251 Senaste redigerad av Info (2010-09-28 15:55:05)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ny karta

http://www.net1.se/redesign-img/segment/rollout_map_vecka39.png

Med tre veckor planerat arbete kvar.

252 Senaste redigerad av jonasolof (2010-09-30 19:26:27)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Sitter nu på färjan Rödby Puttgarden. Körde fr Kalmar via Ljungby och Markaryd. Alla tre sektorerna i masten vid Markaryd verkade fungera normalt. Gjorde en avstickare åt sydost ned till Skånegränsen. Övergången mellan sektor SO och SV gick mellan Göshult och Ålhult. Både kanal 275 och 225 användes. Testat med RF status monitor och kontinuerligt ping. N PN 48 SO PN 216 SV PN 384. Söderut mot Örkelljunga är n PN 40 och SV 376.

Som vanligt mycket dålig förbindelse på Själland. Länge söderut bättre. Skriver detta på restaurangen på färjan med D35 på västra sidan. Här märks det att höjd över havet spelar roll. Grön signal uppe i restaurangen, utanför med routern på biltaket fås ingen användbar signal. Men det är fem mil från BTS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

253

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Hejsan.

Har haft Net1 sen i sommras (när dom monterade sändare i masten).
Bor ute på Utö i stockholms skärgård.
Första veckorna hade dom inte fått in ström till deras container, så då var masten död på utö, men funkade fint att surfa på någon mast runt jordbro, en bit in på fastlandet.

När dom fick ström till masten här på ön så blev det bättre.
Nu när dom uppgraderat nätet, är det PERFEKT.

Hemma hos mig kan man, om man har riktig tur sitta inne med E170 med telia, och få 1mbit om man ber, annars helt dött, allt är dött.
Med Net1 får jag nu efter uppgraderingen ca 2-2.5 mbit.

Hos polaren här på ön var det innan rätt så dött net1, men nu sitter jag med 2.98 mbit ner.

Underbart hur bra net1 funkar.
D35an är det jag har om någon undrar.

254

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Är masten på Utö ny? Jag har inte sett någon ny BTS i Östra Småland som är det område som jag har lite koll på. Dvs, ingen av de planerade basstationerna enligt täckningskartan har trätt i funktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

255 Senaste redigerad av Jonrad89 (2010-10-04 18:46:21)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Är masten på Utö ny? Jag har inte sett någon ny BTS i Östra Småland som är det område som jag har lite koll på. Dvs, ingen av de planerade basstationerna enligt täckningskartan har trätt i funktion.

Masten i sig är gammal på utö, men Net1 kastade upp sina sändare i början på sommaren.

Då kastade vi (min och farsans firma fick beställning på frakt av allt upp till masten) in en stor tung Huawei-burk, som för kanske 1-2 månader sedan byttes ut till en, vad Net1 sa, Ericsson burk.

Vid bytet av burken var jag dock inte med.

256

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Så om jag förstår rätt så började de med att installera en Huawei-burk i början av sommaren trots att det redan då stod klart att denna utrustning skulle bytas ut mot Ericsson-grejor. Låter ju som en rätt märklig marschordning i ett läge då uppgradering redan pågick i södra Sverige.

Förklaringen kanske ligger i att Net1 ville ha bästa möjliga täckning för strömmande video från Gotland runt som var deras show-case. En BTS på Utö minskade hålet i kommunikationen. Net1's båt tappade ändå kontakten ett tag vid återfärden mot Sandhamn just i Utö-BTS sektorn.

Kul att Jonrad är nöjd. Sitter man mindre än en mil från masten brukar det funka klockrent med enbart originalantennerna på D35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

257 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-10-05 22:26:41)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Så om jag förstår rätt så började de med att installera en Huawei-burk i början av sommaren trots att det redan då stod klart att denna utrustning skulle bytas ut mot Ericsson-grejor. Låter ju som en rätt märklig marschordning i ett läge då uppgradering redan pågick i södra Sverige.

