51

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Min misstanke om eventuell paus i utbyggnaden baseras bara på det misstänkt långa "semesteruppehållet" som knappast platsar i en rutinmässig och planerad nätuppgradering. Egentligen är det kanske inte heller så konstigt med oväntade problem i ett sådant här projekt. Veterligt finns geografiskt begränsade och driftsatta rev. B-nät ännu bara i Indonesien(Bali) och i Shanghai. Pågående eller avslutade fälttester är klara i Marocko, Japan, Ryssland och Kina

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

52 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-10 11:58:09)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det är kommunikationskollpas på flera plan,nu börjar man undra över kompetensen i krishantering.

Talade med en återförsäljare igår. De har slutat sälja Net1. De tre D35 som såldes under sommaren har kommit tillbaka eftersom nätet inte fungerade.  Net1 hade förutskickat att en rep skulle besöka dem under sommaren. Ingen har synts till och ingen info har de fått från Net1 enligt min sagesman.

Problemet torde vara att om de gick ut och gav klara besked så skulle även passiva kunder kräva ersättning för inbetalade abb avgifter. Genom att låtsas som om nätet fungerar så minimerar de förlusterna.

för mig och för närvarande är det inte kritiskt att nätet fungerar så jag är bara en passiv obervatör som dessutom kan undvara 49 kr i månaden i förhoppning om att så småningom ha ett bra nät. Behöver jag då "uppgradera" routern så är det OK.

Access Industries äger eller är delägare i 450 nät i Danmark, Norge och Sverige. De äger inga andra 450 nät.

Huvudägaren Len Blavatnik är Storbrittaniens sjättre rikaste person så kapitalbrist bör inte vara ett överhängande problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53 Senaste redigerad av Info (2010-08-10 16:29:03)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vi har sedan starten av MNT/ICE/Net1 använt D-35 till fasta installationer för både sjö och land.
De installerade objekten är rörliga så yttre antenner används.
Men EJ Riktantenner!
Har aldrig haft några problem utan D-35 installationerna har get bra hastigheter oavsett hur lång tillsjös eller ut i obygden objekten har rört sig.

Men det var fram till uppgraderingen!

Alla installationer både på land och sjö applikationer har nu avbrutits.

Inom den uppgraderade Zonen så fungerar denna typ av installationer över huvudtaget inte längre!
Så i nuläget saknar alla installerade objekt fungerande anslutning!

54

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kan bara hoppas att de får det att fungera som utlovat för en sån här typ av internetuppkoppling behövs verkligen.

Heja, NET1 kom igen!!!

55

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Håller verkligen med.
Jag och många med mig behöver den här typen av uppkoppling!
Jag har väntat en månad plus antal dagar och fortsätter med det....

Snälla Net1, KÄMPA, kom igen, vi VET att hastigheten finns där det gäller bara att hitta den!

Liz (med internet a la "flipperspel" wink )

56 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-10 18:20:42)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Enligt en intervju i Elektroniktidningen med Per Borgklint var ordern till Ericsson om uppgradering till rev B bolagets första CDMA-order efter förvärvet av Nortel.
Det finns således anledning att tro att kompetensen på CDMA är tunn i Sverige för Ericssons del. Att Sprint och Verizon avser att uppgradera rev A till rev B i USA är en annan sak. I den mån Nortel är leverantör så är ändå knappast arbetena ute i bassstationerna igång. Uppgraderingen av Ice/Net1 är således oplöjd mark för Ericsson.

Googlar man på rev B test och nät hittar man mest ZTE, lite Huawei, Spirent och Alcatel . Ericsson lyser med sin frånvaro.

Situationen mellan Ericsson som leverantör och Net1 som beställare torde vara komplicerad idag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Om det nu är som flera av oss misstänker - att Ericsson bitit i ett omoget äpple - kan Net1:s informativa tunghäfta kanske ingå i avtalet mellan parterna..... Om det här är bekymmersamt för Net1 kan det för Ericsson på sikt bli dyrt - att inte klara av ett åtagande utan betydande strul betyder dåligt rykte och försämrad konkurrenskraft. Även om CDMA torde vara en mycket liten del av Ericssons mobilverksamhet gnuggar säkert både Huawei och ZTE nu händerna.... Den spännande frågan är vad fr.a Ericsson gör när och om den här bubblan spricker genom någon aktiv teknikjournalist. För en gångs skull kanske de landsändar som ännu inte varit föremål för uppgradering tills vidare dragit en vinstlott.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

58 Senaste redigerad av Info (2010-08-11 08:00:25)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det numera utökade semseteruppehållet.
Som enligt färska underhandsuppgifter har ändrats från start Zon2 den 9/8.

