26

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag använder hollstorpmasten i Växjö just nu och den funger normalt. Har inte använt internet tidigare idag dock.

27

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Silvervinge skrev:

lol Liz! Jag bor ju rätt mycket ute i grönsakerna med och har gjort så under större delen av den mobila fasen av mitt liv dvs sen mobiltelefonerna såg ut som tegelstenar. I början testades flera olika men det har ALLTID BARA varit Telia som hållt måttet vad gäller täckning - i alla fall för mig i södra delen av Sverige (Halland och sen nu då Småland sen ca 8 år tillbaka).
Jag har heller inte alls bra täckning med net1 och har ju då inte haft sen början å jag vet inte jag... Nu blir jag ju tvungen att stanna bindningstiden ut men det är under stark protest! Kommer såklart kolla om och när det börjar funka - ska bara gå ut och hämta in grejorna... de åkte ut genom fönstret innan big_smile så får jag berätta här hur det går - kommer ringa dem igen imorgon och felanmäla så får vi se vad nästa säger roll
Veronica

rip5 skrev:

Cooooolt, här ute i grönsakerna..! cool
Väntar gärna..........

Lucky Liz..

Att Veronica/Silvervinge inte har och har haft bra täckning kan bero på bristfälliga grejor på kundsidan, t ex ingen riktantenn om man bor ett par mil bort från basstationen.

CDMA 450 som Net1 använder är ett annat koncept än standard 3G bredband, det räcker inte att ha en dongle som dinglar på en sladdstump. Sådant brukar forummedlemmarna kunna hjälpa till med (dvs råd).

Idag behövde jag trådlöst bredband eftersom mitt adsl modem packat ihop. Net1 gav 0,94 mbit/s ned och 0.9 upp (med riktantenn 6 el. yagi) så det fick bli 3G modem istället i en Dovadorouter kopplad till nätverket.  Ger > 3mbit ned så det var bättre.  Faktiskt sämre fart på 450 än jag brukade få med D35 förra sommaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag har riktantenn och det borde räcka när jag har ca 1,5 mil till två av masterna (emmaboda, Hollstorp Växjö). Har också släpat runt en bärbar i hela huset för att se om jag har kontakt nånstans men inte ens om jag står ute på gräsmattan får jag nån som helst kontakt...
Telia fungerar med bara en dongle.
Det är nog så att det det billiga blev dyrt!!! Snacka om att känna sig blåst! Önskar att det fungerat så här dåligt från början så att jag kunde lämnat tillbaka skiten men till att börja med fungerade det tillräckligt bra med tanke på priset. Okej att det stängde ner sig lite väl ofta men det kunde jag leva med så länge det gick att koppla upp sig igen men nu är ju det också något jag väger in i omdömet... Katastrof Net1!!!
Ja, vi får se vad de säger på Net1 nu då... Trevligt om de blir aktiva här om de bara lyssnar på folk här och inte gör som på telefon... Är så trött på dessa lobotomerade grabbar som låter som papegojor när man pratar med dem *suck*:rolleyes: Förlåt det där, är bara så less på detta!
/V

jonasolof skrev:

Att Veronica/Silvervinge inte har och har haft bra täckning kan bero på bristfälliga grejor på kundsidan, t ex ingen riktantenn om man bor ett par mil bort från basstationen.

CDMA 450 som Net1 använder är ett annat koncept än standard 3G bredband, det räcker inte att ha en dongle som dinglar på en sladdstump. Sådant brukar forummedlemmarna kunna hjälpa till med (dvs råd).

Idag behövde jag trådlöst bredband eftersom mitt adsl modem packat ihop. Net1 gav 0,94 mbit/s ned och 0.9 upp (med riktantenn 6 el. yagi) så det fick bli 3G modem istället i en Dovadorouter kopplad till nätverket.  Ger > 3mbit ned så det var bättre.  Faktiskt sämre fart på 450 än jag brukade få med D35 förra sommaren.

