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hur märker man att 1x är nersläckt om man har D35?

131

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Trodde nog att uppgraderingen I Gällivare skulle bli I november december.

2010-08-25 Gällivare Pågående
Bra jobbat

132

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

keja01 skrev:

Hur märker man att 1x är nersläckt om man har D35?

Syns nog i axess manager och i alla fall i RF status monitor

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

133 Senaste redigerad av Info (2010-08-25 17:05:07)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

eljo skrev:

Trodde nog att uppgraderingen I Gällivare skulle bli I november december.

2010-08-25 Gällivare Pågående
Bra jobbat

Ja någon ting har ju hänt wink
De sex arbetsgrupperna har helt plötsligt blivit arton.:cool:

Som man nu använder till att öppna ytterligare en uppgraderings zon i norr.

Men kan ju vara så att de försöker spurta.
Den "uppkomna semester perioden" gör ju att man i nuläget ligger efter med 3-4 zoner.
Planen var ju att nå fram till Gävle i slutet av Augusti.


Man har även ändrat på ytterligare en sak.
Tidigare har det alltid angetts att uppgraderingen skall genomföras innan man sedan startar om med nybyggnation av bas stationer...

Tidigare svar:
"Blir det bättre täckning med den nya basstationen?

Den nya utrustningen kommer i sig inte ge bättre täckning, men vi kommer direkt efter bytet att påbörja arbetet med att bygga flera stationer och därmed kommer de områden som idag har lite sämre täckning förhoppningsvis bli uppgraderade.
"

Nu i svaret på fairshopping

" Vi kommer även att koppla in en ny sändare Nord-Nordväst om Laisvall, uppe på Sädvaluspen inom ett par veckor. "

134

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kort underhandsrapport från påbörjad uppgradering i centrala Västergötland:

Sedan åtminstone middagstid idag är 1x (telefonicarriern) nedsläckt även på BST SE-VAG4830 A/B/C (Falköping) men ännu inte på BST SE-VAG4832 A/B/C (Lidköping).
Uppenbarligen drar det dock ihop sig till åtgärder på nätet nu.

Nedsläckningen av 1x innebär inte per automatik någonting förrän man börjar använda även denna carrier för "vanlig" internettrafik. Då minskar trängseln vilket rimligen borde kunna upplevas som en liten ökning av hastigheterna som dock fortfarande begränsas av rev.A:s - och modemens - teoretiska maxhastighet (nedströms 3,1 Mb/s). Rimligen borde nedsläckningen avspeglas i ändrade Ec/Io- värden. Med andra ord vore det bra om vi alla höll ett öga på hastigheterna för att se om något händer. Själv har jag ännu inte märks något till/från de BST som släckt ned 1x.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

135

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Rimligen borde nedsläckningen avspeglas i ändrade Ec/Io- värden.

Varför tror du det? Det bör endast återspegla signalkavlitet inom den carrier man använder, inte de övriga? Eller missförstår jag dig?

Själv har jag ännu inte märks något till/från de BST som släckt ned 1x.

BTS, BS, nodeB eller möjligen RBS är vedertagna förkortningar...:-)

/Marcus

136 Senaste redigerad av Info (2010-08-26 14:40:28)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Enligt den nyss publicerade kartan över utbyggnaden så är Zon2 nu klar!

Karta Zon2

Detta trots denna lista med pågående produktion:
Pågående arbeten   
Datum             Plats                Status    
2010-08-26       Uddevalla     Pågående 
2010-08-26       Vara          Pågående 
2010-08-26       Sotenäs          Pågående 
2010-08-25       Trollhättan    Pågående 
2010-08-25       Kungälv          Pågående

Någon Zon3 redovisas inte.

En intressant kuriosa är fil namnet på zon2 kartan, "Vecka28"
Detta var väll planen innan det uppkomma behovet av sommar semester cool

137

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kort underhandsrapport från påbörjad uppgradering i  Västergötland:

Sedan förmiddagen idag är 1x (telefonicarriern) nedsläckt på även SE-VAG1005 [Borås].

