301

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Man bör kunna begära att Net1 redovisar på hur trafikprioritering fungerar och vilka abonnemangsformer som berörs.

Har tidigare fått denna PRIO lista berättad för Mig.
1. VoIP-trafik
2. Företagspaket Plus, Här hamnar Skogsmaskiner och övrig Maskin till Maskin kommunikation.
3. Privatpaket Plus
4. Övriga.

302

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Den listan har jag läst - men hur funkar det i praktiken. Får jag lägre fart även om det är låg belastning på cellen? Eller åker jag ned om det kommer en högre prioriterad som kopplas upp mot masten?

priotitrerad VoIP är nog bara deras egen, inte voip över ata boxar eller t ex fr iphone över wifi till router som D35 (vox gissning).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

303

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Den listan har jag läst - men hur funkar det i praktiken. Får jag lägre fart även om det är låg belastning på cellen? Eller åker jag ned om det kommer en högre prioriterad som kopplas upp mot masten?

priotitrerad VoIP är nog bara deras egen, inte voip över ata boxar eller t ex fr iphone över wifi till router som D35 (vox gissning).

Min personliga uppfattning är denna.
Tar gärna i mot ett inlägg från någon med verklig insider information!

Så länge det finns plats så bör detta inte utgöra något hinder.
Men om belastningen når X% av cell kapaciteten så kommer prioriteringen att träda in och prioritera högre klassad trafik och trycka ner kapaciteten för trafik med lägre klassning.

Tex. Har Du en sommarstuga som under en tid befinner sig i samma cell som en större skogsavverkning så bör detta bli verkligt kännbart.

304

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Här lite mer konkret om tidsplanen för rev. B-modem: USB-version före sommaren och "ny" D-35:a till hösten. Se: www.mobil.se/nyheter/net1-lovar-hogre-hastighet-1.390817.html

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

305 Senaste redigerad av Info (2011-02-19 14:12:44)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Här lite mer konkret om tidsplanen för rev. B-modem: USB-version före sommaren och "ny" D-35:a till hösten. Se: www.mobil.se/nyheter/net1-lovar-hogre-hastighet-1.390817.html

Tack för intressant information!
Tidigare sa de ju Q1 för USB.
Q2 för D-35.
I ett tidigare svar så sa de påbörjas månadsskiftet Februari Maj för USB.
Dvs väldigt snart.

I den länkade texten kan man läsa följande citat:
"För att få tillgång till de högre hastigheterna kommer kunderna att behöva nya modem och nya abonnemang." yikes:o:o

306

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Gissar att fördröjningen har att göra med det enkla faktum att knappast någon tillverkare kör igång produktionen av rev. B-modem enbart för Net1 utan avvaktar till ytterligare någon eller några operatörer börjar med rev. B. I själva verket tillhör Net1 - vad jag vet - de allra första som överhuvud taget kör igång rev. B globalt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

307

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ja de är först.
Men personligen hoppades jag att de skulle klara att hålla original tidsplanen.
Under sommarhalvåret så är Net1 den enda anslutningen jag har.
Resten av åter är den bara reserv.

Av artikeln att döma så kommer det att vara nya abonnemang för Rev-B.
Kan misstänka att nuvarande 3,1 kommer att pris sänkas.
Men att ha tillgång till Rev-B kommer att vara dyrare än nuvarande priser.

308 Senaste redigerad av Info (2011-02-25 16:45:01)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Uppdateringar.

Först i dag levererade det paket med den D-35'a som skickades den 7/2.

Den som skickades den 15/2 har jag redan hämtat ut måndagen den 21/2.

Ringde kundtjänst och redde ut dubbel leveransen samt returen.

Passade samtidigt på att kontrollera om de hade lyckats göra utskicket utan att ge Mig ny bindningstid.
Men vid kontroll så hade Jag full bindningstid, IGEN!

För fjärde gången så lovade de åter att rätta till detta fel.

(Väldigt tur att jag sparat bekräftelsen de skickade ut där det står ingen startavgift och ingen bindningstid på detta abonnemang)

Sedan passade jag på att fråga om tidsplanen för Rev-B.
Det senaste som skrivits var ju i denna artikel.
http://www.mobil.se/nyheter/net1-lovar- … 90817.html

Men enligt den information Kundtjänst kunde ge nu, Vilken de erhållit denna vecka så är just nu tidplanen denna:
Vid Midsommar Rev-B i nätet och USB Modemleverans.

