276

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

RevB förberedelser

277

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vi här nere i sydväst (Västergötland) hade också ett antal dagars barnsjukdomar efter nätuppgraderingen men det blev snart bättre - så hav tröst ! 
Dock har den initiala hastighetsökningen direkt efter uppgraderingarna nu tyvärr minskat, speciellt upplänkshastigheterna och företrädesvis under högbelastning. Min gissning är därför, tyvärr, att ganska mycket av den förväntade hastighetsökningen (även med fullt driftsatt rev. B) kommer att ätas upp av det uppenbarligen rejält ökade antalet användare - jfr prissänkningen på abbonemang !
Jag tycker fortfarande Net1 skulle vara ärliga och säga att deras system löser nästan alla täckningsproblem men att spelsugna och videostreamare borde se sig om efter en annan lösning. Mycket vill alltid ha mer men den tilldelade bandbredden är trots allt begränsad.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

278

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Jag tycker fortfarande Net1 skulle vara ärliga och säga att deras system löser nästan alla täckningsproblem men att spelsugna och videostreamare borde se sig om efter en annan lösning. Mycket vill alltid ha mer men den tilldelade bandbredden är trots allt begränsad.

Det här gör ju tyvärr så att man drar sig för att rekommendera NET1 för de man känner för då får man bara mer konkurrens mot masten sad

279 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-15 22:31:26)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vid högbelastning krymper cellen genom "cell breathing#och de perifera puttas mer eller mindre ut. CDMA klarar inte både hög belastning centralt och användare belägna i perifering.

Flexible cell size: CDMA technology manages the trade-off between capacity and coverage by leveraging its embedded power control mechanism and adapting the cell size dynamically to either serve very large ranges (when top capacity is not needed), or to deliver high capacity (where top coverage ranges are not needed). The effect of dynamically shrinking the cell range, also called "cell breathing", happens when, as more users connect to the base station, the effective cell range decreases. As described by Veeravalli and Sendonaris [10], an increase in the number of active users in the cell causes the total interference seen at the receiver to increase. This requires an increase in received power seen at the base station for each user, since each user has to maintain a certain signal-to-interference ratio at the base station for satisfactory performance.
However as there is a maximum limit on the transmit power from the terminals, an increase in the number of users results in a decrease in the maximum distance a handset can be placed from the base station. While cell breathing can preclude the system from simultaneously achieving maximum capacity and maximum coverage, in practice the scenarios where both high capacity and large cell size are simultaneously needed are very rare. In rural environments with sparse users, coverage is the determining factor, and the system is never used to capacity; on the other hand, in urban morphologies, capacity is the driving factor, and cell sizes can be very small, with each of them being used
to capacity.

An important advantage of CDMA450 in rural settings is the extended cell range, sometimes exceeding 50 Km. Our own experiments verifying this are presented in section V. However, most range experiments, including ours, are only performed with a single active user. However, as explained in the previous section, CDMA is interference limited, and cell breathing prevents the maximum
cell range at high loads. By Zapp"™s calculations, operating at 50% capacity causes a loss of 3dB in the link budget, which then results in a 20% loss in range; however, 20% loss from 50 Km still results in a range of 40 Km. This is an acceptable tradeoff in most real-world situations; however, it is important to remember that the maximum advertised range is not achievable in all situations



Ett intressant experiment vore att under högbelastning kolla vilken fart man får säg tre mil från masten och därefter 3 km från masten alt. 300 meter från masten. Signalstyrkan på upplänk bör vid högbelastning ha stor påverkan på farten eftersom man tränger ut andra användare. BTS kommer visserligen att beordra sänkning av effekten men inte mer än att den ligger på samma nivå som andra användare nära masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

280

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

JonasOlofs testförslag är mycket intressant men borde väl helst utföras simultant av tre D.35-or i bil med samma antennbestyckning och uppställda på de föreslagna distanserna i lämplig antennlobsmaximum? Lämpligt grupparbete för tre forummedlemmar  som utnyttjar samma BTS !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

281

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

ja det vore det. Det dröjer länge innan jag är i läge att kunna köra ett sådant test.