Till marcus:
Så länge modemet bara kommunicerar över en carrier kan självklart ingen förändring av signalkvalitén återspeglas i Ec/Io-värdet. Frågan är därmed om D-35:an med nuvarande firmware i något hänseende kan utnyttja den genom nytillkomna carriers utökade bandbredden ? Jag tänker då självklart på rev.B fas 1. Om svaret på detta är nej märks självklart ingen förändring vare sig på Ec/Io eller faktisk transmissionshastighet - eller ?  Skulle vi däremot märka en signifikant ökning av transmissionshastigheterna - även före en uppgradering av nuvarande firmware - borde  svaret på min förmodan rimligen bli ja. Jag vet med andra ord inte säkert !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

138 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-27 15:02:34)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

For under dagen från Kalmar E22 uppåt Västervik och sedan in förbi Vimmerby och böjde sedan av ned mot Oskarshamn igen  för några möten. Kollade basstationer under vägen med RF status monitor och takantenn samt konstant ping för att hålla D35 aktiv.  Såvitt jag kan kunnat finna fungerar nu samtliga basstationer i Kalmar län normalt och som tidigare. Inga spår av de ytterligare basstationer som planeras. Mönsterås är ett radiomässigt hål som kommer att bli hjälpt av en planerad basstation i närheten.


Oskarshamn: KAL4733C N/SO/SV 116/276?/452

Fårhult söder om  Västervik: KAL 1087 N/SO/SV 64/232?/400

Vimmerby: KAL4813 NO/S/NV 48/216/384?

Ost Eksjö: JON4433 NO/S/NV ?/200/?

Virserum KAL1088 N/SO/SV 8/?/?

Högsby KAL1092 N/SO/SV ?/284/?

Som framgår finns det system i numreringen. En cell i nord eller NO har låga siffror, har inte sett någon över 118. Celler mot syd eller sydost har siffror ovan 200. Celler mot sydväst ligger på 300 eller 400. Har inte kunnat definiera några "gränsvärden" än.   

Eftersom jag inte passerade genom vissa sektorer fick jag inga PN nummer på samtliga celler på några baser. Några PN är osäkra, de är markerade med frågetecken.

Några iakttagelser: Såg flera gånger routern låsa på tre celler samtidigt och då från olika basstationer eller två celler från samma och en tredje cell från annan bas. Detta skedde allra helst då jag befann mig  i gränsen mellan två celler på samma bas för där är signalen svag.


Skog är fartens fiende, fr a om skogen ligger nära. Finns öppna fält någon km och sedan skog i riktning mot basstationen blir signalen starkare och Ec/Io betydligt bättre. Detta talar för att det vid stationära installationer långt från basstation är viktigt att placera masten så högt som möjligt om det finns skog framför antennen.

(Lyfte ur resonemang om handhållen telefon till ny tråd).


Topografin spelar självklart en stor roll. I radioskugga pga en höjd så slår routern ofta om till en bas som inte är skuggad.

Det förefaller som om routerns läge i förhållande till basstationerna spelar roll utöver den registrerade signalstyrkan för vilken bas routern ska låsa på. Läget kan avgöras genom latensen på svar från routern från en bas alt. genom triangulering mellan baserna.

Basstationer med stora caller på kartan har antennerna i särskilt höga master. Fårhultsmasten i Västerviks kommun är ett exempel, 335 meter. Karta via denna länk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … _i_Sverige

(Masten står där väg 40 tar av mot Jönköping från E22, ett område som är bekant eftersom det är nedlusat med fartkameror.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

139

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vill först helt ansluta mig till JonasOlofs bedömning angående handhållna mobiler i Net1:s nät. Efter en lång användningfsperiod med deras "skogsmulletelefon" (P-21) - som i varje fall officiellt saknade antennuttag - och som nu är förvisad till mitt telecommuseum har jag nu en dryg månad kört med Net1:s nya VoIP-system i mobilt bruk.
Detta innebär modemet D-40 med både telefoniuttag, router, WLAN och vanligt nätverksuttag. Med takantenn fungerar uppkopplingarna betydligt bättre än den gamla 1x-telefonin. På platser där P-21:an överhuvud taget inte fungerade är VoIP-telefonin njutbart klar och tydligt. I cellkanterna kan tidvis dock vissa störningar (signalbortfall) uppstå - särskilt vid högtrafiktid. Med D-40 och enbart den lilla teleskopantennen ("strumpstickan") blir kommunikationen väsentligt sämre även om det ofta fungerar upp till 30-40 km från en basstation.