Under Q3 D-35 ersättning.

Det verkar som det sakta förskjuts allt senare.
Framförallt "D-35 NY"

309

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Bl a Indonesien låg före Sverige med implementering av rev B

http://www.rethink-wireless.com/2010/01 … rvices.htm

Där finns det ju en del folk

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

310

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Uzbekistan var första landet i Asien att deploya 4G/LTE (UCell.....Telia i Uzbekistan, tro det eller ej!).   :-)

311

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Sam skrev:

Uzbekistan var första landet i Asien att deploya 4G/LTE (UCell.....Telia i Uzbekistan, tro det eller ej!).   :-)

Hur kopplar detta initativ till den teknologi som diskuteras i detta delforum? Jag är nybörjare här och vet inte riktigt hur det förhåller sig.

Ber om överseende för ev saker jag ignorerat. Endast intresserad av teknologin och möjligheterna.

312

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

LTE angavs som slutsteg av den tidigare 450-operatören Ice net men vägen dit sades gå över REV A, B och C. Har inte sett någon annan utvecklingsplan för Net1. Det intressanta blir snarare att se om Net1 förvärvar licenser på 800 MHz bandet eftersom det vore ett bra komplement och dual band routrar borde gå att åstadkomma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

313

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Uppgraderingen och utskicken av modemen skulle väl vara i fullt fart nu, nån som sett eller hört nåt??

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

314

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Det enda jag vet är att det redan är uppgraderats till rev B. När det gäller modem/routrarna så skulle jag hålla utkik på deras websida när testerna är klara. Hösten skrev de.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

315

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

LasseT skrev:

Uppgraderingen och utskicken av modemen skulle väl vara i fullt fart nu, nån som sett eller hört nåt??

Med tanke på hur bra det går med rev-b/nytt usb-modem till midsommar så kan vi nog räkna med att inget händer innan jul...

Jag hör till en av dom som sitter och väntar på de nya modemen med iver men de (Net1) kan ju inte ens se till att informera oss på hemsidan om vad som händer så man blir ju bara mer och mer irriterad!

Sen när läser man om bredbandsbolaget som börjar leverera gigabit-uppkoppling till sina kunder vill man bara gråta.

316

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

skogsbo skrev:

Det enda jag vet är att det redan är uppgraderats till rev B. När det gäller modem/routrarna så skulle jag hålla utkik på deras websida när testerna är klara. Hösten skrev de.

Ett tips är att hålla utkik på Facebooks Net1: där finns också lite info. ....men det är liite tyvärr, men nåt.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

317 Senaste redigerad av Info (2011-08-31 15:58:15)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Grund planen var ju USB Modem till midsommar.
D-35 första Augusti.
Även nya abonnemangs former till första Augusti.

Sedan flyttades allt till  första September.

Men då jag hade kontakt med Net1 i ett annat ärende förra veckan så är svaret just nu "Tidsplan för detta är just nu okänd"
Men det beräknas ske detta år!!
Så de är just nu mist två månader försenade.

Men både USB och Router testerna pågår men endast internt.
Man kan ju gissa att de inte gått så bra...
För hårdvara har funnits på marknaden sedan början av året.

Ännu mera intressant är att den utrustning som de skall använda som D-35 ersättare nu är listad som kommersiellt i produktion.
http://www.axesstel.com/index.php?secti … gory_id=15
http://www.cdg.org/devices/device_detai … iceid=2925
http://www.cdg.org/devices/device_detai … iceid=2924

Alla befintliga erbjudanden och abonnemang på sidan är fortfarande listade som "Gäller endast till 2011-08-31"

Och den är även tänkt att ersätta D-40 då den innehåller VoIP and SIP Applications
Detta är den tekniska specifikationen på denna enhet.
"Features

    Backward compatible with CDMA 1xEV-DO Rev. 0/A and  CDMA2000 1X
    VoIP and SIP Applications
    Up to 14.7Mbps for downlink / 5.4Mbps for uplink
    802.11 b/g/n Wi-Fi Router with 4-Port Ethernet
    5 LED Indicators (Power, Signal, Connect, 1x EV-DO, & Wi-Fi)
    Receive Diversity Antenna
    Optional Dual Mode HSPA+/Rev. B
    HSPA+ up to 14Mbps for downlink / 5.76Mbps for uplink
    IPv6 / IPv4
    TR-069
    Desktop or Wall mountable
    Backup Battery optional



Benefits

    Integrated Wi-Fi router allows access to broadband data from anywhere at a home or office
    Four-port Ethernet switch provides a plug-and-play solution for networking multiple desktops, laptops, and other devices
    High-speed data with up to 14.7Mbps downlink and 5.4Mbps uplink
    Receive Diversity Antennas providing maximum coverage range and data throughput.
"

318

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

15mbit ?
100-300  kunder * 15mbit på jättecell ?