29 Senaste redigerad av keja01 (2010-07-30 10:58:45)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Silvervinge,
För trimmning av mottagning på ett hus brukar jag rikta takantennen till modemet D35 noga mot de tre närmaste masterna en i taget enligt net1:s täckningskarta. Avläsa hastighet med bredbandskollen (ej kvällstid då antalet användare är högst) för varje mast och även signalstyrkan i dBm för att se vilken som är bäst. Även testa med antennens pinnar vågrätt som en vanlig tv-antenn kan göra susen. På avståndet 1,5 mil krävs det en kulle i vägen för att det inte ska bli bra mottagning med riktantennen. Då har man rimligen även problem med att få tv-mottagning till en digitalbox. Antennen behöver komma lika högt upp som en tv-antenn. Datorn ska vara ansluten med sladd till D35 vid hastighetsmätning. Den inbyggda wifi sändaren i D35 verkar vara av låg kvalitet eller trasig i det exemplar jag har. Jag använder en separat wifi-router ansluten med en nätverkssladd till D35 istället. Wifi till bärbar dator kan inte passera skorstenar, betong, tegelpannor, plåt och sånt. Räckvidd genom flera träväggar sådär 20 meter. De som fortfarande har det äldre långsammare D20 modemet kan byta upp sig till samma villkor som en ny kund. Skillnaden är att det inte blir någon startavgift.

30

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Keja01's råd är bra men jag har frågor på ett mer basalt plan. funkar WLAN i Silvervingens D35?? Vad innebär det där med att släpa runt datorn och inte få kontakt?

Med D35 i bilen kan jag lyssna på strömmande radio över Net1 i iPhone  mer än 50 n bort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag gissar att Silvervingen har ett D50 med bordsantennen.

32 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-03 08:45:30)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

raderat dublerat inlägg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-06 11:57:08)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hon skrev ju att hon använder en riktantenn. Med bara D50 behövs mkt gynsamma förhållanden för att det ska funka. Men Silvervingen kan ge mer info om utrustningen som används så vi kan greppa problemet bättre.

Vilket modem? Vilken antenn? Hur är datorn kopplad till modemet eller routern? Används WLAN?

Man vill ju gärna tro att Net1 funkar men det är inte säkert:

Noterade att tidningen Mobils täckningstest i år gjordes med usb-ansluten net1 eouter enligt artikeln i julinumret. Då borde väl resultaten bli bättre än vid tidigare tester som Mobil gjorde med D50 dongle utan yttre antenn?

Nä- det blev mkt sämre.vilket nog är ett större bekymmer för Per B än enstaka ledsna kunder som ger sig till tals här. I Södra Sverige är resultatet katastrofalt.
Av testbloggen framgår att mätningarna gjordes i maj juni, för södra Sverige hade förmodligen uppgraderingen redan börjat. 


Resulat för mobilt bredband, antal testlokaler i Sverige där nedladdningshasstigheten angetts som 0,00 mbit/ + misslyckade nedladdningar.

Södra 20/20+20/20    vartill kommer Malmö 10/10+10/10

På 30 testade lokaler fungerade således NEt1 ingenstans.

Östra  11/14+11/14  (öland 1/2+1/2 - där jag håller till funkade det...) 75 procent funkade således ej.

Gotland 4/4+4/4  Nada Men vid Gotland runt funkade det bevisligen



Mellan   3/28  Stockholm 0/11  Så Net1 funkar fint kring Stureplan men inte i Småland... bra att veta.

Västra 10/20+10/20 (således hälften funkade ej) Gbg 3/4+3/4 Net1 funkade bara  i innerstan. Gracias.

Södra Norrland  8/26 +8/26

Norra Norrland  11/28 + 11/28

Net1 testades inte på tåg.

Själv jämför jag resultaten med att jag i slutet av augusti i fjol for från Öland till Puttgarden och inte hade några avbrott på strömmande radio i iphone över D35 utom före och efter Karlskrona och de avbrotten upphörde mkt snabbt. Visserligen använde jag två takantenner. Mobil säger inte om de låst in d35 routern i bagageluckan men man undrar.

Den ofrånkomliga undran som väcks är om Net1 helt sonika släckte ned nätet i Södra Sverige för uppgradering - och följdfrågan är då om det var en bra idé. Kanske ur logistiksynpunkt för arbetslagen men knappast för användarna som hade kunnat använda en alternativ mast om bara varannan släckts.

Någon rimlig förklaring till resultaten i Norrland som också är rätt dåliga ges ej. Notabelt är också att tidningen inte kommenterar Net1 resultat med ett ord. Vore intressant att veta vilken kommunikaton som förekommit mellan företaget och media... I fjol muttrades det över att Mobil inte använt extern antenn till dongeln.

Vi får la hoppas på att Ericsson lyckas fixa till hårdvaran och mjukvaran så att the small people/småfolket ute i trollskogen får sitt bredband tillbaka. Men varför gör di på detta viset?? Total radiotystnad anbefallen. No comments.

Edit: Sommaruppehållet för utbyggnad började i juli. Men det står inget slutdatum...