En annan kanske intressantare iakttagelse - med särskild referens till min diskussion med marcus 24/25 sept. ovan - är att jag nu noterar en signifikant hastighetsökning vid användningen av en av mina "fasta" D-35:or. Framför allt nedlänken når nu upp till cirka 2,2 Mb/s (idag 11.30) vilket i genomsnitt är 0,75 Mb snabbare än jag någonsin uppnått tidigare vid identisk antennkonfiguration. D-35:an är av den gamnla versionen med med senaste firmware. Dubbla 12 elements Yagi riktade mot olika och nu uppgraderade baser på ett avstånd av drygt 30 km till vardera. Den här hastighetsökningen kan vara en tillfällighet men i så fall är det första gången varför jag ändå tror på ett samband med uppgraderingen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

140

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Liz, hiur är läget i Markaryd idag?

Det kan vara värt att kolla...

/Marcus

141

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Net1 fortsätter att ha en LOL Redovisning av arbeten och störningar.

Av den pågående verksamhet som var redovisad i går.
Har i dag nedanstående platser helt försvunnit.
De är inte klara eller under pågående utan bara borta!

Piteå, Gällivare, Boden, Luleå, Älvsbyn, Arvidsjaur.

142

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hur är det nu... Byter Net1 antennerna i masten i samma veva som de byter radioutrustningen ?

Om de byter antenner så kanske ni med riktantenn(er) får rikta om...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

143

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info skrev:

De är inte klara eller under pågående utan bara borta!

Piteå, Gällivare, Boden, Luleå, Älvsbyn, Arvidsjaur.

De har inte börjat i Norrland ännu så det var nog helt enkelt ett fel som rättades. Kanske en kvarleva från den ursprungliga tidsplanen...?

Så de är varken påbörjade eller avslutade utan helt enkelt... som tidigare.

Discover skrev:

Byter Net1 antennerna i masten i samma veva som de byter radioutrustningen ?

Nej.

144 Senaste redigerad av Info (2010-08-27 20:04:24)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ny arbetskarta publicerad på Net1

Denna gång med en Grön klarrapporterad zon både i Norra och Södra Sverige.

Samt Gula arbete pågår Zoner både i Norr och Söder.

Karta Över Uppgraderings Zoner i både Norr & Söder.

EDIT:
Ny text på Net1 om hur man skall tolka kartan.
"I kartan bredvid kan du i gulmarkerad färg se vilka områden vi arbetar i för tillfället. Gröna områden är redan klara. Lokala avvikelser kan förekomma och för mer detaljerad information angående utbyggnadsrelaterade driftstörningar tonguelol- se tabellen nedan. "

Den beskrivningen av uppkomna fel bland de nya basstationerna är helt ny roll:lol:

I den tabellen finns Rip5 och Markaryd!

145 Senaste redigerad av Info (2010-08-27 18:15:22)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

marcus-aa skrev:
Info skrev:

De är inte klara eller under pågående utan bara borta!

Piteå, Gällivare, Boden, Luleå, Älvsbyn, Arvidsjaur.

De har inte börjat i Norrland ännu så det var nog helt enkelt ett fel som rättades. Kanske en kvarleva från den ursprungliga tidsplanen...?

Så de är varken påbörjade eller avslutade utan helt enkelt... som tidigare.

Kartan och Listan stämmer inte just nu!

Men Den karta som publicerades för en timme sedan är daterad Vecka35.
Den gamla med arbeten endast i södra Sverige var daterad Vecka28.

Så läget är nog de att för att klara tidskraven så har Net1 beslutat att arbeta från två håll.

146

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Sedan förmiddagen idag är 1x (telefonicarriern) nedsläckt på även SE-VAG1005 [Borås].

Jag är 99% säker på att den släcks samtidigt som BTSen byts. Möjligen tidigare, aldrig senare. Dvs Falköping blev nog bytt senare än deras info hävdade.

Kan du se vilket kanalnummer telefonin har legat på?

Så länge modemet bara kommunicerar över en carrier kan självklart ingen förändring av signalkvalitén återspeglas i Ec/Io-värdet. Frågan är därmed om D-35:an med nuvarande firmware i något hänseende kan utnyttja den genom nytillkomna carriers utökade bandbredden ? Jag tänker då självklart på rev.B fas 1. Om svaret på detta är nej märks självklart ingen förändring vare sig på Ec/Io eller faktisk transmissionshastighet - eller ?  Skulle vi däremot märka en signifikant ökning av transmissionshastigheterna - även före en uppgradering av nuvarande firmware - borde svaret på min förmodan rimligen bli ja.