319 Senaste redigerad av Info (2011-08-31 18:35:24)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

G-Man skrev:

15mbit ?
100-300  kunder * 15mbit på jättecell ?

Ett gammalt löfte från Net1 som går att hitta någonstans på forumet sa följande.
9Mb i hela nätet.
14M i vissa delar.
För hastigheten vid Rev-B lanseringen.

Här är pressmeddelandet från när de med Ericson hjälp började installera rev-B i sitt nät.
http://www.cisionwire.se/ice-net/r/net1 … ng,c523194

320

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info skrev:
G-Man skrev:

15mbit ?
100-300  kunder * 15mbit på jättecell ?

Ett gammalt löfte från Net1 som går att hitta någonstans på forumet sa följande.
9Mb i hela nätet.
14M i vissa delar.
För hastigheten vid Rev-B lanseringen.

Här är pressmeddelandet från när de med Ericson hjälp började installera rev-B i sitt nät.
http://www.cisionwire.se/ice-net/r/net1 … ng,c523194

när 3G med små celler inte ens klarar 5-6mbit fast det står 10/16mbit eller högre på masten känner jag mig väldigt skeptisk.
men det visar sig nog smile

321

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Nja, problemet är nog inte antalet uppkopplade på masterna utan snarare att operatörerna inte uppgraderat många master där de utlovar högre hastigheter. Ni kan ju googla efter Konsumentverkets skrivelser till operatörer om detta. Jag har stått och mätt vid master sent på natten under veckodagar när väldigt få om ens någon är uppkopplad och har efter ett antal mätningar kunnat konstatera att master som skulle ha 7.1, 14.4 eller 21 Mbit/s i själva verket inte var uppgraderade till den utlovade hastigheten. Den lägsta hastigheten som utlovades var 1.8 Mbit/s, men ofta har det varit 3.6 Mbit/s och 7.2 Mbit/s, men definitivt inte några höga hastigheter som de som utlovats. 21 Mbit/s ger ca 16 Mbit/s, 14 Mbit/s ger ca 10-11 Mbit/s, 7.2 Mbit/s ger ca 6 Mbit/s, 3.6 Mbit/s ger 3 Mbit/s och 1.8 Mbit/s ger ca 1.4-1.5 Mbit/s. Det syns således tydligt om operatören lever om man mäter 10-15 gånger under en halvtimme och sedan gör om mätningen på samma mast fast en annan natt.
Visst kan det finnas någon som tankar precis vid den tidpunkten, men i så fall syns det. Glöm inte heller att masterna för det mesta har tre riktantenner vilket egentligen innebär att man kan koppla upp fler kunder än om det bara är en antenn. Den som tankar kan således tas av en annan av antennerna.
Min slutsats är att operatörerna inte levererar vad de lovar på många av sina master. Visst kan bandbredden på antennen vara X antal Mbit/s, men när deras utrustning endast är uppgraderad till en viss gammal standard då kvittar det hur mycket bandbredd i etern som de utnyttjar. Det är som att påstå att du skulle kunna krama ut 24 Mbit/s från ett analogt 28.8 kbit/s-modem.
För övrigt går det att med rätt mjukvara och appar att se vilken standard som levereras. Den som söker finner...

322

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

A propos tidplanen. Nog är det väl bättre att Net1 själva får testa och labba några månader längre än preliminärt planerat än att kunderna skall behöva få alla de problem som en ny produkt alltid medför ! Är det någon som någonsin fått ut en perfekt och felfri bil från den första serien eller någon som sett ett stort husbygge bli färdigt till prognosticerad tid utan en mängd efterbesiktningar på fel som måste åtgärdas. För min del väntar jag gärna några månader extra tills produkten fått en hygglig teknisk mognad och nätet är väl intrimmat. Sedan gärna högre hastighet men framför allt - och viktigare - ett stabilt nät som inte blir överbelastat på kvällarna. Med andra ord - hellre en låg och jämn kapacitet/hastighet än turbo på dagen och nästan ingen hastighet alls på kvällen.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

323

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Nja, Net1 är ju inte precis de första till att introducera rev b. Det finns redan på annat håll och är därför redan beprövat.