Jag tror inte det är till VD man ska skriva utan till huvudägarenoch styrelseordföranden  gospodin Len Blavatnik. Som man säger på franska: Quel bordel = Goddamn mess

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34 Senaste redigerad av Info (2010-08-04 14:15:51)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

LOL
Titta på denna bild.
Karta Över Uppgraderings Zoner
Där klassas Zon1 av uppgraderingen på fastlandet som OK och genomförd och klarrapporterad i sin helhet.

Med en Ny Zon som påbörjas Måndagen den 9/8.

35 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-05 12:01:48)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

LOL som sagt, det ändrade de sedan i förrgår.

Nu inväntar vi rapporter om att basstationerna i södra Sverige fungerar (dock med undantag för de (Edit: dem!!, jäkla Andreas du missleder mig)  som rapporterats ha problem, bl a Markaryd)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Så här i Nätuppgraderingsuppehållets ljuvaste månad kan den byråkratiskt och tekniskt intresserade forummedlemmen i alla fall få läsa Post- och Telestyrelsens beslut om utökningen av Net1:s frekvensband. Det formella beslutet kom så sent som 1/7 och kan givetvis ha påverkat starttiden för nätuppgraderingen. I och med detta - och nedläggningen av telefonins 1X carrier blir i alla händelser bandbredden fördubblad och den totala kapaciteten i nätet likaså (minst).
Beslutet med kort teknisk bakgrund finns på: http://www.pts.se/upload/Beslut/Radio/2 … 10-781.pdf

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Utvidgningen har ju legat i pipe line men man kan förmoda att AINMT inte kunna uppgradera basstationerna för utökat frekvensutrymme förrän tillståndet förelegat. Vi som användare vet mycket litet om belastningsgraden på enskilda celler. En del kan man ana sig till genom de Ei/Io värden man får via radiokontrollprogrammet.

Vi lever på hoppet.

Intressant att det finna så pass många andra användare i frekvensbandet. Vore bra att vera vad slags trafik det är. Svårt att förstå att annan trafik inte skulle öka störnings/brusnivån för cdma-450.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Utvidgningen har ju legat i pipe line men man kan förmoda att AINMT inte kunna uppgradera basstationerna för utökat frekvensutrymme förrän tillståndet förelegat. Vi som användare vet mycket litet om belastningsgraden på enskilda celler. En del kan man ana sig till genom de Ei/Io värden man får via radiokontrollprogrammet.

Vi lever på hoppet.

Intressant att det finna så pass många andra användare i frekvensbandet. Vore bra att vera vad slags trafik det är. Svårt att förstå att annan trafik inte skulle öka störnings/brusnivån för cdma-450.

En sak är då säker, i Rättvik är Telia EDGE snabbare än Net1, det säger väl en hel del ? Funderar nästan på att lämna Net1 helt med tanke på hur dåliga de är... och hur de hanterar gamla kunder.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

39 Senaste redigerad av Guten (2010-08-05 00:04:25)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det verkar som att Net1:s nät på Gotland funger mycket dåligt sedan "uppgraderingen" av basstationerna.
Jag har haft många avbrott på uppkopplingen mot masterna både på södra Gotland och på Fårö (använder D35 på två olika platser).
Vid test av hastighet, Bredbandskollen, i tisdags kväll 3/8 så fick jag 0,07 Mbit/sek i nedladdning och  0,35 Mbit/sek upp. Riktigt dåligt må jag säga...
Utrustning: D35 med riktantenn mot masten på Fårö (avstånd ca 17km).

40

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Som kompletterande kommentar till mitt inlägg igår (4/8) om PTS frekvenstilldelningsbeslut kan man notera att PTS som några argument för ökad tilldelning pekar på geografiska områden i landet (ex. Tornedalen) där det överhuvudtaget inte finns några realistiskt ekonomiska möjligheter att förse abonnenter med telefoni och bredband än via Net1:s teknik (bortsett från satellitkommunikation som är både extremt dyr och extremt långsam). Man nämner t.ex avsaknad av infrastruktur vilket i praktiken innebär avsaknad av elnät för försörjning av basstationer. Med Net1:s långa räckvidder (och nu ökade kapacitet) får också glesbygdsbor i områden utan gångse el- och mobilnät tillgång till det vi "vanliga" kunder betraktar som självklart. I beslutstexten omtalas vidare nätbelastningsproblematiken liksom att antalet basstationer nu är drygt 3000. Det här inte sagt som något försvar för Net1:s upplevda sölighet och dåliga "fältsupport" utan mer som ett påpekande av att det självklara kanske inte alltid är självklart.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

41 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-05 12:07:53)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox M synes dela min uppfattning att Net1's teknik är så värdefull eller snarare sagt oumbärlig att vi förblir kunder for better and for worse. Det vore dock bra om de kunde fylla begreppet public relations med innehåll; annars känns relationen ansträngd.