Nu får vi reda ut det här. De nya basarna stöder vid driftsättning Rev0 och RevA, precis som de gamla, och är endast hårdvarumässigt förberedda för RevB. Modemen som finns tillgängliga nu kan endast köra på en kanal åt gången, men kan naturligtvis fördela ut sig på en ny carrier när den tänds upp.

Så genom att kunderna fördelas på 3 istället för 2 kanaler så minskar ju belastningen på varje kanal om vi förutsätter samma mängd avändare, hastigheten ökar, och EC/lo förbättras pga färre användare per kanal.  På så sätt kan man ju säga att du har rätt, men detta har ingenting med de nya basarna i sig att göra, ej heller med några RevB-funktioner, utan är enbart en följd av att en kanal till tänds upp.

Högmasterna (de i SE-NN1XXX-serien) får nu efter ombyggnad 3 kanaler, 174, 225 & 275. De mindre 2,  174 & 225.

/Marcus

147

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

OK, bra info. Men - är det Din uppfattning att den, genom PTS nya beslut om ökad bandbredd - utrymmesmässigt möjliga fjärde carriern endast skall ligga som latent reserv för framtiden och tändas i extremt belastade celler ? Jag har fattat det så att man hade tänkt utnyttja 4 carriers (4x1,25 MHz) vid rev.B/fas2(-drift ?

Vad gäller telefonikanalen känner jag inte till någon kompletterande programvara som jag kan använda till D-40-modemet som ju saknar USB-port och som skulle kunna ge den informationen. Det enda jag kan få ut från modemets konfigurationsprogram är  EC/lo-värdet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

148

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det skulle nog underlätta förståelsen av diskussionen om carrier och kanal definierades. Normalt innebär carrier en modulerad bärvåg. Den cdma-modulerade bärvågen tar upp hela det aktuela frekvensintervallet, dvs ett av fyra nu tilldelade. Carriern utgör därigenom en "kanal". Många användare delar på samma kanal men eftersom det nu finns flera kanaler så minskar belastningen. Basstationen tilldelar routern en kanal. Jag har redan sett att 174, 225 och 275 använts av d35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

149

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

OK, bra info. Men - är det Din uppfattning att den, genom PTS nya beslut om ökad bandbredd - utrymmesmässigt möjliga fjärde carriern endast skall ligga som latent reserv för framtiden och tändas i extremt belastade celler ? Jag har fattat det så att man hade tänkt utnyttja 4 carriers (4x1,25 MHz) vid rev.B/fas2(-drift ?

Eftersom de redan idag bygger olika kapacitet (2 eller 3 carriers) så kan det vara så. Det är dyrt att bygga 4 carriers i alla basar, även om de är förberedda att utökas. Man behöver då också hyra mer transmission av Teracom för man behöver ju backhaul för kapaciteten. Det kräver också mer jobb då störaspekterna måste hanteras i det överlappande frekvensbandet. Därför tippar jag på att de behåller den som reserv i de stormaster som behöver det.

Det är min uppfattning att RevB stöder multicarrier för 2, 3 eller 4 carriers så länge de ligger inom 5 MHz. De nya mottagarna skall alltså samtidigt lyssna på en 5MHz-kanal, precis som i UMTS.

Vad man skall tänka på är att frekvensbandet utökats nedåt .

Den 4e carrierns kanalnummer borde då bli något i stil med 125 eller 124

(kanalrastret är alltså 25 KHz, startfrekvens inte bekräftad men allt tyder på 450.000)


Vad gäller telefonikanalen känner jag inte till någon kompletterande programvara som jag kan använda till D-40-modemet som ju saknar USB-port och som skulle kunna ge den informationen. Det enda jag kan få ut från modemets konfigurationsprogram är  EC/lo-värdet.

Men ser du då över huvud taget någon telefonicarrier på en D40? Förmodade du testade med din telefon?


/Marcus

150

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Det skulle nog underlätta förståelsen av diskussionen om carrier och kanal definierades.

Jag använde (kanske lite slarvigt) kanal = carrier då det ligger närmare svenskan.

Dock skall man tänka på att en "Channel" i monitorn, kanalnummer, avser en 25KHz-kanal (det är därför de ligger 50 isär för att det ger en 1,25MHz-kanal.

/Marcus