Till arbetet tillfälligt stoppat!
Nytt start datum EJ fastställt!

Misstänker att PANIKLÄGET innom Net1 och Erisccon nu är VÄLDGIT HÖGT wink
Men självklart gäller detta bara internt.:o:lol::mad:
Inte mot oss kunder eller som information hos kundtjänst!

59 Senaste redigerad av Info (2010-08-11 10:04:59)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Detta publiserades just NU på Net1.

"Pågående arbeten
   
Datum                Plats             Status
   
2010-08-11       Mörbylånga       Pågående"

Så de verkar trots allt fortsätta.

Jag vet inte om Jag skall bli glad eller ledsen av detta.
Det innebär ju att fler av Net1 kunder får sina uppkopplingar via de uppgraderade nätet sad

Net1 måste ju med det nya tillståndet bygga om alla sina basstationer med ytterligare en cell, måste vara bätter att skicka teknikerna på detta.
Samt reparationerna av fel än att förstöra fler fungerande basstationer.

60

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Att man nu arbetar på Mörbylångabasen - som ligger inom en officiellt redan uppgraderad zon - kan bero på flera orsaker. Dels kanske den av olika skäl inte blev uppgraderad, dels kanske man nu vill göra ett prov efter modifieringar av mjuk- hårdvaran vilket ju är säkrast att göra inom ett redan uppgraderat och befintligt "problemområde". Här kan det ju knappast bli värre.

När man uppgraderar en basstation tillfogar man inte nya celler. I Net1:s nät har normalt varje station tre celler med symmetriskt fördelade sändnings/mottagningsriktningar ("sektorer") runt masten där det optimala sändnings- /mottagningsområdet ("antennloben") för varje riktning är ungefär hjärtformat med hjärtspetsen vid masten. Det man gör vid den nu aktuella uppgraderingen är att man byter ut befintlig hårdvara i stationerna till ny som kan utnyttja - och kombinera - maximalt fyra bandbreddsområden ("carrier") om vardera 1,25 MHz för att kunna utnyttja det nya tillståndets maximala 5,0 MHz (4 x 1,5 MHz) Eftersom i fortsättningen - till skillnad från nu - all kommunikation (data och telefoni) skall blandas och samsas inom det nya stora bandbreddsområdet blir kapaciteten bl.a mer än dubbelt så stor och dessutom kan man då höja överföringshastigheterna. Sedan gäller det bara att klientutrustningen (kundernas "modem") hänger med och det verkar nu vara problemet. Enligt all på nätet publicerad teknisk info skall det fungera men kartan och verkligheten stämmer ju inte alltid - som nu t.ex.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

61 Senaste redigerad av Info (2010-08-11 15:45:21)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

OK

Arbete med uppgradering i redan tidigare GRÖNT.

Är ju definitivt bättre än en fortsatt uppgradering inom GULT wink

Då kan den information Jag fått stämma att man har lagt Zon2 uppgraderingen på IS wink

62 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-11 18:02:20)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ska bli intressant att se vad verkan blir av arbetet på den basstation som ligger i Mörbylånga kommun eftersom det är den jag ansluter till. Stationen ligger vid en 140 m hög mast vid Algutsrum, mitt för Kalmar. Jag har 8.5 km dit fågelvägen med direkt sikt (ser varningsljusets blixtar nattetid). 

Bredbandskoll med iPhone /wifi D35 ger 0,6 ned och 1,064 upp.  Ping 217 ms. Upprepade test ger samma trend med betydligt bättre fart upp än ned. Ned varierar mellan 0,25 och 0,6 mbit/s under det att upp går mellan 0,9 och drygt 1. Alla lampor gröna på routern.

Kan titta på strömmande direktsänd TV 4 med små hack i ljudet men inte i bilden. BBC live har lite suddig mosaik och lite burkljud.  Dvs hyggligt men bara hälften av den hastighet ned jag hade i fjol med samma utrustning på samma plats. Att något ändrats är dock uppenbart pga den förändrade kvoten ned/upp. Men som sagt, det står att arbeten pågår i dag. Mina resultat liknar dem som jag fick för en vecka sedan. 