Vad gäller informationen om avklarade arbeten kan den iakttagelsen göra, att tabellen inge överensstämmer med kartan.

Det finns ju tv-program om elaka kockar som röjer ordning på sunkiga restauranger. Finns inget liknande för managementkonsulter? You've got a case.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-06 13:05:49)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det verkar som om flera gamla kunder med D35 erfar att hastigheten är lägre efter "uppgraderingen" än före. Den misstanke som sprirar är att uppgraderingen till rev. B inte är helt bakåtkompatibel. Jag fick också hastighet  under en mbit/s, tidigare låg jag på 1,5-2 med samma antenn. Av uppgraderingsinfon att döma är uppgraderingen av masten för södra Öland klar.

Uppgradering har skett även i Norge och Danmark. Norska kunder som seglat ned utmed svenska västkusten under semestern erfor att de inte hade någon täckning. Även i Danmark var det dåligt. Denna länk är informativ:

http://www.havna.com/wip4/disc/detail.e … 5243#15243

Tidigare erfarenheter är goda, men rapporterna från det att uppgraderingen inleddes är negativa. Det finns inte heller några rapporter om att situationen plötsligt blivit bättre. 

http://baatplassen.no/i/index.php/topic … g-dekning/

Info om utbyggnad i Danmark:  Ice.net vil i løbet af sensommeren fordoble antallet af master i Danmark, så de går fra 20 til 40 master. Til sammenligning bruger Telia godt 2.000 master, vurderer René Kappelgaard, Manager Customer Relations hos Ice.net.

Årsagen til, at Ice.net kan nøjes med så få master, skyldes, at deres netí¦rk kører på 450 Mhz-frekvens, samme teknik som anvendes i såvel USA og Asien. Ice.net fortsætter udrulningen af flere master i 2011.

Anden type teknologi

"Ice.net adskiller sig fra andre lignende tjenester på markedet, fordi vi bruger en anden type teknologi med meget længere rækkevidde. Derfor kan vores kunder í¦re online, ikke kun i byerne, men også i yderområderne hvorfor det er ideelt til bil, båd og campingvogn," forklarer René Kappelgaard.

Ice.net kører med hastigheder på op til 3,1 Mbit/s og forventer inden længe at kunne præsentere +14 Mbit/s.

Selskabet dækker 98 procent af landet samt 120 kilometer ud på havet, oplyser Ice.net til Mobil.

Ice.net forventer også at í¦re klar med IP-telefoni sidst i 2010 eller starten af 2011.

Slut citat

Intryck från enskilda foruminlägg är att täckningen minskat under sommaren.

På hemsidan gör Net1 reklam för "mobilt bredband som funkar långt, långt ut i sommarsverige." Mot bakgrund av Mobils täckningstest och enskilda kunders erfarenheter borde detta ge anledning till anmälningar till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden - och även PTS. Det är ju för jävligt om folk valt Net1 abb att använda under sommaren och nätet ligger nere. Själv har jag inte behövt det än eftersom jag varit stationär med adsl och Telia mob funkar vid ett enstaka behov av back up.

frågan är om Ericsson tagit sig vatten över huvudet som ny systemleverantör med en teknologi som väl är ny för dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Misstanken om en eventuellt bristande bakåtkompatibilitet är intressant. Frågan är då om de uppgraderade stationerna verkligen redan kör rev. B vilket förefaller osannolikt. Om så inte är fallet kan naturligtvis stationernas hårdvara i sig medföra kompatibilitetsproblem.
Det vore bra om de som får tydliga förändringar (ändrad hastighet eller andra problem) som kan misstänkas ha med uppgraderingen att göra också skriver inte bara vilken modemtyp de har utan för D-35 också vilken version - den gamla utan klisterlapp i botten eller den nya med (rund svart lapp med vitt "N"). De båda versionerna skiljer sig uppenbarligen åt både vad gäller hård- och mjukvara. Använder själv en av varje och har förgäves bett Net1: om info om den specifika skillnaden.
Eftersom uppgraderingskrisen uppenbarligen inte på allvar nått Västsverige än skall det bli mycket intressant att följa dess följder för de båda D-35-versionerna liksom för det nu nya D-40 telefonimodemet till vilket i varje fall jag fick en e-postlevererad ny mjukvara redan veckan efter leverans ! Antar att andra D-40-användare också fått detta ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