Inte så ovanligt eller konstigt. Två helt olika projekt, utfört av olika underentreprenörer. En ny site är ett projekt som pågått länge och det fullföljs oavsett. Dessutom är säkert avtalet med Ericsson att de skall byta BTSer, inte bygga nya siter, stor skillnad i åtagande.

jonasolof skrev:

Förklaringen kanske ligger i att Net1 ville ha bästa möjliga täckning för strömmande video från Gotland runt som var deras show-case. En BTS på Utö minskade hålet i kommunikationen. Net1's båt tappade ändå kontakten ett tag vid återfärden mot Sandhamn just i Utö-BTS sektorn.

Det är säkert en anledning till en mast på Utö. Jag seglade runt sydsverige våren-sommaren 2007 och hade då en D20 som testpilot. Med antenn i masten hade jag endast 3 besvärande luckor i täckningen som jag då påpekade för Ice:

1. Anholt saknar helt täckning då varken svenska eller danska nätet räcker dit. En BTS på Anholt skulle behövas.

2. Vid passage från Öland till Gotland tappas täckning efter Ölands Norra udde. Här planeras nu en ny BTS enligt täckningskartan.

3. Vid passage Fårö - Utö/Nynäs finns ett stort glapp. De flesta andra operatörer har basar på Gotska Sandön och det skulle IceNet1 också behöva. Utö är ju inte lika bra men kan säkert ge en förbättring.

Det skulle vara intressant att veta antennhöjd på masten på Utö.


Så 2 av 3 problem verkar få en viss förbättring, kan man hoppas på Anholt också för oss sjöfarare....


/Marcus

258 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-06 08:45:49)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Marcus,

Sommaren 2009 åkte jag ned till Ölands södra udde för att experimentera med antenner i utkanten av celler (55 km till närmsta BTS). Trots att landskapet är helt öppet så var effekten av att höja antennerna dramatisk vilket inte kan vara uppenbart för användarna.

Mitt intryck är att om man får upp en rundstrålande antenn högt så fungerar förbindelsen över samma avstånd som de täckningskartan anger för riktantenn. Stämmer det med erfarenheterna från din segling?

Med högt menar jag minst 5, gärna tio meter. I masttoppen på en båt borde det bli den effekten.

Vid en given masthöjd på BTS spelar visserligen de initiala metrarna i höjd över marken på mottagarsidan stor roll vad gäller "radiohorisonten" men det verkar finnas mer effekter. Möjligen kan Fresnelzonen påverka men högsta diametern ligger långt bort.  Det verkar finnas någon ytterligare dämpande effekt nära marken som inte har med Fresnelzonen att göra.  Vad skulle det kunna vara?

Anholt finns inte med i den planerade utbyggnaden av danska BTS enligt Net1's täckningskarta. En BTS med den vanliga treklöverkonfigurationen skulle fylla igen lakunen  i Kattegat rejält. Om det nu finns någon lämplig mast... 

Inga spår av ny BTS norra Öland än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

259

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Mitt intryck är att om man får upp en rundstrålande antenn högt så fungerar förbindelsen över samma avstånd som de täckningskartan anger för riktantenn. Stämmer det med erfarenheterna från din segling?

Med högt menar jag minst 5, gärna tio meter. I masttoppen på en båt borde det bli den effekten.

Ja, stämmer mycket väl. Jag har 5 antenner på 18 meters höjd (men då även drygt 20 meter antennkabel med tillhörande dämpning). Täckningen över vatten angiven för riktantenn (ingen har ju riktantenn till havs) stämmer mycket bra. Precis där den visar luckor har man det, och vi hade användbar täckning över hela Ålands hav, in förbi inseglingsfyrarna och nästan fram tlll färjeterminalen i Mariehamn, dock inget vid gästhamnen. Däremot fungerade NMT-telefonen utmärkt där och ända bort till Kastelholm.

Det som krävs är att man får antennerna så fria som möjligt från omgivningen inom ett antal våglängder från antennen. I masttoppen är den ju ofta ensam (frånsett de andra antennerna) på flera sjömil i horisontalplan.