Man kan inte undgå reflektionen att Net1 kan tvingas avbryta samarbetet med Ericsson  och be ZTE komma tillbaka. Tala om att tappa ansiktet i såfall (vems?).

Om nu Net1 råkar ha några rev B fähiga routrar till övers skulle jag gärna testa en.

Edit: Jag har inte kollat PN nummer och bekräftat att det verkligen är Algutsrumsmasten som jag kopplat upp mot. det kan vara en på fastlandet också. En drygt halvmetertjock stenvägg skärmar mig mot Kalmar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

63

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Intressant, Jonas!
Du kan väl hålla oss uppdaterade om vad som händer framledes i "ditt område".

Anmäler mig också så VÄLDIGT frivillig big_smile att provköra ev ny variant på router.
Jag har ju två ställen/abonnemang att välja på, båda med riktantenner.
Skulle vara intressant att se vad skillnad det skulle ge mellan D35:an och den nya routern riktade mot samma mast (har ev två master att välja på också)...
Bra försökskanin kanske wink

Liz on/off internet (mest off..)

64

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Fast glöm inte att rev. B knappast ens kan provköras så länge inte alla fyra carriers är tillgängliga och de är de inte ännu eftersom den "gamla" telefonicarriern om 1,25 MHz (1x) fortfarande är i drift över hela landet. Jag använder dagligen det gamla telefonisystemet parallellt med det nya (för test). Senaste beskedet om nedsläckningen är "i mitten av augusti" men om detta gäller fortfarande - m.h.t alla andra problem - vet jag inte. Så snart jag säkert ser att 1x släcks ned kommer jag givetvis att lägga ut detta.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Är det då så att ny utrustning satts in men att det fortfarande är rev A som körs? I såfall funkar inte rev A så bra på den nya utrustningen. Så vitt jag förstått så är det sedan bara en mjukvarufråga för operatören att gå från A till B.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Fick man möjligheten att testa ny hårvara vore man mycket nöjd, tror jag skulle kunna ge nyttig feedback,  men det lär ju dröja till man bygger ut i norrland!

67

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Enligt QualComm gäller för uppgradering till rev. B fas1 (så heter det tydligen !) endast en mjukvaruuppgradering medan fas 2 kräver fysisk installation av nya kanalkort i stationerna. Så vitt jag förstår är det bl.a nya kanalkort som nu landar i stationerna och någon anledning att inte byta i alla stationer (även i Norrland !) finns knappast. Motsvarande kortbyten har, så vitt jag vet, också påbörjats i Danmark. Om man kör rev. B redan nu kan det i alla händelser bara vara över två resp. tre carriers eftersom den fjärde ännu är upptagen. Att man sedan säkert kortvarigt kan testa över alla fyra carriers på någon bas där man ser att 1x-telefonin inte har någon abonnent (fler är de inte !) är väl troligt. Om sedan bakåtförbindelserna från baserna generellt klarar den nya utrustningens högre hastighet och kapacitet är ju en helt annan fråga. För de stationer som ligger i Teracoms högmaster finns naturligtvis rymliga fiberlinor som med en knapptryckning lätt kan utökas. Men för de flesta gäller nog mikrovågslänkar och om dessas kapacitet idag är tillräcklig har jag ingen uppgift om.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

68

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Mörbylånga, Tingsryd, Växjö, Karlskrona - uppenbarligen är det nu dags att delvis "göra om" åtminstone delar av uppgraderingarna i etapp 1. Karlskrona t.ex var tidigare "avklarad" 2010-06-29. Eftersom man nu snabbt ger sig in i det surrande getingboet igen är det naturligtvis för man tror på den här uppgraderingen, version 1:2. Vore fint om forummedlemmar som ligger uppkopplade mot dessa stationer regelbundet försöker bevaka ev. förändringar i uppkopplingen och sedan lägger ut dessa med angivande av utrustning (modem - även version ! - ev. antenntyp och avstånd till använd station. JonasOlof håller förvisso sina tekniska argusögon på Mörbylånga men även de andra stationerna behöver nu sina bevakande faddrar !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

69 Senaste redigerad av Info (2010-08-12 09:02:11)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

För Karlskrona är detta tredje försöket wink

Pågående arbeten
   
Datum                Plats           Status
2010-08-12       Karlskrona       Pågående 

Avklarade arbeten
   
Datum                Plats           Status   
2010-07-08       Karlskrona       Avklarad   
2010-06-29       Karlskrona       Avklarad 

Så ja man försöker göra om bland de basstationer som drabbats av den tidigare uppgraderingen.