44

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Misstanken om en eventuellt bristande bakåtkompatibilitet är intressant. Frågan är då om de uppgraderade stationerna verkligen redan kör rev. B vilket förefaller osannolikt. Om så inte är fallet kan naturligtvis stationernas hårdvara i sig medföra kompatibilitetsproblem.
Det vore bra om de som får tydliga förändringar (ändrad hastighet eller andra problem) som kan misstänkas ha med uppgraderingen att göra också skriver inte bara vilken modemtyp de har utan för D-35 också vilken version - den gamla utan klisterlapp i botten eller den nya med (rund svart lapp med vitt "N"). De båda versionerna skiljer sig uppenbarligen åt både vad gäller hård- och mjukvara. Använder själv en av varje och har förgäves bett Net1: om info om den specifika skillnaden.
Eftersom uppgraderingskrisen uppenbarligen inte på allvar nått Västsverige än skall det bli mycket intressant att följa dess följder för de båda D-35-versionerna liksom för det nu nya D-40 telefonimodemet till vilket i varje fall jag fick en e-postlevererad ny mjukvara redan veckan efter leverans ! Antar att andra D-40-användare också fått detta ?

Är D-40 både modem och telefonbox ? Är den lika tålig som D-35:an ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

45 Senaste redigerad av Info (2010-08-06 16:43:07)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

JA, bakåtkompatibilitet är intressant.

För så här långt så har alla jag varit i kontakt med eller läst om här på forumet haft problem!

Detta trots vad som står på Net1:
"
Behöver jag byta mitt modem för att det ska fungera?

Nej ditt modem kommer fungera precis som tidigare. Vi har gjort omfattande tester med alla modemtyper för att säkerställa att de ska fungera fullt ut med den nya typen av basstation. För att ta del av de högre hastigheterna i framtiden kommer du att behöva uppgradera ditt nuvarande modem."

Detta förefaller inte stämma.

Samt att det finns problem med de uppgraderade basstationerna!
Om detta sedan är den nya Hård och/eller Mjukvaran???

Använder Net1 privat.
Men tillhör även en av de organisationer som är stora användare av Net1.
Här har vi drabbats av det som beskrivs i de norska forum kommentarerna, kommunikationen mot kust nära sjöfart en katastrof efter uppgraderingen.
Det finns inte längre någon förbindelse.
Då det går att ansluta så är hastigheterna ½ till 1/4 av de gamla, detta trots att det är exakt samma användning på samma platsen utan några förändringar på kund utrustningarna.
Samt förbindelserna är nu mera väldigt instabila.

Edit:
En elak men sann tanke.
Det blir intressant när uppdateringen når fram till den stora skogslänen.
Blir intressant att höra vad de riktigt stora aktörerna nämligen skogsbolagen säger när hela deras automatiska timmerhantering rasar wink:o
Den bygger ju på D-35, ända från de olika typerna av skogsmaskinerna via lastbilarna.
Detta system krävs för att hålla igång och dirigera virkesleveranserna...

46

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

D-40 har telefoniuttag, nätverksuttag och inbyggd WLAN. Jag har inte provat den annat än som telefonibox /-sändare där den fungerar utmärkt men betvivlar att den har samma kvalifikationer som D-35 vad gäller vanlig modem/routerfunktion bl.a eftersom den bara har ett antennuttag. Fast den extra och snabbt utlevererade nya mjukvaran är i det här sammanhanget särdeles intressant. Kanske dyker det lika snart upp en sådan även för D-35-orna - med hänsyn till problemen mot uppdaterade basstationer......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

47

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

En sak är säker, det är viktigt att kunder som upplever att systemet nedgraderats gör sig hörda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

En konspiratorisk tanke: kan det (minst) månadslånga "sommaruppehållet" av nätuppgraderingen också ha "kommit" lägligt för att kunna arbeta fram en lösning (ny mjukvara ?) på kapacitets- och hastighetsstörningarna innan man går vidare ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

49

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

En konspiratorisk tanke: kan det (minst) månadslånga "sommaruppehållet" av nätuppgraderingen också ha "kommit" lägligt för att kunna arbeta fram en lösning (ny mjukvara ?) på kapacitets- och hastighetsstörningarna innan man går vidare ?

JA wink

50 Senaste redigerad av Info (2010-08-09 18:13:09)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ännu en Net1 LOL dag.:P
Första dagen med planerade arbeten i Zon2.
Men ingen lista över att det pågår några arbeten!

Edit:
Kan frånvaron av Zon2 lista handla om Vox medievalis gissning??