Med tanke på de intressanta ideerna om diversitetsmottagning även med yttre antenner skall jag nästa säsong testa om det gör någom praktisk skillnad med dubbla antenner, jag har ju 2 st 450-antenner i masten där en var till NMT som inte behövs lämgre. Saknar lite min fina 15W-Motorola som farsan köpte 1986 och fortf fungerar....

Har även en 8W fastmonterad Motorola GSM med antenn i masten och kan med den opimera räckvidden mot GSM-näten. Problemet är ju annars med vanliga telefoner anslutna till yttre antenn att man behöver höjden för att nå BTSen, men kabellängden ger då så mycket dämpning att upplänken blir underbalanserad och man ser då täckning men når inte fram, trots kortare avstånd än 35 km cut-off.

Däremot tror jag inte på antenner för f > 1Ghz uppe i masten, det går helt enkelt inte att hantera såna kablar som behövs för att inte tappa all signal på vägen. 3G och WLan-antenner gör sig bäst på takbåge eller radarstolpe där man kan hålla nere kabellängden till några meter max, och även då krävs extremt bra kablar.

MvH,

/Marcus

260 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-06 16:44:08)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Mitt förra inlägg åkte iväg innan det blev klart pga Microsfts ctrl + något kommandon så det vore kul att höra om du har några synpunkter på "markeffekten".

Jag saknar min 6W Nokia GSM 900 station som jag hade i bilen 1992. Undrar om den skulle funka i nätet idag. Visste inte att det finns (och får finnas) 8 Watt GSM  900 som dessutom har 1800. Här är en


http://www.rivanetworks.com/products/m8989.pdf

Va<d gäller diversitet med flera antenner så tycker jag mig ha märkt att DRC, dvs länkhastigheten angiven i RF status monitor blir mycket jämnare vid färd i skog då jag har dubbla takantenner på bilen. Antennerna är då mer än en meter från varandra. På sjön bör man ha en betydligt jämnare signal med mindre multipath.

Möjligen kunde det vara bättre med horisontell polarisation, finns en del antennexempel för  mobil kommunikation på 432 MHz bandet. Skrev om det i en tråd. Nu blir det ju inte så snyggt med stackade horisontella cirkulära dipoler i en masttopp. Dessutom tycker jag mig ana att fördelen med horisontell polarisation över vatten minskar med ökat avstånd från vattenytan.

Edit: Googlade lite på "ground clutter", ett begrepp som mest dyker upp i radarsammanhang. Men det är relevant också i UHF-området dit 450 MHz hör. Multipathsignaler från reflektioner i mark och sjö bör öka brusnivån för cdma450. Läser att horisontell polarisation kan minska "sea clutter" vilket vi är fler som tyckt oss märka både för 450 och 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

261

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Ny Karta.
Näst sista zonen påbörjad.
http://www.net1.se/redesign-img/segment/rollout_map_vecka40.png

Enligt plan bara en och en halv veckas uppgraderingar kvar.
Där efter så skall arbetsgrupperna övergår till utbyggnads fasen för att genomföra den aviserade ökningen av yttäckingen i Sverige från 90 till 95%

262

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

marcus-aa skrev:
jonasolof skrev:

Mitt intryck är att om man får upp en rundstrålande antenn högt så fungerar förbindelsen över samma avstånd som de täckningskartan anger för riktantenn. Stämmer det med erfarenheterna från din segling?

Med högt menar jag minst 5, gärna tio meter. I masttoppen på en båt borde det bli den effekten.

Ja, stämmer mycket väl. Jag har 5 antenner på 18 meters höjd (men då även drygt 20 meter antennkabel med tillhörande dämpning). Täckningen över vatten angiven för riktantenn (ingen har ju riktantenn till havs) stämmer mycket bra. Precis där den visar luckor har man det, och vi hade användbar täckning över hela Ålands hav, in förbi inseglingsfyrarna och nästan fram tlll färjeterminalen i Mariehamn, dock inget vid gästhamnen. Däremot fungerade NMT-telefonen utmärkt där och ända bort till Kastelholm.