Det är nog snarare mest en kostnadsfråga som i de flesta fall med mobilt bredband. Annars hade vi haft 32 Mbit/s turbo 3G även ute i skogarna precis som utlovat. I stället har vi ett nät som består av flera lager, där GSM täcker mest, därefter UMTS med 384 kbit/s i stora delar av landet och sedan påbyggnader i form av olika versioner, däribland 1.8 Mbit/s, 3.6 Mbit/s, 7.2 Mbit/s, 10.1 Mbit/s, 14.4 Mbit/s, 21 Mbit/s osv. Ju högre hastigheten är desto färre master med just den versionen och nästan alla nyare finns i tätbefolkade områden. Mindre städer får nöja sig med 7.2, 10.1 och 14.4 medan medelstora även får ett par master med 21 Mbit/s och storstäderna får de nyaste versionerna med högsta hastigheterna. Det är bara att sätta sig i bilen och åka mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö så ser du hastigheten droppa allteftersom du lämnar kungliga huvudstaden, Mälardalen och sedan ökar det när du kommer till Skåne. Jag har full förståelse för att man gör detta av kostnadsskäl, men då borde det också framgå av täckningskartorna och marknadsföringen vilket lapptäcke det egentligen är och att man med stor sannolikhet kommer att bli kickad p.g.a. för många användare och får nöja sig med det långsammare systemet i området i stället för att man skryter om höga hastigheter.

Sen blir det ändå pannkaka i storstäderna. Ju fler som ska slåss om slottarna och bandbredden i storstäderna desto mer sjunker hastigheten. Jag har haft bättre hastigheter och pingtider i Karlstad på långsammare master än i Stockholm där de nyaste versionerna rullats ut.

Operatörerna har faktiskt sig själva att skylla eftersom resultatet blir missnöjda kunder, kostsamma reklamationer och onödiga samtal till kundtjänsterna. Även reklamationer och callcenter kostar pengar och besparingen där hade lika gärna kunnat gå till att rulla ut nyare versioner. Den som innehar en hög befattning hos en operatör och inte inser detta är rent ut sagt oduglig och borde söka sig ett annat jobb.

Vad gäller Net1 så vet ju de flesta att de inte har den bästa ekonomin, så där har du nog förklaringen. Bara för ett år sen var det ingen som trodde att de skulle finnas kvar. Så förklaringen är nog mer att slantarna saknas.

324

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Och förresten apropå "hellre en låg och jämn kapacitet/hastighet än turbo på dagen och nästan ingen hastighet alls på kvällen....." så låter det nästan som taget ur munnen på en operatör.
Det är ungefär som om du skulle köpa en sportbil och i storstäderna får du köra i 120 km/h, i mälardalen 90 km/h, i mindre städer i 50 km/h och sedan ute på vischan endast i 30 km/h - när det inte är rusningstrafik. Så är det idag. Frågan är då varför köpa en bil öht om du bara ska få köra 30 km/h jämt? Är det inte bättre att köpa en cykel i stället då? Det är i alla fall bättre för motionen :-)

325

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

A propos tidplanen. Nog är det väl bättre att Net1 själva får testa och labba några månader längre än preliminärt planerat än att kunderna skall behöva få alla de problem som en ny produkt alltid medför ! Är det någon som någonsin fått ut en perfekt och felfri bil från den första serien eller någon som sett ett stort husbygge bli färdigt till prognosticerad tid utan en mängd efterbesiktningar på fel som måste åtgärdas. För min del väntar jag gärna några månader extra tills produkten fått en hygglig teknisk mognad och nätet är väl intrimmat. Sedan gärna högre hastighet men framför allt - och viktigare - ett stabilt nät som inte blir överbelastat på kvällarna. Med andra ord - hellre en låg och jämn kapacitet/hastighet än turbo på dagen och nästan ingen hastighet alls på kvällen.....

Jag kan bara hålla med - som det nu är är Net1, för mig, i stort sett oanvändbart under flera vardagskvällar per vecka. Så framför allt stabil hastighet över hela dygnet!