Bottom line är att Berkelyrapportens konstaterande att maximum range inte funkar under högbelastning riskerar att bevisas om Net1 blir populärt. Ända sättet att skrika så man hörs är att använda riktantenn med hög förstärkning.
Men om alla använder hög förtärkning är man tillbaka på ruta 1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

282 Senaste redigerad av Info (2010-10-20 16:54:20)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Då är uppgraderingen klar, se kartan nedan.
http://www.net1.se/redesign-img/segment/rollout_map_vecka42.png

Det Net1 nu listar är nybygganationer.
Just Nu är följande listade som Ny byggnationer:
Datum            Plats                    Status
   
2010-10-21       Jokkmokk       Planerad 
2010-10-20       Vilhelmina       Pågående 
2010-10-20       Västerås               Pågående 
2010-10-20       Härjedalen       Pågående 
2010-10-19       Sorsele               Avklarad 
2010-10-19       Ragunda         Avklarad 
2010-10-19       Ånge               Avklarad

283

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info skrev:

Då är uppgraderingen klar, se kartan nedan.
http://www.net1.se/redesign-img/segment … ecka42.png

Det Net1 nu listar är nybygganationer.
Just Nu är följande listade som Ny byggnationer:
Datum            Plats                    Status
   
2010-10-21       Jokkmokk       Planerad 
2010-10-20       Vilhelmina       Pågående 
2010-10-20       Västerås               Pågående 
2010-10-20       Härjedalen       Pågående 
2010-10-19       Sorsele               Avklarad 
2010-10-19       Ragunda         Avklarad 
2010-10-19       Ånge               Avklarad

Bara att hoppas på att Rättvik får en egen bas, som det är nu så blir man uppkopplad mot Leksand, det går inte så bra.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

284

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Net1 senaste utspel.
Om att nu börja arbetet med ökningen från 3,1 till 14,7

http://www.realtid.se/ArticlePages/2010 … 21.dbp.asp

285

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Och tydligen så räknar man med att Net1 ska bli en telefonoperatör av någon storlek också?

http://www.mobil.se/nyheter/Nya-regler- … 76576.html

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

286

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Förutsättningarna finns nog för "fast" VoIP - kanske lite knepigare för mobilt. Fast efter uppgradering med ny firmware (v.3) i den kombinerade telefoni- och bredbandsboxen D-40 fungerar det riktigt bra för bilbruk - smidigt att ha ett 010-(mobil)nummer (lokalsamtalstaxa ut och in !) och samtidigt en bredbandsrouter med WiFi.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

287

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

När blir det 14,7Mbit/s för net1,verkar gå långsamt detta.
Flera andra leverantörer sänder redan ut 4G på sina nät....

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

288

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Om Du skulle få ut 14,7 Mb/s ur Net1 inom överskådlig framtid kommer ingen annan att kunna få något vettigt ur den BTS Du är uppkopplad mot. Net1:s teknik med storceller bygger på relativt låg transmissionshastighet men i gengäld möjlighet till uppkoppling prtaktiskt taget överallt. Det är m.a.o helt fel att jämföra Net1:s teknik och extrema täckning med 4G-drömmar med fibermatade BTS:er som är belägna på 1-2 km internt avstånd. Se f.ö min kommentar till samma drömmar tidigare: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 841#p15841

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 841#p15841

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

289

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Så här långt har uppgraderingen inte inneburit några förbättringar för Mig!
Då Jag köpte NMT's D-35's så genomförde jag installation i två olika hus.
Jag har Jag alltid haft ca 2,6 MB ner.

Efter uppgraderingen så är gällande rekord 1,5.
Men normal värdet 0,4-0,5.

Så Jag kan över huvud taget inte se några fördelar med Net1's uppgradering så här långt.

Har fri sikt till närmaste Net1 mast med ett avstånd av 4,5 km.

Får hoppas att lanseringen av det äkta Rev-B ger förbättringar.

Annars så är det dags att överväga ett byte av leverantör.
Enda problemet med detta är att det ena huse ligger så till att det inte har vettiga täckningsförhållanden från någon GSM operatör sad

290

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag måste tyvärr hålla med.
Jag har också rekord runt 1.6Mbit och pingen varierar som tusan men å andra sidan så har det aldrig fungerat speciellt bra då det har snöat mycket och varit allmänt blött och dåligt väder som det har varit ända sen uppgraderingen.
Sommaren får bli vägvisande tror jag.