Det som krävs är att man får antennerna så fria som möjligt från omgivningen inom ett antal våglängder från antennen. I masttoppen är den ju ofta ensam (frånsett de andra antennerna) på flera sjömil i horisontalplan.

Med tanke på de intressanta ideerna om diversitetsmottagning även med yttre antenner skall jag nästa säsong testa om det gör någom praktisk skillnad med dubbla antenner, jag har ju 2 st 450-antenner i masten där en var till NMT som inte behövs lämgre. Saknar lite min fina 15W-Motorola som farsan köpte 1986 och fortf fungerar....

Har även en 8W fastmonterad Motorola GSM med antenn i masten och kan med den opimera räckvidden mot GSM-näten. Problemet är ju annars med vanliga telefoner anslutna till yttre antenn att man behöver höjden för att nå BTSen, men kabellängden ger då så mycket dämpning att upplänken blir underbalanserad och man ser då täckning men når inte fram, trots kortare avstånd än 35 km cut-off.

Däremot tror jag inte på antenner för f > 1Ghz uppe i masten, det går helt enkelt inte att hantera såna kablar som behövs för att inte tappa all signal på vägen. 3G och WLan-antenner gör sig bäst på takbåge eller radarstolpe där man kan hålla nere kabellängden till några meter max, och även då krävs extremt bra kablar.

MvH,

/Marcus

Att täckningen mellan Sverige och Åland är bra har jag också erfarenhet av, ska dock på kryssning snart och då får D35:an följa med.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

263 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-07 08:07:48)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Vore kul om du testade att ha routern så högt som möjligt på färjan och sedan längre ned för att se vilken skillnaden blir. Dock mest intressant  > 4 mil frånBTS.

Vad gäller dämpningen nära mark/vattenytan kan jag lägga till observationerna med NMT900 och en rundstrålande antenn på änden av en kabel. Förbindelsen fr t ex en liten motorbåt blev betydligt bättre med antennen på två-tre meters höjd än dryga metern upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

264 Senaste redigerad av Discover (2010-10-08 23:46:32)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Vore kul om du testade att ha routern så högt som möjligt på färjan och sedan längre ned för att se vilken skillnaden blir. Dock mest intressant  > 4 mil frånBTS.

Vad gäller dämpningen nära mark/vattenytan kan jag lägga till observationerna med NMT900 och en rundstrålande antenn på änden av en kabel. Förbindelsen fr t ex en liten motorbåt blev betydligt bättre med antennen på två-tre meters höjd än dryga metern upp.

Kommer att kryssa med Birka Paradise, när vi åker mot Åland så funderade jag att sätta mig längst bak på fartyget och koppla upp mig, tror det är ca 20 meter över havet.

Det bör duga med orginalantennerna på modemet.

Dock kan jag bara övervaka modemet med mjukvaran där man ser täckningsstapeln ( accessmanager tror jag det heter ) då jag är osäker på om det finns 230 volt där jag ska vara så får man väl släpa med ett 12 v batteri.

Ska man använda bredbandskollen eller speedtest ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

265 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-09 09:35:19)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Räckvidden är mycket god om du kommer 20 meter upp. Jag gissar att routern med originalantenner funkar till cellgränsen under den förutsättningen. Är fönstren inte metallbelagda funkar routern genom dem också, men sitt nära och i rätt riktning. Jag brukar använda speedtest men ingen av de två är pålitligt rättvisande. Bättre köra ftp för att koll fart.