Väntar med spänning på information från personer i det drabbade området!!
Ni som finns där var vänliga att hålla oss andra informerade! smile

Får se när de vågar sig till Rip5 och Markaryd.
Därifrån bör det ju komma grundlig information.

70 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-12 10:14:44)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

RF status monitor är bra för koll:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1183

Support kan motvilligt tala om vilken cell ett PN nummer svarar mot. Annars får man köra upp till masten med en laptop ansluten över USB till D35. Obs tre celler per mast vilket betyder tre olika PN nummer, dock i följd.

Hastigheten vi nu intresserar oss för ska helst mätas vid mkt god signalstyrka, säg -75 dB. Närmiljön bör vara reflexfri vilket även omfattar att signalen inte ska spridas genom lövverk framför antennen. Vitsen är att bara mäta routerns förmåga att tillgodogöra sig den potentiella hastigheten från basstationen för att se om  Net1s utsaga att vi kan räkna med bättre prestanda även med befintlig utrustning stämmer.

Jag har D35 utan vit lapp undertill men vet ej vilken relevans detta har.

Ovisst hur RF status monitor funkar sedan rev B kommit igång, en får la se.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

71

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Fråga till JonasOlof: är Du säker på att signalstyrkan är som högst alldeles i närheten av masten ?  För markbunden TV och FM ligger antennerna tiltade i höjdled så att maximal fältstyrka ligger ett antal kilometer bort från masten - sannolikt för att därigenom öka räckvidden men också för att minimera risken för överstyrning i det omedelbara närområdet ? Å andra sidan är ju CDMA-basernas maximala sändareffekt väsentligt mycket lägre (har sett uppgifter på cirka 20 W ERP) så det spelar kanske ingen större roll i sammanhanget. Viktigt i sammanhanget är ju också basantennernas strållob i vertikalplanet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

72

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info, du har helt rätt.. Jag ligger på bevakning

Men jag undrar om dom inte varit och petat lite på Markarydsmasten utan att berätta om det.
Idag så har hastigheten jojjat mellan 0 (röd lampa) till hiskeliga wink 2,37 Mbit (ner)
Hastigheten upp har varit mer små nätta 20Mbit med lite omväxling till 0Mbit naturligtvis.
Ja ja jag är ju tacksam för alla typer av hastighet i dagsläget.

Liz - med laptopen under ena armen, D-35:an med vit klisterlapp under den andra och riktantennerna monterade på huvudet redo att köra mot MASTEN...

(nja, riktigt så illa är det väl inte ännu....)

73

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

En liten fundering rakt ut i luften..och passar på när jag har uppkoppling.

Dom lokala dagstidningarna i sydvästra Småland har under ett par dagar stort rapporterat om Telias tilltänkta nära förestående plan där icke lönsamma ledningsnät kommer att läggas ned/tas bort, vilket innebär för oss ute i grönsakerna med ledningar gamla som gatan att;  - glöm din fasta telefoni och ADSL (som ändå inte funkar).
En variant på lösning är ju då att gå samman och "dra in fiber". Visst, säkert en bra lösning om man är nog många, men vi som bor i byar med kanske 3-4 hushåll med flertalet äldre personer som INTE är intresserade av nymodigheter som internet, vad gör vi?
Ja, då är fiber ingen lösning, bara en utopi"¦.

Det är i denna svängen Net1 skulle vara med reklammässigt och säga;
-Inga problem, det fixar Net1!

Jag kan se reklamen
"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦
"Tänker Telia lägga ner DITT fasta nät?
Inga problem, kontakta oss på Net1, vi ordnar det åt dig"¦"

"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦

Dom har ju en guldchans just nu med alla oroade snåla Smålänningar (+resten av Sveriges obygder) som ser framtiden an med oro över att mista sin kontakt med omvärlden.
Jaaa, ja jag vet, lite väl dramatiskt, men ändå..