291

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Iakttagelsen att nedlänkshastigheten har sjunkit något men framför allt att upplänken har sjunkit dramatiskt efter uppgraderingen delar jag. Att upplänken generellt har blivit så väsentligt mycket långsammare gör mig lite misstänksam. Kan det möjligen vara så att man strypt upplänken för att få någotsånär nedlänk i sviterna av den stora kundtillströmningen och - i mitt tycke - alldeles för generösa volymtaken som definitivt är orsaken till hastighetstappet. Före sommaren får vi säkert full rev.B men eftersom kundernas volymökningstakt generellt fördubblas varje år är vi snart där igen....
Att det skall vara så svårt att sluta jämföra Net1:s styrka (täckningen på omöjliga platser) och den därmed sammanhängande tekniska svagheten (kapaciteten) med andra nät förstår jag inte. Net1 är inte det optimala mobila bredbandet för alla utan snarare det enda möjliga bredbandet för många. Om det finns snabbare och bättre alternativ för en kund - välj det. Var annars glad att det finns något !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

292 Senaste redigerad av Discover (2010-12-21 21:16:45)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vox medievalis skrev:

Iakttagelsen att nedlänkshastigheten har sjunkit något men framför allt att upplänken har sjunkit dramatiskt efter uppgraderingen delar jag. Att upplänken generellt har blivit så väsentligt mycket långsammare gör mig lite misstänksam. Kan det möjligen vara så att man strypt upplänken för att få någotsånär nedlänk i sviterna av den stora kundtillströmningen och - i mitt tycke - alldeles för generösa volymtaken som definitivt är orsaken till hastighetstappet. Före sommaren får vi säkert full rev.B men eftersom kundernas volymökningstakt generellt fördubblas varje år är vi snart där igen....
Att det skall vara så svårt att sluta jämföra Net1:s styrka (täckningen på omöjliga platser) och den därmed sammanhängande tekniska svagheten (kapaciteten) med andra nät förstår jag inte. Net1 är inte det optimala mobila bredbandet för alla utan snarare det enda möjliga bredbandet för många. Om det finns snabbare och bättre alternativ för en kund - välj det. Var annars glad att det finns något !

Så har jag gjort, jag använder bara Net1 i nödfall... och då skyfflar jag inga större datamängder.

Vad jag vet så täcks Gävle endast av en basstation, Gävle Skogmur ( TV-masten ) och lite taskigt att ligga och belasta den masten när man har så mycket bättre i väggen ( 1000 / 100 nät ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

293 Senaste redigerad av lillmalen (2010-12-28 14:41:31)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Sitter i Grövelsjön 500m från Storsäterns fjällhotell med en D50 och ett antennspröt.

http://www.speedtest.net/result/1087877152.png

klart godkänt!

294

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Jag upplevde en ganska kraftig försämring samma dag som uppgraderingen var klar. Det sjönk från konstant runt 1M DL till hälften.
Jag har PRO-ab, D35, yagi, 29km till Norrlands överlägset hårdast belastade mast (Sundsvall Södra Berget) som dock har direktkoppling till växeln.
Till slut tog jag mig i kragen och insåg snabbt att yagin knappt hade någon signal. På något vis funkade det ändå ganska bra med Huawei.
Nu har jag flyttat runt modemet inne med hjälp av RF-monitor. Blev ca -87 och -3 eller lite sämre. Nu är DL 1,7-2 och UL 0,3. Begränsningen på DL ligger i radiovian.
Så jag ska upp med nya antenn(er).
Jag instämmer att man nog gjort  radiovian mer asymmetrisk vilket inte är så bra för oss distansarbetare som kör Citrix m.m.

295

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Är det någon som vet något om när dom har tänkt höja hastigheten i nätet?

296

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Successivt under våren; fast nya D-35:or för fullständig rev.B (max hastighet) torde knappast dyka upp förrän efter sommaren.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

297

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Antingen så har det ramlat in massor med nya kunder som slåss om bandbredden eller så har trafikprioriteringen slagit till för nu går det segt!

Ska man hädanefter behöva nöja sig med 0.5Mbit ner isf. 1.5-2Mbit så lär det bli 3G istället.

298 Senaste redigerad av Info (2011-02-01 16:58:33)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Rikard skrev:

Antingen så har det ramlat in massor med nya kunder som slåss om bandbredden eller så har trafikprioriteringen slagit till för nu går det segt!

Ska man hädanefter behöva nöja sig med 0.5Mbit ner isf. 1.5-2Mbit så lär det bli 3G istället.

Nya kunder.

Har samma problem från alla de fasta platser jag använder Min D35'a på.
Har tappat ca 2MB.
Befinner man sedan sig i skogsmaskin områdena så kan man helt plötsligt tappa ännu mera.

Trafik prioriteringen kommer samtidigt som övergången till 9,6.
Då kommer skogsmaskinerna dess utom att ha förtur i nätet.

299

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info skrev:

Trafik prioriteringen kommer samtidigt som övergången till 9,6.
Då kommer skogsmaskinerna dess utom att ha förtur i nätet.

Det känns väldigt logiskt att ha det så men ändå helt värdelöst för mig sad

300

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Man bör kunna begära att Net1 redovisar på hur trafikprioritering fungerar och vilka abonnemangsformer som berörs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.