Kan du använda axess manager kan du köra USB också och använda RF status monitor. Men bottom line är att det du vill kolla redan är klarlagt, se bl a Marcus-aa's inlägg där han bekräftar att med rundstrålande antenner 18 meter upp har han samma räckvidd som täckningskartan visar för riktantenn. På havet blir det till cellgränsen. Diversityantenner (som på modemet ökar räckvidden. Pröva att använda modemantennerna horisontellt

I länkbudgeten som är en sammanställnig av förstärkning och förluster på vägen vinner du mycket kraftigt på att komma så högt upp (på grund av den mer än linjära försämringen nära vattenytan)  och förlorar möjligen något genom att sitta bakom ett fönster. Vill man ha  bra förbindelse t ex för att kunna ringa med voip kan det vara lönt att ställa routern ännu högre och fritt och köra över wifi. Batteriet håller ju ändå i flera timmar.

Jag skulle läsa en god bok i stället. Eller traggla mig igenom sidorna om RF propagation i boken jag länkade till under övrigt, hela boken kan laddas ned.

Ska försöka sammanfatta: Radiohorisonten ligger ca 1,4 ggr längre bort än den optiska (radiohorisonten brukar sägas vara den horisont som ett klot med 4/3 av jordens radie har). Man kan tänka det som att basstationen lyfts genom en permanent "radiohägring" Ligger man nu själv på radiohorisonten vinner man kraftigt på att höja sig, men effekten av en given höjningen avtar exponentiellt allt eftersom man kommer upp (enkel geometri). Även om man från början ligger ovan radiohorisonten vinner man på att komma upp pga minskade markeffekter (mindre störd Fresnelzon).

Även om det är helt OT i denna tråd och i väntan på ett antenn-forum så lägger jag till ett exempel: Märkte då familjen använde fria 446 walkie talkies i alperna att signalen blev mycket bättre om båda användarna stod högt i förhållande till den mellanliggande terrängen. står man på platt mark med ostörd optisk sikt mellan användarna försämras signalen pga markdämpningen (störd Fresnelzon).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

266

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

jonasolof skrev:

Räckvidden är mycket god om du kommer 20 meter upp. Jag gissar att routern med originalantenner funkar till cellgränsen under den förutsättningen. Är fönstren inte metallbelagda funkar routern genom dem också, men sitt nära och i rätt riktning. Jag brukar använda speedtest men ingen av de två är pålitligt rättvisande. Bättre köra ftp för att koll fart.

Kan du använda axess manager kan du köra USB också och använda RF status monitor. Men bottom line är att det du vill kolla redan är klarlagt, se bl a Marcus-aa's inlägg där han bekräftar att med rundstrålande antenner 18 meter upp har han samma räckvidd som täckningskartan visar för riktantenn. På havet blir det till cellgränsen. Diversityantenner (som på modemet ökar räckvidden. Pröva att använda modemantennerna horisontellt

I länkbudgeten som är en sammanställnig av förstärkning och förluster på vägen vinner du mycket kraftigt på att komma så högt upp (på grund av den mer än linjära försämringen nära vattenytan)  och förlorar möjligen något genom att sitta bakom ett fönster. Vill man ha  bra förbindelse t ex för att kunna ringa med voip kan det vara lönt att ställa routern ännu högre och fritt och köra över wifi. Batteriet håller ju ändå i flera timmar.

Jag skulle läsa en god bok i stället. Eller traggla mig igenom sidorna om RF propagation i boken jag länkade till under övrigt, hela boken kan laddas ned.

Ska försöka sammanfatta: Radiohorisonten ligger ca 1,4 ggr längre bort än den optiska (radiohorisonten brukar sägas vara den horisont som ett klot med 4/3 av jordens radie har). Man kan tänka det som att basstationen lyfts genom en permanent "radiohägring" Ligger man nu själv på radiohorisonten vinner man kraftigt på att höja sig, men effekten av en given höjningen avtar exponentiellt allt eftersom man kommer upp (enkel geometri). Även om man från början ligger ovan radiohorisonten vinner man på att komma upp pga minskade markeffekter (mindre störd Fresnelzon).

Även om det är helt OT i denna tråd och i väntan på ett antenn-forum så lägger jag till ett exempel: Märkte då familjen använde fria 446 walkie talkies i alperna att signalen blev mycket bättre om båda användarna stod högt i förhållande till den mellanliggande terrängen. står man på platt mark med ostörd optisk sikt mellan användarna försämras signalen pga markdämpningen (störd Fresnelzon).