Men visst vore det bra om Net1/Ericsson la på ett kol, fixade uppgraderingen och sedan utnyttjade till MAX detta fantastiska reklamläge som det faktiskt just nu är!

OK, nu kan ni säga "Dream on.." till mig.
FÖR"¦
Man kan ju inte sälja abonnemang som i dagsläget inte fungerar! Inte heller göra reklam för det!

Till Net1:
Nu är det läge att satsa på att mångfaldiga personalstyrkan för att till fullo kunna utnyttja möjligheten med stor fördel att i en kommande utveckling nå kunder som kommer att vara i behov av en mobil lösning istället för en fast linje (i dagsläget) tillhandahållen av Telia.

OK, nu skall jag vara tyst..
Liz"¦ dreaming on"¦

74 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-12 18:56:33)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Till Vox M

Jag vet inte heller hur signalstyrkan ser ut i vertikalled nära masten. I fjor åkte jag ca en km från masten och fick då -40 dB i signalstyrka med takantenn på bilen och D50 modem. Kollar man PN nummer då så kan man vara säker på vilken mast man är ansluten mot. Sedan får man kolla PN nummer från olika håll så att man får respektive cells beteckning.

Risk för överstyrning fiinns enligt uppgift på amerikansk site vid -35 dB. Om det gäller för D35 vet jag ej.

Med riktantenn 9 km från basen och fri sikt fick jag -56 till -60 dB i fjol.

Till Rip5

Jag skrev om bredband på Värmlandsnäs i fjol. Det är rejäl glesbygd. Där fick enskilda kunder fiber fast det är flera km till närmaste granne. Jag tycker det verkar helknäppt att inte köra med radionät. Men Säffle kommun hade fått EU-pengar. Min kompis fick 100 mbit i fibern men det kostade 36000 kr att få fibern fram till huset. Så nu har han maxat bredband i sin ensliga gård som han för övrigt energisnålt strömmatar över en enda 10 Amp säkring. FRågan är hur det gick i Torsby kommun som hade avsett att satsa på Ice net.

Det låter otroligt att du skulle kunna få 20 mbit upp, det är tveksamt om modemet hanterar det. Kul i alla fall att det börjar röra på sig.

Det är nog snarare Ericsson som bör öka personalstyrkan. Problemet är nog att cdma är en udda teknik för dem, kanske det inte är så många som har någon grad av kompetens. När och om det väl börjar funka kommer vi nog att höra av Net1.

Funkar wifi bra mot din D35 router?? En annan variant är att ansluta laptopen med en lång nätverkskabel, det ger säkrare uppkoppling. Vad är det exakt du gör när du går omkring med laptop och router och hur har du riktantennen? Högt eller lågt?

Som du kan se av den här tråden så kan det funka bra med en rundstrålande antenn förutsatt att den kommer kanske 4 meter eller mer över marken:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1169

Vore kul att åka till en mast där arbeten pågår och försöka få lite info om vad problemet är... EON uppför sig som Net1, man får aldrig besked om varför det strular. De enda som det är någon idé att tala med är servicekillarna som är ute i busken och lagar ledningar, de är glada för feedback och observanta kunder.

En sak till. Av PTS tillstånd för ökat spektrum till Net1 framgick att det till Net1 upplåtna frekvensområdet även används för annan trafik. Har inga uppgifter om vad slags trafik men den kan troligen störa på vissa lokaler vilket då bör visa sig som dålig nedladdningshastighet och varierande fart. Får väl sätta fart i min gamla UHF scanner som man kunde lyssna på analog NMT450 med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Tänkte just bevaka - eller rättare be någon bekant som bor nära uppfartsvägen - hålla ett öga på "okända" bilar upp till en av "mina" stationsplatser sydost om Falköping och vid "larm" åka dit och prata med teknikerna. Vore kul att få titta på stativen i stålburken och kanske få höra lite om internproblemen. Har lurat mig in i Telias AXE-stationer tidigare efter att ha bevisat min identitet. Fast det här är ju en dignitet högre.....  Därtill ev. försöka pumpa en nyligen hos Ericsson pensionerad teknikchef - som även jobbat med CDMA - om vad som sig egentligen tilldrager bakom kulisserna.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810