Okej, jag kommer nog att göra räckviddstestet utomhus, och inte inne i färjan.

Sedan när det vanliga 3G nätet ( 3´s egna ) inte räcker till längre, då blir det VoIP genom Net1, istället för att använda något av de nät som finns på Åland.

Vart hittar man RF status monitor ? Laddar man ner det på Net1.se ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

267

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Discover skrev:

Vart hittar man RF status monitor ? Laddar man ner det på Net1.se ?

http://rapidshare.com/files/256617679/A … r_1_01.zip

268

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Info skrev:
Discover skrev:

Vart hittar man RF status monitor ? Laddar man ner det på Net1.se ?

http://rapidshare.com/files/256617679/A … r_1_01.zip

Okej, ska försöka installera det under dagen... fick detta resultat nu på morgonen:

http://www.speedtest.net/result/987043762.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

269 Senaste redigerad av Discover (2010-10-14 22:13:55)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Öppet hav...


Nu är Birka Paradise ute på Öppet vatten och jag får följande:

http://www.speedtest.net/result/987987226.png

Men med tanke på att det är inne i hytten ( däck 7, fönsterhytt söderut ) är det helt ok.


Enligt AxxessManager så har jag full mottagning.


Det gungar... Mysigt!!!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

270

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Första besöket i Sommarstugan efter uppgraderingen.

Detta gav verkligen ingen trevlig information.
http://www.speedtest.net/result/990562918.png

Har tidigare haft ca 2.6 MB Ner

Idag har det rasat till 0,62.

En försämring med 2 MB!

Inga andra förutsättningar har förändrats!

271 Senaste redigerad av Info (2010-10-14 20:34:54)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Under den gångna veckan har arbetet med den sista uppgraderings zonen påbörjats.
http://www.net1.se/redesign-img/segment/rollout_map_vecka41.png

Planen är att alla bas uppgraderingar skall vara klara i morgon.

Därefter skall installationsteknikerna övergå till att genomföra del utlovade ökningen av yttäckningen från 90% till 95%
Genom att uppföra nya basstationer.

272

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

De ska ha uppgraderat här med men jag märker då ingen förbättring, snarare tvärtom.
Det känns som att uppkopplingen "stakar" sig för det går väldigt hackigt.
Kan iof. bero på väder/vind/årstid med.

273 Senaste redigerad av Info (2010-10-14 19:49:49)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Kan bara hoppas att övergången till RevB.
Kommer att förbättra det som bas uppgraderingen har försämrat.

Men i en tidigare post så sades det att ersättaren av D-35 med stöd för RevB riskerar att levereras till Net1 kunderna först under Q2 2011 sad

274

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

Någon försämring ska det inte kunna bli med RevB. Det är i så fall barnsjukdomar så här i början på vissa master. Ericsson-folket får besöka de dåligt uppgraderade masterna igen.

275 Senaste redigerad av Info (2010-10-14 20:37:47)

Sv: Uppgraderingen av basstationer, Avbruten LOL

keja01 skrev:

Någon försämring ska det inte kunna bli med RevB. Det är i så fall barnsjukdomar så här i början på vissa master. Ericsson-folket får besöka de dåligt uppgraderade masterna igen.

RevB eller RevB förberedelser?
Hur den nu genomförda uppgraderingen skall benämnas.
Jag är ju tydligen inte den enda som har sämre resultat efter bytet av hårdvara i basstationerna.

Den verkliga aktiveringen av RevB skall ju inte påbörjas för än alla basstationer är uppgraderade.
Dvs tidigast nästa vecka.

Citat från Net1's hemsida:
"Kommer det att bli högra hastigheter efter uppgraderingen?

Den teoretiska maxhastigheten kommer vi att höja inom en snar framtid efter uppgraderingen, dock så kommer vi direkt att höja kapaciteten, vilket gör att fler användare samtidigt kan få en bättre surfupplevelse."